Vegaanikeskustelu jatkuu täällä

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja Ninni » 02.01.2024 12:18

Oon kanssa huomannut, etteivät ihmiset aina hyvällä katso, jos joku välttää vaikkapa kovia rasvoja ihan urakalla, eikä ota kahvipöydässä pullaata
Kun sanotaan että ei se pikkuisen haittaisi.
Kaikkihan tietää sen kuuluisan vähentämisen. Jos ei pidä tarkkaa päiväkirjaa syömisistään, ei välttämättä huomaa kokonaisuutta.
Jos ei jaksa kokoajan tarkkailla syömisiä ja olemisia, niin on helppo kun vetää sen nollatoleranssin johonkin kohtaan. Vaikkapa etten syö enää yhtään valkoista vehnäjauhoa. Kun sitten huomaa, että sitähän on joka paikassa, niin tajuaa mistä moni asia johtuu. Itse en ainkaan ole esim. tupakointia koskaan onnistunut pysyvästi vähentämään, joten sekin piti sitten lopettaa kokonaan.
Ihme kyllä siihen paheeseen ei ole tyrkyttäjiä ollut, kukaan ei sano että vedä edes yksi pieni hatsi, ei siihen yhteen savukkeeseen kuole.
Ninni

ViestiKirjoittaja Mella M » 02.01.2024 13:56

Ylehän teki pari vuotta sitten jutun, miten Suomi muuttuisi, jos kaikki olisi vegaaneja. Ihan huomiona, niin 40 % nykyisistä pelloista käytetään eläinrehun kasvattamiselle. Tuon Ylen jutun laskelman mukaan, koko Suomen peltoalasta vapautuisi 24 % jos Suomi olisi vegaaninen. Luftiksen skenaario siis siitä, että peltojen takia joudutaan kaatamaan paljon metsää, ei siis pidä paikkaansa. Tämä on sama lopputulos myös vastaavissa selvityksissä mm. Maaseudun tulevaisuus on kirjoittanut aiheesta, tämä juttu perustuu Oxfordin ylioopiston laskelmiin.

https://yle.fi/a/3-11755888

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uut ... 7fd634611b

Monia haasteitakin olisi, mutta ilmaston ja ympäristön kannalta vaihtoehto ei olisi lainkaan huono. Kuten aiemmin kirjoitin, niin itse en näe, että olisi välttämätöntä, että kaikki olisi vegaaneja. Mutta nykyinen tehomaatalous, missä eläimet on kuin liukuhihnalla on ihan kamalaa. Kotieläimissä on tosiaan paljon pilalle jalostettu rotuja, joiden häviäminen maapallolta ei olisi mikään menetys. Enemmänkin tulisi palata vanhoihin hyviin alkukantaisiin rotuihin ja eläintyyppeihin.
Mella M

ViestiKirjoittaja Thirteen » 02.01.2024 14:08

Mun mielikuvissa ei ne lehmät , lampaat, siat yms mihinkään, kokonaan häviäisi. Niistä jäisi jäljelle ne jotka pystyvät elämään luonnossa eli varmaankin just ne alkuperäismuodot. Ei ne jalostetuimmat. Pidemmällä tähtäimellä luontohan karsisi pois ne ketkä ei pärjää eli karvattomat, liian isokokoiset jne.
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja aunet » 02.01.2024 15:33

Jos kaikki syötävä, niin heinät kuin niiden syöjätkin tuotettaisiin vain tarpeeseen, ei olisi huolta. Mutta kun ihminen on sellainen paskiainen, ettei mikään riitä. Kaikkea on saatava lisää ja enemmän, enempi parempi. Suuri osa mistä tahansa tuotetusta menee kaatopaikalle, ei ole ihminen oppinut kuluttamaan tarpeeseen eikä opi. Alkuperäiskansat sikäli kun niitä on, osaavat taidon. Ja perussyntihän on, että tälle pallolle ei mahdu niin paljon porukkaa kuin sitä nyt on.
aunet

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 02.01.2024 19:24

Kaikkien ei tarvitsisi olla vegaaneja vain tehotuotanto ja tuontanto eläimet lopetettaisiin. Aina jäisi metsästys.
Jostain muistan lukeneeni että keskiajalla lampaat olivat sellaisia noin 20kg eläimiä. Nyt aika paljon isompia.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 02.01.2024 20:52

Miksi aina unohdetaan, että kasvitkin kokee stressiä ja kipua? Niitä kohtaan ei myötuntoa näy.

Minusta paras malli olisi pakollinen luomu, hinnat nousisi ja ihan luonnostaan lihan kulutus vähenisi. Ja että eläimistä käytetään ihan kaikki.

Plus muovien vähentäminen, siis ihan roskien vähentämiseksi. Ja pakollinen hyvä laatu, kaiken pitäisi olla korjattavissa, huollettavissa ja päivitettävissä, ei kertakäyttöä.
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja Ninni » 02.01.2024 21:20

Poliittisilla ja rahaan liittyvillä päätöksillä meidät on saatu Suomessakin maidon suurkuluttajiksi. https://www.ess.fi/paikalliset/241695
Poliittiset päätökset lienevät myös ulospääsy tästä tilanteesta. On liian hidasta suostutella jokainen erikseen vähentämään lihan käyttöä.

Kasveilla ei ole hermostoa. Kasvit reagoivat kyllä stressiin, esimerkiksi kun kasvin leikkaa sen leikkauskohtaan alkaa muodostua esim. hyönteisiä karkottavaa ainetta. Tai miten mikäkin kasvi reagoi.
Nisäkkäät, linnut ja kalat sen sijaan tuntevat kipua, kärsimystä. Heillä on myös laumaviettiä ja muuta monimutkaisempaa, joita kasveilla ei ole.
Kasvi ei tunne kipua, koska sillä ei ole hermostoa eikä aivoja.
Kasvejakin toki pitää kunnioittaa, kuten kaikkea elämää. Samoin hyönteisiä osana ekosysteemiä.
Mutta en lähtisi niiden tunteista huolehtimaan.
Jos Kissimyyrille laitetaan kissa ja huonekasvi vierekkäin ja jompi kumpi pitää laittaa kattilaan kiehumaan, niin kumman valitset?
Oletan että Kissimyyri vilpittömästi siis empatisoi kasveja, eikä vitsaile.
Miten näkyy sun arjessa se, että tunnet myötätuntoa kasveja kohtaan? Kaupan vihannesosastolla esimerkiksi?
jos ei eläimiä syödä, eikä kasveja, niin jäljelle jää kivet?
Välttämätön syödä jotakin kuitenkin, ja selkeimmin jää lautaselta pois stressiä ja kipua kokevat eläimet. Kasvi voi reagoida, mutta ei se koe eikä tunne. Ei sillä ole kykyä kokea tai tuntea mitään.
Jaksamiseen auttaa, että syö eniten niitä kasveja, jotka sisältävät eniten kaloreita per 100g.
Ninni

ViestiKirjoittaja Mella M » 02.01.2024 23:33

Kasveja kohtaan myötätunnon tunteminen tällaisessa keskustelussa on vähän kaukaa haettu. Mä tunnen kyllä surua ja harmitusta esim. metsien hävittämisestä jne. mutta koska kasvit eivät tunne samalla tavalla kuin ihmiset ja eläimet, niin en ala sentään liioittelemaan. Olisi kyllä aikamoinen maailmantuska, jos myötäeläisi jotenkin aina kun kesällä poimis marjoja suuhun tai harventaisi porkkanoita kasvimaalla. Mä koen, että jos aletaan puhumaan kasvien kärsimyksestä, niin aletaan ohjaamaan keskustelua pois eläinten kärsimyksestä ehkä siksi, koska se on monelle vaikea asia.
Mella M

ViestiKirjoittaja aunet » 03.01.2024 08:37

Miten vegaani selviää -30 pakkasessa, kun villasukkiakaan ei voi käyttää? Ja millaisissa kengissä ja vaatteissa he kulkevat jäätymättä, kiinnostaa vaan tietää, niin voisi itsekin kokeilla.
aunet

ViestiKirjoittaja Ninni » 03.01.2024 09:14

aunet kirjoitti:Miten vegaani selviää -30 pakkasessa, kun villasukkiakaan ei voi käyttää? Ja millaisissa kengissä ja vaatteissa he kulkevat jäätymättä, kiinnostaa vaan tietää, niin voisi itsekin kokeilla.

Vegaaniksi alkaessa kiinnitin ruokavalioon enemmän huomiota.
Olen koko ajan kulkenut villapaidassa ja villasukissa.

Höh, nyt tajusin katsoa alaspäin ja huomasin, että mullahan on parhaillaan villapaita päällä :o

Tämäkin villapaita joku miesten malli, ostin kirpparilta kerran vuosia sitten, kun oli tarpeeksi ohut ja mahtuu takin alle. En käytä sitä "julkisesti" koska on nii rumakin. Voisin olla käyttämättä tätä julkisesti senkin takia, että villan käyttäminen voi olla viesti että hyväksyy villan. Toisaalta muut materiaalit on jo sellaisia usein, ettei kukaan erota onko jonkun toisen päällä oleva paita aitoa villaa, vain jotain sekoitetta tai keinoa. Yks villavaate toisena on joku varustelekan nuttu vuosien takaa.Villahousut taitaa löytyä.

Olen sitä mieltä että villa on epäeettistä ja edistää eläinten hyväksikäyttöä. En siis sijoita rahaa villaan enää, toivottavasti ainakaan ei tule sellainen tilanne vastaan, missä olisi jotenkin pakko.
Villasukkien perkaaminen sukkakopasta on siis se viimesijainen vegaanisuuden muoto minun elämässä. Kun en ole mikään edustaja tai aktivisti, niin ei mun kannata sellaiseen kotona käyttää energiaa, että jotain mummon villasukkia alkaisin sieltä erottelemaan. Jollekin toiselle se voi ollakin iso juttu, ja ymmärrän jos joku vegaani haluaa olla erityisen tarkka.
Jos ei jaksa koko elämää kääntää ympäri ja haluaa muuten olla vegaani, niin suosittelen aloittamaan vaan siitä ruokavaliosta, ja katsoa miten sitten etenee. Ruokavaliossa riittää voimisteltavaa, tai riitti mulle ainakin pitkäksi aikaa, ennen kuin aloin esim. käsisaippuoiden tarroja lueskelemaan, tai ihmettelemään onko toppatakin hupun karvareunus aito vai feikki :lol:
Vaaran paikka oli kun sukulainen toi joululahjaksi hatun jossa oli karvaa. Tsekkasin äkkiä että se taitaa olla keino. Todennäköisesti olisin ollut asiasta hiljaa, vaikka se olisikin paljastunut aidoksi, koska sukulainen kolistelee kahdeksaa kymppiä ja mulle on tärkeämpää pitää häneen välit, kuin alkaa opettamaan jotain.
Ruokapöydässä pidän valinnastani kiinni.
Jos olisin tilanteessa jossa on valittava aidosti hengissä selviäminen, tunkisin päälleni sitä mitä on. 30 asteen pakkaset kestää hetken, ja ainahan voi kokeilla meneekö ne ohi muulla, kuin villalla. Jos ei, niin ei.

Koen että tässä etuoikeutetussa tilanteessa voin aivan hyvin vetää silti tiukillekin "vegaanisuusvaatimukset". Harvoin tulee oikeasti tilannetta, etteikö ulkona tarkenisi muilla matskuilla. Joku jossain Siperiassa ei ehkä ole yhtä onnekas, mutta siksipä kannattaa tehdä se mitä pystyy.
Listahan on pitkä mitä matskuja ei saisi käyttää muutenkaan: Muovi, fleese ja niiden mikromuovit ym.
Mutta asia kerrallaan, ja ruoka on ainakin itselle se ensisijainen. Pystyn elämään itseni kanssa näin.
Villalankaa on nyt jo varmaan vuosiksi olemassa, ihmisten lankakoreissa ja kesken jääneissä käsityöharrastuksissa jotka on varmaan globaali ilmiö,Jos innostuisin yhtäkkiä kutomisesta ja sormet muuten saa jonkin ihottuman, niin hakisin varmaan jonkun kirpparisäkin villalankoja. Niin etten maksaisi uusien villalankojen tuottamisesta.
Jos haluaa kokeilla 100% vegaanisuutta, se todennäköisesti tuskin tulee onnistumaan, mutta yrittäessä paljastuu sitten moni asia, mitä ei olisi tullut ajatelleeksi. Joten yrittäähän aina voi, ja haastaa itseään, mutta ei pidä pettyä jos se 100% ei onnistu.
Ehkä siksi moni siihen pyrkiikin, koska tavoitellessa sataa, voi päästä edes siihen puoliväliin. Yrittämättä ei ehkä tule niin pitkälle pohdinnoissa.
Ninni

ViestiKirjoittaja smörgen » 03.01.2024 09:26

Mä inhoan villaa materiaalina, ei mulla ole mitään villapaitoja ja villasukat (joita olen saanut lahjaksi) makaa laatikossa. Ihan elossa olen silti pysynyt, on niitä muitakin materiaaleja olemassa. Tässäkin ketjussa on mainittu esim. bambu ja hamppu. Ja en siis ole vegaani.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 03.01.2024 09:29

No, vegaani en ole (vaikken lihaa syökään), mutta en koe mitenkään hyväksikäyttäväni tai riistäväni koiriani kun harjaan niistä pohjavillat keväisin pussiin ja kehrään ne (itse) langoiksi + neulon lämpimiksi neuleiksi. :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Ninni » 03.01.2024 09:40

Jos ihmetyttää tai naurattaa miksi villaa pidän epäeettisenä, niin kannattaa tutustua aiheeseen miten villaa tuotetaan.
Taisi olla että suurin osa villasta tulee Australiasta, ja siellä seuraukset luonnolle ja eläimille ovat tuhoisat. Ja monta muutakin seikkaa, joita en enää kaikkea muista kohdistaa tietolähteisiin, mutta itselleni riittää kun se kerran jo riitti, en taakseni katso. Merinovilla ja mulesointi on toinen.
Olen huomannut että merinovilla on tosi paljon viime aikoina yleistynyt.
Jossain pauhaa siis tuotanto yötä päivää, koska jokaiseen Prismaan ja markettiin riittää halpoja merinokalsareita. Jossain lampaita määkii kauhuissaan, ja niitä liukuhihnalla keritään niin ettei piitata, tuliko ihoon pari vekkiä. Tai halpoja ja halpoja, mikä kenelle on halpaa, mutta ennen pidin sitä jonain luksustuotteena ja nyt se on siis markettikamaa.
Jos joku kotona kamarissaan askartelee koirankarvoilla, niin se ei ole asia mihin varmaan se huomio nyt pitäisi tähdätä.
Toki jos alat pennuttaan koiria urakalla, narttua joka juoksusta ja kerit ne alastomaksi pitkin talvea ja kesää, alat jalostamaan koiria joilla on turkis minkä kanssa ei tule toimeen ilman apua, ja joka ei itsestään varise ikinä pois ja koiriasi kuolee tarhoihin ja karsinoihin, erotat niitä pennuistaan liian aikaisin tai viet koirasi teuraaksi kun pohjavillan laatu alkaa iän myötä ehkä huonontua. Ehkä sitten voisi miettiä, että onko toimintasi eläinten hyväksikäyttöä, ja sen pitäisi olla jopa laitonta siinä kohtaa.
Siihen ihminen päätyy yleensä, kun harrastuksessa alkaa liikkua isot rahat.
Ninni

ViestiKirjoittaja Purrfect » 03.01.2024 17:13

aunet kirjoitti:Miten vegaani selviää -30 pakkasessa, kun villasukkiakaan ei voi käyttää? Ja millaisissa kengissä ja vaatteissa he kulkevat jäätymättä, kiinnostaa vaan tietää, niin voisi itsekin kokeilla.

Mulla ei ole koiraa, joten en usein kovilla pakkasilla nenääni ulos pistä työmatkoja enempää, mutta joskus tulee ulkoiltua vähän pidempään kylmälläkin.

En ole vegaani, mutta villa usein kutittaa, joten harvemmin käytän mitään villaista. Mulla on kovemmille pakkasille Luhdan topatut, tekstiilipintaiset, vedenpitävät talvisaappaat, joihin -30 asteen pakkasella (Onneksi niitä on vain harvoin!!) laitan vähän paksumman sukan tai kahdet päällekäin. Vielä tässä -20 asteessa menee ihan normisukat, jos ei tarvi puolta tuntia - tuntia kauempaa olla ulkona.

Takki on n. polvipituinen, korkeakauluksinen, paksuhko ja puuvillapintainen, jossa yläosassa keinokarvaa ja muutoin vanutäytettä, lämpö pysyy sen sisällä hyvin. Sen alle saa hyvin neulostakin (vähän paksumpi viskoosi/tencel lämmittää ihan kivasti) collegepaidan päälle kylmemmillä, ja tarkenee hyvin. Ainoaksi ongelmaksi oikeastaan tulee naama, koska en pysty hengittämään huivin tms läpi. Nyt on paksuhkosta collegesta tehty kaksinkertainen kietaisu/tuubihuivi, jonka saa nostettua ilmavasti poskille ja osittain suun eteen, takin kauluksen alle, tosin pakkasta "vaan" sen max -20 ollut. Pitäisi vielä jokin nenänlämmitin keksiä :D .
Purrfect

ViestiKirjoittaja MJK » 03.01.2024 18:10

Miten vegaani selviää -30 pakkasessa, kun villasukkiakaan ei voi käyttää? Ja millaisissa kengissä ja vaatteissa he kulkevat jäätymättä, kiinnostaa vaan tietää, niin voisi itsekin kokeilla.

Ei -30 pakkasella tarvitse villasukkia niin kauan kun liikkuu, ei tule varpaisiin kylmä. Ihan tennissukalla ja kuomilla käyn pitkilläkin kävelylenkeillä kovilla pakkasilla eikä varpaita palele. Taas seisoskeluun ei auta edes villasukat tuollaisilla pakkasilla, ainakaan minulla.

Sama vaatteiden kanssa, en yleensä käytä mitään villaa. Lämmin toppatakki+housut ja alla yleensä puuvillapoolo ja vaikka fleecepaita, alaosassa vaikka collegehousut pitkisten päällä jos -30. Liike lämmittää.
MJK

ViestiKirjoittaja Sivustaseuraaja » 03.01.2024 22:15

Jos kukaan ei vähentäisi lihankulutustaan ja eläinten tehotuotanto lopetettaisiin, ”aina jäisi metsästys”? Suomessa teurastetaan vuosittain 280 000 nautaa, 2 miljoonaa sikaa ja siipikarjaa 7 miljoonaa yksilöä. Suomen hirvikanta on 81 000, valkohäntäpeurojen 125 000, metsäjänisten kannan määrästä en löytänyt arviota, mutta saalismäärä on 200 000, linnuista esim. alleja 15 000. Olen kuullut sanottavan, että jos nykyisellä lihankulutuksella kaikki Suomessa hankkisi lihat metsästämällä, luonto tyhjenisi eläimistä kuukaudessa.
Sivustaseuraaja

ViestiKirjoittaja M.Z » 04.01.2024 01:06

Mella M kirjoitti: Jossain vaiheessa nämä keskustelut alkaa aina kiertämään kehää. Osittain se varmaan johtuu siitä, että ei viitsitä lukea jo aiemmin aiheesta käytyä keskustelua. Tässäkin ketjussa on jo selitetty, että kaikki vegaanit tai kasvissyöjät eivät inhoa itse lihaa tai liharuokien koostumusta ja siksi meillä on paljon lihaa korvaavia ja jäljitteleviä valmisteita. Miksi siitä sitten nousee ne karvat pystyyn? Juuri siksi, kun ei tiedetä mistä mikäkin johtuu, kun ei haluta ottaa selvää vaan tehdään olettamuksia. Kuvitellaan, että jos ihminen ei syö lihaa, niin hänen tulisi automaattisesti pitää lihan makua ja koostumusta jotenkin epämiellyttävänä eikä ymmärretä, että se lihaton valinta todella usein perustuu ihan muihin juttuihin kuin siihen lihan makuun tai koostumukseen. Ne karvat on pystyssä ihan omaa laiskuutta ja siksi, että ladannut itse niin paljon ennakkoluuloja.

Todellakin olen huomannut että se lihaton valinta perustuu johonkin ihan muuhun kuin makuun tai koostumukseen.
Meillähän siis on työpaikkaruokalassa aina tarjolla kasvisvaihtoehto (siis usein ovo-lakto, ei vegaaninen) ja pakko on todeta että ne "lihankorvikkeet" vaan eivät maistu lähellekään sille mitä ne yrittävät esittää. Mifu tai tofu tai härkis vaan ei ole koskaan kohdalle osuessaan maistunut lihalle, joten minun näkökulmastani kyseessä on turhaa epäonnistunutta kikkailua teollisen elintarvikkeen kanssa. Toki joidenkin mielestä se on hyvä korvike, joten syököt he sitten.
Ja kyllä... saatiin kertaalleen kotiinkuljetuksena tilattujen ostosten mukana pari pötköä vegaanista makkaraa. Kyllä sekin syötiin, tarttui tavallistakin pahemmin kiinni pannuun ja maistui lähinnä mausteille. Maku oli selvästi erilainen, mutta kyllä sen toki söi lauantaimakkaran korvikkeena. Jatkossakin kaupasta lähtee mukaan se lauantaimakkara, koska se on myös halvempi vaihtoehto.
M.Z

ViestiKirjoittaja Ninni » 04.01.2024 03:34

M.Z kirjoitti:Todellakin olen huomannut että se lihaton valinta perustuu johonkin ihan muuhun kuin makuun tai koostumukseen.
Meillähän siis on työpaikkaruokalassa aina tarjolla kasvisvaihtoehto (siis usein ovo-lakto, ei vegaaninen) ja pakko on todeta että ne "lihankorvikkeet" vaan eivät maistu lähellekään sille mitä ne yrittävät esittää. Mifu tai tofu tai härkis vaan ei ole koskaan kohdalle osuessaan maistunut lihalle, joten minun näkökulmastani kyseessä on turhaa epäonnistunutta kikkailua teollisen elintarvikkeen kanssa. Toki joidenkin mielestä se on hyvä korvike, joten syököt he sitten.

Minusta edes liha ei maistu lihalle.
Alkuun se koko leivänpäällisten hakeminen alkoi jo naurattaa, kun tajusin että entinen ruoka perustui kahteen asiaan: että "mitä leivän päälle ja mitä juoda": Sitten joku kastike joka heti, kun se vähänkin eltaantuu, aiheuttaa järkyttävät puistatukset. Vegaaniruoka ei ole samalla tavalla ..miten sen selittäisi. Kun ei ole mitään inhaa siinä ruuassa. Vapauttavaa. Ei tarvitse olla leikkuuvälineet desinfioitu moneen kertaan. Ei valu niljakkaita liemiä tiskialtaassa.
Ilman leipää ei tarvitse leivän päällistä, ja kun juo vettä, ei tarvitse miettiä onko kasvimaito hyvää vai pahaa.
Ajan kanssa ilman kumpaakaan voi palata pikkuhiljaa etsimään vaikkapa sitä hyvää kasvimaitoa. Leivän päälle riittää tomaatti, ja joku suolakurkkusiivu. Helpompi kun on "vieroittautunut" ensin, niin voi aidosti valita eikä se ole tottumus.
"Pitäähän leivän päällä juustoa olla" Näitä. Joku sen vaan on keksinyt yhtäkkiä, todellisuudessa heti jos on joku että "pitää olla sitä tätä tuota" niin katsoo mistä se johtuu. Onko niin pahaa leipää, että sen päällä on oltava joku?

Hyvä pointti ylempänä siitä metsästyksestä: Sitä voi tehdä niin pieni osa ihmisistä. Tai poimi omat marjasi. Joku poimii, mutta jos siellä metsässä olisi kaikki niin kuka kävisi päivätöissä?

Lihaa ei ole pakko korvata. Olen huomannut että soijarouhe makaronilaatikossa antaa jo sen rakenteen niin, ettei ole pelkät makaronit vierekkäin.
Makuongelma on jauhelihassakin: Miten tän sais maistumaan jollekin muulle, kuin mitä se on. Soijarouhe ei itsessään sikäli pilaa.

Vegaanikorvikkeet ovat kivoja ja tärkeitä, mutta joskus tuntuu että on se vegaaniruokavalio muutakin, kuin jatkuvia tuotteiden etsimisiä, että mikä tuote olisi hyvä. Jotkut tykkää siitä maistelusta, mutta mielenkiintoista on vaikkapa tehdä intialaisia vivahteita sisältävää kotiruokaa, hyvistä raaka-aineista eikä mistään eri kokkareista ja tuotteista. Tuotteet ovat myös kalliita.
Ninni

ViestiKirjoittaja Luftis » 04.01.2024 09:48

Mä vähän veikkaan ettei kaikkia koko maailmassa tulla saamaan syömään pelkkää kasvista.
Ainakaan niin kauan kun ei kehity uutta veriryhmää ja vanhimmasta päästä lopu olemasta.

Tietääkseni meillä on nyt 4 eri veriryhmää, O, A, B ja AB.
Ymmärtääkseni karkeasti rajattuna O on se vanhin ja ajalta metsästäjä-keräilijä, A ja B kehittyneet sen jälkeen ja viimeisenä AB joka on uusin ja ymmärtääkseni täysin kykenevä kasvisravintoa hyödyntämään.

Karkealla jaolla:
O = lihaa, ei viljaa
A = vähemmän lihaa, enemmän kasvista
B = liha/kasvis/vilja
AB = viljaa, ei lihaa

Ja ensin mainittu veriryhmä on se, joka käy kaikille, mutta hylkii muita kuin omaansa, oliko se O+ se yleishätäveri?
Ehkä tästäkin ongelmasta päästään sinä päivänä kun onnistutaan kehittämään ihan oikeasti synteettistä verta. Vielä ei tietääkseni osata sitä.

Ite satun kuulumaan siihen väestönosaan jolla O-veriryhmä. Tarpeeksi moneen kertaan jonkun puoliksipakottamana yrittänyt olla ilman eläinperäistä ravintoa.
No, laihtuminen on taattu kun se hyödyntämiskelvoton ravinnon osuus tulee vetenä ja kaasuina suoraan läpi.
On kyllä olokin sen mukainen, totaalisen vetämätön, väsynyt, kiukkuinen, nälkäinen.

Kaikki ei vain kaikille sovi.
Hymyile, voit pilata sillä jonkun toisenkin päivän!
Luftis

ViestiKirjoittaja Ninni » 04.01.2024 10:25

Hmm..No mun tuttu on veriryhmää O ja ollut vegaani jo vuosia.
Muttas, kun ihminen sanoo ettei hänelle sovi, ei ole oikein vaihtoehtoja kuin uskoa.
Jos yleisesti ajattelee, niin oli mullakin esim. joskus lihansyöntiaikoina sellaisia, että yhtäkkiä romahti kunto kokonaan jos ei ollut syönyt "Kunnolla" ja tuli sellainen fiilis, että ainoastaan jokin "oikea, kunnon ruoka" auttaa.
Siinä lensi laihdutuskuurit varsinkin joka kerta ikkunasta ulos tiiliskiven kanssa, kun ei vaan pysynyt kasassa.
Ja vieläkin, jos olen syönyt tosi huonosti, niin nälkä lähtee ainoastaan syömällä.
Vegaaniruokavalio ei saa koostua pääosin vihanneksista, koska vihanneksissa on niin vähän kaloreita.
Ja papujakin jos syö puoli kiloa päivässä, kyllähän se soitattaa sitten suolistoa. 1-2 dl ruuan seassa ei niinkään.
Mutta pääsääntöisesti nykyään on se tilanne, että esim. aamuisin en tarvitse mitään heräämisaikoja, ja jaksan huomattavasti paremmin. Välillä ei tiedä oikein mihin energian laittaisi, ja se osittain selittää myös pitkät viestini. Yritän karttaa IRL ihmiskontakteja niinä päivinä kun virtaa on liikaa, koska ei sitä katsele kukaan kovin kauaa.
Ninni

ViestiKirjoittaja Avokaado » 04.01.2024 10:30

Ihmisen hampaat ovat sekasyöjän hampaat, joten me ei olla jyrsijöitä eikä raatelijoita.
Syön lihaa, kalaa, itselleni sopivia viljoja, kasviksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja jne. Mieluummin kaikkia siten, että tiedän mitä syön, en siis mitään epämääräisiä monen prosessin läpikäymiä outouksia. Vegenakit, härkikset, mifut, tekojuustot ym. jäävät mun puolesta kaupan hyllylle. Perin kummallista täytyisi tapahtua, että noihin em. sotkeutuisin.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Luftis » 04.01.2024 10:49

Niin, no mun ei tarvi syödä kun joku kaupan valmissalaatti, jossa on ehkä kourallinen papuja, kaasutus on varma.

En tiedä oonko sit jotenkin muinaisjäänne elimistöltäni, sipuli, herne ja muut palkokasvit, kaali, paprika, vaaleat viljat, sorbitoli ja xylitoli, ne on takuuvarmoja aiheuttamaan närästystä, vatsanväänteitä ja kaasuja, jopa ihan mössöksi kypsennettyinä. Sipuli on kaikista pahin ja syön sitä silläkin uhalla että perä soi ja ilmaa voisi leikata saksilla, plus se haju...
Että eipä tuossa oikein jää kasvispuolelta syötävää. Juureksetkin pitää olla ihan mössöksi kypsiä, poislukien peruna, ettei perä laula.

Jos ruuassa on mukana jotain eläinperäistä, niin se vähentää huomattavasti kärsimystä, omaa ja muiden. Paitsi niiden valmissalaattien papujen kohdalla.
Sipuli on osoittautunut siltikin hyväksi keholleni, sillä on saanut nopeiten selkeän vitamiinipuutoksen hoidettua vaikka perä laulaakin.
Saisihan sitä vitamiinit purkistakin, mutta mulle ei oikein nekään ole hyvä, varsinkin jos ei ole luonnollista alkuperää ja ymmärtääkseni suurinosa purkkivitamiineista on synteettisiä ja ainoa hyöty niistä on lompakon laihtuminen, ellei niitä ota 2-3krt suositusta enemmän ja sit onkin virtaa kuin isossa pitäjässä.
Luftis

ViestiKirjoittaja Ninni » 04.01.2024 11:12

sipuli, herne ja muut palkokasvit, kaali, paprika, vaaleat viljat, sorbitoli ja xylitoli

En näe näissä mitään, mitä olisi pakko syödä millään ruokavaliolla.
Ensinnäkin herneet ja palkokasvit voi jättää pois. Kaalin jos jättää, ei kukaan edes huomaa. Kaalessa on kaloria jotain 24 per 100/g, eli kaalia ei kuitenkaan kannattaisi edes vaivallakaan syödä niin paljon, että sitä voisi ruuaksi sanoa. Jos vitamiinien takia syö vihannesta, niin tuohan on sama vaihtaa ihan mihin tahansa. Kai sä jotain raakaa syöt, hedelmää tai vihannesta? koska muutenhan sulla olisi keripukki. Keitetyssä perunassa on C-vitamiinia toki, eli sekin voi sillon riittää.

Että eipä tuossa oikein jää kasvispuolelta syötävää.

En väitä ett sun pitää alkaa vegaaniksi nyt tällä paikalla. Mutta täytyy sanoa, ettei tuossa sun listassa ollut murto-osaakaan mitä voisi syödä.
Iso juttu, jos perunaa pystyy syömään, koska se voi olla jopa se tärkein raaka-aine. Viljat myös, puurot ja makaronit ja muut, jos ne taipuu.

Proteiinistahan vouhotetaan, mutta pavuissa on vain korkeampi proteiinipitoisuus painoonsa nähden, riittävän proteiinin voi koota monella muullakin tavalla.

Saisihan sitä vitamiinit purkistakin, mutta mulle ei oikein nekään ole hyvä, varsinkin jos ei ole luonnollista alkuperää ja ymmärtääkseni suurinosa purkkivitamiineista on synteettisiä ja ainoa hyöty niistä on lompakon laihtuminen, ellei niitä ota 2-3krt suositusta enemmän ja sit onkin virtaa kuin isossa pitäjässä.

No tästä olen samaa mieltä, itsekään en mistään purkista vitamiineja mielelläni hae.
Ainoastaan ne, mitkä muutenkin eläimille lisätään, eli se tulee periaatteessa samasta "purkista" mutta on vain kierrätetty eläimen kehon kautta tai lisätty eläintuotteeseen.
Omega 3 : lisätään lohiin joita kasvatetaan. (tää on pakko tarkistaa, korjaan jos olen väärässä)
D vitamiinia lisätään maitoihin yms, ja eläimiä avitetaan B12 osalta.
jos pitää valita syötänkö vitamiinit ensin eläimelle, jonka tapan ja sitten syön eläimen, vai ostanko siistin purkin apteekista, niin valinta on jälkimmäinen.
Jodi on kans tärkeä, sitä ei moni saa joka suolankäyttöäkin vähentää.
Mutta kolme purkkia, eikä niitäkään tarvitse joka päivä muistaa.
Ninni

ViestiKirjoittaja Ninni » 04.01.2024 11:21

https://www.iltalehti.fi/terveys/a/201612072200037129

Mielenkiintoista, lainaus artikkelista:
Aiemmin kaloja on ruokittu kalajauholla ja -öljyllä, mutta ylikalastuksen aiheuttama rehukalojen määrän laskeminen on nostanut näiden raaka-aineiden hintaa huomattavasti. Kustannussyistä kalanrehun sisältämää kalaa on korvattu kasviproteiineilla kuten soijalla sekä kasviöljyillä, useimmiten rypsiöljyllä.

Siis wau. Rypsiöljyähän markkinoidaan runsaasti omegoita sisältävänä, mutta ilmeisesti se ei riitä edes lohen rasvahappojen parantamiseen.
Ziisus. Ja ylikalastuksen vuoksi on jouduttu lohia ruokkimaan eri tavalla.
Eli siis meret tyhjennetään kaloista, jotta niillä ruokitaan lohia. Ja miten se menikään, että soija oli kamalaa ruokaa, ja siksi vegaanius pitää lopettaa? Joskus kuulee sellaista argumenttia, että kun soijaa syödään. Nyt siis lohet syö.
Kun meristä loppuu lohien rehu, aletaan syöttää joka tapauksessa kasvia lohille. Face palm X tridliziljoonamiljoona.

https://www.is.fi/terveys/art-2000004997221.html

Tuo omega, tosiaan sitä saa muualtakin. Ja on olemassa vegaanisia Dha-lisäravinteita. Voihan olla, etteivät ole yhtä hyviä kuin jokin muu,
mutta ei se kyllä minun järkeen mene että alkaisin kalliista lohesta hankkimaan. Omatpahan on hautajaiseni, jos omegoiden puutteeseen kuolen. :lol:

Vegaanisella kauppakierroksella Youtubessa. Tosi hyviä tuotevinkkejä. Uusia tuotteita en jaksa kauheasti etsiä, entisetkin riittävät, mutta jospa näistä saa jotain. En jotenkin jaksa mistään tuotteista tosiaan koota ruokaympyrääni:

https://www.youtube.com/watch?v=lUsdlW5JiCE
https://www.youtube.com/watch?v=HtUCJoXVRGk&t=754s
Ninni

ViestiKirjoittaja Luftis » 04.01.2024 11:52

Haluutko tulla kylään kun oon yrittäny pärjätä vuorokautta pitempään veteen keitetyllä kaurapuurolla ja perunoilla?
Kaura melkolailla missä vaan muodossa ei edes auta pitämään nälkää ja tulee aika liukkaasti läpi. Viljoista mulle käy parhaiten ruis, siitä saa muutakin irti kuin mahantäytettä.

Hedelmiä ja vihanneksia syön kun syön, mutten mitenkään säännöllisesti.
Ja sitten kun syön, se hedelmä tai vihannes mitä nyt ostankaan on käytännössä yksi ruoka. Oli hedelmä tai vihannes mikä vaan, syön kyllä ja tykkään suurimmasta osasta mitä tosta lähikaupasta löytyy, mutta ne on enemmän mahantäytettä sen hetken kunnes on taas nälkä. Mulla siis saattaa mennä melkein yhdeltä istumalta se 1,5kg pussi mandariineja, tertullinen banaaneja tai 2kg omenaa. Ja silti on nälkä?

Hedelmä ja vihannes puolelta ei ole löytynyt toistaiseksi sellaista mitä en söisi. Sienet on vähän niin ja näin, ne pitäisi itse käydä hakemassa metsästä ja tunnistan jopa kanttarellin ja kärpässienen, muista ei ole muuta tietoa kuin että osan voi melkein sellaisenaan syödä ja osa pitää oikein huolella valmistaa. Herkkusienet jätän laskuista heti, sen verran monesti saanut syödä pitsaa jossa niitä on ja suu tuntuma on kuin olisi pureskellut keitettyä limaista pyyhekumia.

Jos jätetään ns. FOODMAP ryhmään kuuluvat jo samantien pois ja viljat ruista lukuunottamatta, mitä jää?
Mulla muuten löi totaalisen tyhjää, on ennenkin tässäkohti lyönyt ja se menee just siihen veteen keitetty kaurapuuro ja peruna linjalle. Oikein hifistellessä tietysti jätetään siitä kaurapuurosta suolakin pois ellei sitä nyt satu kaapista löytymään.
Jos siis eläinperäiset olisi pois jätettävä vaihtoehtona.

Niin joo, marjat! Muuten kiva, mutta lähikaupan ryöstöriistohinnoilla pitäisi nekin hakea itse metsästä. Ei ihan huvita maksaa viittä euroa puolesta kilosta puolalaisia pakaste mustikoita tai vadelmia ja sitten ne pitäisi kuumentaa huolella ettei tuu joku maaperäpöpö. Kotimaisia pakaste mustikoita ostin joku vuosi sitten viimeksi ja se 200g pussi maksoi jotain vitosen luokkaa.
Ja olishan täällä muitakin kauppoja, mutta halvin on reilu 2km päässä ja se että sinne autottomana lähtisi vain jonkun halvan banaanin perässä on naurettava ajatus.
Valikoima on vielä surkeampi kuin tossa lähimmässä kaupassa varsinkin hevi osaston suhteen. Plus ettei autoilijat ymmärrä väistää jalan liikkujia sen kaupan parkkipaikalla, pari kertaa ollut lähellä piti - tilanne vaikka itsellä on pää pyörinyt niin että on ollut melkein silmät selässäkin.

Joskus painavempana mut ohjattiin ravitsemusterapeutille. Sepä käski syömään 5 krt päivässä ja joka ruualla ja väliin vaaleaa leipää. Välttämään suolaa ja sokeria, varsinkin lisätttynä, ruokajuomaksi vettä tai sitä laihinta maitoa.
Hämmästys oli suuri kun orjallisesti noudatettuani ohjeitaan lihoin parissa kuukaudessa näkyvästi entisten päälle ja veriarvot oli päin prinkkalaa.
Väitti kovin etten ollut noudattanut ohjeitaan. Ne ravitsemusterapeutin ohjeet kirkuu takaraivossa yhä vaikka siitä on vuosia.
Kumma kyllä kun paloi totaalisesti hermo ja söin kaikkien ohjeiden vastaisesti (1-2 krt pvä ja vaalea vilja pois, voita, täysmaitoa tai kermaa, lihaa, kananmunia, suolaa ja tietty hedelmiä, kasviksia ja marjoja joko lihan kanssa tai toisena ateriana) aloin laihtumaan. Sitä en tiedä kuinka paljon annoskoon pienentäminen auttoi (vaihdoin normaalikokoisen ruokalautasen murokulhoon ja söin niitä murokulhollisia sen 1-2krt pvä joskus 3-4 krt pvä riippuen nälästä), liikkunut en juurikaan sen enempää, mitä nyt jalan joka paikkaan.

Jaa, taitaa olla aamupalan aika, iski nälkäkiukku. Onhan tässä mennyt jo kertaalleen kello ympäri siitä kun viimeksi on syönyt. Katotaan vartin päästä mikä on mieli.
Luftis

ViestiKirjoittaja Ninni » 04.01.2024 12:06

Haluutko tulla kylään kun oon yrittäny pärjätä vuorokautta pitempään veteen keitetyllä kaurapuurolla ja perunoilla?

:lol: Mun pitäisi varmaan tulla silloin ruokkimaan sut. Kiitos kutsusta.

Jos jätetään ns. FOODMAP ryhmään kuuluvat jo samantien pois ja viljat ruista lukuunottamatta, mitä jää?
Mulla muuten löi totaalisen tyhjää, on ennenkin tässäkohti lyönyt ja se menee just siihen veteen keitetty kaurapuuro ja peruna linjalle. Oikein hifistellessä tietysti jätetään siitä kaurapuurosta suolakin pois ellei sitä nyt satu kaapista löytymään.
Jos siis eläinperäiset olisi pois jätettävä vaihtoehtona.

Ruis voisi olla leipänä hyvä, mutta puurossa todennäköisesti jää niin vähäkaloriseksi, että ei toivoakaan syödä tarpeeksi päivän aikana, siis ruispuurolla.
Perunoita saa syödä kaksin-nelinkertaisesti, mitä on ehkä tottunut, jos ottaa kaloreita perunasta.

Pitääpä katsoa mitkä ne FODMAP-ruuat olikaan. Ekana löytyi tuolta https://www.hyvavatsa.fi/ruokavalio/fod ... oka-aineet

Vältettäviä olitkin jo listannut ihan hyvin. Jätin sallitut-listasta pois ne, jotka on eläinperäisiä:

FODMAP-ruokavalioon sopivia elintarvikkeita ovat muun muassa:

Riisi
kaura
peruna
hirssi
tattari
kvinoa
speltti
Tofu
tempeh
Kurkku, tomaatti, lehti- ym. salaattikasvit, paprika, porkkana, kesäkurpitsa, munakoiso, kurpitsa, vihreät pavut, kiinankaali
Marjat (paitsi mustaherukat)
Sitrushedelmät, kiivi, viinirypäleet, hunaja- ja cantaloupe-meloni

Eli nuo luettelossa ensimmäiset 9 on niitä, mitä pidän kaloripitoisena.

Onkohan soijarouhe fodmap?
Mietin nimittäin, että sitäkinhä voi ripotella puuron päälle.

Eli puuro jossa on ensinnäkin kaksinkertainen annos, siihen lautaselliseen mitä vedetään normaalisti.
Puuroon "koristeeksi" tofua, pähkinöitä, siemeniä, ja sitä soijarouhetta. Tehokkain pähkinä kalorien lisäämiseen on aina tahnaksi jauhettu pähkinä, eli vaikkapa maapähkinävoi. Sitä kunnon lusikalliset. Hedelmistä eritoten banaani olisi paras jaksamisen kannalta. niitähän voi syödä vaikka koko nipun, jos jaksaa :D

Marjojen ja vihannesten rooli olisi toimia lähinnä vitamiinipakkauksena, ei niinkään jaksamisravintona.
Vaikkakin tiedetään, että mitä tahansa marjoja ja hedelmiä kun syö tarpeeksi, niin ainahan kaikessa on kaloreita.
Mutta marjoja siis ei vaikuta vetää kuin vitskujen takia, koska 1 dl puolukkaa sisältää vasta 30 kaloria.
Ja jos vertaat, että päivässä voisi tarvita 2000-3000 kaloria.
Se 5 kertaa päivässä kaurapuuroa voi syödä mielenkiintoa, mutta onneksi on varsinkin pasta ja peruna. Pasta vain pitäisi olla (fodmapilla) muusta, kuin vehnästä.

Riisikin taisi olla sallittu Fodmapissa?* Että saa vaihtelua. *) juu oli sallittu, tossahan se lista on vieressä :D

Leipä on kyllä mun käsittääkseni tehokas "pakkaus" missä muodossa ruoan voi syödä.
Toisaalta on tutkimuksia, että lisäämällä leipää (ei rasvapäällisiä toki varmaan liikaa) niin yleensä laihtuu.
Itse syön vaaleaa tai täysjyväleipää joka päivä.

Oli hedelmä tai vihannes mikä vaan, syön kyllä ja tykkään suurimmasta osasta mitä tosta lähikaupasta löytyy, mutta ne on enemmän mahantäytettä sen hetken kunnes on taas nälkä. Mulla siis saattaa mennä melkein yhdeltä istumalta se 1,5kg pussi mandariineja, tertullinen banaaneja tai 2kg omenaa. Ja silti on nälkä?

Tämä on siis asia, mikä käy minun järkeen totaalisesti. Olet siis 100% oikeassa noiden hedelmien suhteen. Niiden, (ja vihannesten kuten kurkkutomaattipaprika-osaston) varassa ihminen nääntyy. Ja se on fakta.

Se on just se kalorit per 100g, mitä kannattaa aina vilkaista.

Lisäys: kuivatussa muodossa hedelmät on tehokkaimpia. Mutta sulavuus voi tulla kysymykseen. Itse syön päivässä esim 5-6 kpl taatelia
Niistä saa ehkä 70 kcal, saman verran kuin keskikokoisesta omenasta. Mutta kuidun takia taatelit alkavat vatsaa jumppauttaa sitten, sisäpuolelta.

Siihenkin on varauduttava, että kuidun lisääntyessä vegaanina heti varmaan kaksin tai nelinkertaiseksi, voi käydä niin että alussa saa juosta vessassa ennen, kuin oppii mitä ruokia kannattaa syödä, ja miten ne ruuat kannattaa ajoittaa. Ettei tarvitse töihin lähtiessä myöhästyä sen takia. Parempi toki kuin ummetus, ja voi senkin takia myöhästyä.
Ninni

ViestiKirjoittaja Luftis » 04.01.2024 12:35

Katoppa huvikses mitä maksaisi kaurapuuroon noi hilppeet kaupassa.
Kaurahiutaleet kai saa halvimmillaan jotakuinkin eurolla.

Laskeppa sitten kuinka hyvin söisin.

Kuukauden kauppa budjetti on 320e
Siitä 40e menee periaatteessa turhaan, tupakoinnin lopetus on ollut vasta 15v työn alla.
Sillä lopulla 280e ostetaan se mitä syödään, plus hygienia tarvikkeet ja pesuaineet.
Jos tosta laskee pois hygienia tarvikkeet ja pesuaineet, jää ruokaan noin 200e kuukaudessa, eli 50e per viikko, eli alta 10e päivä.
Sillähän syö erittäin hyvin ja monipuolisesti.

Kyse ei ole siitä, ettei halua olisi. Käytettävissä oleva raha nyt ensimmäisenä tulee vastaan ja sitten osaaminen.
Riittävän monet kerrat olen kokeillut jotain uutta ruokaa ja useimmiten sitä on itku silmässä syönyt nälkäänsä kun on pakko syödä edes jotain ja vaikka se olisi mennyt pahasti pieleen en haluaisi heittää roskiinkaan. Se kermakanakastike johon lipsahti jotain desin verran suolaa jäi kyllä aikoinaan syömättä. Kai senkin olisi voinut pelastaa jatkamalla jollain, jos olisi ollut millä jatkaa ja rahaa ostaa se millä jatkaa.

No, nälkä on hyvä mauste ja se kehittää mielikuvitusta ja luovuutta kun yrittää keksiä mahdollisimman halvalla jotain mikä ravitsee ja siirtää nälkää.
Toivon kovin, ettei tarvitsisi alentua viiden sormen taskualennukseen saadakseen syödä. Sekin tilanne on ollut joitain kertoja lähellä.
Eineksiä koitan vältellä, ihan jo sen vuoksi että se 3-4e einesateriasta tarkoittaa sitten sen päivän ainoaa ruokaa.
Joskus voi joutua turvautumaan ruoka-apuun ja sieltä saa enimmäkseen päiväysvanhoja eineksiä, mutta on sekin parempi kuin se viiden sormen taskualennus.
Luftis

ViestiKirjoittaja Ninni » 04.01.2024 12:43

Mulla menee tuo sama, noin arviolta kuussa ruokaan, pelkkään ruokaan siis kuten sullakin jos jättää laskuista sen kaiken muun.

Tuota tuota. Nyt heitit niin mielenkiintoisen, ett mun on vietettävä tänään tovi ruokakauppojen verkkosivulla.
Toi Fodmap pitää selvittää, eli jos ostaisi pelkkiä Fodmap tuotteita, ja olisi niillä pärjättävä vegaanina. Aukkoja varmasti jää, ja siksihän jokainen joutuu siellä ruokakaupassa itse käymään ettei toisen puolesta voi syödä, eikä kukaan pääse sun nahkoihin miltä se tuntuu.

Riittävän monet kerrat olen kokeillut jotain uutta ruokaa ja useimmiten sitä on itku silmässä syönyt nälkäänsä kun on pakko syödä edes jotain ja vaikka se olisi mennyt pahasti pieleen en haluaisi heittää roskiinkaan. Se kermakanakastike johon lipsahti jotain desin verran suolaa jäi kyllä aikoinaan syömättä. Kai senkin olisi voinut pelastaa jatkamalla jollain, jos olisi ollut millä jatkaa ja rahaa ostaa se millä jatkaa.

Tuo on just paha, kun lähdepä kokeilemaan kaikkea uutta ja jännää, ja ei ole sitä budjettia epäonnistua!
On tullut itkettyä itsekin joskus, kun pilaan jotku 10 euron lohet tai vaikka olisin ostanut -50% jotain, ja vegaaninakin tullut hutiostoja tehtyä ja ruoka meneekin pieleen. Se on hanurista, allekirjoitan.
Viimeksi muokannut Ninni päivämäärä 04.01.2024 13:16, muokattu yhteensä 2 kertaa
Ninni

ViestiKirjoittaja Ninni » 04.01.2024 13:09

Prisman verkkosivuilta.
Aamupalatarvikkeet. Pitkäksikö aikaa, riippuu mitä muuta syö, ja vaatisi kalorien laskentaa.

Korjaus: 5 kiloa eli 5 pakettia Kotimaista kaurahiutale 1 kg
6,75 €. Pikakaurahiutale olisi ollut hieman halvempaa, 6 kiloa = 5,40 e. Xtra. Mutta jos ei tykkää siitä pikahiutaleen puurosta.
6 kiloa maksaisi:
Kotimaista kaurahiutale 1 kg
8,10 €
1,35 €/kg

3 purkkia, eli melkein kilo Nuts about Nature 100% Maapähkinävoi Smooth 340g
8,67 € (valitsin mahdollisimman puhtaan, jossa ei ole lis. suolaa, sokeria tai palmurasvaa) eli 100% pähkinää

GoGreen Auringonkukansiemen 350 g
1,95 € (näitä vain 1 paketti, koska ruokavirasto suosittaa siementen käyttöön rajoituksia. Mutta auttaa rasvahappojen, proteiinien ym saamisessa)

Western 250g kivettömiä taateleita
2,70 €
5,40 €/kg Pari pakettia, näitä varmaan puuroon voi pilkkoa, Halvin oli leivontataateli, se puristepakkaus, koska tämä on sama taateli kuitenkin, mikä "irtotaateli"- tai napostelutaatelipussissa.

VegeSun 500g vaalea soijarouhe
2,99 €
5,98 €/kg 1 paketti, 1672 kcal. Tätähän syödään ehkä 1-2 dl päivässä, antaa proteiinia. En ole kokeillut, menisikö enemmän päivässä?

Vaihtoehdoksi laitoin Soyappétit 300g Soijajauho
2,85 €
9,50 €/kg. Soijajauho on vain jauhettua soijaa, en tiedä miltä maistuu. Sanottiin, että smoothieihinkin käy. Eli voi vetää raakana?

Tässä vaiheessa on 25,90 ostoskorin loppusumma. Jatkan lisäämällä banaania ym.

Chiquita banaani
~4,93 €
1,55 €/kg 17 kpl banaaneita, varmaan joutuu eri päivänä ostamaan puolet ja puolet.

Pari pussia pakastepuolukkaa:

Kotimaista 200g puolukka pakaste, 2 pussia
1,70 €
4,25 €/kg

Eli nyt on pyöreähkösti 32 euroa. Lisätään vaikka vielä ruisleipäpussi Oululainen Ruislimppu 700g, limppu
2,39

Loppusumma 34,93.
Tässä voisi olla ehkä kolmeksi viikoksi tai kuukaudeksi aamupalatarvikkeet? Jos laittaa ruisleipääkin pakkaseen ettei se heti ummehdu.

Eihän kukaan voi varmaan, eikä halua, kopioida mitään yks yhteen vegaanista oikeaoppista ostoslistaa,
vaan jokainen syö mitä haluaa.
Mutta näin pikaisesti hahmottelin, mitä maksavat. Valmis kauppalista, tai pohja, jos haluaa käyttää..Onneksi on verkkokaupat ettei tarvinnut jalan lähteä etsimään.

5-6 pakettia kaurahiutaleita voi olla vähän liikaa jos syö muutakin, mutta kun ne olivat varmaan se halvin osuus tästä listasta, sama olla.

Omegoita varten Suomalainen Pellavansiemenrouhe 500g
2,39 €
4,78 €/kg

sitä saa tosiaan syödä se 2 rkl päivässä, suositusten mukaan. Mutta lisään sen tähän loppuun.
Ninni

ViestiKirjoittaja Ninni » 04.01.2024 15:42

Muuten kiva, mutta lähikaupan ryöstöriistohinnoilla

Tämä jäi mulla ensin huomiotta, sori siitä. katsoin siis Prisman hintoja.

Ja olishan täällä muitakin kauppoja, mutta halvin on reilu 2km päässä ja se että sinne autottomana lähtisi vain jonkun halvan banaanin perässä on naurettava ajatus.
Valikoima on vielä surkeampi kuin tossa lähimmässä kaupassa varsinkin hevi osaston suhteen. Plus ettei autoilijat ymmärrä väistää jalan liikkujia sen kaupan parkkipaikalla, pari kertaa ollut lähellä piti - tilanne vaikka itsellä on pää pyörinyt niin että on ollut melkein silmät selässäkin.

Jos pääsee kauemmas, niin ainakn joku ostoslista pitää olla, minkä takia lähtee.
Mun mielestä lähikaupassa on tosiaan ryöstöhinnat verrattuna markettiin, tai ne siis tuntuu ainakin kalliilta.
Voisikohan melkein vitosen tai kympinkin laittaa tuohon luettelooni, jopa enemmän lisää? Jos ostaa kaiken lähikaupasta?

Kyllä melkein pakko jollain yrittää markettiin päästä jos ostaa jotkut 6 pakettia kaurahiutaleita samalla vaivalla. Ei lähikauppa ole mikään valikoimansakaan puolesta paras. Ihan kaikki siellä ei hirmu kalliita ole, hinta erot voi olla n. 20 senttiä joissain tuotteissa, joten ei ehkä niin pienen eron takia lähde kyytiä hankkimaan, mutta jatkuvana virtana se ero voi tuntua lompakossakin.

Lisäys, testasin vaihtaa SALE:ksi Prisman, ja osa tuotteista katosi tietenkin ostoskorista. Vaihdoin tilalle muistuttavat tuotteet, ja marjat,
ja tuloksena oli 42,94 euroa.

Eli kympperöinen paukahti lisää, jos yrittäisi ostaa samat. Toki lisäsin soijajauhon tilalle toisen pussin soijarouhetta, ja turha niitä varmaan on kahta pussia ostaa muutenkaan.
Ninni

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät