Halla-aho on tehnyt rikosilmoituksen koomikko Iikka Kiven kirjoittamasta twiitistä, jossa Iikka Kivi kirjoittaa Halla-ahon olevan fasisti. Vähän kyllä ihmetyttää, että persut, jotka itse ovat joka paikassa selittämässä, että kuinka mitään ei saa enää sanoa, niin nyt sitten Halla-aho on vetänyt herneen tästä.
Olen täysin samaa mieltä, kuin Neuvonen tässä jutussa. Neuvonen on Helsingin yliopiston viestintäoikeuden proffa.
"Rikosilmoitus koskee tapausta, jossa Kivi kutsui Jussi Halla-ahoa fasistiksi viestipalvelu X:ssä marraskuun lopulla. Halla-aho kertoi haluavansa rikosilmoituksella selvittää, missä kulkevat leimaavien sanomisten rajat.
Neuvosen mukaan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ja KKO:n oikeuskäytännön perusteella merkittävien poliitikkojen täytyy suvaita myös kärjekkäämpiä ilmaisuja.
– Eduskunnan puhemies on Suomessa protokollassa heti nykyisen ja entisten presidenttien jälkeen. Lisäksi Halla-aho on pyrkimässä presidenttiehdokkaana korkeimpaan tehtävään. Tältä osin, jos kyse on vain yhdestä sanasta, niin kynnys kunnianloukkaukselle on hyvin korkealla, Neuvonen kertoo sähköpostitse."
Tämä ei taida olla eka kerta kun Halla-ahoa sanotaan fasistiksi, joten miksi juuri nyt? Ja mitä tämä tekee Halla-ahon presidenttikampanjalle? Tai ylipäätään pressakampanjalle, jos jokainen ehdokas tekee rikosilmoituksia. Tuohon leikkiin lähtiessä taitaa joutua kestämään aika paljon kaikkea.
Itse henk. koht. olen sitä mieltä, että kielenkäyttö on mennyt niin törkeäksi, että minusta enemmänkin voisi suitsia ihmisten sananvaltaa sen suhteen, miten törkeästi muista voi puhua, mutta Persuthan ovat yleensä niitä, jotka ovat sitä mieltä, että ihmisten kielenkäyttöä rajoitetaan liikaa. Siksi tämä on jotenkin tosi outo juttu.
https://yle.fi/a/74-20066036