No minusta kyllä useimmat terveystiedot ovat tärkeitä. Aika moni ongelma myös lopulta liittyy perimään. Vaikkei liittyisi, niin kaikki lisää tietoutta ja voi siten olla hyödyksi. Joo ei jokaista 13-vuotiaana alkanutta vaivaa tarvitse joka puolelle kuuluttaa, vaikka sekin on ihan mielenkiintoista tietoa sinänsä, että mitä kaikkea vanhemmille koirille voi tulla.
Minustakin on mielenkiintoista lukea kaikista koirien sairauksista ja muista, ja mikä on vanhana tullut lopulta.
Oikeastaan kaikkihan on todella perinnöllistä. Geenit ovat ase, mutta elämä on liipasin, ja elämäntavat. Herkkämahaisuus? Mitä kaikkea pitää koiran sietää, kunnes suolisto menee rikki?
Nykyään saa olla varma, että osa "allergioista" voi johtua ihan mistä omistaja itse päättää, tai eläinlääkäri, ja kokeillaan jotain tuhatta nappulaa ensin ja päätetään tosiaan että se on nyt kengurunliha ainoa mitä voi syöttää. hiiva voi johtua suoliston jostain muusta jutusta, kaikki ei ole allergiaa. Iho-ongelmat saksanpaimenkoirilla uskon, ne olen nähnyt, mutta niistäkin osa olen saanut pois elämäntapoihin liittyvillä muutoksilla. Se että vaiva syntyi, en tiedä?
Ja jos kuulopuheita lähtee uskomaan, niin joka toisella koiralla on nykyään allergia.
Kaikki turhat kuvaukset on mm. ihan kauheaa, jos aletaan siitä lähtemään liikkeelle ett jokainen maailmaan syntyvä koira pitää kuvata. Röngensäteille altistuminen?
Ei se välttämättä aiheuta mitään heti, mutta onko se järkevää? Ihmiset luulee, että röntgenissä käynti on kuin joku passikuvan ottaminen, naps ja sano juusto, mutta miksi niillä henkilökunnalla pitää olla suojaus?
https://www.duodecimlehti.fi/duo95092 Jopa ihmisten kohdalla sanotaan, että röntgenkuvaukselle pitää olla painavat syyt. Ymmärrän, että koira elää vain sen 13-14 vuotta, moniko ehtisi kuolla röngensäteilyn aiheuttamana ennen muita kuolinsyitä, ja onko hyöty haittoja suurempi, sen voi miettiä. Mutta tuntuu jotenkin hölmöltä jos koirien jalostus on riippuvainen ainoastaan röntgenlaitteista. Vielä hirveämpää, että se on kuulopuheisiin perustuvaa.
En mielellään kuvauta tervettä eläintä turhaan, mutta joissakin roduissahan se on jo pakko jos haluaa naamansa näyttää enää ihmisten tai kasvattajien ilmoilla, ja eipä aikaakaan tosiaan kun koiralle tulee se syykin joutua kuvaamaan. Mutta silti:
Olen hyvin skeptinen moniin vaivoihin, koska ihan kuten ihmisellä perinnölliset sairaudet ovat, niiden ilmeneminen riippuu vahvasti elintavoista. Jos sukua katso mulla olisi itsellä jo kymmenen diabetestä ja verisuonitautia, mutta en vedä jouluna kinkkua enkä torttua joten ei edes närästä koskaan. Selkeimmät vältettävät ovat lyttykuonot ja ne mitkä on ihan oikeasti. Tästähän moni heti loukkaantuu, koska niin ei saa sanoa. Silloin se olisi oma vika. Ei se sitä tarkoita. Mutta sitä, että koirillakin voi olla perinnöllisyyttä se, miten altis se on tietyille diagnooseille, jotka jää puhkeamatta eri oloissa.