Koirarotupohdintaa

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirarotupohdintaa

ViestiKirjoittaja msk » 08.12.2023 09:44

Tein uudelleen keskikoisilla roduilla.

Tällä kriteereinä siis keskikokoinen koira. jonka turkissa ei ole ihmeemmin hoidettavaa. WTF:

Samojedi
Bernhardinkoira
Corgit
Chihuahua
Mastiffi
Keeshond
Suomenlapinkoira
Bedlintoninterrieri
Amerikan karvatonterrieri

Nyt taisi kyllä testillä olla heikko hetki.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 08.12.2023 10:06

Taitaa tuo testi olla aika "suuntaa-antava"! :lol: Tein tuon itsekin kerran ja mulle taisi tulla joku weimarinseisoja yms. Never!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja msk » 08.12.2023 10:12

:mrgreen:

Mutta keskikoinen: Bernhardilainen ja chihuahua :shock:
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 08.12.2023 10:12

Joo tossa testissä on kyllä useita ongelmia. :D
Iidis79

ViestiKirjoittaja msk » 08.12.2023 10:17

Iidis79 kirjoitti:Joo tossa testissä on kyllä useita ongelmia. :D

:D

Silti se on useamman kerran antanut mulle roduksi rottweilerin <3
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Qppa » 08.12.2023 10:24

Manchesterinterrieri! ♥
Mulla oli yks hoitomanssi. Omistajan varoituspuheiden mukaan tulossa oli maailman villein ja aktiivisin vipeltäjä ja oli vähän huolissaan että pärjäänköhän minä.
No, tottakai nuori terripoika oli tyypillisesti kovin aktiivinen ja eloisa mutta minä vaan aattelin että onpa ihanan rauhallinen ja yhteistyöhaluinen tyyppi. Utelias, tosi fiksu, kaikinpuolin just sellainen mistä mä tykkään, ei mikään lapanen mutta ei mikään luupääkään. Sit ku mentiin niin mentiin, mutta sit ku tehtiin tyyppi oli ihan täpöllä mukana ja sit kun oltiin, tyyppi kömpi kainaloon hakemaan lämpöä ja rakkautta. Silloin mietin että se vois olla itselleni yks mahdollinen rotuvaihtoehto jos terrikuume käy liian suureksi. Että joo, pärjäsin. Ja ihan vähän ihastuinkin.
Qppa

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 08.12.2023 10:29

Mitens noutajat ja spanielit? Ihan vaan labradori ?
Iidis79

ViestiKirjoittaja msk » 08.12.2023 10:38

Luulen etta labradori on liian suuri ja voimakas. Ja liian energinen. Noutajat yleensäkin. Kiharakarvaista noutajaa joskus mietin, mutta liian suuri.
Joku tolleri voisi olla sopivan kokoinen mutta taitaa sekin olla huono valinta jos ei ole ajatusta tehdä koiran kanssa sen kummemmin mitään.

Spanieleissa on se turkki ihan nou nou.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja msk » 08.12.2023 10:42

Qppa kirjoitti:Manchesterinterrieri! ♥
Mulla oli yks hoitomanssi. Omistajan varoituspuheiden mukaan tulossa oli maailman villein ja aktiivisin vipeltäjä ja oli vähän huolissaan että pärjäänköhän minä.
No, tottakai nuori terripoika oli tyypillisesti kovin aktiivinen ja eloisa mutta minä vaan aattelin että onpa ihanan rauhallinen ja yhteistyöhaluinen tyyppi. Utelias, tosi fiksu, kaikinpuolin just sellainen mistä mä tykkään, ei mikään lapanen mutta ei mikään luupääkään. Sit ku mentiin niin mentiin, mutta sit ku tehtiin tyyppi oli ihan täpöllä mukana ja sit kun oltiin, tyyppi kömpi kainaloon hakemaan lämpöä ja rakkautta. Silloin mietin että se vois olla itselleni yks mahdollinen rotuvaihtoehto jos terrikuume käy liian suureksi. Että joo, pärjäsin. Ja ihan vähän ihastuinkin.

Mun hyvällä kaverilla oli aikoinaan manssi. Joutui luopumaan kun koiralla oli niin paha eroahdistus.
Koira oli meillä yksi uusivuosi hoidossa, muuten oikein mukava koira. Menee tosin tuohon talvella puettavien joukkoon joten se on iso miinus.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja msk » 08.12.2023 13:32

Tein testin vielä uudelleen, muutin vain sen kohdan jossa kysytään turkinhoidosta, vastasin että olisin valmis kerran viikossa turkinhoitoon.
Niillä kriteereillä lista oli:

Shetlanninlammaskoira
Chihuahuat
Kingcharlesinspanieli
Papillon ja Phalene
Kleinspitz
Venäjäntoy
Australianterrieri
Cairnterrieri
Länsigootanmaanpystykorva
Cavalier kingcharlesinspanieli
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Dacrest » 08.12.2023 14:22

msk kirjoitti:Tein testin:

Chihuahua
Schipperke
Shetlanninlammaskoira

Venäjäntoy
Tanskalais-ruotsalainen pihakoira
Bostoninterrieri
Kingcharlesinspanieli
Papillon ja phalene
Ranskanbulldoggi
Kleinspitz

Valitsin turkin osalta puolipitkäkarvaisen. Jännä että antaa vaihtoehtoina myös ihan pohjavillattomia, lyhytkarvaisia rotuja.
Lihavoituna ne rodut joita olen harkinnut.

Noista roduista chihu tippuisi itselläni pois, koska pieni koko ja sen mukanaan tuomat ongelmat (aukileet ja hampaat).
Kleinspitz jäisi myös, koska muotirotu ja luonteisiin ei jalostuksessa ole kiinnitetty riittävästi huomiota. Muistan Koiramme-lehdessä kauan sitten olleen kleinspitz-kasvattajan haastattelun: piti koiransa öisin häkeissä etteivät k*seksisi sisälle.

Sheltti, ehkä jos löytyisi luonteeltaan tarpeeksi itsevarma yksilö. Turhaa äänen käyttöä rodussa on aika paljon ja terveydessäkin tiettyjä ongelmia.

Schipperke oli joskus vakavasti harkinnassa, mutta se äänen käyttö. Muuten olisi aika kompakti paketti.
Tanskalais-ruotsalaista pihakoiraakin olen katsellut, silloin rodussa oli suurta hajontaa. Mietityttää säänkestävyys, kovin innokas koiran pukija kun en ole.

Perhonen on kyllä helppo peruskoira: sopivasti iloista energiaa ja miellyttämisenhalua, oppii kaiken melkein itsestään. Pysyy lenkeillä mukana - ei tarvitse tarkkailla ottiko se ritolat jonkun eläimen perään. Tyytyy seurakoiran virkaan, mutta harrastelupontentiaaliakin löytyy. Ei tarvi pukea eikä puunata.
Terveys on rodussa aika hyvällä tasolla. Luonteen puolesta on suht helppoa löytää tasapainoinen yksilö.

Oma perhonen on ylivoimaisesti helpoin koira mitä mulla on ollut. Mutkaton, omilla jaloillaan seisova, tulee toimeen kaikkien kanssa, kulkee mukana missä vaan ja sopeutuu kaikkeen.

On käyty hevostalleilla, koiraleireillä ja kaupoissa. Se on kulkenut mukana töissä ja osaa aina käyttäytyä tilanteen mukaan. Kun naapurin 1-vuotias halusi silittää hauvaa, perhonen oli kärsivällisesti paikoillaan, vaikka lapsi otti turkista kiinni.
Lenkillä mulla ei ole perhoselle aina edes hihnaa mukana. Se kulkee niin nätisti vapaana ja on tarvittaessa helppo ottaa syliin.

Silti perhonen ei ole mikään hyykkönen, omaa tahtoa löytyy ja se on melkoinen opportunisti. Runsaalla koirakokemuksella se menee ongelmitta "vasemmalla kädellä", mutta tyttäreni luona ollessaan kyllä kokeilee rajojaan.

Eli ääni perhoselle :mrgreen:
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja msk » 08.12.2023 14:48

Perhoskoira on vahva vaihtoehto. Mietin vaan niiden sisäsiisteytjuttuja. En ole kysellyt asiasta vielä rodun fb-ryhmässä.

Tiedän mistä saisin 99.9% mahdollisuudella oikein mukavan ja reippaan sheltin. Ja jos joskus vielä sheltin otan niin se tulee sieltä. Kävimme viime keväänä tutustumassa kasvattajaan ja koiriin, mukana oli viimeisestä pentueesta pari koiraa. Oikein reippaita, avoimia ja mutkattomia koiria. Nuppu oli mukana ja tulivat kaikki keskenään toimeen ilman ongelmia.
Nykyinen Nuppu-shelttihän on aika täydellinen seurakoira. Itsevarma, avoin ja ystävällinen. Tykkää kaikista. Entinen Kennelliiton kaverikoira. Aika täpäkkä tyyppi kuitenkin. Seisoo omilla jaloillaan ja on "kotonaan" missä tahansa. Lenkillä ei todellakaan ikinä lähde "liian kauas" eikä tarvitse tarkkailla että missä se on. Aivan ihana.
Ja ollut täysin tervekin koko ikänsä. Ottaisin samanlaisen ihan koska tahansa.

Voihan se olla että otan jonkun shelttisekoituksen jos sopivasti kohdalle sattuu. Shelttiperhoskoira voisi olla kiva. Tai shelttiwhippet.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 08.12.2023 16:25

Sheltti/whippet oliskin aika metka, just ehkä sellanen lyhytkarvainen sheltti.
Niin kannattaa pitää silmät auki sekarotuisten suhteen, sieltä voi löytyä oikeen timantti.

Mä luulen että jos tollasen kleinin löytää hyvältä kasvattajalta jolla on hyvät koirat, niin en usko että koira olis automaattisesti sisällekusija.

Toivotaan että kun oikea aika koittaa niin teille löytyy just sopiva koira, oli se sitten papillon tai sheltti tai joku muu.
Iidis79

ViestiKirjoittaja msk » 08.12.2023 16:51

Iidis79 kirjoitti:Sheltti/whippet oliskin aika metka, just ehkä sellanen lyhytkarvainen sheltti.
Niin kannattaa pitää silmät auki sekarotuisten suhteen, sieltä voi löytyä oikeen timantti.

Mä luulen että jos tollasen kleinin löytää hyvältä kasvattajalta jolla on hyvät koirat, niin en usko että koira olis automaattisesti sisällekusija.

Toivotaan että kun oikea aika koittaa niin teille löytyy just sopiva koira, oli se sitten papillon tai sheltti tai joku muu.

Toivotaan niin :)
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja omenavaras » 09.12.2023 18:39

Iidis79 kirjoitti:Sheltti/whippet oliskin aika metka, just ehkä sellanen lyhytkarvainen sheltti.
Niin kannattaa pitää silmät auki sekarotuisten suhteen, sieltä voi löytyä oikeen timantti. .

https://fi.pinterest.com/pin/italian-gr ... 040025375/

Sheltti-italianvinttikoira. On aikas nätti.

Aihe ei itseäni kiinnosta, mutta ehdotan markiesje.
omenavaras

ViestiKirjoittaja msk » 09.12.2023 18:54

Se joka oli ekana kuvassa taisi olla italianvinttikoira-sheltti.

Yhden markiesje kasvattajan kanssa olen jutellut vuosia sitten ja hänen mielestään kyseessä niin aktiivinen ja energinen rotu että ehdottomasti vaan harrastuskoiraksi hyvin aktiiviselle ihmiselle.
Niin että ei se sitten käy :mrgreen:
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Biarritz » 10.12.2023 01:49

omenavaras kirjoitti:
https://fi.pinterest.com/pin/italian-gr ... 040025375/

Sheltti-italianvinttikoira. On aikas nätti.

Tuo on siitä hauska että näyttää keskikokoiselta sileäkarvaiselta podengolta.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 10.12.2023 07:58

^Olin tulossa sanomaan aivan samaa! Mulle olis mennyt täysin podengosta! :o
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja msk » 26.12.2023 19:01

Mietinnät mahdollisesta pikkukoirarodusta ovat edenneet.

Tällä hetkellä harkinnassa ovat perhoskoira tai tipsu. Tai sitten jos sopivasti sattuu niin retromopsi.
Tai joku muu kiva sekoitus.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 26.12.2023 21:49

Tori piste fi moititaan, mutta mä katselen sieltä koiria (ja kissojakin) jos skippaa ne "design" seropit niin sieltä voi löytää ihan kivojakin sekoituksia, enkä usko että ne kaikki olis jotain pentutehtailu/ rahat pois äkkiä tapauksia. Nekin terrieri sekoitukset mitä kävin katsomassa niin ihan tavallisen perheen tavallisia koiria, joista siis tällä perheellä oli toive pitää yksi pentu ja siinä syy miksi teettivät omilla koirillaan pennut. Toki joillakin voi lähteä mopo lapasesta ja sitten niitä pentueita teetetään pari vuotta joka juoksuista.
Niin mutta siis seropit on hinnoissaan, mielestäni joku 1500€ on jo liikaa seropi pentueesta, mut siinä noin tonnin paikkeilla voi harkita.
Nyt tässä lähistöllä olis joku chihuterrieri mix, pennut, joilla jo luovutus ikä mennyt ohi. En tiiä onko ilmoitus jäänyt sinne roikkumaan, mut mitä noita katselee niin tuntuu joillakin jäävän pennut käsiin ja sitten lasketaan hintaa. Mutta siis itseäni vois kiinnostaa joku tuollainen sekoitus.

Tipsu vois käydä mullekin, mut millaisia ne oikeestaan on? Niitä suositellaan just ensimmäiseksi koiraksi, onko ne sitten liian lapasia? Tylsiä, sori. Mitteleistä tavallaan vielä tykkään. Oli tarpeeksi potkua, mut ei mitään mahdottomia. Sellainen ehkä vielä. Vai pitäsikö kokeilla shelttiä?
Iidis79

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 27.12.2023 07:48

msk ja Iidis, meille saa kyllä tulla tipsuihin tutustumaan! Tosin msk ainakin melko kaukana. Minusta nämä eivät ole tylsä, kaikkea muuta! Toki mulla on lauma, en osaa sanoa jos olisin vain yhden kanssa. Meille tuli aikoinaan ensimmäinen tipsu 7 tiibetinmastiffin laumaan. :D Jos tykkää vähän kissamaisesta, itämaisesta koirasta joka tuntee oman arvonsa hyvinkin tarkkaan, tämä on sopiva rotu. On reipas, touhussa mukana, lenkkeilee. On hyvä porukassa mutta menee yksinkin. Ison koiran "sielu" pienessä pakkauksessa. :P
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Avokaado » 27.12.2023 12:10

Tipsu voisi muuten olla kiva koira, mutta eikö se tuo sisälle turkissa kuraa ja puoli metsää mukana? En jaksaisi sitä turkin puunausta joka ulkoilukerran jälkeen.
Avokaado

ViestiKirjoittaja msk » 27.12.2023 12:26

Meillä ei puunailla. Jos on kurainen niin saa kuivua etueteisessä niin että kurat rapiseen sinne. Sieltä ne on helppo imuroida pois.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja MJK » 27.12.2023 17:41

Tiibetinhelmi: Johtuuko se tipsujen alapurennasta vai mistä kun sinun koiralla oli ainakin yhdessä kuvassa kieli ulkona vaikka nukkui vissiin? Ei mun koirilla ole ikinä kielet ulkona nukkuessaan eikä muutenkaan...
MJK

ViestiKirjoittaja msk » 27.12.2023 18:58

Olisko iäkkäämpi koira jolta on hampaita poistettu? En tiedä.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Umac » 28.12.2023 03:07

^^Mun täysin saksipurentainen mutta hammaspoistoissa käynyt nukkuu nykyään paljonkin kieli ulkona. Asia mistä ell sanoi jo ennen poistoja, kulmurit kun stopparina sille rennolle kielelle ja poiston jälkeen se kieli valuu suusta ulos joko vain pikottaen tai enempikin.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 28.12.2023 08:10

MJK: kyseinen uros on 10v, ei poistettu hampaita. Alapurenta hällä on melko reilu, joten varmaan siitä osittain johtuu tuo kielen näkyminen nukkuessa. Ja silloin minä tietenkin otan kuvan, kun se näyttää niin hauskalta! :D

Joo ei puunata meilläkään turkkeja lenkkien jälkeen. Tipsun karva on likaa hylkivää, ihmeen vähän tarttuu mitään vatsan alustaankaan vaikka "maavara" on pienehkö.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja msk » 28.12.2023 22:05

Voi olla ettei ole (esim. sisäsiisteyden kannalta) kaikin puolin fiksuin valinta meille ottaa mitään ihan pientä koiraa mutta tässä on nyt mukana aika lailla se "mutku mä haluun."

Tällä hetkellä en haluaisi mitään pentua enkä usko että tilanne tästä ihan heti miksikään muuttuu. Nyt juuri ihan hirvittää ajatus pennusta.
Mutta jos tässä parin vuoden kuluttua sattuisi tulemaan joku sopiva pieni pentu vastaan niin saattaisin ottaa. Saattaisin. Tai sitten olen siinä vaiheessa jo ehtinyt niin hyvin tottua aikuisen koiran helppouteen että en halua pentua.

Rottweilereiden (ja kissojen) poistuttua kyseeseen voisi tulla myös aikuinen kodinvaihtaja tai kaksi.
Ollaan miehen kanssa mietitty että kyllä koiralla pitää olla kotonakin kaveri.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 03.01.2024 09:24

https://www.facebook.com/SuomenRanskanbulldogit
Rotursiteytyksiä. Ranskanbulldoggi x tanskalais-ruotsalainen pihakoira
Ranskanbulldoggi x papillon
Iidis79

ViestiKirjoittaja msk » 09.01.2024 13:03

Noita olisi mielenkiintoista seurata, että miltä näyttävät ja minkälainen luonne on.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit