Iidis79 kirjoitti:Olen muistaakseni allekirjoittanut tuon.
Olin sellanen tyypillinen 80-luvun lapsi jonka äiti ja ystävät polttivat sisällä asunnossa. Silloin ei ollut kieltoja vaikka olis lapsen kasvoille puhaltanut savut. Silloin sitä ei huomannut, kun siihen oli kohdusta asti tottunut. Mutta kun kieltoja alkoi tulla, vuokra-asunnossa (VVO) kiellettiin sisällä polttaminen, äiti oli töissä sairaalassa jossa kiellettiin hlökunnan tupakointi tupakkahuoneessa (voitteko kuvitella että sairaalassa on ylipäätään saanut tupakoida sisällä!). Hlökunnalle alettiin jakamaan nicorette yms tupakoinnin lopettamistuotteita työterveyden kautta, 90-luvulla ja mun äiti aloitti silloin lakon, kun päätti ettei hän ala menemään ulos tupakalle. Sen jälkeen pikkuhiljaa mun sieto tupakalle on laskenut. Nuorena en juurikaan käynyt ravintoloissa enkä baareissa kun niissä sai vielä 00 alussa polttaa ja se oli ikävää kun kotiin tuli, oli melkein pakko käydä suihkussa että sai sen hajun hiuksista pois. Mulla alkaa silmät vuotamaan hyvin herkästi jos tupakansavua on lähellä. Pahimmillaan riitti että kun työkaveri tuli ulkoa tupakalta ja istui parin metrin päähän musta niin mun silmät alkoi vuotaa ja henkeä ahdistaa. Se lemu on niin kauhee.
Ja kerrostaloissa en ymmärrä miksi niin monet kokee oikeutena karistaa tuhkat alakerran parvekkeelle ja heittää tumpin kanssa naapurin puolelle.
Mietin että entä jos joku haluais pitää sianpaskaämpäriä parvekkeella, asenteella "koska mä voin". Hakis joka toinen päivä uutta sianpaskaa haisemaan. Ja sanois vaan että voi voi.
Tupakointi on ainut asia mikä vaikuttaa myös muihin kanssaihmisiin ja ympäristöön aivan uskomattoman paljon.
Filtteristä pitäs päästä eroon kokonaan, koska se on yleisin roska mikä ei maadu ja missä on paljon haitallisia aineita. Voisko sen filtterin edes tehdä jostain luonnollisesta nopeasti hajoavasta aineesta, vaikka maissista.
Niinpä, paitsi että sianpaska vain haisee, ei sairastuta.
Joo, nyt kun muistellaan muistan miten kerran olin turhan myöhässä lentokentällä ja jouduin istumaan koneessa siihen tupakkapaikkojen rajalle, mikä kärsimys istua 6 h hirveässä tupakansavussa. Eikä siinä kukaan nähnyt mitään outoa, lapset oli mukana tupakkapuolella jos vanhemmat poltti. Ihan sairasta, ja kuinka silloinkin huudettiin että suunnilleen ihmisoikeuksia loukataan, kun esim. yliopistolla ei enää saanutkaan työhuoneissa polttaa.
Toivottavasti koko paska kielletään.