Kansalaisaloite tupakointikiellosta kerrostaloihin

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Kansalaisaloite tupakointikiellosta kerrostaloihin

ViestiKirjoittaja piku » 06.06.2023 11:08

Mella M kirjoitti:Niin eli ne ihmiset jotka jo asuu niissä taloissa, niin niistä ei tarvi välittää tai jos päättää lopettaa tupakoinnin ja haluaisi sen jälkeen elää ilman tupakansavua omassa kodissa, niin sit vaan muutta pois?

Tai on rohkea ja kokeilee Tigerin tapaa? :mrgreen:
piku

ViestiKirjoittaja Vieras » 06.06.2023 11:08

Itse ajattelen että jos kerrostalossa asuu niin toiset pitää ottaa huomioon. Rivitalossakin, mutta etenkin kerrostalossa kun naapureita on joka puolella. Siellä ei metelöidä, ei biletetä, ei huudateta musiikkia, ei kärytetä, ei pissateta koiria rappukäytävään, ei häiritä muita. Olen itse siinä ehkä liiankin tarkka etten muita häiritse, mutta parempi kai se niin on.
Toisaalta jos kerrostaloon haluaa niin täytyy myös hyväksyä muilta se normaali elämä. Lapset pitää ääntä, vanhukset joutuu kuuntelemaan uutisia vähän kovemmalla, koirakin joskus saattaa jossain haukahtaa. Mutta se että omaan asuntoon tulee haitallista tupakansavua/hajua, ei ole sitä siedettävää "elämistä". Eihän sekään olisi jos joku kävisi viidesti päivässä suhauttamassa hajuvettä hajusteallergisen naapurin postluukusta.
Jos ei tupakoija, bilettäjä tai haukkuvan koiralauman omistaja ymmärrä että muita ei saa häiritä, on muutettava omakotitaloon ja mieluusti kauas naapureista.
Tupakasta kärsivä taas voi ottaa asian ihan fiksusti puheeksi, jos ei mitään kieltoja ole. Jos pyyntö ei auta, on silloinkin hyvä asia se muutto. Ei ikuisesti kannata kärsiä ja valittaa jos ei mikään muutu ja säännöt polttamisen sallii.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 06.06.2023 11:17

piku kirjoitti:
Mella M kirjoitti:Niin eli ne ihmiset jotka jo asuu niissä taloissa, niin niistä ei tarvi välittää tai jos päättää lopettaa tupakoinnin ja haluaisi sen jälkeen elää ilman tupakansavua omassa kodissa, niin sit vaan muutta pois?

Tai on rohkea ja kokeilee Tigerin tapaa? :mrgreen:

Kiitos kun alleviivasit tuon tavan mahdottomuuden. Just tämän takia harva viitsii sanoa, asiasta vaan jankutetaan ja jankutetaan ja lopulta tulee kommentti, että missä se muka on kielletty. Ei vaan jaksa. Kaikille selvitäntä ja tasapuolisinta olisi, että asia hoidetaan lailla. Jos baarissa tupakoimisen kielto olisi vapaaehtoista, niin todella moni polttaisi vielä baarissa, ei heitä kiinnosta käykö se muille vai ei vaikka miten nätisti asiasta sanottaisiin, kun "mulla on oikeus".

Ja ei, en tarkoita, että kaikki tupakoitsijat.
Viimeksi muokannut Mella M päivämäärä 06.06.2023 11:39, muokattu yhteensä 1 kerran
Mella M

ViestiKirjoittaja edellinen » 06.06.2023 11:23

Ja olen siis sitä mieltä että on ihan ok jos tupakointi kielletään, jos ei muuten ihmiset osaa ottaa toisia ihmisiä huomioon.
edellinen

ViestiKirjoittaja TlGER » 06.06.2023 11:55

Valintoja asuinpaikan suhteenhan joutuvat kaikki tekemään. Eläimenomistaja muuttaa sellaiseen taloon, jossa eläimet on sallittu, eläinallergikko/eläintenvihaaja sellaiseen, jossa ne on kielletty, hiljaisuutta rakastava tuskin valitsee asuntoaan junaradan/koulun/bilekapakan vierestä jne.

Vieras kirjoitti:Eihän sekään olisi jos joku kävisi viidesti päivässä suhauttamassa hajuvettä hajusteallergisen naapurin postluukusta.

Tapahtuuko sitä sitten paljonkin, että joku käy käryttämässä röökiä naapurin postiluukusta? Ja jos niin tapahtuu, niin siihen olisi varmaan suotavaa puuttua jo jollain muullakin tavalla kuin tupakointikiellolla. Tuskin esim. naapureiden postiluukusta kusevaakaan tyyppiä pyrittäisiin taltuttamaan laittamalla kyltti "virtsaaminen taloyhtiön alueella kielletty".
TlGER

ViestiKirjoittaja Vieras » 06.06.2023 12:13

Eipä sitä tupakansavua tarvitse postilaatikosta puhaltaa että se sinne naapuriin kantautuu. Johan se on ketjussa tullut selväksi. Tai olisi pitänyt tulla, mutta ei tietenkään kaikille.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 06.06.2023 12:26

edellinen kirjoitti:Ja olen siis sitä mieltä että on ihan ok jos tupakointi kielletään, jos ei muuten ihmiset osaa ottaa toisia ihmisiä huomioon.

Niinno eihän nyt kaikkea voi mennä kieltämään, missä ihmiset eivät osaa ottaa toisia huomioon. (Paitsi Päivi Räsäsen mielestä, en ole vielä unohtanut sitä koronan aikaista "Kielletään kaikki!" -meemiä.) Eikä myöskään kaikkea voi kieltää sen perusteella, että se on "tyhmää". Tai epäterveellistä.

Itse en ole ikinä edes kokeillut (sitä ei lasketa, että yritin yhden kerran 18-vuotiaana baaritiskillä olla cool ja pummasin tupakan jota en osannutkaan käyttää) enkä seurustelisi jonkun kanssa joka polttaa, joten ei ole minkäänlaista omaa lehmää ojassa. Mietin vain, että missä sitä sitten ollaan, jos lähdetään lailla rajoittamaan ihmisiä liikaa. "Tyhmiä" ja häiritseviä ja epäterveellisiä asioita varmasti löytyisi muitakin!
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 06.06.2023 13:02

Tupakasta nyt kuitenkin määrätään laissa muutenkin. Yösyömisistä tai netin keskustelupalstalla vääntämisestä ei.
Vieras

ViestiKirjoittaja piku » 06.06.2023 13:04

Mea kirjoitti:Paitsi Päivi Räsäsen mielestä, en ole vielä unohtanut sitä koronan aikaista "Kielletään kaikki!" -meemiä.

Sama meemi tulee verkkokalvoille kun luen tätä ketjua. :D
piku

ViestiKirjoittaja Vieras » 06.06.2023 13:26

Kun tupakoija polttaa asunnon ikkunasta ilmavirta työntää savua myös rappukäytävään ja toisiin asuntoihin. Pitäisi edes sen ikkunan kiinni ja nauttisi niistä savuistaan yksin. Tosin nythän laki muuttuu niin että tupakoijakin joutuu maksumieheksi kun estetään rakenteellisesti savun leviäminen.

Taloyhtiö jossa on tupakointikielto on hyvä myyntivaltti, valitettavasti vain yhdessä myynti-ilmoituksessa muistan nähneeni kiellosta maininnan. Tupakointi sallittu taloyhtiö on taas huono sijoitus, kuka haluaa maksaa remonttikulut mitä nikotiinin saastuttamista rakenteista tulee? Kelpuuttaako tupakoija asunnon jossa pinnat ovat keltaiset tupakan tervasta jo valmiiksi? Eihän sen pitäisi haitata mitään, eihän?
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 06.06.2023 13:30

Tuossa vielä tulevaisuuden visioista ja suunnitelmista:
https://valtioneuvosto.fi/-//1271139/ty ... 0-mennessa
Sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä ehdottaa keinoja, joiden avulla tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö loppuisi Suomessa vuoteen 2030 mennessä. Mietintö luovutettiin valtiosihteeri Eila Mäkipäälle tiistaina 31.1.2023.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 06.06.2023 19:55

Olen muistaakseni allekirjoittanut tuon.
Olin sellanen tyypillinen 80-luvun lapsi jonka äiti ja ystävät polttivat sisällä asunnossa. Silloin ei ollut kieltoja vaikka olis lapsen kasvoille puhaltanut savut. Silloin sitä ei huomannut, kun siihen oli kohdusta asti tottunut. Mutta kun kieltoja alkoi tulla, vuokra-asunnossa (VVO) kiellettiin sisällä polttaminen, äiti oli töissä sairaalassa jossa kiellettiin hlökunnan tupakointi tupakkahuoneessa (voitteko kuvitella että sairaalassa on ylipäätään saanut tupakoida sisällä!). Hlökunnalle alettiin jakamaan nicorette yms tupakoinnin lopettamistuotteita työterveyden kautta, 90-luvulla ja mun äiti aloitti silloin lakon, kun päätti ettei hän ala menemään ulos tupakalle. Sen jälkeen pikkuhiljaa mun sieto tupakalle on laskenut. Nuorena en juurikaan käynyt ravintoloissa enkä baareissa kun niissä sai vielä 00 alussa polttaa ja se oli ikävää kun kotiin tuli, oli melkein pakko käydä suihkussa että sai sen hajun hiuksista pois. Mulla alkaa silmät vuotamaan hyvin herkästi jos tupakansavua on lähellä. Pahimmillaan riitti että kun työkaveri tuli ulkoa tupakalta ja istui parin metrin päähän musta niin mun silmät alkoi vuotaa ja henkeä ahdistaa. Se lemu on niin kauhee.
Ja kerrostaloissa en ymmärrä miksi niin monet kokee oikeutena karistaa tuhkat alakerran parvekkeelle ja heittää tumpin kanssa naapurin puolelle.

Mietin että entä jos joku haluais pitää sianpaskaämpäriä parvekkeella, asenteella "koska mä voin". Hakis joka toinen päivä uutta sianpaskaa haisemaan. Ja sanois vaan että voi voi.

Tupakointi on ainut asia mikä vaikuttaa myös muihin kanssaihmisiin ja ympäristöön aivan uskomattoman paljon.
Filtteristä pitäs päästä eroon kokonaan, koska se on yleisin roska mikä ei maadu ja missä on paljon haitallisia aineita. Voisko sen filtterin edes tehdä jostain luonnollisesta nopeasti hajoavasta aineesta, vaikka maissista.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 07.06.2023 10:42

Iidis79 kirjoitti:Olen muistaakseni allekirjoittanut tuon.
Olin sellanen tyypillinen 80-luvun lapsi jonka äiti ja ystävät polttivat sisällä asunnossa. Silloin ei ollut kieltoja vaikka olis lapsen kasvoille puhaltanut savut. Silloin sitä ei huomannut, kun siihen oli kohdusta asti tottunut. Mutta kun kieltoja alkoi tulla, vuokra-asunnossa (VVO) kiellettiin sisällä polttaminen, äiti oli töissä sairaalassa jossa kiellettiin hlökunnan tupakointi tupakkahuoneessa (voitteko kuvitella että sairaalassa on ylipäätään saanut tupakoida sisällä!). Hlökunnalle alettiin jakamaan nicorette yms tupakoinnin lopettamistuotteita työterveyden kautta, 90-luvulla ja mun äiti aloitti silloin lakon, kun päätti ettei hän ala menemään ulos tupakalle. Sen jälkeen pikkuhiljaa mun sieto tupakalle on laskenut. Nuorena en juurikaan käynyt ravintoloissa enkä baareissa kun niissä sai vielä 00 alussa polttaa ja se oli ikävää kun kotiin tuli, oli melkein pakko käydä suihkussa että sai sen hajun hiuksista pois. Mulla alkaa silmät vuotamaan hyvin herkästi jos tupakansavua on lähellä. Pahimmillaan riitti että kun työkaveri tuli ulkoa tupakalta ja istui parin metrin päähän musta niin mun silmät alkoi vuotaa ja henkeä ahdistaa. Se lemu on niin kauhee.
Ja kerrostaloissa en ymmärrä miksi niin monet kokee oikeutena karistaa tuhkat alakerran parvekkeelle ja heittää tumpin kanssa naapurin puolelle.

Mietin että entä jos joku haluais pitää sianpaskaämpäriä parvekkeella, asenteella "koska mä voin". Hakis joka toinen päivä uutta sianpaskaa haisemaan. Ja sanois vaan että voi voi.

Tupakointi on ainut asia mikä vaikuttaa myös muihin kanssaihmisiin ja ympäristöön aivan uskomattoman paljon.
Filtteristä pitäs päästä eroon kokonaan, koska se on yleisin roska mikä ei maadu ja missä on paljon haitallisia aineita. Voisko sen filtterin edes tehdä jostain luonnollisesta nopeasti hajoavasta aineesta, vaikka maissista.

Niinpä, paitsi että sianpaska vain haisee, ei sairastuta.

Joo, nyt kun muistellaan muistan miten kerran olin turhan myöhässä lentokentällä ja jouduin istumaan koneessa siihen tupakkapaikkojen rajalle, mikä kärsimys istua 6 h hirveässä tupakansavussa. Eikä siinä kukaan nähnyt mitään outoa, lapset oli mukana tupakkapuolella jos vanhemmat poltti. Ihan sairasta, ja kuinka silloinkin huudettiin että suunnilleen ihmisoikeuksia loukataan, kun esim. yliopistolla ei enää saanutkaan työhuoneissa polttaa.

Toivottavasti koko paska kielletään.
Viimeksi muokannut Kissimyyr6-66 päivämäärä 07.06.2023 11:12, muokattu yhteensä 1 kerran
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 07.06.2023 11:01

voisinpa allekirjoittaa, kyllä mua ainakin häiritsi kun aikoinaan naapuri kävi kerran tunnissa röökillä ja se katku tuli suoraan kämppään.
mun puolesta ne hajusteetkin voi kieltää, vaikka verrannollisia röökiin ne ei olekaan.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.06.2023 11:17

Kukaan ei sairastu siitä että joku naapuri polttaa omalla parvekkeella tupakkaa. Miten porukka onkin näin saanut suggestoitua itsensä hysteerisiksi.
Vieras

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 07.06.2023 11:28

Vieras kirjoitti:Kukaan ei sairastu siitä että joku naapuri polttaa omalla parvekkeella tupakkaa. Miten porukka onkin näin saanut suggestoitua itsensä hysteerisiksi.

Niinkö? Ei edes tiedetä mitä kaikkea myrkkyä niissä 4 000 kemikaalissa on, mitä savukkeissa on. Kun ei tiedetä, niin millä perusteella ja kuka on määritellyt, että turvallisia ovat. Kun se haju ainakin tarttuu, niin se tarkoittaa että molekyylejä tarttuu. Ei ole kauan tutkimuksesta, jossa todettiin että pientä lasta ei pitäisi käsitellä käsillä joilla äsken on poltettu, koska myrkyt siirtyvät.

Siitä täydet pisteet tupakkateollisuudelle, miten ovat kehittäneet niin järjettömän koukuttavia aineita, ettei ihmiset pääse eroon tai edes halua myöntää mitään riskejä.
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.06.2023 11:30

Vieras kirjoitti:Kukaan ei sairastu siitä että joku naapuri polttaa omalla parvekkeella tupakkaa. Miten porukka onkin näin saanut suggestoitua itsensä hysteerisiksi.

Etkä sinä kuole jos menet ulos riittävän kauas talosta polttamaan.
Vieras

ViestiKirjoittaja pikku-haukku » 08.06.2023 08:27

Ei sairastu, ehkä. Mutta se haju on järkyttävän kamala tunkeutuessaan muihin asuntoihin sisätiloihin, etenkin tupakoimattomien mielestä. Vaikka olen itse aikanaan tupakoinut n 20 vuotta (lopetin v. 1989) niin mikään muu haju ei ole ärsyttävämpää kuin tupakansavu. :roll: Meidän seinänaapuri polttaa takapihalla (rivarissa asutaan) ja sieltä se käry sopivalla tuulella tulee myös sisätiloihin. Onneksi niitä sopivia tuulia ei ole kovin usein
Ei ole tärkeätä kuinka vanha olet, vaan kuinka olet vanha
- Marie Dressler
pikku-haukku

ViestiKirjoittaja Avokaado » 07.10.2023 15:04

Me molemmat allekirjoitettin tämä aloite. Toivoa sopii, että nimiä tulisi riittävästi ja asia etenisi.
Molemmat ollaan tupakoitu, mutta siitä on aikaa jo yli 40 vuotta. Kuuna kullan valkeana en yhtään "ruumisarkkunaulaa" enää sauhuttelisi.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Avokaado » 07.10.2023 15:23

^ Siis mitä helevettiä! Olen kyllä tuon tekstin joskus kirjoittanut, mutta en nyt. Ihmettelin, miten mä muka olen just äsken kirjoittanut, kun tänne tulin kurkkimaan.
Alla kyllä lukee, että anonyymi on tönäissyt ketjua, mutta miten se on mahdollista. Se mun alkuperäinen oikealla päivämäärällä on ketjusta poistunut. On jollain huvit!
Avokaado

ViestiKirjoittaja msk » 07.10.2023 15:25

Täällä on "tökitty" aika montaa vanhaa ketjua nyt. Joku saa jotain huvia tällaisesta.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Biarritz » 07.10.2023 15:32

Itse en tiedä mistä tuon saa estettyä, ja yritin kysyä muilta modeilta meidän "sisäisellä" aihealueella, mutta kukaan muukaan meistä ei taida tietää ratkaisua tuohon.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Avokaado » 07.10.2023 16:11

^^ ja ^ Selvä, siis jollain on liikaa aikaa, kun vaivautuu tollasta turhuutta harrastaa.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Ninni » 07.10.2023 16:43

Mikähän mussa on vikana, mutta joka kerta kun ikkunasta leijailee tupakansavu, nuuhkaisen sitä iloisena ja ajattelen lämmöllä niitä hekumallisia sauhutteluvuosia, joista sain nuorena nauttia. Nyt lopetin terveyssyistä, eli en halua saada mitään sairauksia.
Jos mulla tupakkaa tekee mieli, lähden vaikka keskellä yötä tupakalle vaikka se olisi kielletty kilometrien säteellä. Mutta jos olen lopettanut, en polta vaikka se olisi omalla parvekkeellakin sallittu.

Täällä ei ole mitään röyhyttelysakkia, mutta ihmiset kun tuosta menevät ja tulevat, joku vetaisee välillä tupakankin alaovella. Siinä on oikein kurkkupurkki, johon voi jättää natsat. Kaadan sinne vesipullon välillä ettei ala palamaan.

Kyllä jokainen sen tupakan lopettaa, kun itsestään saa irti. En tiedä mitä mieltä olisin, jos tänne ihan koko ajan tulisi savua. Se on tosi harvinaista, ja en ymmärrä miksi koko Suomen pitää olla siinä mukana, jos joku 1 kärsii siitä. Kärsin minäkin edellisessä asunnossa kolmen kääpiökoiran räkytyksestä, käytännössä en voinut ikkunaa pitää auki jos se akka oli niiden kanssa parvekkeella. Eli koskaan.
Pitäisikö tehdä kansalaisaloite, että koska siellä yhdessä paikkaa kerran asui koira, niin nyt kielletään kaikki Kleinspitzit koko Suomesta?
Ninni

ViestiKirjoittaja Mella M » 08.10.2023 00:00

^Siihen, että tupakointi on jo kielletty monessa paikkaa on aika painavat terveydelliset syyt. Satunnainen tupakansavu ei ketään sairastuta, mutta pointti onkin siinä, että ihmiset eivät tunnu ymmärtävän asioita, ennen kuin ne on oikeasti kielletty. Se tupakoiva naapuri ei ehkä tajua, että siellä toisella puolella on myös tupakoiva naapuri ja että tämä tupakoimaton naapuri saattaa altistua tupakalle monessa muussakin paikassa, jolloin siitä satunnaisuudesta tuleekin äkkiä säännöllistä jos tupakointi olisi sallittu useammassa paikassa. Tupakka on myös merkittävä hajuhaitta, sen savu pilaa pintoja mm. sieltä parvekkeelta. Mä en nyt keksi yhtäkään asiaa, joka näistä jotenkin sopisi tuohon haukkuvan koiraan vaikka sitä taas joksinkin verrokiksi yritetään änkeä, niin kuin joka ikisessä tupakkaketjussa. Eiköhän tämä koirajuttu löydy jo tästäkin ketjusta jostain aikaisemmasta viestistä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Ninni » 08.10.2023 08:21

Mikä tahansa asumismukavuutta heikentävä asia on lopulta kytköksissä myös terveyteen. Unenpuutekin tai stressaava melu voi olla jollekin se kamelin selän katkaiseva asia terveydessäkin.

Mun nähdäkseni ketjussa sisällä ja parvekkeella polttavat ihmiset ovat kuitenkin jo näillä nykyisillä konsteilla ja valistuksella vähentyneet.

Eli en näe edelleenkään tarvetta kansalaisaloitteelle tai isommille kevätjuhlaliikkeille tuon ilmiön kitkemisessä. Jos joku on niin reikäpää että nykyaikana vielä polttaa asunnossa sisällä, tai ketjupolttelee parvekkeella tajuamatta mistään mitään, niin todennäköisesti on muutakin vikaa eikä joku tupakkalainsäädäntö siihen pure mitenkään tai sitten ne mitkä lopulta puree, ovat muutenkin jo olemassa.
Ninni

ViestiKirjoittaja Avokaado » 08.10.2023 10:48

Mella M kirjoitti:Siihen, että tupakointi on jo kielletty monessa paikkaa on aika painavat terveydelliset syyt. Satunnainen tupakansavu ei ketään sairastuta, mutta pointti onkin siinä, että ihmiset eivät tunnu ymmärtävän asioita, ennen kuin ne on oikeasti kielletty.

Näin on ja onneksi on jo monissa paikoissa tupakointi kielletty kuten työpaikat, ravintolat, sairaalat ja ilmeisesti nykyään jo uudet vuokratalotkin kieltävät sisällä tupakoinnin. Hyvä asia! Miksei sitten yleensä kaikissa kerrostaloissakin voisi liittyä tähän samaan joukkoon. Luulisi että, jokainen kodissaan sentään voisi olla altistumatta naapureiden sauhujen vallan alle.

Ja vielä, muistan hyvin ajan, kun sairaaloissa sai tupakoida rappukäytävissä ja ainakin jollain osastoilla oli pieni tupakkahuone, jossa saattoi kerralla olla tupakalla viisi tyyppiä yhtaikaa. Lasikoppero oli harmaana savusta. Tuskin edisti kenenkään tervehtymistä!
Avokaado

ViestiKirjoittaja Mella M » 08.10.2023 11:07

Ninni kirjoitti:Mikä tahansa asumismukavuutta heikentävä asia on lopulta kytköksissä myös terveyteen. Unenpuutekin tai stressaava melu voi olla jollekin se kamelin selän katkaiseva asia terveydessäkin.

Toki, muttta tarkoittaako se silti sitä, että ihmisen pitäisi vielä kärsiä tupakansavustakin? Tätä "no mutta kun" vertailua voi toki tehdä vaikka kuinka pitkään, mutta miten se lopulta liittyy siihen, että nyt puhutaan vain ja ainoastaan siitä tupakasta. Miksi vain siinä pysyminen on niin vaikeaa?
Mella M

ViestiKirjoittaja Ninni » 08.10.2023 12:41

Ei tarkoita, että pitäisi. Toivottavasti ei tarvitse kenenkään.
Mutta en lähde kansalaisaloitteeseen tämmöisen takia. Kaikkeen kärsimykseen ei voi lähteä pykälä ojossa, sitä löytyy kyllä niin monesta asiasta.
Sääntö- Suomi on jo vähän naurunalainen käsite jo nykyiselläänkin, joten itse ainakin valitsen taisteluni.
Ninni

ViestiKirjoittaja Ninni » 08.10.2023 12:44

Miksi vain siinä pysyminen on niin vaikeaa?

Asioita ylipäätään laitetaan omiin mittasuhteisiinsa vertaamalla niitä muihin asioihin. Moni tekee samaa, ja kunhan sen tiedostaa niin ei pitäisi olla ongelmaa.
Sinä laajennat varmasti omalla tahollasi joitakin asioita vertautumaan toisiin. Kärsimys on subjektiivinen kokemus, sitä pitää yrittää ymmärtää.
Ninni

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät