Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja piku » 28.09.2023 12:02

Vaikka siis mielessäni saatan ihmetellä juuri tuota tilanteeseen sopimatonta pukeutumista (esimerkiksi meidän kylällä yksi mies pukeutuu sortseihin talvella), en ikinä milloinkaan missään tilanteessa sanoisi kellekään kadulla että pitäskö sun mieluummin pukeutua näin ja näin. Kuten en sano ulkonäöstä, kävelytyylistä tai mistään vastaavasta. Ja en myöskään ymmärrä niitä, oli mummo tai ei, jotka sanovat.
Oma lapsi ja perhe on eri asia. :D
piku

ViestiKirjoittaja Mella M » 28.09.2023 18:40

Mea kirjoitti:^ Jostain syystä mummoilla tuntuu olevan tarve huomautella. Vai sattuuko tätä vain minulle. Nimittäin ei ole yksi eikä kaksi mummoa, jotka ovat sanoneet että eikö sinun ole KYLMÄ!! No juu, ei ole. Jos olisi niin ehkä tajuaisin laittaa lisää vaatetta? Kuljen kyllä kevyissä vaatteissa ja pöyristelen ihan keskenäni kun muilla ihmisillä on talvitakit ja minulla kesämekko, mutta ei tulisi mieleenkään sanoa siitä kenellekään.

Mä olen itse niin vilukissa, että saatan ihmetellä kyllä ihan ääneen jollekin, että miten ihmeessä hän tarkenee. Tarkoitus ei ole arvostella kenenkään vähiä vaatteita ja uskon, että tuonkin asian voi sanoa monella eri tavalla. Mulla taas yleensä on enemmän päällä kuin muilla ja kyllä multakin kysytään välillä, että
eikö mun tuu kuuma tai olenko lähdössä ulos jne.
Mella M

ViestiKirjoittaja msk » 28.09.2023 18:58

Mea kirjoitti:^ Jostain syystä mummoilla tuntuu olevan tarve huomautella. Vai sattuuko tätä vain minulle. Nimittäin ei ole yksi eikä kaksi mummoa, jotka ovat sanoneet että eikö sinun ole KYLMÄ!! No juu, ei ole. Jos olisi niin ehkä tajuaisin laittaa lisää vaatetta? Kuljen kyllä kevyissä vaatteissa ja pöyristelen ihan keskenäni kun muilla ihmisillä on talvitakit ja minulla kesämekko, mutta ei tulisi mieleenkään sanoa siitä kenellekään.

Tämä mummo saattaa mainita asiasta lapsenlapsilleen tai omille lapsilleen, tai jopa miehelle. :mrgreen:
Hölmöähän se on. Kaipa jokainen osaa pukea päällensä lisää vaatteita jos on kylmä.

Mutta ikinä kenellekään oman perheen ulkopuoliselle maininnut puolella sanalla tämän pukeutumisesta.
En yleensä kiinnitä huomiota siihen mitä muilla ihmisillä on päällään.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja kuvatus » 28.09.2023 20:06

Tunnustan, että olen pienessä mielessäni kummastellut, miten teinit tarkenevat hyisissä säissä, tuiskuissa ja tuulissa ilman takkeja, päähineitä, sukkia, hanskoja ja kaulahuiveja - sukupolvesta toiseen. Omille olen aikanaan tuputtanut lisää vaatteita, mutten sentään vieraille. Luotan siihen, että aikaihmiset tietävät oman parhaansa, mutta lapsista ja nuorista en ole ihan varma. Ehkä Siperia opettaa?
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Fran » 28.09.2023 20:20

Mä vihaan takkeja ja meen hupparilla niin pitkään kuin suinkin tarkenee. Yleensä oon liikenteessä autolla, ja takki on lähes aina siellä. Kotoa autoon tarkenee mennä ilman, ja laitan sen päälle jos on pakko.
En myöskään osaa käyttää huiveja ja mua ahdistaa ajatuskin siitä, että mulla olisi sisätiloissa kaulassa joku jättikokoinen tuubihuivi. Ylkona huiveihin pätee sama kuin takkiin.
Fran

ViestiKirjoittaja Ninni » 28.09.2023 21:07

kuvatus kirjoitti: Luotan siihen, että aikaihmiset tietävät oman parhaansa, mutta lapsista ja nuorista en ole ihan varma. Ehkä Siperia opettaa?

Kyllähän jotkut oikeasti paleltuu. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007751366.html

Iltasanomien uutinen vuodelta 2021, Laura lähti pakkaseen nilkat paljaina.
Ninni

ViestiKirjoittaja Mea » 29.09.2023 00:20

Huivit on ihan kauhistus, ei käy poolopaitakaan. Eikä pipo! :D Talvella pidän korvalappuja, jos on tosi kylmä.

Kerran kyllä hieman katsoin itsekin. Pakkasta oli sellainen 15 astetta. Kotikadulla tuli vastaan mies, jolla oli t-paita, shortsit ja hihnassa ihan selvä pittbull. Taisin vaihtaa kadun toiselle puolen vaikkei ollut edes omat koirat mukana.
Mea

ViestiKirjoittaja aunet » 29.09.2023 06:30

Jospa sillä pitbullimiehellä oli jatkuva tuskanhiki!
aunet

ViestiKirjoittaja Mea » 29.09.2023 07:02

:mrgreen:
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 29.09.2023 07:56

Hienoja!
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 29.09.2023 08:04

Ihmettely siitä miksi tulee teksti Service Unavailable kun yritän kirjoittaa tänne muuta kuin sanan *hienoa?*
Tuo tulee kyllä läpi mutta kun kirjoitin pitemmästi niin service unavailable.
Vieras

ViestiKirjoittaja Fran » 29.09.2023 08:19

Vieras kirjoitti:Ihmettely siitä miksi tulee teksti Service Unavailable kun yritän kirjoittaa tänne muuta kuin sanan *hienoa?*
Tuo tulee kyllä läpi mutta kun kirjoitin pitemmästi niin service unavailable.

Sulla on ollut viestissä näppiksen oma hymiö. Täällä ei voi käyttää kuin sivun omia.
Fran

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.09.2023 08:12

Et kai sä kuvatus oikeasti luule että jollain teinillä on niin vähän vaatteita päällä kun hän ei ymmärrä omaa parastaan? Kyllä ne teinitkin "tietää oman parhaansa", se vain ei ole sama kuin sinun :D
Paitsi että Olikohan viimeisimmässä tiede lehdessä juuri juttu siitä että teinien aivot ovat kuin aivovaurion saaneella, mutta toipuvat kyllä :D

Voi voi tyttöraasu, kyllä sinulle tulee nyt pissatulehdus kun et ole pukenut tarpeeksi vaatetta päällesi! Mehän nyt kiireesti kotiin lisäämään kerroksia alle! Ja paras; onko nyt varma että olet osannut pukea lapsesi tarpeeksi lämpimästi? Ja sitten tenttaamista mitä löytyy toppapuvun alta, onhan villahousut muistettu?
Kyllä nämä on vähän eri asioita kuin pieni ihmettely että miten ihmeessä joku tarkenee. Vaikka kyllähän tämä on kaikilla tiedossakin.
Oman itsen kautta alkaa vanhenevat ihmiset ihmetelläkin kaikenlaista normaalia menoa, ja vielä ääneen, ja sitten eivät edes ymmärrä olevansa tökeröjä, kun "enhän minä millään pahalla tarkoittanut". Se kun tuntuu oikeuttavan heille kaiken, että ihan hyvällä asialla tässä ollaan :D
Vieras

ViestiKirjoittaja Ninni » 30.09.2023 08:59

Tuon pissatulehduksen olen kuullut.
Mulla ei tää toisten paleltumiseen liittyvä kommentointi sinänsä ihmetytä, koska se tuntuu liittyvän taas johonkin kivikautiseen yhteisössä elämiseen missä ei todellakaan kenenkään kalsarit olleet mysteeri toisille, ja varsinkin vanhemmalla väellä on se "iän tuoma" unohdus ettei ole vieraille ihmiselle se matriarkka, mikä ehkä kotona voi ollakin ja tottunut toisista pitämään huolta. Jopa toki vääristyneellä kontroloinnilla, joka alkaa ruokkia itseään ja unohtuu missä seurassa on.
Mulla se pissatulehdus jotenkin silti ärsyttää erityisesti, koska se on käytännössä jo toisen ihmisen alapään ottamista keskustelun aiheeksi, siihen puuttumista ja vähän kuin kiristettäisi. Tyyliin "älä leiki sillä tai se tippuu irti."
Ninni

ViestiKirjoittaja kuvatus » 30.09.2023 09:18

Vieras kirjoitti:Et kai sä kuvatus oikeasti luule että jollain teinillä on niin vähän vaatteita päällä kun hän ei ymmärrä omaa parastaan? Kyllä ne teinitkin "tietää oman parhaansa", se vain ei ole sama kuin sinun :D
Paitsi että Olikohan viimeisimmässä tiede lehdessä juuri juttu siitä että teinien aivot ovat kuin aivovaurion saaneella, mutta toipuvat kyllä

Kokemuksesta tiedän, että jos teinillä on vaakakupissa vastakkain ulkonäkö ja coolius / käytännöllisyys ja terveys, niin suuri osa valitsee ensimmäisen :D
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja kuvatus » 30.09.2023 10:08

Olen ihmetellyt, kun lehdissä on kirjoiteltu, että nuorten päältä on ryöstetty satojen eurojen takkeja ja asusteita. Miksi koululaisilla pitää olla niin kalliita vaatteita? Varmaankin syy on siinä, että se on ainoa tapa saada heidät pukeutumaan lämpimästi. Muuten ehkä kulkisivat paitahihasillaan :)

En kiistä sitä, että nuoret ovat lämminverisiä ja heillä on varmaan paljon ruskeaa rasvaa. Ei niukka pukeutuminen sentään kiusaa minua, mutta joskus ihmetyttää ja huvittaa.
kuvatus

ViestiKirjoittaja Mella M » 30.09.2023 10:14

Kyllä mä voin sanoa, että mulla oli teininä kylmä. Se, että "piti" kulkea ilman pipoa ja takki auki ei ollut tosiaankaan järkevää, mutta niin vaan tehtiin, koska se vaan kuului. Mä en ollut todellakaan mikään trendien aallonharjalla kulkija, mutta pipoa en osannut pitää. En tosin osaa oikein vieläkään, mutta on mulla nykyään sentään kuitenkin aina jotain päässä jos on kylmä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Ninni » 30.09.2023 10:31

Mä olin teininä se "nörttipuolen edustaja" ja en suostunut ilman pipoa olemaan pakkasessa.
Oma mukavuus edellä. Ja todella: Sillä tuntui olevan vakavia seurauksia sosiaalisen elämän kannalta, en suosittele kenellekään. :D
Ninni

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.09.2023 11:35

Mulla oli aina pitkät kalsarit farkkujen alla ja pipo päässä kylmällä. Oikein kovilla pakkasilla vedin topoahousut farkkujen päälle kun pyöräilyn kouluun. Kukaan ei sanonut ikinä mitään vaatetuksestani.
Vieras

ViestiKirjoittaja piku » 30.09.2023 12:33

Ninni kirjoitti:Mulla se pissatulehdus jotenkin silti ärsyttää erityisesti, koska se on käytännössä jo toisen ihmisen alapään ottamista keskustelun aiheeksi, siihen puuttumista ja vähän kuin kiristettäisi. Tyyliin "älä leiki sillä tai se tippuu irti."

Apua, toivottavasti nykypäivänä ei kukaan enää sano noin lapselle.
piku

ViestiKirjoittaja Mea » 30.09.2023 12:37

Apua, en muista miten pukeuduin teininä! Mutta nykyään olen tosiaan se jota kauhistellaan, eikä se johdu trendeilystä (paitsi joku raja, en ikinä laittaisi jalkaani esim farkkuja). Pidän kyllä aika moukkamaisena huomauttaa ääneen toisen pukeutumisesta. En keksi sanoja tai sävyä miten sen voisi tehdä fiksusti, kun kyseessä on tuntematon aikuinen ihminen. Sekään tekosyy ei kelpaa että on mummo.

Olen myös seurannut aika hoomoilasena näitä varkausuutisia. Uskomatonta että sellaista tapahtuu, mutta lisäksi, ei minun nuoruuudessani kenelläkään ollut mitään vuittoneita, ei edes oltaisi tiedetty mikä se on. Maailma toki muuttuu, mutta onneksi ei ole lapsia, niin ei tarvitse käydä keskustelua että ostetaanko sadan euron vyö. Herranjestas. Tolkutonta menoa.
Mea

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 02.10.2023 11:19

kuvatus kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Et kai sä kuvatus oikeasti luule että jollain teinillä on niin vähän vaatteita päällä kun hän ei ymmärrä omaa parastaan? Kyllä ne teinitkin "tietää oman parhaansa", se vain ei ole sama kuin sinun :D
Paitsi että Olikohan viimeisimmässä tiede lehdessä juuri juttu siitä että teinien aivot ovat kuin aivovaurion saaneella, mutta toipuvat kyllä

Kokemuksesta tiedän, että jos teinillä on vaakakupissa vastakkain ulkonäkö ja coolius / käytännöllisyys ja terveys, niin suuri osa valitsee ensimmäisen :D

Noinhan se meni meidänkin nuoruudessa. Mun nuoruudessa, jostakin näin aikuisen näkökulmasta ihan käsittämättömästä syystä, kuljettiin takki auki ja ilman pipoa. Henkiin me jäätiin, ja jää se nykynuorisokin paljaine nilkkoineen ja tennistossuineen talvella. 8-)
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja Vieras » 06.10.2023 17:16

smörgen kirjoitti:Erilaisissa työpaikoissa on erilainen työ- ja pukeutumiskulttuuri.

Kyllä. Moneen kaupungin- tai kunnantaloon kun menee, miehillä on puvut päällä ja naisilla korkkarit, jakkupuku, helmet kaulassa tai vastaavaa.
Kun menin Lapissa ekaa kertaa paikalliseen virastoon, kunnanjohtajalla oli Revolution racen housut, neule ja tennarit ja muilla samaa tyyliä. Tunsin heti tulleeni kotiin :D

Itse valtion virastossa, ei kenkiä, jalassa villasukat. En ole koskaan kysynyt mitä asiakkaat on mieltä :D
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 14.10.2023 12:34

Mistähän johtuu, että arabian kieli kuulostaa jotenkin uhkaavalta? Oisko selitys se, että sitä kuulee useimmiten jonkun sodan tai konfliktin yhteydessä television välityksellä, ja ihmiset silloin kiihdyksissään puhuvat. Ainakin tällaisen korvaan joka ei päivittäin kuule kieltä normaalipuheessa, tai ylipäätään.
aunet

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.10.2023 13:00

Tiedonkerääjätyypit. Tai ei edes se että mielellään kuuntelee kaikki juorutkin ja oikein etsii niitä, vaan se että suuttuu kun hänelle ei kerrota asioita jotka eivät hänelle kuulu, ja jopa loukkaantuu siitä.
Harmi että äitini on tällainen. Ei häntä kiinnosta se miltä minusta tuntuu vaikkapa lapsen vakava sairastuminen hän vain haluaa tietää kaiken mitä tapahtuu. Ei myöskään kannusta, ole läsnä, tarjoa olkapäätään jos jotain ikävää sattuu, vaan vain kyselee, ja sitten on tyytyväinen kun kerrotaan. Loukkaantuu suuresti jos saa tietää ettei jotain asiaa ole hänelle kerrottu, mutta ei hänelle ei voi kuitenkaan mitään sellaista kertoa johon tarvitsisi itse vaikkapa nyt kuulevaa korvaa ja henkistä tukea.
Sama koskee kaikkien asioita, kuten nyt kenen tahansa tutun naapurin melanoomat tai syrjähypyt. Yrittää myös kysellä työstäni jossa olen vaitiolovelvollinen ja josta en puhu kenenkään kanssa mitään koska en halua, ja koska vaitiolovelvollisuus menee todella helposti työssäni rikki.
Itse hän saattaa hillota, ja hilloaakin vaikka miten tärkeitä asioita myös läheisiltään, koska ne ei heille kuulu.
Kunhan nyt tosiaan vain ihmettelen.
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 15.10.2023 16:11

Lueskelimpa tuossa tammikuussa voimaan astuvaa eläinten hyvinvointilakia, ja sieltä erityisesti kilpailuja ja näyttelyä koskevia asioita. Silmiini pisti asia koskien ilmoitusvelvollisuutta. Tai siis sitä, että miten raja on vedetty onko ilmoitusvelvollinen vai ei. Ymmärrän toki että SM-tason kilpailu voi olla rasittavampi kuin "tavallinen", mutta mistä se eläin tietää sen? Täysillä hän menee joka tapauksessa esim.agilityssä tai paimentaessaan. Samoin lampaat tai porot ei tiedä, että nyt onkin SM-kisa. Että outo rajanveto mielestäni. Itseäni ei sikäli koske, vinttipuolella on mm. aina eläinlääkäri paikalla ja kukaan ei starttaa ilman radan ja koiran tarkastusta.

Nyt tulee pitkä lainaus laista:

5.1 Kilpailut, jotka edellyttävät kirjallisen ilmoituksen tekemistä
Eläinkilpailu voi altistaa eläimen kohtuuttomalle rasitukselle, kivulle tai kärsimykselle erilaisista syistä johtuen. Tällaisia syitä voivat olla esimerkiksi fyysisen suorituksen pitkäkestoisuus tai suorituksen edellyttämä äärimmäinen fyysinen ponnistus. Ilmoi­tusvelvollisuuden piirissä ovat myös kilpailut, joissa eläimet ovat alttiita loukkaantu­miselle, joko kilpailusuorituksen vauhdin, tai kilpailuradan teknisen vaativuuden takia.

Ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvat myös sellaiset eläinkilpailut, joissa käytetään kohde-eläintä, joka voi joutua alttiiksi kohtuuttomalle rasitukselle tai muulle kivulle tai kärsimykselle, vaikka kilpaileva eläin ei tällaiselle altistuisikaan.

Ruokaviraston näkemyksen mukaan ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvat ainakin seuraavanlaiset eläinkilpailut:

hevosten ravikilpailut
hevosten maksimaaliseen suoritukseen tähtäävät taakanvetokilpailut
hevosten matkaratsastuskilpailut alkaen 80 km luokista
hevosten kansallisen tai sitä ylemmän tason kenttäratsastuskilpailujen maastokoe
hevosten valjakkoajon SM- tai sitä ylemmän tason maratonkoe
hevosten esteratsastuskilpailut 140 cm tasolta ylöspäin
koirien maksimaaliseen suoritukseen tähtäävät taakan- ja kuormanveto­kilpailut
vinttikoirien juoksukilpailut radalla ja maastossa
koirien pitkänmatkan valjakkoajokilpailut
koirien SM- tai sitä ylemmän tason agilitykilpailut
luolakoirien taipumuskokeet
koirien SM- tai sitä ylemmän tason paimennuskilpailut esim. lampaiden, nautojen ja porojen paimennuk­sessa
porojen juoksukilpailut
Myös esimerkiksi hevosten jalostusarvostelutilaisuuksien yhteydessä järjestettävät suorituskyvyn arvioinnit katsotaan eläinkilpailuiksi, ja ne kuuluvat ilmoitusvelvollisuu­den piiriin samojen, suorituksen vaativuuteen perustuvien kriteerien mukaisesti, kuin vastaavan lajimuodon kilpailutoiminnassa.

Ruokaviraston näkemyksen mukaan seuraavanlaisia eläinkilpailuja ei katsottaisi ilmoituksenvaraiseksi eläinkilpailuksi, eikä tällaisten eläinkilpailujen järjestäminen lähtökohtaisesti edellyttäisi toiminnasta ilmoittamista eikä kilpailueläinlääkärin nimeämistä:

hevosten alle 80 km luokkien matkaratsastuskilpailut
hevosten kansallista tasoa alemman tason kenttäratsastuskilpailujen maastokoe
hevosten valjakkoajon SM-tasoa alemman tason maratonkoe
hevosten alle 140 cm tason esteratsastuskilpailut
hevosten kouluratsastus-, parakouluratsastus-, vikellys-, askellajiratsastus- ja lännenratsastus­kilpailut
koirien keskipitkänmatkan valjakkoajokilpailut, valjakkoajon sprinttikilpailut, valjakkohiihto-, koirapotkukelkkailu-, koirajuoksu-, koirapyöräily-, koira­potkupyöräily- ja sulan maan valjakkoajokilpailut
koirien SM-tasoa alemman tason agilitykilpailut
koirien SM-tasoa alemman tason paimennuskokeet esim. lampaiden, nautojen ja porojen paimennuk­sessa
koirien käytännön metsästyskokeet, joissa kohderiistana toimivat luonnon­varaiset eläimet niiden luontaisessa elinympäristössä
aunet

ViestiKirjoittaja Mella M » 17.10.2023 17:05

Kävin tänään näöntarkastuksessa ja katsomassa uusia kehyksiä. Mulla on ollut nyt pari vuotta lukulasit, mutta haluan lasit, joita vois pitää vaikka koko päivän eli siis monitehot vaikka en kaukonäköön tarvikaan välttämättä korjausta. Mutta miksi kaikki kehykset ovat kuin jotain koruja? Niissä on värejä, blingblingiä ja merkit on isolla argh. Mä haluaisin kohtalaisen simppelit, mieluiten lähes täysin mustat, mutta kaikissa on kikkailtu jollain hemmetin somisteilla. Useissa on lisäksi kullan tai messingin väristä somistetta, ei kiitos. Kehysten ei tarvi olla siksi simppelit, että ne olisi halvat, mutta en halua, että niissä on kullanväriset aisat tai silmien ympärillä on jotain lilaa, sinistä, punaista jne. Todella vaikea oli löytää sellaisia, missä ei olisi juuri mitään näkyvää. Miksi silmälaseissa pitää näkyä, että mitä merkkiä ne on? Yhdet kehykset löysin, jotka oli muodoltaan tosi kivat, istui tosi kivasti päähän, mutta ne oli jotkut sinertävän mustat ja niitä ei ollut muun värisiä ja mitään vähänkään sinistä en halua.
Mella M

ViestiKirjoittaja aunet » 17.10.2023 17:59

Entäs semmoset kehyksettömät, joissa toki aisat ja nenän päällä joku viritys. Vai onko ne kalliimpia?
aunet

ViestiKirjoittaja Mella M » 17.10.2023 19:04

Ei ne mun käsittääkseni ole sen kalliimpia tai halvempia, niissäkin varmaan monenlaisia ja hintaisia. Hinnalla tässä ei sinänsä ole väliä (tai siis on toki sen verran, että en tokuttomasti maksa), linssit on kuitenkin se kaikista kallein osa noissa. Mutta siis haluan mustat kehykset, en mitään hullun paksuja ja näyttäviä, mutta en aivan rimpuloitakaan. Mutta tosiaan ilman mitään koristuksia. Se muoto on se tärkein.
Mella M

ViestiKirjoittaja Fran » 17.10.2023 19:42

Missä liikkeessä sä kävit? Musta Specsaversilla on peruspokia ilman logoja ja krumeluureja.
Fran

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät