Oletteko saaneet lemmikeille lääkkeitä "kotiapteekkiin"?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Oletteko saaneet lemmikeille lääkkeitä "kotiapteekkiin"?

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.08.2023 18:44

Haluan että kotona on aina kipulääkettä kissoille ja koirille, siltä varalta jos jotain tapahtuu. Kun eläinlääkäriä ei ole lähellä, ei asuta kaupungissa vaan sinne päivystykseen voi olla parinkin tunnin matka. Saati jos jotain tapahtuu vaikka metsälenkillä ja sieltä täytyy ensin päästä kotiin ennen lähtöäkään ellille.

Mutta kaikki lääkärit ei suostu antamaan kipulääkettä kotiin "turhaan". Kerran oltiin lähdössä pohjoiseen vaellukselle koirien kanssa ja kun käytiin päivittämässä rokotukset ym niin pyysin kipulääkettä siltä varalta että reissussa jotain sattuu. Sieltä kun olisi monen monen tunnin matka lääkäriin. Ell katsoi minua epäilevästi että entä jos jätätte lähtemättä lääkäriin jos saisi lääkitä itse? No fuck ei vaan että eläimen ei olisi niin tuskallista matkata. Piti kerrassaan kummallisena että pyydetään kipulääkettä "varmuuden vuoksi", vaikka kymmeniä vuosia työssään toiminut. No, antoi hän lopulta kipulääkkeet, 2 tablettia.
Onko muilla ollut näin vaikeaa? Aiemmin ollaan kyllä saatu toisilta lääkäreiltä kotiapteekkiin lääkkeitä, ilman ongelmia. Tämä sitten oli eri maata.
Vieras

Re: Oletteko saaneet lemmikeille lääkkeitä "kotiapteekkiin"?

ViestiKirjoittaja piku » 20.08.2023 18:54

Olen käynyt samalla eläinlääkärillä 22 vuotta, ja aina antaa lääkkeet mitä pyydän. En ymmärrä eläinten kipulääkkeiden panttaamista, monesti parin päivän kuurilla menee vaiva ohi. Jos jatkuu, tietysti mennään lääkäriin. Luulen että ne jotka ei mene, ei mene ilman niitä lääkkeitäkään.
piku

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.08.2023 19:03

En tajua panttaamista minäkään. Ja se tottakai on eri asia jos koira on "outo", ei tiedetä mikä sillä on ja annetaan kipulääkettä ennen lääkäriin vientiä, joka taas mahdollisesti aiheuttaa sen ettei kivun syytä edes löydy, koska kipu on vaimentunut lääkkeellä. Silloin lääkkeestä on haittaa.
Mutta kun puhutaan vaan siitä että koira tai kissa loukkaa, ja sille saadaan annettua ensimmäinen kipulääke heti VAIKKA se viedäänkin lääkäriin. Tai toki juurikin mitä piku sanoit eli joskus eläinlääkärikin suosittelee kokeilemaan vaikka kevyen ontumisen hoidoksi kipulääkekuurin ja jos ei auta niin sitten tarkempiin tutkimuksiin.
Vieras

ViestiKirjoittaja Qppa » 20.08.2023 19:55

Mulla kans luottolääkäri jolta kyllä olen aina saanut tasan sen mitä olen tarvinnut ja osannut pyytää. Kertaakaan ei ole otuksia jätetty viemättä klinikalle mikäli tilanne on sitä vaatinut, riippumatta siitä miten paljon kotikaapissa on pillereitä pahan päivän varalle.
Mutta on niitäkin eläinlääkäreitä, ja myös hoitajia, ollut jotka suhtautuvat moisiin pyytelijöihin kuin suurrikollisiin. Esim. cartrophenejä eivät tiskiltä antaneet mukaan vaikka saman klinikan lääkäri (omistaja) erikseen sanoi että hyvin voitte kotona pistää ja opasti että miten. No, ei auttanut kun käydä sillä kerralla hakemassa pistokset hoitajalta yksitellen klinikalla 40 kilometrin päässä. Seuraavalla kerralla sit lääkäri henkilökohtaisesti varmisti että saadaan ne kotiin mukanamme.
Qppa

ViestiKirjoittaja msk » 20.08.2023 20:04

Aina on varalla särkylääkettä koirille,jos loppuu niin saa omalle eläinlääkärille soittamalla.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Umac » 21.08.2023 02:53

Olen saanut, vaatii toki hoitosuhteen ko. paikkaan ja eläinlääk. käynnin viim. vuoden sisällä siellä. Se on lakisääteistä nykyään:
Edellytyksenä luovutukselle on, että eläinlääkäri käy tarkastamassa eläinten terveydentilan säännöllisesti, laatii terveydenhuoltosuunnitelman ja suunnitelman immunologisten ja muiden eläinlääkevalmisteiden käytöstä eläinten pitopaikassa sekä varmistuu siitä, että eläimen omistajalla tai haltijalla on riittävät taidot ja kyvyt tunnistaa lääkitystarpeet, käsitellä lääkkeitä ja antaa lääkkeet eläimelle.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20140387
17 § Muu lääkkeiden luovutus

Mutta minullakin on aina kipulääkettä kotona. On nytkin ja tiedän jo, että uusi pullo tulee 1.11. tulee hammaslääkärikäynnin yhteydessä, toki.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Janinna » 21.08.2023 07:17

Entä jos kertoisi lääkärille, että aikoo soittaa kuitenkin ennen, kuin antaa?
Esimerkiksi meillä on ollut tilanteita, joissa tulehduskipulääke ei välttämättä ole hyvä ratkaisu, jos koiralle aletaan tehdä seuraavan 12 tunnin aikana jotain muuta. Tai jos on muita lääkityksiä päällekkäin tai muuta.
Olen joskus soittanut eläinlääkärille, esim kun ei ollut varmaa onko vatsa vai selkä, että annanko kipulääkkeen. Kerran sanoi, että älä anna, kun oltiin joka tapauksessa menossa heti aamulla vastaanotolle, ja epäili että siellä vastaanotolla ilmeneekin vasta-aihe tulehduskipulääkkeen antamiselle.
Jos osoittaa että aikoo kuitenkin käyttää sitä vastuullisesti, eikä jakaa koiralle kuin karkkia varuilta.
Helposti olen saanut jos koiralla on tiedossa jokin entinen vaiva, ja mitä enemmän koiria niin niille kertyy sitten, eikä tarvitse enää kysellä muuta, kuin että annanko vai en. Jos ei tiedä.
Janinna

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 21.08.2023 08:38

Meilläkin on ollut esimerkiksi tapaus, jossa koira sai puremahaavoja lauantai-iltana. Semmoisia kulmahampaan pistohaavoja, joille ei voi tehdä muuta kuin puhdistaa, esim. ommella ei voi. Haavat olivat kuitenkin kipeät, joten oli hyvä, että kotoa löytyi kipulääkettä. Tuntuisi tyhmältä mennä päivystykseen jonottamaan moisen vuoksi. Eläinlääkäri on periaatteessa lähellä, mutta päivystysaikana moisen takia saisi jonottaa tuntikausia.

Meilläkään eläinlääkärit eivät anna lääkettä varoiksi, ei edes tutuille asiakkaille. Minulla on kuitenkin yleensä lääkettä varalla, koska operaayioitten ym. yhteydessä lääkärit yleensä antavat lääkettä vähän reilummin. Eli lääkäri voi antaa kipulääkettä vaikka sterkan jälkeen viideksi päiväksi, mutta jos koira ei tunnu tarvitsevan lääkettä kuin kolmena päivänä, sitä jää vähän jemmaan.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja msk » 21.08.2023 08:51

Meillä lähdetään eläinlääkäriin aika matalalla kynnyksellä jos siltä näyttää.
En siis ala "lääkitsemään" särkylääkkeellä vaivaa josta en tiedä mikä se on.
Mutta ihan perinteiset venähdykset sun muut katsotaan ensin kotona levolla ja kipulääkkeellä ja jos ei mene säällisen ajan kuluessa ohi niin sitten eläinlääkäriin.
Aika harvoin onneksi on tarvinnut kipulääkettä kenellekään antaa.
Viimeksi muokannut msk päivämäärä 21.08.2023 10:01, muokattu yhteensä 1 kerran
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 21.08.2023 09:27

Meillä on jäänyt käyttämättömiä kipulääkkeitä, mutta ei niitä omin päin anneta, päivystyksessä käydään. Kun tilanne voi just olla se, että ne siihen tapaukseen onkin sitten vääränlaiset. :shock:
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 21.08.2023 09:32

Sehän menee sitten helposti siihen että hätätilanteessa ihmiset antavat koiralle ihmisten kipulääkkeitä tai mitä nyt sattuu olemaan jos eläinlääkäriin ei pääse nopeasti.

Joskus 90-luvulla on ollut silleen että ollaan saatu koiralle antibiotit lähiapteekkiin, kun ollaan oltu mökillä ja koiralle uusi hotspot. Silloinkin äiti soitti koiraa hoitaneelle lääkärille ja lääkäri järjesti lääkkeet lähi apteekkiin. En muista kuinka kauan edellisestä diagnoosista oli, varmaan samalta kesältä.

Mulla ei ole ollut yhtä ja samaa luottolääkäriä yhdellekään koiralle. Varmaan siksi että olen muuttanut sen verran usein.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Umac » 21.08.2023 10:39

Ilman muuta lääkkeiden anto tulee olla tolkun hommaa, ymmärtää vaikuttavat aineet ja syy-seuraus-asiat.
Näin jalkaleikatun omistajana ja kohtalaisen koheltavan kanssa mitä vain voi sattua. Törmäilyt, venehdykset ja ruhjeet, haavat ja kynnet. Noin alkuun siis.
Lihasjumit, hampaiden jälkihoito, haavojen jälkihoito jne. Kaikkeen noihin on kipulääkettä käytetty ja sitä määrättynä saatu.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 21.08.2023 14:19

Umac kirjoitti:Olen saanut, vaatii toki hoitosuhteen ko. paikkaan ja eläinlääk. käynnin viim. vuoden sisällä siellä. Se on lakisääteistä nykyään:
Edellytyksenä luovutukselle on, että eläinlääkäri käy tarkastamassa eläinten terveydentilan säännöllisesti, laatii terveydenhuoltosuunnitelman ja suunnitelman immunologisten ja muiden eläinlääkevalmisteiden käytöstä eläinten pitopaikassa sekä varmistuu siitä, että eläimen omistajalla tai haltijalla on riittävät taidot ja kyvyt tunnistaa lääkitystarpeet, käsitellä lääkkeitä ja antaa lääkkeet eläimelle.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20140387
17 § Muu lääkkeiden luovutus

Mutta minullakin on aina kipulääkettä kotona. On nytkin ja tiedän jo, että uusi pullo tulee 1.11. tulee hammaslääkärikäynnin yhteydessä, toki.

kyllä se on ollut lakisääteistä aina, lääkelakia tosin on tiukennettu vuosien varrella.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Vieras » 21.08.2023 16:09

Aloituksessa tosiaan oltiin koriien kanssa siellä eläinlääkärillä parhaillaan eli siitä ei ollut kiinni mutta hankalaa oli lääkettä/reseptiä saada
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 22.08.2023 02:59

^Harmillista.
^^Toki, mutta meista monet muistaa ns, entisen ajan ja pelkällä soitolla sai jos ikinä koskaan oli sillä asemalla tai toimipisteellä käynyt.
Nyt se ei enää mene niin, ei ole mennyt vuosiin. Liekö EU-säädöksillä myös näppinsä pelissä?
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 22.08.2023 12:36

Sen verran kommenttia noista itselääkinnöistä, että osa lääkkeistä (esim. yleinen Metacam) on sellainen että jos sellaista menee omin päin antamaan, niin ne vastaavasti sulkevat pois käytöstä muita kipulääkkeitä, jotka olisikin ehkä paremmat siihen tapaukseen. Tai kuormittavat maksaa/munuaisia tapauksessa, jossa ei saisi kuormittaa (kuten käärmeenpuremat). Eli soittaisin sinne päivystävään sairaalaan kumminkin, ellei ole vanha ja tuttu vaiva. :)
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja Vieras » 22.08.2023 21:44

Tutulta lääkäriltä saadaan käymällä vastaanotolla esim. ennen pitkää reisssua, jolla ollaan kohtuuttoman kaukana lääkäreistä.
Ortopediltä juurikin varattiin aika kipuilevalle vanhukselle(ilmeisimmin spondarisiltoja murtunut) ja siellä sanottiin, että hyvä kun on saanut tulehduskipulääkettä (Canicaral).
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 23.08.2023 07:02

Toiset lääkärit määrää, toiset ei, ihan kuten ihmistenkin puolella. Pahimmillaan 4 kertaa vuodessa uusivaan krooniseen tulehdukseeni on hyvin tärkeää olla lääkkeet koko ajan reseptillä ja kaapissa, mutta kaikki ihmislääkärit eivät tätä ymmärrä vaikka miten selittäisi. Tilanne menee nopeasti huonoksi, ihan tunnissakin jopa. Eläimille olen saanut antibioottia/kipulääkettä/verenpainelääkettä ihan soittamalla, mutta on myös täytynyt viedä oireinen eläin riskillä näytettäväksi vaikka dg on ollut täysin selvä (minulle).
Vieras

ViestiKirjoittaja Dacrest » 23.08.2023 08:09

Kipulääkkeitä on useamman koiran taloudessa aina jostain jäänyt kaapin perälle, äkillisten venähdysten tms sattuessa on löytynyt muutaman päivän tarpeisiin. Tutuilta eläinlääkäreiltä on helposti saanut lisää.

Jos koiralla on ollut yhtään perusvenähdystä oudompia kipuoireita, olen soittanut eläinlääkärille. Usein ohjeet ovat: "anna sille pari päivää kipulääkettä, jollei mene sillä ohi, tuo näytille". Samalla olen varmistanut kaapissa olevien kipulääkkeen sopivuuden ja annostuksen.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja msk » 23.08.2023 08:56

Dacrest kirjoitti:Jos koiralla on ollut yhtään perusvenähdystä oudompia kipuoireita, olen soittanut eläinlääkärille. Usein ohjeet ovat: "anna sille pari päivää kipulääkettä, jollei mene sillä ohi, tuo näytille". Samalla olen varmistanut kaapissa olevien kipulääkkeen sopivuuden ja annostuksen.

Näin meilläkin. Ja eläinlääkäri on sitä mieltä, että koiranomistajalla on hyvä olla kipulääkkeitä varuilta olemassa.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 23.08.2023 13:08

Meillä on koirien kotiapteekissa peruskipulääkkeitä aina, samoin silmätippoja ja muuta vastaavaa. Parikin luottoeläinlääkäriä on, kenen pakeilla on vuosien ajan jo käyty.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja msk » 23.08.2023 13:35

Tiibetinhelmi kirjoitti:Meillä on koirien kotiapteekissa peruskipulääkkeitä aina, samoin silmätippoja ja muuta vastaavaa. Parikin luottoeläinlääkäriä on, kenen pakeilla on vuosien ajan jo käyty.

Sama. Samoin haavanhoito- ja putsausvälineet, sidetarpeet jne jne. Ihan perusjuttuja varmaan kaikille koiranomistajille.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

Paluu Rekisteröimättömät