Puhelinapua ei-nörtille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Puhelinapua ei-nörtille

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 12.07.2023 18:22

Alkaa Samsung olla tiensä päässä, kuinka paljon pitää nykyään olla suorituskykyä luurilla, jotta kaikki ns normaali toimisi? CAT luurit olisi mun makuun (ja kyllin kestäviä paikassa jossa on tosi monta kissaa viskomassa kaikkea mitä ei ole naulattu seinään), mutta halvemmassa on vain 3 ( jotakin yksikköä ) työmuistia, 32 jotakin muuta tallennustilaa ja laajennattavissa 128 (jollakin yksiköllä). Toimiiko tuossa netti ok?

Kalliimmassa samat luvut 6 ja 128 suoraan. Auttakaa avutonta ;)
Kissimyyr6-66

Re: Puhelinapua ei-nörtille

ViestiKirjoittaja Umac » 12.07.2023 19:26

En tunne CAT-malleja mutta eikö Samsung Xcover (joku uusin malli kenties?) olisi parempi lähes kaikilta ominaisuuksiltaan? Niissä roiskesuojaa, iskunkestävyyttä jne.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 12.07.2023 20:58

Umac kirjoitti:En tunne CAT-malleja mutta eikö Samsung Xcover (joku uusin malli kenties?) olisi parempi lähes kaikilta ominaisuuksiltaan? Niissä roiskesuojaa, iskunkestävyyttä jne.

Kiitos Umac, mutta tämä on mun eka ja vika Samsung, muuttaa asetuksia ilman lupaa ja myöntää itse sovelluksille lupia ilman mun lupaa. Epäilen vaan työmuistin riittävyyttä. Toinen vaihtoehto olisi joku Nokia, mulla on mennyt luotto noihin idän ihmeisiin.
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja Dacrest » 12.07.2023 21:11

Riippuu käytöstä, mutta kevyempäänkin käyttöön hankkisin puhelimen jossa vähintään 128Gt muistia ja 6Gt RAMia (sitä välimuistia). Nykyiset nettisivut ja monet sovellukset vaativat puhelimelta aika paljon jotta käyttö olisi sujuvaa.

Alle 64Gt/4Gt luuria ei kannata ostaa. Jos muistia on vain 64Gt, hyvä jos olisi laajennettavissa muistikortilla: sinne voisi tallentaa esim valokuvat/videot.
Muistin lisäksi prosessorilla on merkitystä, mutta jos käyttö on kevyttä nettiselailua, nykypuhelinten prossut ovat yleensä riittäviä.

Tässä omien, aktiivikäytössä olevien puhelinten muistin käyttöä:

2v vanha OnePlus, 128/8Gt, tehokkaalla prossulla
7300 kuvaa, 430 videota, useita kymmeniä sovelluksia
Pelkkä järjestelmä vie 25Gt
Muisti tuli mun käytössä jo vuodessa lähes täyteen ja silloin alkoi kaikki tökkimään.
Kuva

Puoli vuotta vanha Samsung 256/8Gt, tehokkaalla prossulla
1700 kuvaa, 150 videota, useita kymmeniä sovelluksia
Järjestelmä vie 37,85Gt
Kuva

Tuolla on vertailtu kestäviä puhelimia:
https://global.techradar.com/fi-fi/best/paras-kestava-puhelin
Prosessorin perusteella mun valinta noista olisi Cat S62 Pro - ei kylläkään riitä mun raskaaseen käyttöön, mutta menisi mettäpuhelimena. Normaaliin käyttöön pitäisi tehot ja muisti riittää.
Voisin myös harkita Nokia XR20, Doogee S97 Pro tai Ulefone Armor 10.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Mella M » 12.07.2023 21:14

Mä olen aina luullut, että osaan ostaa puhelimia ja en ole tässä asiassa ihan puupää, mutta ei. Nyt viimeksi talvella onnistuin ostamaan puhelimen, missä ei ole muistikorttipaikkaa eikä paikkaa sellaisille kuulokkeille missä on piuha! Huomasin tämän tietysti vasta kun puhelin oli ollut jo jonkun aikaa käytössä. Mä en ole tykännyt mistään bluetooth jutuista enkä halua sellaisia kuulokkeitakaan, mutta ehkä pakko. Myös tuo muistikorttipaikka on mulle tosi tärkeä, kun siirrän reissulla kuvia sillä kameralta puhelimeen. Mutta eipä tullut mieleenkään, ettei jossain puhelimessa ole sitä. No nyt mulla on sellainen paska kapula. Ja oli sen verran hintavakin, että uutta en ihan heti osta. Kuvat saan tabletille, mutta esim. ensi viikon vaellusreissulle en aio ottaa tablettia mukaan. Että joo, tarkkana saa olla ja laittaa vaikka paperille, että mitä kaikkea pitää olla. Tämä lähinnä muistutuksena itselleni.

Jollain adapterilla mä nuo toki saisin, mutta mielummin olisin ostamatta yhtään lisää kaikenlaisia piuhanpätkiä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Dacrest » 12.07.2023 21:44

Saisitko kuvat siirrettyä kamerasta puhelimeen välipiuhalla? Tai onko sun kamerassa bluetooth tai Wifi, jolla saisi kuvat siirrettyä kännykkään tai nettiin?

Kuulokeliitäntä on aika harvassa nykypuhelimessa - pitkään se oli itsellenikin kynnyskysymys. Muutama vuosi sitten annoin periksi ja totesin ettei se adapteri paljon maksa.

Aika nopeasti siirryin bt-kuulokkeisiin ja se on sitten oma maailmansa: tarviiko kuulokkeilla puhua myös puheluita ja millaisessa ympäristössä (kuulokkeiden mikrofonien laatu ja ympäristömelun suodatustaso).
Onko ne musiikin kuunteluun riittävän laadukkaat. Kuinka pitkä akunkesto, paljonko kotelosta saa lisää virtaa ja kuinka nopea lataus.
Tarvitaanko melunvaimennus. Hipaisukytkimet vai mekaaniset. Pysyykö ne korvissa: erilliset napit vai sankanapit.
Oleellista on tietenkin että kuulokkeet ja luuri pystyvät kommunikoimaan, eli onko kummassakin bt 4, 5, vai joku muu.
Muutama hutiostos tuli kunnes pääsin sisälle bt-kuulokkeiden maailmaan.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Purrfect » 12.07.2023 22:11

Mella M kirjoitti:Mä olen aina luullut, että osaan ostaa puhelimia ja en ole tässä asiassa ihan puupää, mutta ei. Nyt viimeksi talvella onnistuin ostamaan puhelimen, missä ei ole muistikorttipaikkaa eikä paikkaa sellaisille kuulokkeille missä on piuha!

Jollain adapterilla mä nuo toki saisin, mutta mielummin olisin ostamatta yhtään lisää kaikenlaisia piuhanpätkiä.

Minä ostin reilut 2v sitten nykyisen puhelimen, ja ainoa asia mistä siinä en tykännyt, oli juuri tuo ettei vanhanmallista kuulokeliitäntää siinä enää ole, vaan kuulokkeet kytketään latausliittimeen. Onneksi mukana tuli kuulokkeet, joissa tuo usb-c -pää, että niitä pystyi heti käyttämään, ja myös mikcro-usb - usb-c -adapteri. Mutta yhtäaikaa ei voi ladata ja käyttää langallisia kuulokkeita.

Toinen, mikä puhelimen valinnassa ärsyttää, on se ettei kaikissa mainita kuvauksessa paljonko jo valmiiksi on tallennustilaa järjestelmän käytössä, ja paljonko sitä oikeasti on jäljellä sovelluksille ym. käytettävissä. Miehellä oli aiemmin joku x-cover, ja siinä tuo tallennustilan vähäinen määrä muodostui pullonkaulaksi. Alkoi tökkimään kun oli senverran täynnä, vaikka ei montaa sovellusta siihen edes ollut ladannut saatika kuviakaan paljoa. Uusimmissa malleissa saattaa jo paremmin tilaa ollakin käytössä x-covereistakin.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Umac » 13.07.2023 03:15

Kissimyyr6-66 kirjoitti:
Umac kirjoitti:En tunne CAT-malleja mutta eikö Samsung Xcover (joku uusin malli kenties?) olisi parempi lähes kaikilta ominaisuuksiltaan? Niissä roiskesuojaa, iskunkestävyyttä jne.

Kiitos Umac, mutta tämä on mun eka ja vika Samsung, muuttaa asetuksia ilman lupaa ja myöntää itse sovelluksille lupia ilman mun lupaa. Epäilen vaan työmuistin riittävyyttä. Toinen vaihtoehto olisi joku Nokia, mulla on mennyt luotto noihin idän ihmeisiin.

Ok! Minä eksyin siis itse katselemaan puhelimia tuossa alkuviikosta ja huomasin katseeni jumittuvan juurikin Xcoverin malleihin.
Noh, mitään muuta en ole asialle tehnyt ja noin muuten pidän Samppaa hyvänä, tätä nykyistäkin. Ans katsoa, ehkä puhelimen uusimistarve on minulla vasta tuolla tulevaisuudessa.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 13.07.2023 07:09

Kiitos kaikille kommenteista, vähän pelkäsinkin että menee tuohon kalliimpaan CATtiin 8-)

Nimm. There is always a cat in catastrophe :P

P.S. Kissimyyrit on siis sama tyyppi, välillä joutuu vaan ottamaan uuden tunnuksen kun tili heittää ulos..... :shock: :?

Mutta siis ehdoton suositus lämpökameran sisältävästä luurista, eilen oli takapihalla 28 astetta, ja silti kissat erottui tosi selvästi korkeasta ruohosta ja oksien alta. Saati sitten jos ulkona olisi kylmä....
Viimeksi muokannut Kissimyyr6-66 päivämäärä 08.08.2023 09:09, muokattu yhteensä 1 kerran
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja Kissimyyr yhä vaan » 07.08.2023 20:41

Suosittelen eläinperheeseen luuria jossa on lämpökamera (vaikka tämä CAT s62), se näyttää eläimet kuin soihdut hämärästä, korkeasta heinästä ja kuusenoksien alta, paikoista joista ei paljain silmin näe.

Karannut kissa usein piiloutuu näkymättömiin mutta lähelle, jos on lämpökamera heti luurissa käytössä, voi se pelastaa karkulaisen.
Kissimyyr yhä vaan

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 10.08.2023 20:35

Kiitos Dacrest vinkeistä.
Mä tarviin uuden puhelimen, kun aloitan opiskelut ja mulla on niin vanha ettei siihen saanut ladattua jotain elintärkeää sovellusta. Sain sen onneksi uudelle tabletille, jonka luulin olleen hukka ostos, mutta onpahan ainakin se ja sille varmasti tulee käyttöä nyt opiskelujen aikana.

Ostin äskettäin myös uuden läppärinkin, mikä on ollut ihan ok, mut tosiaan tallennus tilaa voi tulevaisuudessa kaivata. Mulla on kyllä mahdollisuus siirtää ulk.kovalevylle.

Jotenkin luulin että tallennus tila olis se tila mitä on tyhjillään, mutta se ilmeisesti onkin kokonais tila ja järjestelmä itsessään vie jo tyyliin 1/5 tai 1/4 osaa siitä.

Mun nykyisessä puhelimessä on muistikortti, mutta ärsyttää kun kameralla ottaa kuvia (mitä teen harvoin ja poistan suurimman osan) ne menee puhelimen muistiin, kun olis kivempi että ne menis suoraan sinne muistikortille. Yritin joskus tutkia asiaa, mutta en saanut hommaa toimimaan. Mulla on vaan vähän päälle toista sataa kuvaa ja muutama video ja poistan niitä aina välillä. Joskus puhelin on ilmoittanut kuormituksesta, eli on ollut pakko poistaa kuvia tai siirtää niitä.
Budjetti on pieni, en mielellään pistä puhelimeen kuin max 200€, ehkä vähän enempi. Pitää katsoa mitä sillä saa.
Nykyinen Samppa on vuodelta 2017 (ostin kesällä 2018) ja kestänyt näin kauan. Nyt akku alkaa hiipua. Pitää ladata joka päivä, eikä lataudu kovin nopeesti.

En tiiä. Pidän puhelimen puhelimena ja käytän tarvittaessa. Nettailu/pelaaminen kotona tietokoneella tai tabletilla. Mut entä jos tarve esim kuviin ja videoihin kasvaa, ja pitäskö siihen saada musiikkiakin mukaan. Sitten tarvii jo tilaa.
Iidis79

Paluu Rekisteröimättömät