Hallitusohjelma 2023

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Hallitusohjelma 2023

ViestiKirjoittaja juups » 18.06.2023 15:25

No eipä yllätä jotkut asenteet tässkään ketjussa, näinhän se menee. Totean vaan, että jos toimeentulotuen eteen on pakko tehdä työtä, niin asiaan liittyy isoja ongelmia. Meidän sosiaaliturva on valmiiksi alhainen, Suomi on siitä saanut huomautuksia mm. Euroopan Neuvostolta. Ja sitä ollaan nyt alentamassa entisestään plus lisäämässä siihen työvelvoite. Kuulostaa orjatyöltä, jonka varassa näkee nälkää. Työstä kuuluu saada palkkaa, ei sosiaaliturvaa. Tuissa on jo nyt erilaisia velvoitteita ihan riittävästi, ei niitä tuosta vain myönnetä.

Asiaa tuntevat ovat usein todenneet, että työttömissä on paljon työkyvyttömiä ja niitä, jotka eivät muuten työnantajilla kelpaa, mutta median jatkuvan aivopesun takia kansa uskoo ennemmin, että työttömät ovat laiskoja lusmuja ja elävät leveästi tukien varassa. Ja kun niitä työpaikkoja ei muutenkaan ihan jokaiselle riitä.

En minäkään sellaista yhteiskuntaa haluaisi nähdä, missä ihmiseltä voidaan viedä viimeinenkin sosiaaliturva. Sillä nimittäin on lieveilmiönsä. Yhteiskuntarauha ja luottamus ovat sitten kaukainen muisto vain ja parempiosaiset saavat ryhtyä rakentamaan muureja ympärilleen. Kun ihmisellä ei ole mitään menetettävää, niin hän voi tehdä ihan mitä vaan. Jo nykyisten tukien alentaminen tulee johtamaan ongelmiin. Helppo se on huudella sivusta, että menkää töihin, kun ei ole mitään todellista käsitystä asioista.

Kannattaa myös miettiä, miten haluaisi itseään kohdeltavan, jos työ menee alta tai tulee työkykyä rajoittavia sairauksia. Että onko siellä kadulla sitten kiva asua ja tonkia ruoka roskiksista tai varastaa se. Vaan eihän sitä kukaan terve työssäkävijä usko, että niin voi itselle käydä. Muutenkaan etuoikeutettua elämää elävät eivät tajua sitä todellisuutta, missä köyhät jo nyt elävät, ei suurin osa päättäjistäkään. Korona-aikana kun jotkut hyväosaiset putosivat hetkeksi perusturvan varaan, niin he yllättyivät siitä, miten pieni se raha oli, kun sillä ei kuulemma elä.

Sitäkin ihmettelen, että lääkkeiden arvonlisäveroprosenttia korotetaan, mutta oluen alennetaan. Kun tiedetään, että jo nyt joillain on vaikeuksia maksaa lääkkeitään. Ja sotesta viedään rahaa, vaikka siellä on muutenkin vajetta. Mutta kuten Purra sanoi, niin empatia ei kuulu politiikkaan. Ja jonkin tutkimuksen mukaan suomalaiset olivat muutenkin vähiten empaattisia, jep jep.

Näillä uudistuksilla tietenkin haetaan sitä, että ihmisen on pakko mennä vaikka millaiseen työhön vaikka miten huonoilla ehdoilla ja kehnolla palkalla. Ja työnantajat kiittää. Kun eihän sillä palkalla joidenkin mielestä edes ole tarkoitus elää.
juups

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 18.06.2023 16:19

Joo Umac, en tosiaan pidä terveydenhoitoalaa minään helppona tai kaikille automaattisesti sopivana. Laitoin sen esimerkiksi kun tarkoitin jotakin vähemmän hohdokasta alaa, jolla kuitenkin on työpaikkoja. Ja etenemismahdollisuuksia , os nappaa opiskella työn ohella.

Yhtä hyvin kävisi tavallinen siivoustyö tms. Ja jos ei nappaa tai katsoo että on liian hyvä hommaan, hankkii paremman työpaikan sitten itse. Ja ellei, tuet ei vaan juokse loputtomiin, kuten nyt. Tähän saakka juuri toimeentulotuki on tehnyt sen että vaikka miten perseilisi ja työkkäri antaisi karenssia, käteen jäävä raha on silti sama. Ja näin vuosikymmenestä ja jopa sukupolvesta toiseen, kun on ihan selvä että ihan viimeiseksi tyyppi töihin haluaa.

Minusta ajatus että oman toimeentulon eteen EI tarvitsisi tehdä mitään on ihan käsittämätön ja kestämätön.
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja Umac » 18.06.2023 17:18

Jool, ok. Omassa historiassani olen ollut 90-luvulla muutaman kuukauden työttömänä ja uudenmman kerran kuukauden verran 2007 kesällä. Ja kaksi eri kertaa olen pudottautunut työelämästä pois, ensin opiskelemaan ja sittemmin viime vuonna ihan muuten vain. Mutta tästä viime vuoden pudotuksesta en siis saa tietenkään mitään mistään, en edes hae tai ole hakenut. Ja nythän olen taas kesän töissä.
Toki yhteiskunta on maksanut mm. lapsilisät, asumistukea, hoitovapaan korvausta ja yksinhuoltajalisät siihen lapsilisien päälle. No kolme nuorta ovat tehneet töitä alaikäisestä lähtien ja sen päälle opiskelut. Kyllähän sitä kotona asuviin pystyy vaikuttamaan vanhempana, nyt jo kotoa poismuuttaneita kantavat vastuunsa omista valinnoistaan.
Kaveripiirissä ei ole ollut pitkäaikaistyöttömiä eli näitä paljon parjattuja tuilla eläjiä. On toki ollut mm. sairista ja erilaisia työpaikkoja mutta en tosiaan tunne nyt näin nopealla miettimisellä yhtäkään tukien varassa kikkailevaa tai siitä puhuvaa. Sen tiedän aukottomasti, että kotiäitivuosien tulot olivat mitättömiä työelämään verraten. Mutta siinäkin pieni työpätkä kahden raskauden välissä nosti taas hyvällä tavalla äitiyspäivärahaa. En yhtään tiedä miten ne menevät nykyään, joten ei tietoa miten niillä pärjätään edes. Esim. Helsingissä asuessa.

Jos tuo aikuiskoulutusmuutos menisi läpi, se olisi huono asia. En myöskään ymmärrä vuorotteluvapaan poistoa mutta omalta osaltani se on juuri ollut joten ei olisi enää minulle henkilökohtaista mutta monille muille toki on. Työvoimakoulutuksesta ei ole kait missään ollut juttua? Onko muutoksia tulossa?
Moni tuolla Twitterin puolella tuntui penäävän mm. kokkareilta heidän osuuttaan talkoisiin, tai siis suurempituloisten, ans katsoa.
Koko ohjelmaa en ole vieläkään kahlannut läpi.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 18.06.2023 18:32

Kaikki työkykyiset työttömät eivät saa töitä. Ja jos toimeentulotuen saamiseksi pitää tehdä työtä niin se on orjatyötä. Tulee enemmän menoja kuin tuloja. Miksi ei siis voi palkata sitä työtöntä kunnolla töihin? Miksi ei voi maksaa kunnolla palkkaa.

Itse en ole aikuiskoulutusta voinut käyttää koska työvuodet ei ole koskaan riittänyt, mut olen voinut jo kahdesti kouluttautua omaehtoisesti työttömyystuella. Sen rinnalle olen usein saanut myös tt-tukea ja asumistukea. En tiedä onko jotain muuttunut, mutta mun asumistuki ei ole tippunut vaikka olen ollut lyhyissä työpätkissä. Ne ottaa usein huomioon koko vuoden tulot.
Vuorotteluvapaista olen hyötynyt siinä mielessä, että ainakin kerran olen päässyt töihin, kun joku on ollut vapaalla. Nyt tuollainen työpaikka ei aukea.
Suomessa on korkeakoulutettujakin työttömänä.

Olen tehnyt siivoustyötä. Se voi olla kohteesta riippuen helppoa tai hankalaa. Usein osa-aikaista, mutta työaikojen ja paikkojen takia vaaditaan oman auton käyttöä. Palkka on 10-12€ tunnilta, ei sillä osteta halpaakaan autoa ja ylläpidetä sitä.

Mä en ole kuin kerran saanut määräaikaisen työn työkkärin kautta ja se oli vuonna 2010. Ei sieltä töitä tarjota.
Iidis79

ViestiKirjoittaja piku » 18.06.2023 19:22

Mea kirjoitti: (Olen itse ollut määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä 6 vuotta joten turha sanoa miten sille "ei millään" pääse. Palasin töihin ihan omasta halusta vaikka tulot eivät muuttuneet euroakaan.)

Ensin luulin tätä vitsiksi mutta ei se kai ollut.
Voin kertoa useamman valituksen jälkeen, ei pääse. Jos on fyysinen vika, ja se ei ole tyyliin pää irti, on ihan todella hankalaa saada kelalta mitään tukea. Minut on todettu monen eri polviongelman takia kykenemättömäksi fyysiseen työhön, kelan lääkärit onneksi tiesivät paremmin. Nyt opiskelen aikuiskoulutustuella, onneksi. En todellakaan tiedä mitä olisin tehnyt ilman tätä tukea. Kun saikkupäivät loppuivat, en Kelasta saanut penniäkään. Enkä todellakaan ollut jäämässä himaan makaamaan, vaan opiskelemaan uuteen ammattiin.
piku

ViestiKirjoittaja Mella M » 18.06.2023 22:06

Kissimyyr6-66 kirjoitti:

Minusta ajatus että oman toimeentulon eteen EI tarvitsisi tehdä mitään on ihan käsittämätön ja kestämätön.

En mä usko, että tämä on monellekaan mikään ideaali ajatus, mutta oikeasti toimivia ratkaisuja ei taida oikein olla. Mikähän mahtaa esim. toimeentulotuen saajissa olla se osuus, jotka ovat aivan periaatteessa tekemättä töitä. Mä luulen, että se ryhmä on oikeasti todella pieni. Mä itse uskon, että siellä on joukossa paljon ihmisiä, joilla on eriasteisia päihdeongelmia, kognitiivisten taitojen puutetta tai sosiaalisiin tilanteisiin liittyviä ongelmia, miksi esim. työ ei ole vaihtoehto. Että kuinka paljon siellä on oikeasti ihmisiä, jotka vaan voitais ikään kuin komentaa töihin? Ja miten, kun pakkotyö ei nyt oikein ole kovin eettistä. Niinkuin aiemmin sanoin, niin ei kukaan työnantaja halua töihin ihmistä, jonka kaitsemiseen menee jonkun toisen työntekijän koko työaika, että jos ihmistä ei vaan kiinnosta, niin miten hänet saadaan tekemään töitä?

Jos tätä asiaa pitää isonakin ogelmana, niin musta olisi hyvä, että osaisi jotenkin nimetä, että miten suuresta ongelmasta me puhutaan ja onko se kuinka merkittävä kansantalouden kannalta, niin merkittävä, että siihen takerrutaan jankkaamaan kaikissa näissä keskusteluissa?

Ja mitä tulee esim. nuorten työttömyyteen, niin se on korkea ympäri Eurooppaa, joten syynä ei todennäköisesti ole vain suomalainen sosiaaliturva.

Toimeentulotuen osuus valtion menoista on vuosittain 1 - 1,5 prosenttia. Se voisi olla vähän suurempikin, mutta kaikki, joille tuki kuuluisi ei edes hae sitä, joten sitä jää käyttämättä joka vuosi satojen miljoonien edestä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mella M » 18.06.2023 22:11

Ja vielä ylipäätään työllistämistoimista, niin minun mielestä se oikein tapa saada ihmiset töihin olisi nostaa niiden alojen palkkoja, joissa palkka ja työtunnit on riittämättömät takaamaan ihmisen toimeentulo. Se minusta on kestämätöntä, että meillä on sellaiset palkat joillakin aloilla, että ihminen tarvitsee palkan lisäksi asumistukea. Minimitoimeentulotukea ei voi laskea, mutta palkan pitäisi olla sellainen, että ihminen saa sillä oikeasti selvästi paremman toimeentulon kuin tuilla.
Mella M

ViestiKirjoittaja kuvatus » 18.06.2023 23:47

^Täysin samaa mieltä. Harva varmaan tekee töitä aikansa kuluksi, yhteiskunnallisesta velvollisuudentunnosta tai harrastukseksi. Eiköhän suurin osa tee työtä saadakseen elannon ja toimeentulon jollakin sellaisella tavalla, joka ei kuormita psyykkisesti tai fyysisesti haudan partaalle. Mikä on helppoa ja mieluisaa yhdelle, voi olla jatkuvaa painajaista toiselle.Jos työnteolla ei pysty elättämään itseään tai perhettään, niin mitkä ovat vaihtoehdot?
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Umac » 19.06.2023 03:43

Suosittelen lämpimästi tätä kuunneltavaksi: https://tinyurl.com/5bjm5xr8 Lyhyt linkki vie Maikkarin sivuille:
Köyhyystutkija hallitusohjelman leikkauksista pienituloisten kannalta: “Niin paljon ongelmia toimeenpanossa”
Sosiaali- ja terveyspolitiikan professori Juho Saari Tampereen yliopistosta arvioi MTV Uutiset Livessä, kuinka hallituksen leikkauspolitiikka vaikuttaa Suomessa köyhiin, pienituloisiin ja työttömiin.

Mm. + - 10 min kohdalla hän avaa prossesien toimeenpanovaikeuksia. Että ihan heti persujen ei kannata hihkua, edessä on vuosien työ ja valmistuuko sittenkään, jää nähtäväksi.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mella M » 19.06.2023 09:01

Hallitusohjelmassahan on monia kohtia, jotka tuollaisenaan eivät tule menemään läpi, koska ovat ristiriidassa perustuslain kanssa. Kokoomukselle ja persuillehan on hyvin tyypillistä, että valmistellaan asioita, jotka ovat perustuslain vastaisia ja sitten ollaan muka yllättyneitä kun perustuslakiasiantuntijat ovat niin nihkeitä. Tämä ihmetyttää itseäni siksi, että molemmissa puolueissa on juristeja, mutta ilmeisesti eivät ole jaksaneet perehtyä valtiosääntöoikeuteen tai eivät vaan välitä, joka sekin on tullut kyllä ilmi. Mä itse ajattelen, että sellaisten asioiden valmistelu, jotka tulee törmäämään seinään, on ajan ja resurssien tuhlausta ja vain äänestäjien mielistelyä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 19.06.2023 09:54

Nuorissa on tällä hetkellä aika isokin ryhmä, joka on sitä mieltä että he vaan jäävät kotiin tuille, ei nappaa koulut eikä työt. Eikä minusta ole reilua, että vain yhtä ikäluokkaa velvoitetaan töihin, kyllä ne säännöt pitää olla samat vanhemmillekin. Ei voi olla niin että koska ennenkin on saanut perseillä, elinikäinen hyvä elintaso on taattu, mutta nuoret menkööt paskaduuneihin, noin karkeasti.

Ja ulkomailla on vielä suurempi porukka, joka haluaa tänne koska täällä ei koskaan tarvitse tehdä mitään, mutta saa hyvän elämän tuillakin. Ne ahkerat ja töitä haluavat ulkomaalaiset menee muualle, miksi he tulisivat paikkaan missä ostovoima on alhainen, ilmasto tyly eikä elämäntapakaan vastaa heidän elämäntapaansa. Voi tulla yllärinä, mutta jo Ruotsissa on tiukempi malli, tapaat joka kk sosiaalityöntekijän ja sinulle osoitetaan työ ellet itse sitä löydä ja sitten on tuet poikki, minkä vuoksi maagisesti ne maahanmuuttajatkin työllistyvät. Työt on sitten jotakin siivousta tms. Täällä on voinut elää tuilla sukupolvesta toiseen, toivottavasti tähän tulee vihdoin stoppi.

Köyhyystutkijoiden sidonnaisuudet on senkaltaiset ettei voi puhua mistään oikeasta tutkimuksesta, sen lauluja laulaa kuka maksaa palkan.

Tämä uudistus olisi tarvittu jo 30 v sitten, nyt on selvästi hädissään ne joille on kauhistus elättää itse itsensä. Osa on sitten hankkinut oleilusta niitä päihdeongelmia ja muuta, heille elintason leikkaus on jotakin joka on tullut turhan myöhään, mutta parempi nyt kuin ei koskaan.

Jos joku ei hahmota että tämä on vasta alkua, niin voe voe. Eläkeläisten määrä lisääntyy, muualta tulevien tuilla eläjien määrä lisääntyy. Työikäiset vähenevät, ja heillä yhä enenemässä määrässä on haluttomuus tehdä töitä ylipäätään. Velaksi voi elää vain lyhyen aikaa, mistä sitten rahat oleiluun ja jokaiselle lumihiutaleelle, joka katsoo olevansa ihan liian hyvä tavallisiin töihin, mutta mukava elintaso pitäisi silti olla? Tähän kysymykseen vasemmisto ei vastaa, että mistä rahat.

Olisihan se oikeasti tosi kivaa, kun kaikki vaan voisimme olla ja nauttia elämästä, mutta kuka sen lystin rahoittaa?
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 19.06.2023 10:25

"Olen tosiaan ihan aitiopaikalta nähnyt, että ei kannata ottaa vastaan osa-aikatyötä, koska asumistuki vähenee sitten saman verran. Kirjaimellisesti kannustinloukku. Työkykyä kyllä olisi, mutta se ei kannata. Ja kun monilla on lähtökohtaisesti tämä ajatus että artisti maksaa, eli yhteiskunta. Ammattihaaveet, jos niitä edes on, ovat täysin epärealistisia joko omiin kykyihin tai varsinkin työllistymiseen nähden. Ja mitään "hanttihommia" rahan eteen ei voi tehdä, koska se ei ole kivaa. Saahan sitä työkkärirahaa tai ainakin toimeentulotukea kuitenkin"

Sama täällä, eikä voi syyttää yksilöä, kun malli on sellainen että ei_kannata_elättää_itseään. Tunnen myös monta jotka suostuvat tekemään vain mielenkiintoista työtä, voi olla monta tutkintoakin mutta ei mitään saumaa työllistyä muuta kun johonkin kesäteatteriin pariksi kk kerran 10 vuoteen. Ja heitä me elätämme, terveehköjä ihmisiä joille ei vaan tylsä työ maita. Velaksi vielä, meidän lapset maksaa laskun.

Toi ammattihaavejuttukin on noin, kun oma lapsi haki opiskelemaan järkytyin siitä, miten huonot opot meillä on. Ainut mitä he sanoivat oli että "hakeudu kiinnostavalle alalle". Eikä mitään siitä, että ota selvää minkälaisiin töihin tällä kiinnostavalla koulutuksella sijoittuu, millaiset työajat, millainen palkkaus, millainen työllisyystilanne. Tai että onko kaikki oikeasti mahdollista kaikille, mikä on todennäköisyys että esim. itsenäisenä taiteilijana voi elättää itsensä mukavasti 8-16 työllä jos on vain keskinkertaisen lahjakas eikä suvussa ole mitään suhteita, jotka auttaisivat alkuun...

Ja sitten nuorelle tulee yllätyksenä siinä kohtaa kun on tuhlattu 5 vuotta aikaa ja kerätty opintovelat päälle, että hei, tällä alallahan työllistyy vain perustamalla itse yrityksen, mihin ei kaikki suinkaan ole valmiit tai kykenevät. :x Kyse on silloin paljon suuremmasta konkurssista kuin pelkästä rahasta.

Osa ei sitten opi ekoista hutiopinnoistakaan, vaan hankitaan toinen ammatti joka ei työllistä yhtään paremmin, kun mitään selvitystyötä ei ole tehty, ei hankittu työkokemusta ja suhteita työelämään opiskeluaikana. Minusta kaikille pitäisi antaa vaihtaa ammattia kerran, ei mitään loputonta tuilla opiskelua, joka ei johda koskaan työhön. Tai sitten vaan se oma arvio omista kyvyistä on epärealistinen, mutta tuet vaan edelleen juoksee, ja taas alkaa uudet opinnot. Ok, jos sen tekee omilla rahoilla, mutta ei muita maksamaan kun lopputulos luultavasti on taas se ihan sama, ei koskaan se että tekisi sitä työtä ja maksaisi veroja.
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja Mella M » 19.06.2023 11:43

Hallitusohjelma on vain ohjelma ja joukko tavoitteita, joista hallituspuolueet ovat riittävän yksimielisiä, että voivat muodostaa hallituksen. Mitään ei siis tule 100 varmasti tapahtumaan yhtään minkään asian osalta, ennen kuin ne ovat menneet myös eduskuntakäsittelyn läpi. Että lähdetään nyt tästä kuitenkin.

Ja mitä tulee Ruotsiin, niin siellä tosiaan systeemi on vähän erilainen. Mikä on sitten syy ja seuraus sille, että Ruotsissa on myös aivan valtavat ongelmat eriarvoistumisen ja maahanmuuttajien kotouttamisen suhteen ja rikollisuus on huomattavasti järjeämpää kuin meillä Suomessa. Suomessahan sosiaaliturvan parempaa tasoa perustellaan mm. yhteiskuntarauhalla.

Ja mitä sitten tulee ammatinvalintajuttuihin, niin nuori peruskoulun päättänyt ihminen on kyllä aivan liian nuori päättämään mitä haluaa loppuikänsä tehdä tai arvioimaan, että onko valitsemallaan alalla töitä 10 vuoden päästä ja pystyykö esim. töitä tekemään fyysisesti kovin pitkään. Opintotuki ja asumistuki ovat nykyään niin pieniä rahoja (esim. opintoraha vuokralla asuvalle ammattikouluopiskelijalle 280 euroa/kk), että en kyllä usko, että kovinkaan moni opiskelee ihan vain yhteiskunnan rahoilla. Juuri oli radiossa juttua kuinka opiskelijat velkaantuu opiskeluaikana jo todella pahasti, kun opiskeluaikoja on säädelty ja tulorajat estää tekemästä kovinkaan paljon töitä opintojen ohella. Pk-seudulla on todella tiukkaa opiskella, jos ei käy töissä tai vanhemmat auta. Muutenkin työelämä on muuttunut niin paljon ja muuttuu koko ajan, että ihminen todennäköisesti tulevaisuudessa joutuu vaihtamaan useamminkin uraansa. Ruotsi juuri päätti omassa budjetissaan kaikkien leikkausten lisäksi panostaa edes aikuiskoulutukseen.

Ja jos nyt aletaan olemaan mustavalkoisia ja vänkyröitä, niin malliahan voisi ottaa sitten vaikka Ranskasta, jossa vanhempien elatusvelvollisuus lapsista jatkuu 25 vuotiaaksi asti. Itsehän ne tuli tehtyä ja kyllä pitäisi pystyä kasvattamaan sitten lapsi sellaiseksi, että se menee heti 16 -vuotiaana töihin eikä tarvi vanhempien tukea ja apua.

Ja btw. nuorisotyöttömyys on ollut laskussa tänä vuonna.

Ja ei, en edelleenkään tarkoita, etteikö mistään voisi leikata tai etteikö ihmisiä pitäisi tukea ja ohjata elättämään itse itsensä. Mutta on myös hyvin lyhytnäköistä ajatella, että ihmisiä voidaan heittää mihin töihin tahansa. Se toimii hetken, mutta aika pian voi olla tilanne, että tämä ihminen hakeutuu sairauslomalle on mahdollisesti koko lopun ikäänsä työkyvytön.

Ja sitten vielä mitä tulee maahanmuuttajiin, niin Suomihan ei todellakaan ole mikään maahanmuuttajien unelmamaa tai monellekaan se ykköskohde. Maahanmuuttajia ja siirtolaisia pyrkii huomattavasti enemmän muihin Euroopan maihin, moni menisi mm. paljon mielummin Ruotsiin. Mä en tiedä mistä tällainen käsitys edes Suomessa on, että tänne haluaisi kaikki, ehkä se on joku suomalaisten kuvitelma siitä, että täällä jotenkin on asiat niin paljon paremmin kuin missään muualla. Ihan Eurooppalainen vertailu kuitenkin esim. osoittaa, että sosiaaliturva on monessa maassa parempi kuin Suomessa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 19.06.2023 12:52

[quote="Mella M"]Hallitusohjelma on vain ohjelma ja joukko tavoitteita, joista hallituspuolueet ovat riittävän yksimielisiä, että voivat muodostaa hallituksen. Mitään ei siis tule 100 varmasti tapahtumaan yhtään minkään asian osalta, ennen kuin ne ovat menneet myös eduskuntakäsittelyn läpi. Että lähdetään nyt tästä kuitenkin.

Kyllä, ja jostain luin että hitaasti nuo muutokset tapahtuvat, voi mennä jopa vuosia!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja M.Z » 19.06.2023 19:04

Itse olen sitä mieltä että pakkohan tämän nykyisen velkaantumiskehityksen kanssa on jotain tehdä.
Kyllä minullekin kelpaisi vaikkapa 20v palkallista "kesälomaa", mutta kukas sen maksaisi jos ei lottovoitto satu kohdalle.

Tietyssä mielessä tuo "työtä sosiaaliturvan vastineeksi" on paluuta vanhaan.
Aikoinaan valtio järjesti työttömille töitä joista maksettiin palkka ja ihmiset sitten elivät näillä rahoilla. Kyseisellä metodilla Suomeen on rakennettu esim. aikasta monta kilometriä maantietä. Nyt tieurakat kilpailutetaan ja työmaalle tulee porukat ties mistä rakentamaan sen tien, samalla kun suomalaiset ovat työttöminä kotona. Jos ei töitä löytynyt edes valtion työllistämistöistä, oli mahdollista saada jauhosäkki kunnan piikkiin, ettei nyt sentään nälkään kuolisi ja viimeisenä oli sitten se kunnan vaivaistalo, eli katto pään päälle ja ruokaa myös niille aidosti (lähes) työkyvyttömille joilla ei ollut sukulaisiakaan elättämässä.

En sano että pitäisi palata takaisin huutolaisaikaan, mutta liian monella tuntuu hämärtyneen se, ettei valtionkaan kassa ole pohjaton ja kun kerran tekemätöntä työtä on vaikka kuinka paljon, niin miksei voisi vaatia että edes osan ajastaan käyttäisi tekemällä sitä työllistämistyötä vastineeksi saamistaan rahoista. Ne oikeasti kropastaan tai päästään työkyvyttömät ovat sitten asia erikseen, mutta yllättävän moni kuitenkin pystyy tekemään edes jotain.
M.Z

ViestiKirjoittaja Mella M » 19.06.2023 19:55

Olen seurannut aika paljon varsinkin tiktokissa keskustelua uudesta hallitusohjelmasta. On lähes hauskaa, kun siellä osalla kommentoijista on uutta hallitusohjelmaa kritisoiville vaan "v*tun vassari kommari köyhä, kyllä nyt itkettää kun joutuu töihin" tyyppisiä kommentteja. Natalia Salmela, asuntosijoittaja, yrittäjä, bloggaaja jne, melkoisen omaisuuden lähes tyhjästä luonut tyyppi, juuri tänään postas videon, missä totesi, että tämä on paskin hallitus ikinä ja että hänelle vaurastumisen paras puoli on se, että voi auttaa muita ja että jos rikas haalii koko ajan vaan lisää rikkauksia on se ahneutta ja sitä uusi hallitusohjelma on. Eipä näy kommari- vassari itkijöitä :lol: Mä en ole ollut kaikesta Natalian kanssa aina samaa mieltä, mutta täytyy sanoa, että minusta ihmisen viisauden kyllä näkee tuossa, että vaikka itse on päässyt kiinni hyvään taloudelliseen asemaan, riittää silti ymmärrystä muillekin ja vielä tahtoa puolustaa heitä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 20.06.2023 03:18

Se meidän jokaisen oma työ- ja harraste- sekä ystäväpiiri muokkaa myös ajattelua. Ihan kuin jokaisessa asiassa mistä nyt kiistan voi saada aikaan tai mihin mahtuu monia mielipiteitä ja ajatuksia sekä kokemuksia. Kaikki ei vain ole tunne edellä- menoa ja maailma ei ole vain sen yhden tai kahden kokemuksen levyinen.
Minun omaan suhtautumiseen vaikuttaa voimakkaasti oma työ, sen tuomat tiedot mm. ihmisten taloudellisista vaikeuksista, sairauksista, elämäntapahtumista jne. Se ei missään tapauksessa sulje sitä pois, etteikö meillä olisi ns. tuilla ratsastelijoita ja varsin tehokasta yrittäjyyttä sillä saralla. Otetaanpa tähän joku Kela-täti tai Veroista joku, jo saadaan eri näkökulma asiaan. Tai yrittäjä itse, huonoilla kokemuksilla. Päihde- tai nuorisotyöntekijä. Sossu.Jne jne.
Mikään niistä ei kuitenkaan sulje pois laskennallisia faktoja, lakeja ja asetuksia, niiden nippelitietoja ja monimuotoisuuksia, liittyen nyt esim. tähän hallitusohjelmaan.

Kukaan ei päässään pysty kuvittelemaan tai ajattelemaan koko maailmaa. Ihminen vain valitsee tiettyjä käsitteitä ja niiden välisiä yhteyksiä ja käyttää niitä edustamaan koko systeemiä. Kuva maailmasta ympärillämme, mikä meillä on mielessämme, on vain malli, yksinkertaistettu kuvaus todellisuudesta. Se on ikään kuin kartta, mikä kuvaa ympäristöämme.

Aina onkin muistettava, että kaikki ajattelumallit ovat vajavaisia. Jopa Einsteinin parhaat ideat olivat epätäydellisiä.--
Ajattelumallit ohjaavat toimintaasi

Ajattelumalleja on tuhansia, mutta parhaat soveltuvat elämään laajasti ja ovat hyödyllisiä monissa tilanteissa.
Eri aloilla, eri ammateissa ja eri elämäntilanteissa tarvitaan erilaisia ajattelumalleja.
On arkielämän ajattelumalleja, on malleja työhön, ihmissuhteisiin, kulttuuriin, tieteisiin ja taiteisiin. Uskonnotkin ovat ajattelumalleja.
Miten suhtaudut maahanmuuttajiin, politiikkaan, veroihin, ruokaan tai ympäristökysymyksiin, kaikki perustuu omaksumiisi ja käyttämiisi ajattelumalleihin.
Ajattelumallit ohjaavat ajatteluasi ja käyttäytymistäsi. Ne ovat ajattelun työkaluja joita käytät ymmärtääksesi elämää, tehdäksesi päätöksiä ja ratkaistaksesi ongelmia. Jonkun uuden ajattelumallin oppiminen antaa sinulle uuden tavan nähdä maailmaa.
Jos ihmisen pitäisi joka tilanteessa käyttää luovuuttaan löytääkseen ratkaisun johonkin pulmaan tai asiaan, se kävisi ajan mittaan raskaaksi.

Siksi ihmiset käyttävät jo valmiiksi mietittyjä ja omaksuttuja ajattelumalleja apuna. Ne tarjoavat nopean tien ratkaisuun, eikä luovuutta tarvitse sen laajemmin käyttää.

Mekaaninen ajattelumalli ei kuitenkaan toimi silloin, kun ihmiseltä vaaditaan itsenäistä työskentelyä ja kykyä synnyttää uudenlaisia ratkaisuja.

Napattu netistä, menemättä syvemmälle.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.06.2023 17:08

Mea kirjoitti:Niiden, jotka eivät työhön kykene, ei kuuluisi edes olla työkkärin asiakkaita ja työttömyysrahalla. Siksi on typerää vetää jatkuvasti keskusteluun se, että "eivät kaikki kykene töihin". Eivät varmasti, mutta silloin ei olla työttömiä työnhakijoita, eivätkä ne ihmiset kuulu tähän asiaan. (Olen itse ollut määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä 6 vuotta joten turha sanoa miten sille "ei millään" pääse. Palasin töihin ihan omasta halusta vaikka tulot eivät muuttuneet euroakaan.)

Niin, sitähän ajattelisi että työkyvyttömät eivät ole työttömiä, heidän ei tarvitse olla koska on muut etuudet. Olet kuitenkin pahasti väärässä. Suomessa on ihan järkyttävä määrä työkyvyttömiä ihmisiä työttöminä työnhakijoina, koska he eivät pääse edes määräaikaiselle eläkkeelle. Ja kun sairauspäivärahan enimmäisaika 300 päivää on täynnä, sairausloma jatkuu ja eläkkeestä on tullut hylätty päätös, he (viimeistään) tulevat työnhakijoiksi, ja saavat työttömyysetuutta.

Olen TE-toimistossa työssä ja minulla ei ole ainuttakaan täysin työkykyistä asiakasta. Kaikilla on vamma tai sairaus joka vaikeuttaa työnhakua tai estää sen täysin. Suurin osa on sairauslomalla, ja sairauslomat ovat pitkiä, niitä jatketaan esimerkiksi vuodeksi kerrallaan. Moni asiakkaani on sairauslomalla toistaiseksi, päättymispäivää ei ole koska työkykyä ei ole edes odotettavissa. Silti eläkkeistä tulee hylättyjä päätöksiä. Myös hoitoalan ammattilaisena monesti ajattelen että tälle asiakkaalle takuulla eläke myönnetään. Yleensä olen väärässä. Niitä myönnetään todella harvoin. Sitten he ovat työttöminä työnhakijoina.

Olin jokin aika sitten työeläkeyhtiön tilaisuudessa jossa kerrottiin hienona uutisena, että työkyvyttömyyseläkkeelle jääneiden määrä on vähentynyt vuosien aikana huomattavasti. Myöhemmin sitten toki kertoivat, että eläkekriteereitä on kiristetty merkittävästi, ja eläkehakemuksia hylätään enemmän kuin koskaan. Niinpä niin.

Että en tiedä mistä syystä olet Mea eläkkeen saanut, mutta selkeästi siitä on aikaa paljon. Asiat ovat muuttuneet radikaalisti ja se on hyvä tajuta, ennen kuin viisastelee.

PS. Myös ihan kokoaikaisessa työsuhteessa olevia on työnhakijana ja saavat työttömyysetuutta, kun sairauspäiväraha 300 pv on täynnä, eläkkeestä on tullut kielteinen päätös ja sairausloma jatkuu. Mietipä sitä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.06.2023 19:02

Mainittakoon vielä, että ei se sairauspäivärahakaan ole automaatio, että sen saa jos lääkäri sairauslomalle määrää. Mutta nämä on jo melko harvinaisuuksia, omissa asiakkaissa on muutamia tapauksia joiden kohdalla Kela on katsonut sen verran työkykyiseksi, että sairauspäivärahaa ei ole myönnetty. Saavat sitten työttömyysetuutta sairauslomalla hekin.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 21.06.2023 02:18

^^ Varmasti olet oikeassa enkä yhtään epäile. Mutta näin ei kuitenkaan kuuluisi olla. Kun itse sanon että työtä pitäisi tehdä toimeentulon eteen, tarkoitan ihan vain niitä jotka siihen kykenisivät, se on itsestäänselvyys. Työkyvyttömien siivoaminen työhaluttomien joukosta on mielestäni eri keskustelu.
Mea

ViestiKirjoittaja kuvatus » 21.06.2023 05:56

Se tässä kauhistuttaakin, että työhaluttomat, työkyvyttömät ja ne työkykyiset ja -haluiset joita esim. iän vuoksi ei huolita töihin, niputetaan yhteen saamaan piiskaa.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Fran » 21.06.2023 08:05

Mea kirjoitti:^^ Varmasti olet oikeassa enkä yhtään epäile. Mutta näin ei kuitenkaan kuuluisi olla. Kun itse sanon että työtä pitäisi tehdä toimeentulon eteen, tarkoitan ihan vain niitä jotka siihen kykenisivät, se on itsestäänselvyys. Työkyvyttömien siivoaminen työhaluttomien joukosta on mielestäni eri keskustelu.

Niin kauan kuin työkyvyttömät joutuu roikkumaan kortistossa asia kuuluu keskusteluun hallituksen suunnitelmiin kuritta työttömiä. Edistysaskel olisi se, että hallitus mahdollistaa heidän pääsyn pois kortistosta. Sen jälkeen saa munkin mielestä tehdä kiristyksiä työttömyysturvaan. Silloin paine työllistyä kohdistuu oikeaan porukkaan. Nyt siitä kärsii liian moni sellainen, jonka ei pitäisi siitä joutua körsimään. Tämä vapauttaisi myös TE-toimiston henkilökunnan aikaa heille, jotka oikeasti heidän palveluistaan hyötyvät.
Fran

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 21.06.2023 08:14

Jjoo, en tarkemmin ole tuohon ohjelmaan perehtynyt, mutta mitä nyt ihan uutisista on kuullut, niin ei kyllä kauheasti naurata jos joutuu tulevina vuosina joko työttömäksi tai terveystilanne huononee niin että ei kovin paljoa pysty/jaksa työtä tehdä mutta ei sairaseläkkeellekään kuitenkaan pääse. "Kun ei vaan huvita" elämäntapatyöttömät toki pitäisi jotenkin ruotuun saada, mutta ei niin että siinä sitten ihan kaikki kärsii.
Ja sitten jos terveys lopullisesti pettää niin siinäpä sätkit jos vielä maahanmuuttoakin kiristetään väärästä päästä niin ettei niitä hoitajiakaan enää yhtään mistään tule. :roll:

Ensimmäisenä omaan nilkaan kolahtaa varmaan tuo palkaton eka sairaspoissaolo, jos oma työpaikka sen ottaa käyttöön. Alkaapi tulla lääkärikontrolleille hintaa jos vähintään puoli päivää kerrallaan kuluttaa kun maanantaina käy magneetissa, torstaina tt-kuvassa ja seuraavalla viikolla lääkärillä kuulemassa tuomion ja ne kaikki menee noilla "ensimmäisillä" omavastuupäivillä...
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Vieras » 21.06.2023 08:25

Mea kirjoitti:^^ Varmasti olet oikeassa enkä yhtään epäile. Mutta näin ei kuitenkaan kuuluisi olla. Kun itse sanon että työtä pitäisi tehdä toimeentulon eteen, tarkoitan ihan vain niitä jotka siihen kykenisivät, se on itsestäänselvyys. Työkyvyttömien siivoaminen työhaluttomien joukosta on mielestäni eri keskustelu.

No eipä se aiemmin ollut sinulle itsestäänselvyys, kun kirjoitit "Siksi on typerää vetää jatkuvasti keskusteluun se, että "eivät kaikki kykene töihin". Eivät varmasti, mutta silloin ei olla työttömiä työnhakijoita, eivätkä ne ihmiset kuulu tähän asiaan."
Koska HE KUULUVAT tähän asiaan ja keskusteluun todella merkittävästi, niin heidät ehdottomasti kuuluu ottaa mukaan näihin keskusteluihin. Heihin nämä kiristykset kohdistuu eritoten elämänlaatua heikentävästi. On typerää ummistaa asialta silmänsä. Voi vaan toivoa että joskus heidät siivottaisiin pois työttömistä työnhakijoista, mutta niin kauan kun tilanne on tämä, heidät ehdottomasti täytyy ottaa huomioon.
Vieras

ViestiKirjoittaja smörgen » 21.06.2023 08:49

Liittojen kommentit työntekijöiden aseman heikennyksistä avaavat aika hyvin mielestäni hallitusohjelman vaikutuksia tavallisen työssäkäyvän näkökulmasta:
SAK: https://www.sak.fi/ajankohtaista/uutise ... tekijoille
Tehy: https://www.tehy.fi/fi/tiedote/tehy-hal ... atasa-arvo
AKT: https://www.akt.fi/uutiset/akt-hallitus ... ta-pelata/

Työttömien ja etenkin työkyvyttömien työttömien osalta tilanne näyttää todella, todella kurjalta. Toivottavasti eivät saa läpi myöskään kaikkien lapsikorotusten leikkauksia.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Mea » 21.06.2023 11:34

^^ Nyt taitaa olla luetun ymmärtäminen hakusessa. Sanoin nimenomaan että kun puhun siitä että elannon eteen pitää tehdä töitä, tarkoitan niitä jotka siihen kykenevät, ja se on itsestäänselvyys ollut koko ajan. Ja tiedän varsin hyvin että työttömien joukossa on työkyvyttömiä, vaikka ei pitäisi olla, ja vaikka itse olin työkyvyttömänä ollessani määräaikaisella sairaseläkkeellä.
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 21.06.2023 11:43

Mea. Kirjoitit aiemmin aivan eri tavalla ja siihen minä kommentoin, siihen moni muukin on kommentoinut. Luetun ymmärtämisessä sinulla tosiaan on vikaa ja vähän muutenkin, kun et nyt näe mitä SINUN tekstiäsi olen lainannut etkä ymmärrä mitä olet ihan itse kirjoittanut.
Vielä viimeinen rautalankavääntö tähän asiaan: työkyvyttömien työttöminen vetäminen keskusteluun ei ole typerää, vaan erittäin tärkeää.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 21.06.2023 11:51

Vieras kirjoitti:Mea. Kirjoitit aiemmin aivan eri tavalla ja siihen minä kommentoin, siihen moni muukin on kommentoinut. Luetun ymmärtämisessä sinulla tosiaan on vikaa ja vähän muutenkin, kun et nyt näe mitä SINUN tekstiäsi olen lainannut etkä ymmärrä mitä olet ihan itse kirjoittanut.

Näen erittäin hyvin mitä lainasit ja mitä itse kirjoitin. En ole kertaakaan kirjoittanut tätä asiaa eri tavalla. Ota nyt silmä käteen ja lue.

"No eipä se aiemmin ollut sinulle itsestäänselvyys, kun kirjoitit "Siksi on typerää vetää jatkuvasti keskusteluun se, että "eivät kaikki kykene töihin". Eivät varmasti, mutta silloin ei olla työttömiä työnhakijoita, eivätkä ne ihmiset kuulu tähän asiaan.""

"Sanoin nimenomaan että kun puhun siitä että elannon eteen pitää tehdä töitä, tarkoitan niitä jotka siihen kykenevät"

Vieras kirjoitti:Vielä viimeinen rautalankavääntö tähän asiaan: työkyvyttömien työttöminen vetäminen keskusteluun ei ole typerää, vaan erittäin tärkeää.

Tässä oli nyt puhe hallitusohjelman keinoista työhaluttomien patistamiseksi töihin.
Mea

ViestiKirjoittaja Fran » 21.06.2023 13:18

Mea, siinä sun alkuperäisessä kommentissa sun näkemys oli se, että työttömien kirjoilla ei ole kuin työhön pystyviä työttömiä, koska muut on työkyvyttömyyseläkkeellä koska sille pääsee kaikki, koska sullekin sellainen on myönnetty. Tuota olettamusta on useampi ihminen yrittänyt korjata, ja nyt sä käännätkin asian päälaelleen ja sanot koko ajan tarkoittaneesi vain työkykyisiä työttömiä. Ehkä olisi alunperinkin kannattanut kirjoittaa niin kuin tarkoittaa, eikä päinvastaista ettei tule väärin ymmärretyksi ja johda keskustelua harhateille.

Hallitusohjelmassa ei puhuta työhaluttomista, vaan työttömistä. Ja se tarkoittaa sitä, että toimenpiteet koskee kaikkia työttömiä, ei vain työhaluttomia.
Fran

ViestiKirjoittaja Mea » 21.06.2023 14:20

^ Juu, kun ei todellakaan ollut.

Mea kirjoitti:
Fran kirjoitti:Aika kapeakatseista kuvitella, että kaikki työttömät kykenevät kokoaikatyöhön.

Aika kapeakatseista kuvitella, että kaikki työttömät ovat työkyvyttömiä.
Mea

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät