Susiaiheiset keskustelut ihmisten kanssa

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Susiaiheiset keskustelut ihmisten kanssa

ViestiKirjoittaja Sussiunaa » 13.05.2023 09:37

Yksi kaveri aina silloin tällöin laittaa mulle kauhuissaan/raivoissaan susiaiheisia juttuja, lähinnä jos hänen kesämökkinsä suunnalla on nähty susia. Aina on vihahymiötä ja valitusta aiheesta. Minä taas olen sitä mieltä että susi kuuluu Suomen luontoon, sitä on turha vihata sen enempää kuin vaikka kauriitakaan, ihmisen sitten taas kuuluu huolehtia omista lemmikki- ja kotieläimistään. Jos koira jätetään yksin ulos narun päähän ja susi sen siitä syö, se ei ole suden vika. Ihminenkin yleensä ottaa ruokaa seisovasta pöydästä, jos sitä hänelle tarjotaan. Ja kyllä, asun susialueella, olen pitkään asunut ja mm. joutunut lapsille kotiin ilmoittamaan etteivät päästä koiria nyt ulos, sillä lähitiellä on juuri nähty susi. Tai susi on napannut kyläläisen lemmikin tontin rajalta. Liikun luonnossa paljon enemmän kuin tämä kaveri ikinä.

Kaverikin mielipiteeni tietää, silti näitä päivityksiä laittaa kauhuissaan. Mitä niihin nyt voi kommentoida? :D Yleensä olen neutraalisti todennut jotain, että onhan niitä. Joskus kehunut kuvaa tai kuvassa olleen suden komeutta kun on ollut kerrassaan upeita otoksia, joista olen ihan kade. Usein ajattelen todeta että eipä vaan taaskaan susi ketään syönyt vaikka kulkikin ohi, turhaa vouhotusta..
Hänet tuntien, hän kuitenkin ilmeisesti odottaa että siirryn hänen kannalleen ja alan kauhistella. Sitä vaan ei tule tapahtumaan.

Osallistutteko susikeskusteluihin tuttujen kanssa tai vaikka somessa? Puolustatteko kantaanne vai annatteko olla? Minä en ikinä vaikka somessa kommentoi aiheesta. En voi käsittää sitä ettei tarvita kuin yksi tassun kuva järven jäältä, niin alkaa sataa vihahymiöitä ja tappokommentteja. Sellaisten ihmisten kanssa on turha yrittääkään keskustella.
Sussiunaa

Re: Susiaiheiset keskustelut ihmisten kanssa

ViestiKirjoittaja Hurtta » 13.05.2023 11:38

Se aihe on sellainen että eri mieltä oleminen on valtamereen kusemista.
Idiootti on ottanut tukevan haara-asennon eikä sitä järjellä horjuteta.
Oma kantani on pitkälti sama kuin aloittajalla.

Toinen vastaava on kyyt. Ikinä ei ole ollut mitään haittaa kyistä, vaikka asuin +10 vuotta saaristossa, missä niitä todellakin riitti ja ihmettelisin jos ei niitä nykyiselläkin tontilla olisi (keskellä metsää). Mökkisaarella ainakin olen nähnyt. Hyvin mahdutaan samoihin nurkkiin.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja Avokaado » 13.05.2023 12:36

Ei täällä kaupungissa ole juurikaan susista keskustelua kenenkään kanssa. Susi kuuluu Suomen saloille, ei taajamiin sentään. Jos asuu ja tietää susien liikkuvan asumuksen lähellä, on sulaa hulluutta pitää koira narun jatkeena itsekseen ulkona. Se on kuin paisti sudelle valmiina tarjottavaksi. Tai että ihan vaan päästää itsekseen koiran iltapissalle ja susi nappaa saaliin itselle. Molemmissa tapauksissa koiran omistaja saa syyttää vain ja ainostaan itseään.

(Olen omistanut aikoinaan koiran, jossa oli sutta. Sain tietää asiasta vasta myöhemmin, kun koira oli ollut mulla jo jonkin aikaa.)
Avokaado

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.05.2023 14:37

Se on monilla vähän niinkuin idea ok-talossa, että koiran voi päästää ovesta pihalle pissalle ilman, että tarvitsee joka kerta lähteä ulkoiluttamaan sitä.
Tietty tonttinsa/osa pihaa voi myös aidata, joskin olemme "oppineet", ettei mitään suden pitäviä aikoja ole olemassakaan.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 13.05.2023 14:45

En osallistu somessa susikeskusteluihin. Kuten sanottua, ne on aivan hirveän turhia, koska nää "paras susi on kuollut susi" tyypit on niin fanaattisia, että siellä luetaan ihmisille tappouhkauksia. Välillä luen hetken jotain kommentteja Facessa johonkin susiuutiseen liittyen ja se on aika järkyttävää.

Meillä ei ole kovin paljon susia, mutta pienen koiran kanssa tässä aukealla alueella saa olla huolissaan kotkista joten koira ei koskaan ulkoile edes omassa pihassa niin, ettei kukaan katso sen perään. Suden pitäviä aitoja kyllä saa, mutta kotkille ei voi mitään. Ja missään nimessä en ajattele, että kotkia pitäisi tästä syystä vähentää tai pitäisi saada olla lupa ampua niitä. Kyllä se on mun ihan oma tehtävä pitää huoli omasta lemmikistäni.
Mella M

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 13.05.2023 15:48

Ei niitten fanaattisten kanssa voi keskustella kun niille on lapsesta asti syötetty jotain "punahilkka"- propagandaa. Susi on tappanut lapsen suomessa joskus 1800-luvulla, kun suomalaiset asui jossain metsähökkeleissä ja lapset oli kitukasvuisia. En oikeen usko että yksikään normaali susi kävis nykyään jonkun eka luokkalaisen kimppuun.
Sitten se syy miksi susia on pihoissa, on se että ihminen on levittäytynyt joka paikkaan. Metsästäjät haluaa päästä helpolla ja ruokkii peuroja ja kauriita asutuksen lähellä, kun ne on siitä sitten helppo ampua. Nyt peuroja ja kauriita on jo liikaa ja sudet, joiden normaalia ruokaa ne ovat seuraa perässä tietty.

Kaupungissa kaikki tietää että jos jättää auton tai pyörän lukitsematta tai huonosti lukittuna pihalle niin joku nisti sen siitä helposti vie. Sama juttu jos jättää lihakimpaleen (=koira) naruun ulos niin susi sen sieltä ottaa. Tai vaikka vaan päästäis koiran ulos iltapissalle, sit pitää mennä ite perässä jos niitä susia on lähistöllä.

Meillä oli mökki saaressa etelä-savossa ja en tiiä oliko siellä päin susia, mutta ei koskaan niitä nähty tai kuultu niitä olevan. Hirviä oli, mut nekin väheni sitten paljon ja lopulta niitä ei nähty enää ollenkaan.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Dacrest » 13.05.2023 15:50

Usein pahimpia vouhottajia ovat ne, joiden elinympäristössä ei susia liiku. Tai eivät tiedä sitä.

Pitkään olen asunut maalla jossa susia ajoittain liikkuu, esim viime syksynä kymmenen hukkaa pyöri melkein nurkissa. Harvoin niistä mitään todellista haittaa on ja koirien pihalla pitämisessä voi käyttää maalaisjärkeä. Kun ihminen on paikalla ja pitää ääntä, sudet karttavat.

Metsässä lenkkeilyä nää susihavainnot eivät ole juurikaan rajoittaneet. Paitsi kerran kun pari sutta pyöri aktiivisesti kylällä ja kävivät talojen pihoissa ruokaa (=koiria) kyttäämässä, yhdestä pihasta tappoivatkin perheen lemmikkikoiran. Olivat turhan rohkeita yksilöitä, eikä koskaan selvinnyt oliko nää puhtaita vai koirasusia.
Jos olen kuullut että tietyssä paikassa on susi muutaman päivän sulattelemassa peurapaistia, olen valinnut jonkun muun lenkkireitin.

En jaksa osallistua netin susikeskusteluihin. Fb:n susihavainto-ryhmistäkin olen eronnut kun siellä on näitä yli-innokkaita. Parhaat havainnot saa paikallisilta metsästäjiltä
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Umac » 13.05.2023 16:00

En ole keskustellut netissä tai livenä susista.
Komppaan muita, koirasta tuleva vastuu kuuluu omistajalle. Ihan kuten muissakin koiraan liittyvissä asioissa.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja msk muualta » 13.05.2023 16:07

Pitkälti samaa mieltä kuin aiheen aloittaja.
Asumme susialueella viiden koiran kanssa. Maalaisjärjen käyttö on sallittua.
msk muualta

ViestiKirjoittaja msk muualta » 13.05.2023 16:09

Jos susi nappaisi jonkun koiramme, niin ei se suden vika olisi. Vaan minun koska olisin silloin todennäköisesti toiminut typerästi ja vastuuttomasti.
msk muualta

ViestiKirjoittaja Dacrest » 13.05.2023 17:04

Toisaalta en ymmärrä sitäkään näkökulmaa, ettei mitään susia saisi tappaa. Esim näille kahdelle, talojen pihoissa (parin viikon ajan) pyörineille yksilöille haettiin kaatolupaa. Sitä ei saatu koska "eivät ole ihmisille vaaraksi".

Ajallisesti näiden kahden suden seikkailut osuivat tuohon, kun venäläinen susikasvattaja oli laskenut vapaaksi 57 sutta. Jos olivat susikasvattamolta peräisin, on ymmärrettävää, etteivät villin suden tavoin pelkää ihmistä ja hakevat ruokaa pihoilta.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministerio-vapautetuista-tarhasusista-katastrofi-suojelulle/1874636#gs.xfwgdi
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Mea » 14.05.2023 01:24

^ "Susikasvattaja"?! No johan on. Mutta mitäpä tuolla rajan takana ei tapahtuisi.

Itsellä ei ole sinänsä muuta kosketusta asiaan kuin mielipide että susi kyllä kuuluu Suomen luontoon. Ei ole edes tullut keskusteluja vastaan (onneksi). Ylipäänsä jonkun eläimen "vihaaminen" tuntuu vieraalta (paitsi ötököiden, mutta sekin on lähinnä kauhun sekaista pelkoa). En osaa kuvitella surua mikä seuraisi jos susi veisi koirani. Varmaan kuolisin syyllisyydentuntoon.
Mea

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 14.05.2023 09:46

Joskus susialueella eläessä noita ihmisiä tapasi, ja heille kaikki puhe on turhaa. Jotenkin ristiriitaista, ollaan niin suuria metsästäjiä ja luonnonystäviä, ja sitten tahallaan tuodaan haaskoja lähelle asutusta, jotta saisi sudet ammuttua ilman oikeaa metsään vaivautumista.

Joo luoti kuuluisi ihan muualle kuin suteen. Sori siitä.
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja Zeebra » 14.05.2023 22:22

Kyllähän tämä aihe valitettavasti on sellainen, että joutuu olemaan kieli keskellä suuta täällä susialueella mielipiteistään, jottei joudu ihmisten hampaisiin. Sitä olen täällä joutunut enemmän pelkäämään kuin suden hampaisiin joutumista.

Mulle elämän tärkeimpiä arvoja on se, että emme ole mitään "luomakunnan kruunuja", joilla on jokin pyhä oikeutus polkea kaikkien muiden lajien olemassaolo jalkoihinsa. Siksihän niitä susia nähdään senkin verran mitä nähdään, kun metsät ovat pirstoutuneet pikku plänteiksi ja peltoja ja asuttuja alueita ylittäessään susia havaitaan helpommin.

Täällä maaseudun susialueella oletus keskusteluissa on lähinnä se, että kaikki vihaavat susia. Tilanteesta riippuen saatan olla aihetta välttelevä tai poistua keskustelusta, tai yrittää esittää kuin aihe olisi yhdentekevä, tai liennyttää varovaisilla kommenteilla. Olisi mukavaa voida avoimesti tuoda esiin mielipiteitään, mutta näin pienellä paikkakunnalla ei vain uskalla. Pikkupaikkakunnilla on susien puolustajille tehty paljon kiusaa ja elämä hankalaksi.
Zeebra

ViestiKirjoittaja Kaktus » 15.05.2023 07:20

Mihin viitataan tässäkin keskustelussa mainitulla 'susialueella'? Itse olen aina kuvitellut, että susia on eniten itä-Suomessa, kun sieltä tuntuu kantautuvan negatiivista uutisointia aiheesta. Milloin susia on ajettu takaa moottorikelkoilla, milloin muuten vaan salakaadettu. Joka toinen siellä asuva on mukamas nähnyt susia kotipihalla jne.

Suomessa susia lienee vain kolmisen sataa ja enemmän ne ovat keskittyneet lounais-Suomeen ainakin tämän kartan mukaan: https://yle.fi/a/3-12502645. Vaikuttaa aika lottovoitolta, jos suden onnistuu näkemään.

Itse olen retkeillyt koko ikäni Sipoonkorvessa, jossa myös ajoittain liikkuu susia. Ei ole pelottanut. Mökillä on nähty karhun ja ilveksen jälkiä ihan pihapiirin lähituntumassa. Karhu jopa jäi auton alle muutaman kilometrin päässä meidän mökiltä. Ei pelota sielläkään olla ja metsässä liikkua.

Onneksi omaan lähipiiriin ei mitään susifanaatikkoja kuulu (ehkä täällä pk-seudulla niitä ei juurikaan ole), enkä somessakaan sellaisia keskusteluja seuraa.
Kaktus

ViestiKirjoittaja Sussiunaa » 15.05.2023 08:11

Susialue = alue jossa niitä susia on. Esimerkiksi täällä päin susia on nähty ja kuvattu keskellä päivääkin niin katson tämän olevan susialuetta.
Sussiunaa

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 15.05.2023 18:54

Minä määrittelen susialueeksi alueet, jossa ihmiset on susia. Itse olen nähnyt suden omalla maalla etelässä ja se oli pelkästään hienoa. Tuolla idässä ja Kainuussa on asiat toisin, siellä se viha ja pelko on ihan hysteeristä.
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja kuvatus » 16.05.2023 07:31

Kyllä keskustelu susiaiheesta on yhtä turhauttavaa kummankin ääripään, omalla tavallaan polarisoitujen silmälasien läpi asiaa katsovien ja kantansa lukkoon lyöneiden ihmisten kanssa ;) Oma kantani on, että pedot kuuluvat luontoon, mutta eivät ihmisten pihoille. Jos ne eivät karta ihmistä tai niissä on osa koiraa, niin silloin jotain tarttis tehdä.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja pikku-haukku » 16.05.2023 08:06

kuvatus kirjoitti:Kyllä keskustelu susiaiheesta on yhtä turhauttavaa kummankin ääripään, omalla tavallaan polarisoitujen silmälasien läpi asiaa katsovien ja kantansa lukkoon lyöneiden ihmisten kanssa ;) Oma kantani on, että pedot kuuluvat luontoon, mutta eivät ihmisten pihoille. Jos ne eivät karta ihmistä tai niissä on osa koiraa, niin silloin jotain tarttis tehdä.
>> Tämä! Aikanaan työkaverin kanssa tuli myös nämä susiaiheet puheeksi ja tuloksena, että todellakin sudet kuuluvat luontoon, mutta jos alkavat ilmestyä liian lähelle asutuksia, asiaan tulisi puuttua jotenkin.

Sussiunaa kirjoitti:Susialue = alue jossa niitä susia on. Esimerkiksi täällä päin susia on nähty ja kuvattu keskellä päivääkin niin katson tämän olevan susialuetta.

Missä on "täällä päin" ?
Ei ole tärkeätä kuinka vanha olet, vaan kuinka olet vanha
- Marie Dressler
pikku-haukku

ViestiKirjoittaja smörgen » 16.05.2023 13:33

En muista keskustelleeni susiasioista netissä tai kasvotusten kenenkään kanssa. Ymmärrän huolen, jos pihoille tulevat. Susivihaa en ymmärrä. Ne kuuluvat luontoon siinä missä muutkin Suomen eläimet, kuten vaikka jo mainitut kyyt.

Täältä Helsingistä on tietty helppo huudella, mutta samaa mieltä olisin varsin todennäköisesti myös, jos asuisin ns. susialueella.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Sussiunaa » 16.05.2023 14:03

pikku-haukku kirjoitti:Missä on "täällä päin" ?

Varsinais-Suomi/Satakunta. Ihan reippaasti on susia TÄÄLLÄ PÄINKIN, ei pelkästään Itä-Suomessa.
Sussiunaa

ViestiKirjoittaja kualcc » 16.05.2023 21:13

Kaktus kirjoitti:Mihin viitataan tässäkin keskustelussa mainitulla 'susialueella'? Itse olen aina kuvitellut, että susia on eniten itä-Suomessa, kun sieltä tuntuu kantautuvan negatiivista uutisointia aiheesta. Milloin susia on ajettu takaa moottorikelkoilla, milloin muuten vaan salakaadettu. Joka toinen siellä asuva on mukamas nähnyt susia kotipihalla jne.

Suomessa susia lienee vain kolmisen sataa ja enemmän ne ovat keskittyneet lounais-Suomeen ainakin tämän kartan mukaan: https://yle.fi/a/3-12502645. Vaikuttaa aika lottovoitolta, jos suden onnistuu näkemään.

Varmaan ns. pysyvästi Suomen puolella majailevat onkin keskittyneet enempi tuonne lännemmäs, mutta itärajalla kulkee esim. Venäjän puolelta susia ja muita suurpetoja. Me liikutaan paljon metsissä ja luonnossa ympäri vuoden, mutta en ole koko täällä asumiseni aikana (7 v) nähnyt sutta. Jälkiä, paskoja (hyvin tuoreitakin) ja saaliita kyllä paljonkin. En pelkää susia, mutta en jaksa alkaa vänkäämään tai kyseenalaistamaan jos joku toinen nyt jostain syystä pelkääkin. En kyllä ehdoin tahdoin haluaisi susia omalle pihalle, mutta saattaahan noita kulkea kun näin jumalan selän takana asuu.
kualcc

ViestiKirjoittaja Umac » 20.05.2023 04:40

Sopisiko tämän ketjun jatkeeksi tuo WWF:n laumanvartijahanke? https://wwf.fi/laumanvartijahanke/
Tilastojen mukaan susi on aiheuttanut vuosittain keskimäärin yli sata petovahinkona korvattua lammasvahinkoa. Suden ja muiden suurpetovahinkojen estämiseksi käytetään muun muassa sähköisiä suurpetoaitoja ja laumanvartijakoiria. Petoaita on erinomainen suoja, mutta varsinkin laajemmilla laitumilla sen pystyttäminen ja huolto voi olla varsin työlästä. Laumanvartijakoirien käyttö petoaitojen ohella etenkin vaikeakulkuisemmilla laitumilla voi olla hyvä vaihtoehto. 
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja kuvatus » 28.08.2023 16:07

Aika tiuhaan nyt on tullut noita susiuutisia kotiseudulta (Salon seutu). Retkeilijät kuuntelivat tuntien ajan susien ulvontaa yöpyessään Teijon kansallispuistossa. Ei haukku haavaa tee, mutta on varmaan tullut yllätyksenä. Vahinkojakin on tullut, vaikka lammastiloilla on käytössä on ollut monenlaisia karkotus ym. keinoja.
Halikon Vaskio: https://yle.fi/a/74-20044819
Kiikalan Rekijoki: https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000009812822.html
Heinäkuussa hyökkäyksiä lammastarhoihin oli ollut Halikon Vaskiolla ja naapurikunnassa Paimiossa: https://www.sss.fi/2023/07/syksy-tuo-su ... aitumille/
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Vieras12 » 28.08.2023 17:12

Olen huomannut monilla keskustelijoilla. livenä ja netissä, että jos jotenkin on ammatiltaan sellainen, mikä hyödyntää oman elannon eläinten selkänahasta muutenkin, on tosi herkkä haluamaan kaikki luonnon hävitettyä. Eikös turhistarhojen vuoksi oltu mielluummin vasta ampumassa luonnosta linnut pois, kuin hävittäisi ne turkistarhat missä taudit leviävät tai muuntuvat ihmiseen.
Poro päästetään luontoon, ja sitten susi ei saa syödä sitä? Lammas laitetaan laitumelle, ja susia pelätään. Koiria päästetään metsään jahtaamaan jotain eläintä, joka ammuttaisiin itselle (ja nälkä ei ole, jos vain viitsii kaupassa käydä), mutta sitten itketään kun se koira viedään.
Itse koiranomistajan tiedän miten murskaavaa on menettää oma lemmikki, mistään syystä. Itkisin koko päivän ja koko vuoden, jos minun koirani söisi susi.
Mutta pitää olla sen verran objektiivinen kuitenkin, että susi oli täällä ensin, susi on se joka kuuluu luontoon, emme me ja meidän rääpisköt elukkamme.
Noudatan itse vegaanista syömätapaa, ja koirani on lihansyöjä. Siksi pidän turhana että lampaista keritään villaa ja lampaita pidetään lihan takia. Niitä voisi käyttää esim. laiduntamiseen ja maisemanmuokkaukseen, mutta ostaa silloinkin muutaman ylimääräisen, jos jotakin vaikka sattuisi lampaille. En kannata mitään poronhoitoa tai mitään elinkeinoa, missä aiheutettaan että luonto on yhtäkkiä vihollinen. Se on tekemällä tehty tilanne, ja nyt kun tiedän ettei liha edes ole välttämätön ruoka, se tuntuu entistä turhemmalta.
Vieras12

ViestiKirjoittaja Vieras12 » 28.08.2023 17:20

Tosin, ilman poronhoitoa koko Suomi olisi varmaan jo kaivosaluetta tai jotain: Jos ei metsässä kukaan "tee mitään" niin sinne äkkiä keksitään kyllä ohjelmaa, millä niin ikään saa sekä hävitettyä että saastutettua luonnon. Tai siellä aletaan lampsia kumppareilla niin että porotkaan eivät saa niin tasaista jälkeä aikaiseksi maastoon.
Vieras12

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.08.2023 21:15

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009815673.html

Mielettömän hieno kohtaaminen pitkospuilla! Ja tuo kuvaajan viimeinen lause, upea ja luontoa kunnioittava.
Vieras

ViestiKirjoittaja msk » 28.08.2023 21:43

Vau! Olisipa hienoa nähdä susi ja vielä noin läheltä. Mutta ilman koiria.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 29.08.2023 04:36

Paikallislehdessä oli just juttua että susi oli tappanut lampaita tuosta lähitilalta josta mekin on käyty karitsanlihaa ostamassa. Ei kait tuossa muuten mitään tavatonta, mutta kun tästä on se vajaa parikymmentä kilometriä kehä kolmoselle, niin yllättävän tiuhaan asutuilla seuduilla pyörii.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja kuvatus » 29.08.2023 15:04

Vieras kirjoitti:https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009815673.html

Mielettömän hieno kohtaaminen pitkospuilla! Ja tuo kuvaajan viimeinen lause, upea ja luontoa kunnioittava.

Onhan tuollainen kuvaajan unelma! Olen usein Teijon Punassuolla miettinyt, miten hienoa olisi nähdä siinä maisemassa aamusumussa jokin suurpeto. Viimeisten uutisten perusteella se olisi ihan mahdollista. En ole silti varma, haluaisinko kokea samaa :)
kuvatus

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät