Yksi kaveri aina silloin tällöin laittaa mulle kauhuissaan/raivoissaan susiaiheisia juttuja, lähinnä jos hänen kesämökkinsä suunnalla on nähty susia. Aina on vihahymiötä ja valitusta aiheesta. Minä taas olen sitä mieltä että susi kuuluu Suomen luontoon, sitä on turha vihata sen enempää kuin vaikka kauriitakaan, ihmisen sitten taas kuuluu huolehtia omista lemmikki- ja kotieläimistään. Jos koira jätetään yksin ulos narun päähän ja susi sen siitä syö, se ei ole suden vika. Ihminenkin yleensä ottaa ruokaa seisovasta pöydästä, jos sitä hänelle tarjotaan. Ja kyllä, asun susialueella, olen pitkään asunut ja mm. joutunut lapsille kotiin ilmoittamaan etteivät päästä koiria nyt ulos, sillä lähitiellä on juuri nähty susi. Tai susi on napannut kyläläisen lemmikin tontin rajalta. Liikun luonnossa paljon enemmän kuin tämä kaveri ikinä.
Kaverikin mielipiteeni tietää, silti näitä päivityksiä laittaa kauhuissaan. Mitä niihin nyt voi kommentoida?

Yleensä olen neutraalisti todennut jotain, että onhan niitä. Joskus kehunut kuvaa tai kuvassa olleen suden komeutta kun on ollut kerrassaan upeita otoksia, joista olen ihan kade. Usein ajattelen todeta että eipä vaan taaskaan susi ketään syönyt vaikka kulkikin ohi, turhaa vouhotusta..
Hänet tuntien, hän kuitenkin ilmeisesti odottaa että siirryn hänen kannalleen ja alan kauhistella. Sitä vaan ei tule tapahtumaan.
Osallistutteko susikeskusteluihin tuttujen kanssa tai vaikka somessa? Puolustatteko kantaanne vai annatteko olla? Minä en ikinä vaikka somessa kommentoi aiheesta. En voi käsittää sitä ettei tarvita kuin yksi tassun kuva järven jäältä, niin alkaa sataa vihahymiöitä ja tappokommentteja. Sellaisten ihmisten kanssa on turha yrittääkään keskustella.