Kysy mitä vaan!

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Kysy mitä vaan!

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.04.2023 12:48

Mistähän syystä itäikkunalla olevat kultaköynnökset kellastuttavat lehtiään, mutta muualla olevat ei? Kaikki on samaa kasvia, ja hoito samaa, kuten myös ruukut, ainoa ero on sijainti. Kaksi on eteläikkunalla, ja voivat hyvin, ja yksi pohjoisikkunalla ja yksi nurkassa jossa ei ole ikkunaa lainkaan. Näillä ei ole hätäpäivää. vain itäikkunan kultaköynnökset kärsivät jostain syystä. Voisiko se olla kuitenkin liika valo, vaikka pidän verhot päivällä kiinni?
Vieras

ViestiKirjoittaja kuvatus » 14.04.2023 05:59

Kiitos aunet valaisusta :)
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja kuvatus » 18.04.2023 20:01

Päädyimme käytännöllisyyssyistä (lue: laiskuudesta) jatkamaan puuterassia harmailla betonilaatoilla. Ajattelin ensin maalata laatat samansävyisellä kivipintojen kuultomaalilla kuin puuterassi on, mutta netissä sanottiin, ettei kuultomaali oikein käykään uusille betonipinnoille. Ehkä se muodostaa pois kuoriutuvan kalvon tjmv. ?

Tuli mieleen, että voisikohan betonilaatat käsitellä sävytetyllä puunsuojaöljyllä? Onko kukaan kokeillut?
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Vieras » 18.04.2023 20:48

Villasukan pohjaan kertyy kovassa käytössä sellainen "huopaantunut mytty". Kuuluuko/saako sen ottaa pois vai heikkeneekö kestävyys siitä?
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 18.04.2023 21:18

Vieras kirjoitti:Villasukan pohjaan kertyy kovassa käytössä sellainen "huopaantunut mytty". Kuuluuko/saako sen ottaa pois vai heikkeneekö kestävyys siitä?

Ota pois vaan, koska ikävältähän se tuntuu. Villasta, niin kuin kaikista muistakin tekstiileistä, irtoaa käytössä kuituja. Villasukassa ne helposti hiertyy ja hieman huopaantuu ja jää semmoiseksi mytyksi.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.04.2023 23:33

Haluaisimme kysyä, onko tänne tullut paljon uusia käyttäjiä sen jälkeen kun palstalta suljettiin osioita käyttäjille?
Onko vilkasta siinä yhdessä osiossa minne ei yleensä netin surffaajat pääse ja onko keskustelu kiinnostavaa ja vilkasta. Kysymme koska ehkä sitten kirjautuisimme perheenjäseninä jos se tuo lisäarvoa, mutta jos sielläkin on hiljaista ei ole kiinnostusta kirjautua, Meillä on kolme koiraa ja kissa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 21.04.2023 00:07

Ja se mitä ennen alueen sulkua nähtiin oli läpileikkauskuva koiran tai ihmisen virtsateistä
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 21.04.2023 16:09

Vieras kirjoitti:Haluaisimme kysyä, onko tänne tullut paljon uusia käyttäjiä sen jälkeen kun palstalta suljettiin osioita käyttäjille?
Onko vilkasta siinä yhdessä osiossa minne ei yleensä netin surffaajat pääse ja onko keskustelu kiinnostavaa ja vilkasta. Kysymme koska ehkä sitten kirjautuisimme perheenjäseninä jos se tuo lisäarvoa, mutta jos sielläkin on hiljaista ei ole kiinnostusta kirjautua, Meillä on kolme koiraa ja kissa.

No sehän selviää kun rekkautuu ja käy katsomassa ja jos ei kiinnosta, niin sitten ei vaan enää käy siellä. Aika vaikea on kyllä sanoa, että mikä kenenkin mielestä on kiinnostavaa, joten parempi varmaan itse katsoa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 21.04.2023 21:12

Kun täyttää tiettyjä vuosia, pitää käydä lääkärissä ajokortin uusinnan takia. Niin jos tarvitsee korttia työssään niin voiko yleensä käydä työterveydessä? En hae faktaa omalle kohdalle vaan muiden kokemuksia, onko onnistunut.
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 22.04.2023 06:31

Minä kävin työterveyden kautta silloisella työnantajalla joku vuosi sitten. Lekuri vaan totesi että olin hänen kohdallaan ensimmäinen, vaikka hänkin oli jo eläkeiän kynnyksellä. Tarkastus toki maksetaan itse, olisiko ollut viitisenkymppiä. En tiedä mitä muualla maksaa. Kysy ainakin, miksei onnistuisi. Ihan simppeli, näön tarkastus ja näkökenttä perinteisillä menetelmillä, kuulo eli kuuleeko puhetta ja polvirefleksit, ei paljon muuta. Paitsi jos olet ammattiautoilija, on tarkempi. Ja C-kortillisilla muutenkin viiden vuoden välein kun viiskymppiä täynnä.
aunet

ViestiKirjoittaja Umac » 22.04.2023 07:14

Aiheeseen erinomaisesti liittyvä mielipide päivän HS:ssa:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009532087.html
Vähän hyötyä tuovia terveydenhuollon toimia pitää karsia -
Esimerkiksi lääkärin tekemästä ikäperusteisesta ajokyvyn arvioinnista voitaisiin luopua saman tien.

Oikeusasiamies linjasi vuosia vuosia sitten, että ajoterveyden arvionti tulee saada julkisesta terveydenhuollosta mutta aika näyttää, että lähdetäänkö tuohon ylläolevaan mukaan ja muutoksia edessä?
OT aloittajan kysymykseen mutta osui vain niin osuvasti ja koskettaa meitä kortillisia ennemmin tai myöhemmin. Ja maksaa esim. Helsingissä mistä itse sitä hakisian, jos tarpeen olisi.
https://www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terve ... titodistus
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 22.04.2023 20:23

Mella M kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Haluaisimme kysyä, onko tänne tullut paljon uusia käyttäjiä sen jälkeen kun palstalta suljettiin osioita käyttäjille?

No sehän selviää kun rekkautuu ja käy katsomassa ja jos ei kiinnosta, niin sitten ei vaan enää käy siellä. Aika vaikea on kyllä sanoa, että mikä kenenkin mielestä on kiinnostavaa, joten parempi varmaan itse katsoa.

Kysyttiin että onko siellä osioissa mitkä ei näy vilkasta keskustelua ja sellaista miksi kannattaisi tulla mukaan. Jos siis ei ole, ei sitten, tulkitsemme edellisen vastauksen sen kaltaiseksi, ettei oikeastaan olisi ja hiukan tylyksi, sen lisäksi
joten jätämme rekkautumatta. Kiitos tästä yhdestä vastauksesta.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 22.04.2023 21:39

Älä jaksa. Me kaikki tiedetään että olet rekkautunut.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 23.04.2023 07:37

Omasta puolestani totean tuohon kysymykseen, ettei se ollut kiinnostava. En siis ruvennut laskemaan jäsenluettelosta sen ja sen päivän jälkeen liittyneitä tms. Ei vaikuta omaan kirjoittamistahtiin yhtään.
Sitä en tiedä näkeekö ylläpito jotain dataa, en itse enää muista vuosien jälkeen mitä kaikkea phpBB:n tilastoja oli olemassaan.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mella M » 23.04.2023 07:52

Vieras kirjoitti:
Mella M kirjoitti:

Kysyttiin että onko siellä osioissa mitkä ei näy vilkasta keskustelua ja sellaista miksi kannattaisi tulla mukaan. Jos siis ei ole, ei sitten, tulkitsemme edellisen vastauksen sen kaltaiseksi, ettei oikeastaan olisi ja hiukan tylyksi, sen lisäksi
joten jätämme rekkautumatta. Kiitos tästä yhdestä vastauksesta.

Ikäväähän se on jos tosiasiat elämässä on lähinnä tylyjä. Rekkautuminen ei ole vaikeaa. Kukaan ei pysty sinun puolesta sanomaan, että minkälaisten keskustelujen takia kannattaisi mihinkin kirjautua. Lisäksi se millaisia keskusteluja missäkin on, niin sehän on myös jokaisesta käyttäjästä kiinni, että minkälaisia keskusteluja esim. itse haluaa aloittaa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mea » 11.05.2023 12:58

Asking for a friend. Jos vuosimallin 2009 bensa-autoon vaihdetaan öljyt, öljynsuodatin, ilmansuodatin ja raitisilmasuodatin, niin kuinka iso homma se on? Puolen tunnin? Viiden tunnin?
Mea

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 11.05.2023 13:04

^ Ei kait noissa varsinaista työtä kovin kauaa mene, mut jos on kyse siitä kauanko auto korjaamolla makaa, niin sehän voi riippua siitä paljonko on edellä muita autoja jonossa, tarviiko jotain osia lähteä hakemaan jostain tukusta jossei hyllystä löydy jne...
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Hurtta » 11.05.2023 16:06

Voi mennä puoli tuntia, voi mennä kolme. Nykyautoissa ongelma on ahtaus, suodattimen vaihto itsessään on 5min homma, mutta suodatinkoteloon käsiksi pääsemiseen voi joutua purkamaan hämmentävän paljonkin osia pois tieltä.

Tiedän myös autoja joissa polttimon vaihtoon tarvii purkaa melkein koko etunurkka, ensin pyörä irti, lokasuoja irti, akku irti tai koko umpio irti ja tietenkin sitten korkeussäädöt uusiksi.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja aunet » 11.05.2023 16:16

Joo ei nuo isoja hommia ole kuten Hurtta sanoi. Riippuu tosiaan autosta, itellä Ford transit connect v.2010, jota korjanneet kaikki ovat sanoneet, että joka asia on tehty mahdollisimman hankalaksi. Siis aikaa vieväksi. Mutta että viis tuntia? Jos mealla on suht normi auto ja aika tilattu etukäteen, oletus on että vaihto-osatkin on paikalla. Ei pitäs kovin kauaa mennä.
aunet

ViestiKirjoittaja Mella M » 11.05.2023 17:22

Muutamilla korjaamoilla (ei siis merkkikorjaamoja) missä olen itse käyttänyt autoa on se tapa, että auto viedään sinne aamulla ja sitten sieltä soitellaan kun on valmista. Heillä on varmaan joku oma systeemi, minkä mukaan autoja tehdään. Joskus on soitettu jo hyvissä ajoin ennen puolta päivää ja joskus vasta kolmen aikaan iltapäivällä. Luulen, että tuolla systeemillä he lähinnä luo joustoa omaan aikatauluun, että jos jossakin tuleekin jotain yllättävää tms. Riippuu varmaan korjaamosta/pajasta, että miten vilkasta siellä on, mutta veikkaan, ettei monesta paikkaa saa sellaista aikaa kuin hammaslääkärissä, että auto viedään tiettyyn aikaan ja sen saa tunnin päästä mukaan. Tosin olen mä jossain saanut odottaessakin jonkun pikkuvian korjautettua, että vaikea mitään tiettyä aikaa on sanoa, että kuinka pitkään tuohon menee.
Mella M

ViestiKirjoittaja Hurtta » 11.05.2023 18:25

Joo se on normaalia että jokseenkin koko päivän se kosla siellä makaa. Oletin että oli kyse veloitetuista työtunneista ja valohoitoepäilystä.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.05.2023 19:03

Täytyy olla sitten tyytyväinen omiin korjaamoihin. Hommat yleensä hoituu nopeasti, ja jotkut tuollaiset suunnitellut rutiinihuollot jopa odottaessa. Toki autoissa on eroja, ei sillä. Ja onhan sekin mahdollista että jskus paljastuu joku yllätys.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 12.05.2023 03:27

^Sama meillä, luottokorjaamo on 1.5km päässä ja se on kävelymatka. Usein koira seurana ja se tietää jo sanan "korjaamo" :roll: Asumme korjaajan kanssa samalla kylällä ja autot sekä miehet jo toisen sukupolven verran tekemisissä joten luottoa ja kokemusta on.
Kauempana oleviin mennään sitten kimpassa tai mies pyöräilee pois sieltä Kehä III:n merkkikorjaamolta. Sinne on pakko joskus mennä heittämään rahaa kuin tuuleen, nuo saamarin vikakoodit ja tietsikkahömpät on oma ongelmaryhmänsä. Ja hinnat sitten sen mukaan :ugeek:

Likka vei keväällä Varsinais-Suomessa autonsa korjaamolle ja ne pitivät auton koko viikonlopun siellä. Sillä piti "vähän ajella kun vikaa ei löytynyt" ja siitä jäi kyllä kumma fiilis. Noh, korjaamo oli hyvin kehuttu netissä ja loppupelissä sitä vikaa ei tosiaan löytynyt, autokin palautui takaisin ihan omana itsenään. Heti vain tuli mieleen jokin vedätyksen maku kun ei itse ole sopimassa ja toinen on nuori ja kokemattomampi autoasioissa. Loppu hyvin kaikki hyvin.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 12.05.2023 11:39

Mitä minä ostin? :P Eli onko tällä esineellä jossakin kulttuurissa jokin merkitys: pieni pehmustettu tyyny, jonka sisällä on pienehkön kolikon kokoinen ja muotoinen esine. Onko se jokin rahaan liittyvä juttu, noitapussi vai mikä ihme? Ostopaikka Tallinna.

Ostin sen, kun kangas oli kivaa kissakuosia :lol: :lol:
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.05.2023 16:52

Millaisella maalilla pitäisi maalata sisäkäyttöön tarkoitettu täyspuinen sermi, ennen kuin sen laittaa ulos säiden armoille? Joku maali siihen on laitettu jo valmistajan puolesta, en tiedä mikä. Uudelleenmaalauksella siis tarkoitus pidentää sermin ikää ulkokäytössä edes vähän.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 12.05.2023 17:16

Vieras kirjoitti:Millaisella maalilla pitäisi maalata sisäkäyttöön tarkoitettu täyspuinen sermi, ennen kuin sen laittaa ulos säiden armoille? Joku maali siihen on laitettu jo valmistajan puolesta, en tiedä mikä. Uudelleenmaalauksella siis tarkoitus pidentää sermin ikää ulkokäytössä edes vähän.

Sen voi maalata vaikka jollain talomaalilla, itse varmaan ostaisin Virtasen öljymaalia. Mä tosin nyt kunnostan yksiä jakkaroita ja ajattelin sekoittaa niihin öljymaalin itse, kun kaikkea on valmiina, eli samaa maalia mitä vanhojen ikkunoiden kunnostamisessa käytetään. Jakkarat tulee ulkokäyttöön avoimeenm kesäkeittiöön. Periaatteessa mikä tahansa maali käy, jopa joku sisäkäyttöön tarkoitettu kalustemaali, jos vain välillä tarkistaa, että onko maalipinta kunnossa. Pahinta on halkeamat ja kosteus mikä pääsee niiden halkeamien alle ja muhii siellä. Mulla on ulkokuistilla, siis semmoisella avokuistilla kaiteen vieressä itseni (joskus vuonna 2007) tekemä kenkäteline hyllynä ja se on joskus aikanaan maalattu Helmi kalustemaalilla ja tänään juuri pyyhin siitä liat pois ja ihmettelin miten hyvässä kunnossa maali ja puu on. Tänä kesänä ajattelin rapsutella sitä vähän ja maalata päälle varmaan öljymaalilla.

Niin ja ihan erikseenhän on ihan pihakalustelemaaleja. Tommonen sermihän on siitä helppo, että siinä ei ole hirveästi kohtia, johon vesi jäisi seisomaan, toisin kuin esim. pöydissä ja penkeissä.
Viimeksi muokannut Mella M päivämäärä 12.05.2023 17:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Mella M

ViestiKirjoittaja Dacrest » 12.05.2023 17:17

Mella M kirjoitti:Muutamilla korjaamoilla (ei siis merkkikorjaamoja) missä olen itse käyttänyt autoa on se tapa, että auto viedään sinne aamulla ja sitten sieltä soitellaan kun on valmista. Heillä on varmaan joku oma systeemi, minkä mukaan autoja tehdään. Joskus on soitettu jo hyvissä ajoin ennen puolta päivää ja joskus vasta kolmen aikaan iltapäivällä. Luulen, että tuolla systeemillä he lähinnä luo joustoa omaan aikatauluun, että jos jossakin tuleekin jotain yllättävää tms. Riippuu varmaan korjaamosta/pajasta, että miten vilkasta siellä on, mutta veikkaan, ettei monesta paikkaa saa sellaista aikaa kuin hammaslääkärissä, että auto viedään tiettyyn aikaan ja sen saa tunnin päästä mukaan. Tosin olen mä jossain saanut odottaessakin jonkun pikkuvian korjautettua, että vaikea mitään tiettyä aikaa on sanoa, että kuinka pitkään tuohon menee.

Pienimmät korjaamot ovat yrittäjävetoisia ja toimivat näin. Päivälle otetaan se määrä autoja mitä oletetaan että pystytään tekemään ja hommat tehdään joustavasti.
Taukoja pidetään sen mukaan kun ehditään ja tarvittaessa venytetään päivää. Hätätilanteessa väliin voidaan ottaa jonkun tutun auto.
Asiakasta laskutetaan (toivottavasti) sen mukaan mitä työhön on todellisuudessa mennyt aikaa.

Suuremmilla toimijoilla on enemmän työntekijöitä sekä ajanvaraussysteemit (ja asiakaspalvelija tiskin takana) - heillä ajat varataan kuten hammaslääkärissä.
Tietylle automallille huoltoon tai tietyn osan vaihtoon varataan esim 1,5h. Nää ajat tulee suoraan listalta ja vaikka työ tulisi tehtyä nopeammin, asiakkaalta laskutetaan se 1,5h koska halli ja työntekijä on hänen autolleen varattu siksi ajaksi. Ajanvaraussysteemiin on aikataulutettu myös työntekijöiden lakisääteiset tauot.
Joustoa ei juurikaan ole; väliin ei oteta hätätapauksia jollei kalenterissa ole vapaata aikaa. Työntekijät lähtevät kotiin kun työaika päättyy.
Tietysti tää näkyy hinnassa.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Mea » 13.05.2023 05:56

^ Kiitos selvityksestä. Olen aina käynyt hammaslääkäri-korjaamoilla ja luulin nytkin menneeni sellaiseen. No kyllä sen paikanpäällä näki että juu on tämä erilainen, ei siis odotustilaa, kahviautomaattia ym, mutta luulin silti että tehdään odottaessa. No nyt olen viisaampi. Ja muuten ei mitään valittamista, mainitsivat vielä jostain ylimääräisestä hommasta jonka olivat tehneet, mutta mitä ei näkynyt kuitissa eikä huoltokirjassa joten se meni vähän ohi. Jotain pakoputkeen liittyvää.
Mea

ViestiKirjoittaja Dacrest » 13.05.2023 15:15

Uusi käsite, hammaslääkäri-korjaamo. :mrgreen:

Noissa pienissä korjaamoissa saatetaan tosiaan hoitaa joku pikkujuttu samalla, ilman eri maksua (autokorjaamo kun voi laskuttaa vain sovitusta työstä). Se on heidän puoleltaan asiakaspalvelua.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Mea » 14.05.2023 01:15

^ Uusi, mutta aika kuvaava! :D

Vielä vähän tyhmä kyssäri. Voiko Netflixin saada ei-smart-telkkariin? Sellaiseen jota katsotaan digiboksin avulla. Itsellä siis ei ole koskaan tullut vastaan koska telkkari on smart, mutta mies haluaisi sen näkymään.
Mea

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät