Mitä mukavuuksia ilman voisit asua ja elää?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Mitä mukavuuksia ilman voisit asua ja elää?

ViestiKirjoittaja sabre » 04.04.2023 14:42

Aivan, mulla onkin jo hanallinen kanisteri! En vielä kysynyt, onko tiskialtaassa putket kiinni että sinne voi valuttaa vedet, toivottavasti on! Jos ei niin sitten on säädettävä enemmän jos pitää viedä likavesikin pois. Mökki on siis alun perin vaja joka on rempattu minimökiksi ja keittiöpiste on tehty yläkertaan jostain syystä. Vetävät vedet mökkiin lähivuosina.

Ei tämä ole mikään valtava uhraus elää näin, ja olen tosi retkeilyintoinen ihminen ja vanhakantaisuus viehättää tietyssä määrin, joten tämä on lähes jännää elää näinkin vaatimattomasti, mutta en mä jaksaisi tätä vuodesta toiseen ellei nyt sitten saisi ilmaiseksi asua. Paikan lattiat on niin kylmät ja mun jalat palelee lähes aina villasukkienkin kanssa... Joudun tästä pikkuruisesta tupamökistä maksamaan vuokraa saman verran kuin mitä maksan lainanlyhennystä+vastiketta saunallisesta, uudehdosta ja ihanasta rivitalokaksiosta Suomessa, mutta oma vika kun olen muuttanut tosi kalliiseen kaupunkiin ja vielä pakko muuttaa nyt keväällä kun kaikki muutkin etsivät täältä asuntoa :lol:
sabre

ViestiKirjoittaja Hurtta » 04.04.2023 17:42

Menit jo ostamaan sähkölevyn, mutta jos ei hermo kestä, niin suosittelen vaihtamaan kaasutasoon.
Tai kaasutoiminen retkikeitin. Hoituu aamukahvit vähän nopeammin.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja sabre » 04.04.2023 17:51

Mulla on Trangia ja siihen lisäksi hommattuna kaasupoltin ja kaksi täyttä retkikaasupulloa. JA retkeilyautoon ostamani matkagrilli jonka voin kytkeä auton kaasupulloon on vielä korkkaamatta! Sen voisi tuoda auton pullon kanssa terassille. Ja vielä ehtisin vielä palauttaa tuon sähkölevytason Biltemaan ja vaihtaa... Mulla on aivot vielä talvijäässä, mutta nyt alkaa muistua kaikki mitä on tullut ostettua vinkkien myötä, kiitti :D
sabre

ViestiKirjoittaja Hurtta » 04.04.2023 17:58

Mulla oli pullokaasun kanssa toimiva hella kerrostalossa hesassa ja toki myöhemmin mummonmökissä, kyllä sen voi ihan tupaan ottaa, ei se mitenkään vaarallista ole.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja sabre » 04.04.2023 18:44

Joo totta, olihan meilläkin mökillä aina kaasupullo sisällä keittiössä ennen sähköjen vetämistä
sabre

ViestiKirjoittaja Sama vieras » 04.04.2023 19:44

Sabre, joskus täytyy tosiaan tehdä kompromisseja :D Mutta helpottaa kyllä melkoisesti, jos vesi menee ulos keittiöstä. Meillä oli aiemmin aina 2 vesiämpäriä keittiönurkkauksessa, päällä esimerkiksi tarjotin helppona kantena. Ja se vesikauha. Hyvin pärjäsi ja sitten tosiaan hanallinen kanisteri on käsienpesuun jees.
Kaasuhellaa suosittelen minäkin ja jos kerran sähköt on, niin miksipä ei kahvinkeitintä. Meillä käytössä vedenkeitin ja murukahvi koska se on vaan niin hyvää.
Niin ja lattialle vaan vanhaan tyyliin paljon mattoja vaikka limittäin ja lomittain, jos ovat kylmät. Kiinnostava ratkaisu kuitenkin, entinen vaja. Paljonko neliöitä?
Sama vieras

ViestiKirjoittaja sabre » 04.04.2023 20:09

Toivotaan että tiskialtaan putki on alas asti! Ja täytyy käydä ostamassa toinen ämpäri ja katsella kaasutasoa. Ja halpoja mattoja lisää, vaikka olen jo nykyisen vajani vuorannut kauttaaltaan matoilla, mutta täällä on lattialämmitys alakerrassa mikä auttaa paljon. Mietin vielä kahvia, hyvä murukahvi on kyllä hyvää eikä tarvisi enää hävittää poroja kun tilanne on tämä, joten se houkuttelee. Mutta en tiedä, tuleeko se kalliimmaksi kuin perushyvän ja halvan suodatinkahvin käyttäminen?

Jos googlaa sanalla "stabbur" niin näkee näitä Norjassa yleisiä varastovajoja. Asun sellaisessa nytkin, mutta nykyinen on mahtavan hyvin rempattu ja löytyy kaikki pelit ja vehkeet. Tämä mihin muutan on enemmän karvalakkimalliin remontoitu ja tosiaan kesken, mutta sopiva mun budjetille ja koirat saa nauttia ulkoilmasta omalla minipihalla :)
sabre

ViestiKirjoittaja Hurtta » 04.04.2023 20:23

Meillä kun on taloudessa vain yksi kahvinjuoja, niin sekä kotona että mökillä käytössä pressopannu. Saa juuri sen ison mukillisen hyvää, tuoretta kahvia kun mieli tekee.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja piku » 04.04.2023 20:31

Ihania stabbureja. :D Tosi söpöjä.
piku

ViestiKirjoittaja Sama vieras » 04.04.2023 20:49

Sabre, sitä mietinkin kun tiedän norjalaiset vajat, että sellaisessako, ja okei, todella! En siis tiennyt asutko Norjassa edelleen.
Sama vieras

ViestiKirjoittaja Purrfect » 04.04.2023 23:03

Tuosta hitaasta keittolevystä, niin nykyisinhän saa myös 1-2 levyn induktio-keittolevyjä, jotka tosi nopeita. Sitä en tiedä, onko niissä miten sähköntarpeessa eroja tms., mutta tuli vaan mieleen kun kaveri sellaisen joskus osti kotiinsa hitaan normihellan kaveriksi.
Purrfect

ViestiKirjoittaja sabre » 05.04.2023 08:47

Joo täällä mie edelleen, vieläkin ihmettelemässä että minne sitä asettuisi ja mitä sitä tekisi isona :D Arki rullaa ja eka norjalainen veroilmoitus pitää palauttaa hetimiten, onneksi täälläkin homma tehty tosi helpoksi, tässä alkaa tuntea itsensä jo aidosti vakioasukkaaksi.

Ai on induktiomallejakin? Tässä stabburissa mulla on induktioliesi ja olen jo alkanut unohtaa sen, miten hitaita muut liesimallit ovat tämän hemmottelun keskellä... Täytyy katsella Bilteman tarjontaa, en oikein tiedä kannattaako ostaa kalliimpaa nopeaa mallia, jos toive on päästä taas normaaliin keittiöön ens talveen mennessä ja olen osan kesästä poissa. Harmitti että kaasutasojen suhteen oli vain yksitasoista tarjolla ja se yksi halpa malli oli loppu toistaiseksi. Mutta onhan mulla se trangian kaasupoltin lisänä, miksen käyttäisi sitä kun se kerran mulla on, ehkä pelkään että uusien retkikaasupullojen ostaminen käy kalliiksi. Mutta täytyy unohtaa se murhe ja keskittyä niihin työkaluihin mitä on jo käsillä eikä ostella kamalasti lisää, ei niitä pikkupullojakaan montaa kulu :)
sabre

ViestiKirjoittaja Umac » 05.04.2023 09:13

Purrfect kirjoitti:Tuosta hitaasta keittolevystä, niin nykyisinhän saa myös 1-2 levyn induktio-keittolevyjä, jotka tosi nopeita. Sitä en tiedä, onko niissä miten sähköntarpeessa eroja tms., mutta tuli vaan mieleen kun kaveri sellaisen joskus osti kotiinsa hitaan normihellan kaveriksi.

Meillä tuoreeltaan ostettu yhden tason, tuolta: https://www.motonet.fi/fi/tuote/384418/ ... evy-2000-W
Oli hippasen nopea kun paistoin valuraudalla :ugeek: joten me harjoittelemme vielä. Se korvaa siis aiemman ns. takaterassilla olleen sähkölevyn ja yhden uuden 5l kattilan jouduimme ostamaan. Muutoin mennään valurautapannulla ja pikkuisella keitä vaikka kananmunat-kattilalla.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Sama vieras » 05.04.2023 10:29

Sabre, hyvä suunnitelma että ensin muuttaa ja katsoo sitten mitä tarvii ja mikä on järkevää, miten asiat saa toimimaan. Mukavaa, että asut yhä Norjassa, olen lähes kade :)
Sama vieras

ViestiKirjoittaja Hurtta » 05.04.2023 11:53

Ikeasta on saanut myös niitä pöytäinduktiotasoja.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 05.04.2023 19:35

Minä mietin bideeistuinta, vaikka samanaikaisesti tehdään selvittelyjä vesiveskistä luopumisesta.

Juomavedestä tulee jossain vaiheessa pulaa, ei ehkä ensimmäisenä suomessa, mutta hullua on vetää puhdasta vettä jätteen mukana, jota sitten puhdistellaan. Siksi vesivessoista joudutaan ehkä joskus luopumaan myös kaupungeissa. Tilalle ehkä jonkinlainen paineputki, tai mitä näitä on polttavia / jäädyttäviä systeemeitä. Erikseen voisi sitten olla sellanen pyllynpesu istuin tai sellanen nykyaikainen bidee.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Mella M » 10.04.2023 19:35

Vessoista ja varsinkin pesumahdollisuudesta tuli aikamoinen juttu tässä ketjussa. Itse ainakin tarkoitin, että vaikka voisin luopua vesivessasta, niin ei se tarkoita, etteikö vessaan tulisi lainkaan vettä. Vessassa voi aivan hyvin olla hana ja jopa se bidee, mutta on lähes hulluutta, että ulosteet ja virstat huuhdellaan juomakelpoisella vedellä viemäriin ja edelleen puhdistamoon, kun ne voisi käyttää huomattavasti paremmin ja tuohon koko settiin kuluvan veden voisi hyödyntää huomattavasti paremmin. Tämä ketju tuli mieleen kun katsoin Huvilaa&huussia, missä just puhuttiin tästä vesivessan älyttömyydestä ja miten esim. viime kesänä Etelä- ja Keski-Euroopassa joissain paikoissa jouduttiin säätelemään veden kulutusta.
Mella M

ViestiKirjoittaja Hurtta » 10.04.2023 21:58

Jos ennusteet pitää paikkansa niin tästä on tulossa neljäs perättäinen ennätyskuuma ja kuiva kesä Keski-Eurooppaan.
Metsä- ja pensaspaloja tiedossa, kaikki kastelu ja autonpesu ym. kielletty.
Viime vuonna lennätettiin helikoptereilla vettä vuoristossa laiduntaville lehmille. Hintalappu on 600€/10min lentoaikaa, että siitä voi päätellä lennätetäänkö huvikseen.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.04.2023 07:45

Harmittavasti sitä suomalaisen vesivessan vettä ei saa siirretyksi muualle eurooppaan.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 11.04.2023 07:52

Vieras kirjoitti:Harmittavasti sitä suomalaisen vesivessan vettä ei saa siirretyksi muualle eurooppaan.

https://finlandabroad.fi/web/ita/ajanko ... i-1/384951

"
Uutiset, 20.2.2023
Huussi valloittaa Venetsian arkkitehtuuribiennaalin – Suomen näyttely visioi vettä säästävää ja ravinteet kierrättävää saniteettiratkaisua"

Sen sijaan, että harmittelee tuollaisia, voi ajatusta vedettömästä vessasta viedä muualle.

Eikä se veden tuhlaaminen Suomessakaan ole viisasta. Vesi voi olla jossain vaiheessa meidän yksi tärkein vientituote eikä sen riittävyys edes Suomessa ole itsestäänselvyys.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.04.2023 08:02

Tuhlaaminen ei koskaan ole viisasta. Eikä myöskään esim. lentokoneella lentely huvittelutarkoituksessa. Silti sitä on moni tehnyt. On varmaan nyt hyvä hommata sitä kompensoimaan huussi.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 11.04.2023 08:41

Vieras kirjoitti:Tuhlaaminen ei koskaan ole viisasta. Eikä myöskään esim. lentokoneella lentely huvittelutarkoituksessa. Silti sitä on moni tehnyt. On varmaan nyt hyvä hommata sitä kompensoimaan huussi.

Minä vuonna ajattelit, että pääsisit yli tästä? Ja selvästi se ei ole ollut turhaa kun osaa ajatella muitakin kuin itseään ja asiat kiinnostaa vähän omia nurkkia pidemmälle.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.04.2023 08:52

Mistä yli? Olen jo päässyt yli siitä että vesi suomalaisesta vessasta ei siirry eteläeurooppaan.
Muu eurooppa ei myöskään tuleviin kuiviin kesiin varautuessaan ole sisällyttänyt vedensäästöohjelmaansa Suomesta ostettua vettä.
Yleisesti ottaenhan täällä kylmässä ei pitäisi kenenkään asua, ja suomi vie 4 maapallollista resursseja. Olisi myös hyvä jos liikakansoitusta suitsittaisiin. Kaikkien pitäisi myös olla kasvissyöjiä. Kukin kompensoi omalla tyylillään. Sulaa hulluutta on lennellä ympäri maailmaa itseään huvittaakseen, ja tämä on ollut tiedossa jo monta kymmentä vuotta. Toiset ovat tämän ymmärtäneet kun ovat osanneet katsoa omia nurkkiaan pidemmälle. Toisilla se oma minä on mennyt ilmastonmuutoksen edelle.
Vieras

ViestiKirjoittaja kuvatus » 11.04.2023 11:55

Tämä oli kiva juttu aiheeseen liittyen: https://kotiliesi.fi/maalla/helsinkilainen-suvi-saa
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Mella M » 11.04.2023 13:26

Vieras kirjoitti:Mistä yli? Olen jo päässyt yli siitä että vesi suomalaisesta vessasta ei siirry eteläeurooppaan.
Muu eurooppa ei myöskään tuleviin kuiviin kesiin varautuessaan ole sisällyttänyt vedensäästöohjelmaansa Suomesta ostettua vettä.
Yleisesti ottaenhan täällä kylmässä ei pitäisi kenenkään asua, ja suomi vie 4 maapallollista resursseja. Olisi myös hyvä jos liikakansoitusta suitsittaisiin. Kaikkien pitäisi myös olla kasvissyöjiä. Kukin kompensoi omalla tyylillään. Sulaa hulluutta on lennellä ympäri maailmaa itseään huvittaakseen, ja tämä on ollut tiedossa jo monta kymmentä vuotta. Toiset ovat tämän ymmärtäneet kun ovat osanneet katsoa omia nurkkiaan pidemmälle. Toisilla se oma minä on mennyt ilmastonmuutoksen edelle.
'

Et selvästikään lukenut tuota mun linkkaamaa artikkelia, koska siinä ei puhuttu veden siirtymisestä Eurooppaan vaan siitä, miten muilla kuin vesivessaratkaisulla vettä voitaisiin käyttää tärkeämpiin kohteisiin.

Muuten nyt mietin, että mikä sinun pointti on? Meinaatko, että jos on harrastanut matkustelua, niin ei voisi mitenkään muuten ottaa ympäristöasioita huomioon tai kaikki muu olisi sen jälkeen ja sitä ennen aivan turhaa? Mulla on varmasti muitakin "ympäristösyntejä" niin kuin monella muullakin, varmasti myös sinulla. Mä en oikein tiedä, että miten näitä asioita voi mitenkään edistää, jos pääpointti on muiden nilkoille potkiminen, koska lähes jokaisen kohdalla siihen olisi jokin syy. Lisäksi lentämistä toisinaan harrastavan ihmisen hiilijalanjälki saattaa olla pienempi kuin sellaisen, joka ei ole koskaan istunut lentokoneessa (plus kaikki muuta asiat mitä sinulle olen varmasti jo aiemminkin kertonut). Sinä et voi näitä asioita tietää, joten ehkä siksikin energia kannattaisi käyttää johonkin muuhun. Ihmisestä ei tee mitenkään pyhää tai jotenkin korkeammalla pallille seisovaa se, ettei ole koskaan lentänyt mihinkään. Jos vain keskittyy tuon asian ylläpitämiseen, niin aika vähän tulee ympäristön eteen tehtyä.

Mutta joo, koska olen lentänyt eikä mulla saa siis näin olla näkemyksiä ympäristöasioista eikä ilmeisesti kannata edes tehdä mitään, niin pulahdan tuohon mun ympäri vuoden lämmitettyyn 50 metriä pitkään ja 4 metriä syvään uima-altaaseen ja sen jälkeen menen pötköttelemään jatkuvasti tyhjäkäynnillä olevaan hummeriin ja kääriydyn mun tiikeriviittaani ja kaivan esiin norsunluusta sorvatun dildoni (nämä tietenkin matkoilta ostettuja muistoja, koska evvk) ja nautiskelen kevätpäivästä samalla kun valelen itseni palmuöljyllä ja kaadan loput maahan, ihan koska vaan en välitä yhtään eikä mitään kannata enää tehdä. Ai niin, niitä lapsiakin vielä pitäisi tehdä iso liuta, kun se on jäänyt kokonaan tekemättä, vielähän tässä ehtii. Voi olla, että niitä hedelmöityshoitoja varten pitää matkustaa muutaman kerran johonkin Brasiliaan, mutta who cares :roll:
Mella M

ViestiKirjoittaja Mea » 11.04.2023 13:34

^ Anteeksi mutta nyt tuli kahvit näppikselle, päivän paras! :lol: Etenkin norsunluinen dildo.

Minä olen sen verran epä-ilmastoihminen, että muussa kuin vesivessassa käyminen on aika yäk. Toki jos on pakko, mökillä viikon kesässä, mutta ei enempää. Mutta ei siihen nyt sentään juomavettä tarvitsisi käyttää, luulisi olevan muitakin vaihtoehtoja, ainakin kehitettävissä. (Asiasta en mitään tiedä.)
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.04.2023 13:41

En mä tiedä miten se nyt noin kovasti triggeröi että olet matkustellut joskus jonnekin.
Mielestäni on harmillista ettei vettä voi noin vain siirrellä sinne missä tarve olisi. Jokin tässä nyt harmitti selvästi.
Jokainen kompensoi omaa huonoa omatuntoaan miten parhaaksi näkee, ja toisilla ei ole mitään halua osallistua mihinkään, sellaista se nyt vain on.
Jeesustelu on turhaa juuri siksi, että kyllä sitä on itsekin tullut oma osansa tehtyä, kuka mitenkin.
Joku ei halua luopua vesivessasta, joku taas kokee parhaaksi luopua siitä koska on kuluttanut jo niin paljon ympäristöä että haluaa sillä tavoin tuntea syntinsä anteeksi annetuksi. Olennaista on se että jokainen tekee päätöksen itse omalta kohdaltaan, eikä osoittele muita, tai jos osoitteleekin, niin osaa sitten itsekin ottaa osoituksen vastaan eikä kimpaannu.
Vieras

ViestiKirjoittaja Hurtta » 11.04.2023 15:28

Ei se suomalainen vesi Euroopassa niin utopiaa ole, Nestle taannoin halusi ostaa rajattoman vedenotto-oikeuden Saimaaseen.
Tuskin siinä oli ajatuksena myydä pullovettä Tohmajärvellä.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja kuvatus » 11.04.2023 15:40

Edellisestä keskustelusta tuli mieleen yksi epäympäristöystävällinen mukavuus, jonka puuttuminen ankeuttaisi elämää huomattavasti: oma auto. Ilman sitä viettäisin päivittäin lähes neljä tuntia junissa ja busseissa. Nyt omalla autolla työmatkaan menee 1,5 tuntia. Ilman omaa autoa ei pääsisi mökille.kuin kesälomalla. Harrastaminen kävisi vaikeaksi. Autosta luopuminen tekisi todella kipeää.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.04.2023 16:53

Hurtta kirjoitti:Ei se suomalainen vesi Euroopassa niin utopiaa ole, Nestle taannoin halusi ostaa rajattoman vedenotto-oikeuden Saimaaseen.
Tuskin siinä oli ajatuksena myydä pullovettä Tohmajärvellä.

Tuskin kukaan on utopiasta mitään puhunutkaan. Sen sijaan euroopassa on tehty kaikenlaisia päätöksiä ja suunnitelmia siihen miten kuivuuden aikana vettä saatasiin säästettyä, ja suomesta veden ostaminen ei kuulu niihin suunnitelmiin.
Vieras

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät