Mitä mukavuuksia ilman voisit asua ja elää?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Mitä mukavuuksia ilman voisit asua ja elää?

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.03.2023 21:00

^ Sinähän asian taas kerran otit puheeksi kuten aina ennenkin, että osoittele vaan itseäsi nainen :D
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.03.2023 21:04

Kumma että ahdistaa noin jos joku haluaa pestä kuukautisveret vesivessassa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.03.2023 21:26

Ei lainkaan. Pese missä haluat mutta ymmärrä että kaikki eivät tarvitse sitä vesivessa. Äläkä aina ala jankuttaa asiasta ennen kuin kukaan muu on sanallakaan aiheesta maininnut. Get over it, iso ihminen. Tosin seuraavaksi alat jankuttaa retkisuihkun pakollisuudesta. :D
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 29.03.2023 03:42

Tuosta van life -keskustelusta tuli mieleen mukavuus mitä ilman en ala vapaaehtoisesti elämään: seinät, lattia ja katto. Voin nukkua teltassa metsässä ehkä yhden yön mutta siinä menee raja. Festareillekaan en enää lähtisi teltalla niin kuin nuorempana, pitäisi olla mökki. Auto asuntona tai edes lomapaikkana, nevernever.

Bideen kanssa olen niin naimisissa että vesivessasta luopuminen ei olisi vapaaehtoista. Kesällä mennään viikoksi paikkaan jossa sitä ei ole, ja se tuntuu aikalailla maksimilta.
Mea

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 29.03.2023 06:33

Minä voisin ihan mainiosti tyytyä siihen, että käyn puuCeessa pihan perällä, sellaisesta on kyllä kokemusta mökkiolosuhteissa ympäri vuoden. Sitä vastoin pesumahdollisuus pitää olla lämpimissä tiloissa. Mökillä oli vetoisa, eristämätön pihasauna, mitä ei kylmänä vuodenaikana kunnolla saanut lämpimäksi edes saunaa lämmittämällä, saati että siellä olisi voinut muutoin käydä pesulla. Betonilattia hohkasi kylmää maasta silloinkin, vaikka saunaa talvisaikaan olisi lämmittänyt. Niinpä sauna ei ollut ollenkaan käytössä lokakuusta vappuun. Jos elelisi erakkona, voisi kenties olla peseytymättä, mutta kun minäkin olen lähityössä, niin en kyllä voisi olla peseytymättä ja vilunarkana en suostuisi peseytymään jäätävän kylmässä saunassa. Tuolla jos yritti peseytyä lokakuussakin, niin jalat alkoivat hetkessä särkeä, kun lattia hohkasi kylmää.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6 » 29.03.2023 11:26

Minä ihmettelen, että missä ja miksi ihmeessä olisi bidee ja siis vesi, muttei vesivessaa. Että mikä ihmeen_järki_sellaisessa olisi.

Viikon jossakin hotellissa riisuin puolet vaatteista joka kerta kun tuli tarvetta pesulle (tuolloin monta kertaa päivässä) ja kömmin ammeeseen pesulle, mutta kyllä se rupesi ottamaan päähään ja hyvin nopeasti. Sitten huuhtelin niitä veriä ammeesta, kokemus oli kuin Psykosta ilman sitä veitsimiestä. Sen maan kulttuuri ei kai tunnusta, että naisilla mitään kuukautisia edes on, saati pesutarvetta. Ei ollut maa mun makuun muutenkaan.

Ja en luopuisi myöskään tiskikoneesta, pesukoneesta tai edes sähköhammasharjasta. Elämä vaan on liian lyhyt johonkin nyrkkipyykin tai rasvaisten astioiden kanssa lutraamiseen. :shock:
Kissimyyr6

ViestiKirjoittaja Mea » 29.03.2023 11:45

^ No älä muuta sa! Minä olen aika pitkälle luopunut jopa ruokakaupassa käynnistä, koska aikani on kalliimpaa kuin se kotiintuontimaksu.

Tosin se mistä myös mielelläni luopuisin, olisivat muut ihmiset. Asuisin jossain aivan keskellä ei-mitään (järven rannassa). Mutta siellä pitäisi olla sähkö, vesi ja pelit ja vehkeet. Ja sitten ei olisi Foodoraa eikä s-kauppojen ruokakassia... No niistä voisin vaihtokaupassa luopuakin.
Mea

ViestiKirjoittaja piku » 29.03.2023 12:22

Kissimyyr6 kirjoitti:Sitten huuhtelin niitä veriä ammeesta, kokemus oli kuin Psykosta ilman sitä veitsimiestä.

:mrgreen: :mrgreen: Nauroin niin kovaa että melkein tukehduin räkääni, se on juuri näin. :D
piku

ViestiKirjoittaja Avokaado » 29.03.2023 12:32

Tuolla aikaisemmin mainitsin, etten vapaaehtoisesti luovu mistään. No astiapesukonetta meillä ei ole koskaan ollutkaan, kun en sellaista ole osannut edes kaivata, enkä kaipaa edelleenkään. Sillä aikaa kun lappaisin astioita koneeseen ja sieltä taas ulos, niin tiskaan jo astioita ja ne ovat heti puhtaat ja käyttövalmiit. En myös haluaisi säilyttää likaisia astioita koneessa ja pestä ne vasta illalla tai seuraavana päivänä. Yhyy, ei käy mulle.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Mella M » 29.03.2023 13:14

Pyykinpesukoneesta mäkään en muuten luopuisi. Joku pesulassa käyminen olisi aivan liian sitovaa, vaatis suunnittelua ja odottelua säännöllisesti. Ja nyrkkipyykkiin mä en myöskään lähtis paitsi ihan satunnaisesti. Toki sitten jos asuisin vaikka hetken jossain retkeilyautossa, niin silloin varmasti pesulassa käyminenkin sujuis, toki sitten varmasti pyykättävän määräkin olisi aika eri kuin ihan kotioloissa. Nämä riippuu niin monesta asiasta, että vaikea oikeasti sanoa. Tietyissä olosuhteissa voisi olla helppoakin asua ilman vaikka kuinka monia mukavuuksia.
Mella M

ViestiKirjoittaja Nelth » 29.03.2023 13:19

Ehkä mulla on jotenkin nurinkurinen ajatusmaailma, mutta itse koen käsitiskin säästävän aikaa. :mrgreen: Toki riippuu astiamäärästä. Omassa tiskikoneessani lyhyin ohjelma on 15 min, mutta ei se mitään pese. Seuraavaksi lyhin on 50 min. Joo, se on kätevä laittaa taustalle pyörimään, jos puuhastelee muuta kotona sen aikaa. En kuitenkaan viitsi jättää konetta pyörimään, jos lähden pois kotoa tai menen nukkumaan, niin omalla kohdalla tuntuu olevan useinkin tilanteita, että käsitiski on nopeampi. Lisäksi tässä yhden hengen taloudessa astiamäärä on kasvanut tiskikoneen hankinnan jälkeen, koska osa astioista seisoo likaisena tiskikoneessa odottamassa koneen täyttymistä, kun en näe järkeväksi pyörittää vajaita koneellisia. :D

Pyykinpesukoneesta sen sijaan pitäisin kyllä kynsin ja hampain kiinni. Nyrkkipyykki ei houkuttele täälläkään eikä pesuloita ole järkevällä suunnalla kävelymatkan päässä. Ei onnistuisi sellainenkaan, että julkisilla reissaisi pesulaan ja kävisi pesuohjelman aikana kaupassa, koska ei onnistuisi pyykkien ja kauppatavaroiden samanaikainen raahaaminen kotiin.
Nelth

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 29.03.2023 13:54

Tietyistä mukavuuksista, kuten siitä vesivessasta, tiski- ja pyykkikoneesta luopuminen tuntuisi tosi ankealta. Meillä on keittiössä vain sellainen pieni allas, eikä tiskipöytää lainkaan, niin käsin tiskaaminen on ihan syvältä, aina lainehtii joka paikka. Asutaan vuokralla, niin omasta pussista olisi keittiö remppa.

Keittiön laitteita miettiessäni, niin mikroaalto uunia en ole käyttänyt varmaan puoleen vuoteen, se vois joutaa. aika vähiin kävi luopumiset näin nopeasti. Jos olisi ulkosauna, puulämmitteinen, niin voisin luopua suihkusta.
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Vieras » 29.03.2023 18:36

Minä mietin bideeistuinta, vaikka samanaikaisesti tehdään selvittelyjä vesiveskistä luopumisesta.
Alapesut on niin paljon helpompi hoitaa kunnon istuimella ja suihkulla.
Ja kyllä päivittäiset pesut jne, mutta tykkään asioinnin jälkeen pestä alakerran, erityisesti kakkoshädän jälkeen. Ja mitä jopa suositellaan.

Vesi pitää mennä ja tulla, ja pesukoneiden käyttö onnistua, vaikka siitä vesiveskistä haluankin eroon, ja välillä voin käydä vatipesuilla, saahan niihiin yhdistettyä halutessaan retkisuihkun.
Vessajätettä ei ole tarpeen kuskata tontilta pois, sen voi hyötykäyttää itse kompostoimalla.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mökkeillessä » 29.03.2023 21:46

Olen tähän asti ollut mökillä max. 3 yötä ja sen jälkeen on päästävä kotiin mukavuuksien pariin. Periaatteessa mökillä on ihan tarpeeksi mukavuuksia: on sähköt, kylmä vesi tulee ulko-oven viereen sekä pihasauna ja kompostoiva ulkovessa. Nyt olen ajatellut siirtyä sinne etätöihin toukokuusta syyskuulle ja mietin kuumeisesti, että mitähän lisävarusteita on hommattava, että osaisin asettua sinne edes viikoksi kerrallaan. Luulen, että hajuton sisävessa riittää.
Mökkeillessä

ViestiKirjoittaja SeRudy » 01.04.2023 13:37

Juuri kun kylppäriremontti on valmistunut niin, enpä juuri luopusi mistään, mitä nyt sähköpatteria pyykeille en asentanut takaisin. Päätin miettiä asiaa. poreamme kyllä vielä puuttuu. Harkitsen sitä.
SeRudy

ViestiKirjoittaja kuvatus » 01.04.2023 14:09

Tiskikoneesta olemme luopuneet. Pyykinpesukoneestakin voisi luopua, koska taloyhtiössä on pesutupa. Nyrkkipyykkiä en kyllä haluaisi ryhtyä pesemään. Telkkarista voisin luopua. Sanomalehteäkään en ole tilannut 20 vuoteen. Kännykkä on melkein korvannut kummatkin. Ilman älykännykkää olisikin vähän hankalampaa, mutta ehkä puhelimella ja pöytätietokoneellakin pärjäisi. Ilman nettiyhteyttä olisi jo tosi hankalaa, mutta asumme kyllä lähellä kirjastoa, jossa on lukusali ja tietokoneet.
Jos joutuisimme asumaan mökillä, olisimme ilman verkkosähköä ja sisävessaa, kantovedellä ja puulämmityksellä. Kai niinkin voisi elää, mutta ei vapaaehtoisesti koko loppuelämää.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 01.04.2023 15:28

No mökillä aikoinaan elettiin aika askeettisesti kunnes saatiin aurinkopaneeli.
Huussi melko kaukana pihapiiristä metsänlaidassa. Saunassa puukiuas ja kantovedet. Lähde josta juomavesi (tavallaan luksusta, koska moni joutuu viemään juomaveden mökilleen).
Jääkaappi ja hella oli kaasulla. Piha luonnontilassa, tosin en vieläkään hankkis mökkiä minne pitäs mennä nurmikkoa ajamaan.
Eli jos saisin asua maalla niin vesivessasta luopuminen ja jostain telkkarista luopuminen ei olis niin paha juttu. Nykyään kun kuitenkin jos on jonkinlainen nettiyhteys niin paljon näkee netistä vaikka tabletilla tosiaan. Keskuslämmityksestä luopuminen, vois vaan aina laittaa tulet pesään (tai varmaan joku järkevämpi briketti/pelletti systeemi). Pyykinkin vois käydä pesemässä jossain muualla maksusta.
Vaikka vessa olis vedetön niin haluisin myös kunnon helpon peseytymismahdollisuuden vessaan, eli jonkinlainen bidee ja käsienpesu. Vaikka vesiämpäri, kauha ja amme. :D Jostain syystä meillä ei mökillä kukaan keksinyt laittaa edes käsienpesua huussin viereen, piti kävellä 100m saunalle tai päämökille.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Sama vieras » 03.04.2023 13:04

Olen varmaan riittävän kauan elänyt maalaisena että joidenkin kommentit tuntuu ihan vierailta. Siis jos/kun ei ole sopivan kokoista tiskiallasta käsinpesuun, niin tiskejä vartenhan on pesuvadit. En minäkään tiskialtaaseen vesiä laske, vaan vatiin. Ja saunan lattia on betonia meilläkin ja talvisin hohkaaa kylmää, näinhän se on. Vaan kun saunoessa nostaa jalat lauteille ja/tai pikaisesti pesee pois, niin äkkiä se jalkojen särky lakkaa. Mutta en nyt siis tarkoita että kaikkien pitäisi näin tehdä tai että olisi jotain pahaa jos joku ei halua. Kerroin vain miten nuo asiat omassa päässäni menee. En vain näe mitään ongelmaa, normijuttuja :D
Töissä joskus esimies sanoi että etäpäivänä on ihan sallittua vaikka täyttää astianpesukone, pienet tauot on ok. Asuttiin silloin sellaisissa olosuhteissa että tiskatakseen piti ensin mennä navetalle, sytyttää vesipadan alle tuli jotta sai lämmintä vettä, parin tunnin kuluttua sai sitten ulkona pestä astiat. Vadeissa. En sitten esimieheltä kysynyt että lasketaanko tämäkin.
Nyt kuitenkin tulee se kylmä vesi sisälle ja sisällä saa myös tiskattua. Se on kiva se. Myönnän kyllä että joskus töissä kun pesen käteni niin oikein jään hetkeksi pitämään käsiä lämpimässä vedessä hanan alla, koska se vaan tuntuu niin mukavalle :D Kotona ei sitä saa kokea. Sen sijaan jos käyn jossain suihkussa, niin se tuntuu tosi hassulta. Että sitä vettä vaan tulee sieltä, itsestään.

Runsaista kuukautisista oli keskustelua. Minä hain niihin apua vasta tänne muutettuani, koska olihan se välillä sellaisten aikana ällöä käydä vessassa huussissa ja sitten pesulla saunassa. Tai ylipäätään kävellä saunaan pesulle verta valuen kuin härän kurkusta tosiaan. Pärjäsin ilman sisävessaa vaikka siihen olinkin aiemmin tottunut, mutta toisen talven jälkeen myönsin ettei kuukautiseni todella ole normaalit ja menin lääkäriin. Olisin ollut valmis kohdunpoistoon, mutta ensisijainen hoito oli se jo mainittu, eli hormonikierukka. Ja jos se ei sopisi niin sitten vasta kohtu pois. No olin koko siihenastisen elämäni sanonut etten ikinä kierukkaa ota, ennen kuin se oli pakko. Mutta siihen loppui kuukautiset ja voi kun olisin jo kymmenen vuotta sitten sen suostunut ottamaan! Koska ei se kivaa ollut eikä helppoa sisävessalla ja käsisuihkullakaan, ei. En vaan tajunnut että siihen oli näin helppo ratkaisu.
Sama vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 03.04.2023 13:07

Psykotouhut tuttuja itsellekin, siksipä viimeisenä luopuisin vesivessasta ja käsisuihkusta.
Tiskikoneesta luopuisin mieluustikin, saisin lisätilaa sen tilalle keittiöön, mutta todellisuudessa se vaatisi jonninverran kyökkiremppaa, koska en todellakaan ala tiskaamaan tuossa yhdessä ja ainoassa pyöreässä altaassa, vaan haluaisin sellaiset ihanat 2 allasta kuten "ennen" oli.
Vieras

ViestiKirjoittaja Sama vieras » 03.04.2023 13:11

Kylmänarkuudesta vielä. Olen ollut tosi vilukissa aina, sormet ja varpaat jäässä vaikka kuinka olisi vaatteita. Nyt en koskaan pue takkia ulkohuussiin lähtiessä, en 25 asteen pakkasellakaan. Mitä nyt niin lyhyttä piipahdusta varten ja siellä sitten ähertää takki päällä, niin ei. Enkä pue takkia jos haen puita vajasta tai vettä navetalta. Lisäksi sitten peseytymiset ulkosaunassa sen ollessa kylmä tai lämmin, tai ulkona. Niin enää en ole viluissani, harvoin jää enää kylmyys "päälle" kuten ihan jatkuvasti oli aiemmin kun asui kaikilla mukavuuksilla. En muuta keksi kuin karaistumisen?

Ja korostetaan nyt vielä että se että minä asun näin ja kirjoitan siitä hyvillä mielin, ei tarkoita sitä että muidenkin pitäisi. Se tuntuu tässä ketjussa olevan ongelmana, tuollainen oletus. Vaikka jokainen kertoo kokemuksistaan, ihan omista.
Sama vieras

ViestiKirjoittaja kualcc » 03.04.2023 13:57

Ennen nykyistä kotia asuttiin pari vuotta talossa, mihin ei tullut lämmintä vettä, eikä siellä ollut myöskään suihkua. Keittiön ja vessan hanoihin tuli kylmä vesi, mutta jos talvella vesipumpun putket jäätyi niin vesi piti käydä nostamassa kaivosta. Vesivessa ja pyykinpesukone oli, mutta pesulla piti käydä joko pihasaunassa (lähinnä kesäisin) tai naapurissa anoppilassa. Yhdessä vaiheessa asennettiin vessaan "mökkivaraaja", mikä lämmitti n. 5 l vettä kerrallaan ja sillä joskus akuuttiin tarpeeseen pesin esim. tukan lavuaarissa hanan alla jos oli kiire ettei muuten pesulle ehtinyt. Bideesuihkua ei ollut, niin kuupalla kauhottiin vesi. Kesällä astiat tiskattiin saunan jälkeen, kun silloin pystyi hakemaan kuuman veden saunan padasta, talvella tiskivesi keitettiin liedellä. Nykyisin talossa on myös tiskikone, kun miehen mummo asuttaa taloa kesäisin ja hänelle on helpompaa pestä astiat koneessa.

Nyt meillä on kotona kaikenlaisia mukavuuksia, mutta jos asuisin yksin, niin voisin ihan hyvin luopua televisiosta ja tiskikoneesta. Aikoinaan sinkkuvuosina mulla ei ollut kumpaakaan, ja hyvin pärjäsin.
kualcc

ViestiKirjoittaja Sama vieras » 03.04.2023 14:07

Tuli mieleeni se ainoa syy jossa joskus harmittaa, ettei kylppäriä ja suihkua ole. Nimittäin hiusten värjääminen kotona. Aiemmin muualla asuessa sitä harrastin, kun hiukset sai sitten huuhdottua puhtaaksi kylppärin lavuaarissa/suihkussa. Nyt en enää voi, kun ei ole kylppäriä, lavuaaria eikä suihkua. Enkä halua sotkea pihasaunaa väreillä. Mutta loppujen lopuksi tuo on pieni harmi.
Sama vieras

ViestiKirjoittaja Purrfect » 03.04.2023 14:36

Tuosta töissä lämpimän veden alla käsien pesusta tuli mieleen, että minä välillä vieläkin huomaan peseväni perunoita tosi kylmällä vedellä näpit jäässä, kun lapsuudessa ei tullut lämmin vesi sisälle. Aina menee hetki siis kärvistellessä, kunnes muistaa että niinjoo, onhan meillä se lämminkin vesi, vaikka kaikessa muussa sitä ei tarvitse edes miettiä. Pääosin kyllä ostan pestyjä perunoita muutoinkin, toki silti nekin huuhtasen.

Ei kyllä ole ikävä niitä välillä jääkylmällä vedellä hiuksien lavuaarissa pesua vessassa, (joskus kun syystä tai toisesta ei vettä tullut lämmitettyä), tai miten alapesut oli aina oma hommansa teininä etenkin, ilman bideesuihkua ja kylmällä/huoneenlämpöisellä vedellä.
Ja se kylmä ulkosaunan pesuhuoneen betonilattia totta tosiaan! Ensin talvella odottaa, että lattiakaivo sulaa auki, että pääsee pesulle jos joku lämmitti muuripadalla vettä ja saunan. Ei paljoa ritilämatto jeesannut siinä lattialla, kuitenkin hohkasi senverta paljon kylmyys. Ihana kylläkin saunassa lämmitettyyn pyyhkeeseen oli senjälkeen kääriytyä ja lämmitellä!
Siihen kauhan ja ämpärin/pesuvadin kanssa peseytymiseen en oikeen ikinä kunnolla tottunut, vaikka sitä useamman vuoden harrastikin. Onneksi välillä pääsi tutuille ihan suihkuunkin.

Mutta eihän nuo asiat tosiaan monelle ole ongelma, ja on ihan normiarkea. Ehkä olen vaan niin mukavuudenhaluinen, että vuosien turhan viileässä kämpässä asumisen jälkeen en tahdo enää palella kotona jos ei ole pakko, ja on ihana kun sen eteen ei tarvitse nähdä vaivaa! Äitini taas on niin tottunut siihen viileyteen/kylmyyteen, että meidän normilämpö tuntuu siitä kesähelteeltä, eikä voi ymmärtää miten tykätään asua niin kuumassa (n. +24c meillä pääosin, kun viileämmäksi ei huonelämpöä saa) :D .
Purrfect

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 03.04.2023 14:48

Minulla on tuo jalkojen palelu betonilattialla vissiin vanhuuden vaiva :D Ei minulla nuorena tuommoista ongelmaa ollut mummulan saunassa, mutta nyt 56 v vanhana jalkojen verenkierto on niin paljon huonontunut, että ei siinä auta ritilät lattialla tai jalkojen nosto ylös - kun kerran alkaa särkeä, niin särkee sitten niin, että järki meinaa lähteä, ja jos ei lähde järki, niin ainakin yöunet säryn vuoksi. Lienee yksilöllistä itse kunkin kylmänkesto.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Umac » 03.04.2023 15:08

Myös minulla on kylmänsieto parantunut rivariasumisen jäljiltä täällä omakotitalossa ja vallitsevissa olosuhteissa mutta minunkaan jalat ei siedä kylmyyttä. Siksi ne villasukat ja Crocksit on vakiovaruste. Suihkussa ei sentään villasukilla! Mutta lipokkailla ja/tai Crockseilla moni eristääkin itsensä lattioista, myös pesutiloissa.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Sama vieras » 03.04.2023 15:20

Yksilöllistähän se, tottakai. Meillä on "pesukohdassa" joku 8 cm korkea puinen "ralli", ehkä se auttaa vähän. Mutta kun nurkassa on vielä halon mentävä reikä ulos, niin kyllähän sieltä kylmää puskee :D Tänä talvena ei vaan ollut niin kylmiä jaksoja, kuin normaalisti. Sen jalkojen kylmyys-säryn kyllä tunnistan ja se on viheliäistä. Kestää sen aikaa kun pesee ja kuivaa ja kipittää saunalta sisälle, sitten kun laittaa pitkät villasukat jalkaan niin alkaa helpottaa. Ja tosiaan luulen että tässä jotain karaistumista on tullut.
Siinä on kyllä välillä nauru päässyt jos ulkona on kunnon pakkanen, saunassa vedet jäässä ja sinne ulkolämpötilassa olevaan saunaan menee pikapesulle, kun ei laiskana ole viitsinyt saunaa lämmittää. Silloin pitää kyllä ottaa pesuvesi sisältä ämpäriin, ei riitä vedenkeittimellinen/kattilallinen kuumaa vettä jos saunassa kylmä vesi on umpijäässä tai edes jäähileissä. Silloin on lämmin tasan sen hetken kun vettä valuu päälle ja sitten iskee kylmyys. Tulee vauhtia päästä sisälle.
Mutta minkäs teet! Paitsi että seuraavalla kerralla voi olla ahkerampi ja lämmittää sen saunan.

Kaverini tekee pesut talvisin avannossa. Että ei viileä pihasauna vielä mitään.
Sama vieras

ViestiKirjoittaja Hurtta » 03.04.2023 17:21

Noihin jäätyviin varpaisiin oli mun ratkaisu pesuvadillinen lämmintä vettä, seisoin siinä. Sai olla jopa vähän lämpimämpää kuin pesuvesi muuten, ei yhtään käpälä jäätynyt.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja msk muualta » 04.04.2023 06:42

Kaipa sitä ihminen voi elää vaikka minkälaisissa oloissa.
Jos ei olisi sisävessaa, suihkua, sähköä niin aivan varmasti voisin asua ja elää. Ja olen elänytkin, tosin vain mökillä/maalla kesälomilla ja talvisinkin loma-aikoihin.
Elämänlatu ei vaan olisi itselleni paras mahdollinen jatkuvasti jos niin eläisin.

Nykyään haluan lomamökillekin kaikki samat mukavuudet kuin kotonakin.

En halua elää (itselleni) "hankalasti" ellei ole pakko. Sisävessa voisi olla ihan hyvin joku kompostoivakin tai vastaava. sisätiloihin tarkoitettu systeemi.
Kun on sauna sisätiloissa, niin jos siellä olisi iso muuripata jossa voisi lämmittää vettä niin suihku ei olisi välttämätön.

Kyllähän kuitenkin esimerkiksi nuo kaikki edellä mainitut helpottavat elämää ja mielelläni elän niin että ne ovat käytössä ja saatavilla. Varsinkin kun ikää tulee.
msk muualta

ViestiKirjoittaja sabre » 04.04.2023 13:14

Olen muuttamassa pikkuruiseen tupamökkiin jossa ei ole juoksevaa vettä, joten voin elää ilman monia mukavuuksia toistaiseksi. Tuvassa on vain mikro ja jääkaappi ja tiskiallas ilman toimivaa hanaa, joten ostin jo erillisen kokkaustason tuplalevyillä että saan tehtyä jotain ruokaa, mutta jestas että se on hidas... Ajattelin alkaa syödä paljon sushia ja muuta kylmää :mrgreen: Kahvinkeittokin kestää niillä levyillä, joten harkitsen siirtyväni jopa murukahviin että sekin olisi vähän sotkuttomampaa, ja ostan vedenkeittimen. Täytyy miettiä, millaisen vesijärjestelmän sitä tekisi että saa kädet jne huuhtaistua sisällä, ja pitäisköhän tyynesti hommata joku pissakulho yöhätää varten, ämpäri ei ole huono idea :lol: Vessa, suihku, vesipiste ja pyykinpesukone ovat erillisessä rakennuksessa onneksi tosi lähellä, ja kesällä ei tarvi hytistä kylppäri- ja tiskireissuilla, mutta syksyllä hommasta tulee kurjaa. No kaiken tavoite on muuttaa tuolta pois ennen talvea, joten kesällä on helppo elää retkeilyasenteella, koska vaihtoehto olisi ollut muuttaa retkeilyautoon, mutta tuvassa on helppo tehdä töitä kun on kaikki tarvittava sähkö tarjolla. En haluaisi asua ihan näin karusti näin pysyvästi ellei sitten löytyisi joku unelmien mökkiparatiisi jostain ihanasta paikasta, juokseva vesi, sisäkylppäri ja jonkinlainen keittiö on poikaa.
Viimeksi muokannut sabre päivämäärä 04.04.2023 14:49, muokattu yhteensä 2 kertaa
sabre

ViestiKirjoittaja Sama vieras » 04.04.2023 14:33

Sabre, meillä oli pitkään keittiössä vain vesiämpäri + kauha käsienpesuun, mutta toinen vaihtoehto olisi ollut hanallinen vesikanisteri. Kun kerran allas kuitenkin on. Hanallinen kanisteri on myös huussin ovella käsien pesuun silloin kun pakkasta ei ole.
Niin ja meillä on kannellisia vessaämpäreitä kaksikin, mutta ei olla käytetty koko aikana :D Äkkiä siihen ulkovessaan tottui, tai oppi ettei joka hätään tarvitse sängystä nousta. Sisävessan harkinta lopetettiin tällä viikolla ja päätettiin että huussilla jatketaan. Mutta vieraiden kannalta se lämmitys sinne voisi olla ok. Katsotaan saammeko aikaiseksi, kun vuodet näkyy vierivän näinkin!

Kun sähköt on niin pärjää pitkälle. Enkä tosiaan itse koe, että olisi mitenkään hankalaa tai vaikeaa, tai että
kaipaisin helpompaa elämää. Pikemminkin tuntuu että eihän tämän helpompaa olekaan. Tottakai, jos olisin kova harrastamaan ja kulkisin ties missä kissanristiäisissä niin voisi tilanne olla eri. Nyt en näe mitään vaikeaa siinä että lämmitän puukiukaan vesisäiliöineen, että pääsen pesulle. Se on vaan rentouttavaa.
Sama vieras

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät