Työpaikka-ajatelmia kysyn minäkin

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Työpaikka-ajatelmia kysyn minäkin

ViestiKirjoittaja orkinaali » 24.01.2023 18:08

Olen tällä hetkellä hyvässä työpaikassa. Työporukka on hyvä, työ todella itsenäistä, työ itsessään ihan jees, työpäivään pystyy paljon vaikuttamaan itse, liukumat käytössä. Työ on päivätyö, viikonloput vapaat. Työmatka on tunnin suuntaansa, mutta tällä hetkellä työpaikalla pitää käydä vain kahtena päivänä viikossa. Palkka ihan ok, 2900 brutto. Iso miinus: työ jatkuu seuraavat 2 vuotta, sen jälkeen ei ole varmuutta. Voi hyvinkin jatkua (etäpäivät voi sen jälkeen lisääntyä merkittävästi, jopa viiteen päivään viikossa) tai sitten voi olla jatkumatta.

Toinen työ olisi omalla paikkakunnalla, mikä olisi lottovoittoa vastaava tilanne koska hyvin pienellä paikkakunnalla oman alan työpaikkoja tulee TODELLA harvoin auki. Ihan mukavaa porukkaa. Työnkuva mieluinen, mutta etätyötä tuskin juuri koskaan. Toisaalta, muutaman kilsan pyöräilymatka töihin. Pääasiassa työtä on arkisin, joskus harvakseltaan iltoja ja viikonloppuja. Vakituinen. Iso miinus: palkka 2300 brutto.

Päätin aiemmin jo etten hae nyt muualle vaan nautin hyvästä palkasta ja tämän 2 vuotta ja katson sitten tilannetta. Mutta kylmä fakta on että oman alan työpaikkoja omalla paikkakunnalla ei todellakaan ole usein auki tai muutakaan kiinnostavaa työtä. Toinen totuus on että missään tunnin matkan päässä en voi alkaa kulkea viitenä päivänä viikossa. Ja se että löytäisin vuosien päästä taas etätyötä, on aika pieni todennäköisyys.
Niin että nyt olen sitten mietinnän edessä kuitenkin. Nauttiako paremmasta palkasta ja hyvin mieluisasta etätyöstä edes sen aikaa kun se kestää vai valita turvallinen matalapalkkapaikka pyöräilymatkan päästä?
orkinaali

Re: Työpaikka-ajatelmia kysyn minäkin

ViestiKirjoittaja msk » 24.01.2023 21:48

Vaikea valinta. Miettisin itsekin tuossa tilanteessa kyllä että kumman valitsisin.
Mieti kovat faktat, kuuntele samalla sydäntäsi. Toivottavasti saat päätöksen tehtyä ja seisot tyytyväisenä sen takana.
Tsemppiä! :)
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Umac » 25.01.2023 04:05

Minäkin laittaisin ihan plussat ja miinukset paperille. Tuo tunnin työmatka, vaikka vain pari kertaa viikossa, olisi minulle kynnys. En_todellakaan_sitä hyväksyisi omaan elämääni mutta jos etätyö lisääntyy niin asiahan ratkeaa itsekseen.
Näissä vaikuttaa niin älyttömästi menot ja tulot, omat arvot, miten matka tehdään (junassa läppäri sylissä työtä tehden vai autonratissa omaa aikaa käyttäen) jne.
Tsemppiä päätökseen!
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja orkinaali » 25.01.2023 09:00

Kiitos tsempeistä.
Julkisia ei täällä ole eli kaikki matkat tehtävä omalla autolla jos toisella paikkakunnalla on töissä.
Ja nyt huomasin ison virheen aloituksessa eli nykyisessä työssä EI etätyö varmasti tule lisääntymään, päinvastoin jos työt jatkuu kahden vuoden päästä niin LÄHItyö tullee lisääntymään hyvin todennäköisesti. Meni lähit ja etät sekaisin.
Mutta nykyiset kaksi päivää tunnin ajomatkan päässä on vielä ok, siitä enemmän ei ja tosiaan päivittäin en ikinä voisi alkaa kulkemaan. Kun olisikin kristallipallo.
orkinaali

ViestiKirjoittaja Helmi* » 25.01.2023 09:11

Mä kyllä hakisin tuota lähipaikkaa, vaikka palkka on pienempi. Voithan hakea, ja päätät lopullisesti sitten jos sinut valitaan?
Helmi*

ViestiKirjoittaja Purrfect » 25.01.2023 12:05

Minäkin varmaan hakisin tuota lähempää paikkaa, meneehän bensaankin kuitenkin rahaa ja onhan tuo nykyinen työmatka pitkä. Lisäksi minkäverran veroprosentti laskee jos tulot laskee noinkin paljon, sekin tasoittaa vähän. Eihän se hakeminen ainakaan mitään maksa :)
Purrfect

ViestiKirjoittaja smörgen » 25.01.2023 12:58

Mäkin hakisin ja tekisin lopullisen päätöksen vasta, jos ja kun tulisin valituksi. Saa lisää miettimisaikaa :)
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Umac » 25.01.2023 15:13

orkinaali kirjoitti:Ja nyt huomasin ison virheen aloituksessa eli nykyisessä työssä EI etätyö varmasti tule lisääntymään, päinvastoin jos työt jatkuu kahden vuoden päästä niin LÄHItyö tullee lisääntymään hyvin todennäköisesti. Meni lähit ja etät sekaisin.

Da, mietinkin, etten tajua ristiriitaa mutta laitoin oman aamujumin piikkiin :mrgreen:
No sitten, saamasi neuvo oli hyvä: hakisin sitä fillarimatkan päässä olevaa nyt ja päätös sen jälkeen sitten.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja orkinaali » 25.01.2023 17:03

Mutta sitä miettimisapua nyt kaipaan :D Erilaisia näkökulmia, ajatuksia, mitä kenelläkin tulee mieleen kahden tällaisen työpaikan vertailussa. Siltikin se itse pitäisi päättää ja sen tiedän mutta olisi tosi kiva kuulla miten muut tällaista vertailua ja päätöstä tekisi ja mitkä asiat painaisi teidän vaakakupeissanne.
orkinaali

ViestiKirjoittaja MJK » 25.01.2023 17:57

Kyllä mä hakisin ehdottomasti tuota lähellä olevaa paikkaa. Itse kuljen 50km suuntaansa työmatkaa joka päivä ja eihän se niin herkkua ole. Kesällä ei niinkään haittaa mutta kyllä talvisin on paljon haastavia ajokelejä. Työpäivän pituus kasvaa melkoisesti, polttoaine on kallista, auto pitää olla hyvässä kunnossa ja ajaminen myös väsyttää, varsinkin huonolla kelillä.

Mieluummin panostan elämän laatuun kuin rahaan...
MJK

ViestiKirjoittaja orkinaali » 25.01.2023 19:01

Ehdottomasti jos päivittäin pitäisi ajaa niin se olisi ylitsepääsemätöntä. Kyllä. Toisaalta oma nykytilanne on se että työpaikalla pitää käydä vain kahdesti viikossa. Siinäkin hieman joustovaraa jos vaikka on teams-koulutusta koko päivän niin saa tehdä etänä. Mutta tänä talvenakin on ollut hyvin paskaa säätä monena ajopäivänä.
Koska pidän etätyöstä niin mietin sitäkin että nykytyössä se hyvin todennäköisesti jatkuisi ainakin sen 2 vuotta tästä eteenpäin. Se on minulle sitä laatua. En haluaisi koirienkaan takia sitä että olen joka päivä pois työpäivän ajan.

Yksi kysymys myös se paljonko antaisitte arvoa sille mikä tilanne voi olla kahden vuoden kuluttua? Kahdessa vuodessa voi tapahtua aivan mitä tahansa hyvässä ja pahassa. Pitäisikö asioita ajatella nykytilanteen mukaan eikä yhtään kahden vuoden päähän? Miettiä kahden vuoden päästä sitten se tilanne joka silloin on?

Tässä on onneksi jonkun verran aikaa miettiä. Ja nimenomaan päätän asian jo ennen hakemista koska en edes hae paikkaa jos en sitten oikeasti olisi valmis ottamaan sitä vastaan. Sen saamiseen on kuitenkin niin hyvät mahdollisuudet ja en halua menettää pisteitä mahdollisia tulevia hakuja ajatellen sillä että haen, saisin ja sitten ilmoittaisin että ei vaiskaan, en ole oikeasti kiinnostunut.
orkinaali

ViestiKirjoittaja Mella M » 25.01.2023 19:33

Aloittajan vaihtoehtoihin vaikea ottaa kantaa. Mä olen kulkenut pitkää ja lyhyttä työmatkaa ja koskaan mua ei ole alkanut matka harmittamaan paitsi silloin kun ison tietyömaan ja ruuhkien takia siihen meni tuplasti niin pitkään kuin normaalisti ja siis pitkään ja säännöllisesti. Moni muu asia onkin sitten voinut olla syy siihen miksi olen vaihtanut työpaikkaa, kuten työn sisältö, asema työpaikalla, palkka ja työviihtyvyys, työkuorma jne. Etätyö oli itselleni tosi mieluisaa mutta ei sekään siksi, ettei tarvinnut kulkea, vaan siksi, että se toi elämään niin paljon muuta vapautta ja ennen kaikkea työrauhaa.
Mella M

ViestiKirjoittaja orkinaali » 25.01.2023 19:54

Totta tuokin että etätyön plussat ja miinukset on yksilöllisiä. Omalla kohdallani etätyön merkitys nykytyössä on valtava oman jaksamisen ja vapaa-ajan takia. Jos lähden työpaikalle niin herään ennen kuutta, lähden töihin ja olen takaisin kotona viideltä tai sen jälkeen. Jos olen etänä, herään vähän vaille kahdeksalta ja vapaa-aika alkaa neljältä tai jopa kolmelta. Eli unta tulee 2 tuntia enemmän ja vapaa-aikaa pari tuntia enemmän. Se on minulle merkittävää.
Totta puhuen en tiedä olenko halukas luopumaan etäpäivistä vaikka sitten saisikin olla työssä omalla paikkakunnalla.
orkinaali

ViestiKirjoittaja Myrkkymuratti » 25.01.2023 20:35

Itse kun haaveksin etätyömahdollisuudesta (nykyisessä ammatissani etätyö ei ole mahdollista), niin liputan nykyisen työpaikkasi puolesta. 2 vuotta on kuitenkin aika pitkä aika miettiä seuraavaa siirtoa. Mä ehkä sinuna jatkaisin nykyisessä työpaikassa, mutta koittaisin samalla aktiivisesti seurata jos tarjolle tulis toista työtä, jota pystyis tekemään pääosin etänä.
Myrkkymuratti

Paluu Rekisteröimättömät