Vuokranantajan kanssa probleemaa..

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Vuokranantajan kanssa probleemaa..

ViestiKirjoittaja voijuku » 15.11.2022 17:30

Oisko kellään mielipidettä tällaisesta vuokrasopimuksen päättämiseen liittyvästä vyyhdistä.

Vuokrasin asunnon vuosi sitten. Vuokranantaja käytti välitysfirmaa. Sopimus on tehty minun ja vuokranantajan väliseksi.
Keväällä olin yhteydessä vuokranantajaan liittyen sopimuksen päättämiseen. Tuolloin käski olla sopimusasioissa yhteydessä välitysfirmaan, kuten olinkin.

Heinäkuussa lähetin irtisanomisilmoituksen asunnosta. Irtisanomisen ajankohdaksi laitoin syyskuun viimeisen päivän. Lähetin tämän irtisanomisilmoituksen välitysfirmaan. Sieltä pyydettiin vahvistamaan poismuuttopäivä, vahvistin päivän olevan lokakuun viimeinen päivä.

Nyt muutama päivä sitten sain vuokranantajalta viestiä, että marraskuun vuokra on myöhässä. Olin tästä hämmentynyt, olinhan jo muuttanut pois. Kävi sitten ilmi, että irtisanomisilmoitus olisi pitänyt ymmärtää laittaa vuokranantajalle, vaikka hän sanoi että sopimusasioissa tulee olla yhteydessä välitysfirmaan.
Vuokravälitysfirmaan ollessani yhteydessä, he sanoivat, että heidän protokollansa on aina ohjeistaa irtisanomisilmoituksen menemään asunnon omistajalle jos sellaisia heille tulee. Minua ei kuitenkaan näin ohjeistettu, vaan pyydettiin vain heidän toimesta vahvistamaan poismuuttopäivä. Tietysti automaattisesti silloin ajattelin, että ilmoitus on mennyt oikeaan paikkaan.

Nyt vuokranantaja ei sitten halua palauttaa takuuvuokraa sillä perusteella, että asuntoa ei ole irtisanottu. Tämä on aika suuri summa rahaa tietysti.

Olenko tässä heikoilla? Eikö välitysfirmalla ole minkäänlaista vastuuta? Yritän lukea lakia vuokravälityksestä, mutta vaikeaa on. Entäs vuokranantajan vastuu kun on sanottu, että sopimusasiat kuuluvat välitysfirmalle? Olisiko minun pitänyt ymmärtää, että irtisanomisilmoitus ei kuulu termiin "sopimusasiat"?

Olen hukassa.. olisi kiva saada mielipiteitä asiaan
voijuku

Re: Vuokranantajan kanssa probleemaa..

ViestiKirjoittaja Mella M » 15.11.2022 17:47

No jos tiuklasti tulkitaan lakia ja vuokrasopimuksessa ei nimenomaan mainita, että irtisanomisen voi toimittaa välitysfirmalle, niin olet ikävä kyllä heikoille. Mutta, itse nyt kuitenkin koittaisin vuokranantajan kanssa sopia asiasta jotenkin jos mahdollista. Onko siitä mitään viestiä tms tallessa, missä hän nimenomaan on kehoittanut olemaan sopimusasioissa yhteydessä välitysfirmaan, koska se voisi olla ratkaisevaa. Olisin myös yhteydessä välitysfirmaan ja kysyisin, ettei miksi sieltä irtisanomista ei ole ohjattu vuokranantajalle.
Mella M

ViestiKirjoittaja voijuku » 15.11.2022 19:03

Mella M kirjoitti:No jos tiuklasti tulkitaan lakia ja vuokrasopimuksessa ei nimenomaan mainita, että irtisanomisen voi toimittaa välitysfirmalle, niin olet ikävä kyllä heikoille. Mutta, itse nyt kuitenkin koittaisin vuokranantajan kanssa sopia asiasta jotenkin jos mahdollista. Onko siitä mitään viestiä tms tallessa, missä hän nimenomaan on kehoittanut olemaan sopimusasioissa yhteydessä välitysfirmaan, koska se voisi olla ratkaisevaa. Olisin myös yhteydessä välitysfirmaan ja kysyisin, ettei miksi sieltä irtisanomista ei ole ohjattu vuokranantajalle.

Tätä vähän pelkäsin. :( Toki asunnonvuokrauslaissa sanotaan jotain about siihen suuntaan, että irtisanomisilmoitus olisi toimitettava vuokranantajalle, ellei toisin ohjeisteta. Minä kyllä koen, että minua on nimenomaan toisin ohjeistettu. Blääh.

Nimenomainen viesti on kyllä tallessa, missä vuokranantaja ohjeistaa yhteydenoton sopimusasioissa välitysfirmaan. Olen siihen vedonnutkin. Hän silti kokee, että minä olen tässä se, joka on toiminut virheellisesti.
voijuku

ViestiKirjoittaja voijuku » 15.11.2022 19:08

Sellainen myös tuli nyt mieleen, että miten sitten menee, jos olen avaimet jo luovuttanut ja vuokranantaja kokee, ettei sopimus ole päättynyt? Kai minulla kuuluisi hallinto-oikeus sitten säilyä eli voin vaatia avaimia kai takaisin?
voijuku

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 15.11.2022 20:27

Keväällä olin yhteydessä vuokranantajaan liittyen sopimuksen päättämiseen. Tuolloin käski olla sopimusasioissa yhteydessä välitysfirmaan, kuten olinkin.

Heinäkuussa lähetin irtisanomisilmoituksen asunnosta. Irtisanomisen ajankohdaksi laitoin syyskuun viimeisen päivän. Lähetin tämän irtisanomisilmoituksen välitysfirmaan. Sieltä pyydettiin vahvistamaan poismuuttopäivä, vahvistin päivän olevan lokakuun viimeinen päivä.

https://www.vuokralaiset.fi/
Kannattaa olle tuonne yhteydessä.
Olen vain kerran asunut yksityiseltä vuokraamassa asunnossa ja siinä myös oli välitysfirma välikätenä. Olin kumminkin yhteydessä myös vuokranantajan kanssa jolle mm pois muuttaessani ilmoitin sähköpostilla että olen löytänyt uuden asunnon ja muutan pois sen-ja-sen kuun lopulla. En muista tarkkaan, mutta taisin myös lähettää irtisanomisilmoituksen välitysfirmaan ja avaimet palautin huoltoyhtiöön. Ei ollut ongelmia.

Noilla tiedoilla olet ainakin ollut aikaisin yhteydessä asiasta. vuokralaisellahan on 1kk irtisanomisaika.

Tästä saa sen kuvan että vuokranantaja on ollut kiireinen tai toisesta syystä ei ole halunnut hoitaa asiaa. Eihän vuokraehdoissa ollut mitään vuosi tai 11kk sitoutumista? Jos on, milloin se tuli/tulee täyteen? Mitä ilmoitit vuokranantajalle pois muuttopäiväksi? Vai kerroitko sitä ollenkaan tuolloin?
Iidis79

ViestiKirjoittaja voijuku » 15.11.2022 23:25

Iidis79 kirjoitti:

https://www.vuokralaiset.fi/
Kannattaa olle tuonne yhteydessä.
Olen vain kerran asunut yksityiseltä vuokraamassa asunnossa ja siinä myös oli välitysfirma välikätenä. Olin kumminkin yhteydessä myös vuokranantajan kanssa jolle mm pois muuttaessani ilmoitin sähköpostilla että olen löytänyt uuden asunnon ja muutan pois sen-ja-sen kuun lopulla. En muista tarkkaan, mutta taisin myös lähettää irtisanomisilmoituksen välitysfirmaan ja avaimet palautin huoltoyhtiöön. Ei ollut ongelmia.

Noilla tiedoilla olet ainakin ollut aikaisin yhteydessä asiasta. vuokralaisellahan on 1kk irtisanomisaika.

Tästä saa sen kuvan että vuokranantaja on ollut kiireinen tai toisesta syystä ei ole halunnut hoitaa asiaa. Eihän vuokraehdoissa ollut mitään vuosi tai 11kk sitoutumista? Jos on, milloin se tuli/tulee täyteen? Mitä ilmoitit vuokranantajalle pois muuttopäiväksi? Vai kerroitko sitä ollenkaan tuolloin?

Oli se ehto, että ensimmäinen mahdollinen irtisanomisen päivämäärä 11kk:n kuluttua sopimuksen alkamispäivästä. Siihen juuri ajoitinkin sopimuksen päättämisen, eli sen osalta asiassa ei ongelmaa. Ilmoitin sopimuksen päättämispäivän ja poismuuttopäivän välitysfirmalle, sillä tosiaan luulin että sinne minun tulee olla yhteydessä "kaikissa sopimusasioissa" kuten vuokranantaja sanoi.

Olin tosiaan aikaisin yhteydessä sillä tiesin jo hyvin ajoissa muuttavani pois kun sopimus sen sallii.
voijuku

ViestiKirjoittaja msk » 16.11.2022 20:06

Jos vuokranantaja on nimenomaan neuvonut olemaan välitysfirmaan yhteydessä kaikissa sopimusasioissa ja olet sinne ollut yhteydessä hänen toiveensa mukaisesti niin ei kai se sinun vikasi ole jos välitysfirma ei ole hoitanut hommaansa ja ilmoittanut vuokranantajalle.
Mitä siellä välitysfirmassa sanottiin kun teit ilmoituksen heille että päätät vuokrasopimuksen?

Olisihan sen välitysfirman pitänyt myös alkaa etsiä asuntoon uutta vuokralaista, kun heillä ilmeisesti oli vuokranantajan kanssa sopimus. Ilmeisesti eivät ole niin tehneet kun vuokranantaja ihmettelee miksi et ole maksanut vuokraasi. Omituinen juttu.
-
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 17.11.2022 21:06

Mä luulen että välitysfirma on nyt mokannut. Ota niihin uudelleen yhteyttä.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Mella M » 17.11.2022 21:10

msk kirjoitti:Mitä siellä välitysfirmassa sanottiin kun teit ilmoituksen heille että päätät vuokrasopimuksen?

Olisihan sen välitysfirman pitänyt myös alkaa etsiä asuntoon uutta vuokralaista, kun heillä ilmeisesti oli vuokranantajan kanssa sopimus. Ilmeisesti eivät ole niin tehneet kun vuokranantaja ihmettelee miksi et ole maksanut vuokraasi. Omituinen juttu.
-

Joo, niin luulis, että välitysfirmasta olisi tosiaan oltu yhteydessä vuokranantajaan, että nyt se sinun vuokralainen lähti, että aletaanko etsimään uutta ja onko asunto heti vapaa tämän asukkaan lähdettyä vai onko vuokranantajalla esim. jotain muita suunnitelmia asunnon suhteen jne. Että vähän kummalliselta tosiaan kuulostaa. Jos olisi vuokranantaja, niin olisin aika ihmeissäni, jos välitysfirmasta ei olisi oltu asian osalta missään yhteydessä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 18.11.2022 18:29

Jos olet ensimmäisessä yhteydenotoissa vuokranantajalle sanonut, että aiot irtisanoa asunnon syksyllä, ja se on sitten sanonut että hoida asia välittäjän kanssa niin eihän se sun pois muutto voi tulla yllätyksenä vuokranantajalle. Tosin en ihmettelisi jos vuokranantaja haluaa vaan kokeilla jos se sais sut maksamaan marraskuun vuokran, vaikka et enää asu asunnossa. Jotkut on niin törkeitä. Mulle kävi niin, tosin Lumon kanssa, että sain avaimet marraskuun lopulla, ilmainen viikko. sopimus alkoi joulukuusta, ja sitten silti tuli karhukirje marraskuun vuokrasta plus vesi. Valitin asiasta ja sain korjauksen.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Ukot » 19.11.2022 23:26

Soita välitysfirmaan ja kysy ihan vaan kuin ohimennen mitään muuta kertomatta että milloin välitys firma palautti avaimen omistajalle? Tallenna tämä puhelusi todisteeksi! Ja jos avaimet on palautettu jo kauan sitten niin omistaja yrittää huijata marraskuun vuokraa. Ole myös yhteydessä tuonne vuokralaiset.fi ja kerro tapahtuma sinne ja nämä todisteesi avaimien palautuksesta ja omistajan antamasta ohjeesta. Toivottavasti saat sieltä hyvät ohjeet miten toimia.
Jos minulla olisi molemmat todisteet sekä avaimien palautuksesta että omistajan oma ohje niin ilmoittaisin omistajalle että näillä vahvoilla todisteilla en maksa marraskuusta kun varmasti omistajalla on ollut muutosta tieto kun on avaimetkin saanut ja lisäksi on todiste mitä hän itse kehotti tekemään, hyvin itsevarmasti!

Pakko lisätä: Epäilen vahvasti että omistaja on mies ja vuokralainen nuorehko nainen...
Ukot

ViestiKirjoittaja voijuku » 22.11.2022 16:17

Nonniin, sen verran asia edennyt, että välitysfirman isompiin pamppuihin ollessani yhteydessä, heiltä todettiin, etteivät ole missään vastuussa, sillä ei kuulu heidän hommaansa toimia viestinvälittäjänä. Ilmeisesti ovat vuokranantajalle vastuussa vuokrasta niin kauan, kunnes vuoden verran sitä määräaikaisuutta tulee täyteen. Tämän takia olivat tuolloin keväällä välikätenä, kun ilmoittelin jo silloin halustani irtisanoa sopimus.

Sitä minä en vaan ymmärrä, että missä kohtaa minun olisi pitänyt osata tämä(kin) asia maagisesti tietää? Eihän minun vuokrasopimuksessani lue mitään siitä, miten kauan välitysfirma on välikätenä jne. Ei hyvää päivää..

Vuokranantaja edelleen pitää avaimia itsellään, vedoten jonkun Suomen Vuokranantajien lakimiehen sanoihin, että niitä ei tarvii takaisin antaa vaikka soppari olisikin voimassa.

Homma ei nyt etene ellen sitten lähde viemään tätä oikeusteitse eteenpäin. Mulla on joitain lakimieskavereita, pitää konsultoida. Mutta hittovie että rassaa koko homma.
voijuku

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 23.11.2022 12:41

Oliko vuokratakuuta?
Eli irtisanoitko nyt kumminkin sopimuksen liian aikaisin? Jos kerran määräaikainen vuokrasopimus vuodeksi. Silloinhan tulee sopimussakkoa.
Kun olet muuttanut jo asunnosta pois niin ethän tarvitse avaimia mihinkään vaikka soppari olisikin voimassa.
Mikä välitysfirma on kyseessä?
Iidis79

ViestiKirjoittaja voijuku » 23.11.2022 18:04

Juu siis ihan koko vuoden olen siinä asunut ja irtisanoin sopparin päättymään ensimmäisenä mahdollisena päättymispäivänä. Keväällä tosiaan yritin irtisanoa asunnon työtilanteeni muututtua, mutta äkvi ilmi, ettei se ole peruste sopimuksen päättämiselle ilman sakkoa, joten peruin silloin sen irtisanomisen.

Vuokraturva on välitysfirma
voijuku

ViestiKirjoittaja voijuku » 23.11.2022 18:06

Minusta on ihmeellistä kylläkin sekin, että jos vuokranantaja katsoo sopimuksen olevan voimassa, niin en saa esim muuttaa takaisin asuntoon irtisanomisajan ajaksi? Vaan hän pitää avaimia itsellään ja tämä on muka jotenkin ihan lainmukaista sitten?
voijuku

Paluu Rekisteröimättömät