Kamera- ja valokuvauskeskustelu

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Kamera- ja valokuvauskeskustelu

ViestiKirjoittaja Biarritz » 30.05.2026 20:36

Tälläistä ketjua kun ei vielä ollut, ja kameroista sekä valokuvausharrastuksesta riittää sen verran asioita, että voisi olla ihan oma ketjunsa.

Olen aiemmin kertonut kuinka kotipaikkakunnan kamerakauppa teki "oharit" (tai siis, otti sähköpostin ylös, lupasi miettiä millainen kamera parhaiten tarpeisiini sopisi ja laittaa sitten mailia). No, kuten siitä ei kuulunut mitään ekan viikon jälkeen, niin ei tosiaan vielä tähänkään mennessä. Tiistaina mulla on mahdollisuus pyörähtää pk-seudulla, Rajalan kamerakaupassa, joten ajattelin yrittää sieltä hankkia sopivaa kameraa.

Muistelen, että ainakin PP:n puolella oli pari muuta näyttelykuvausta harrastavaa (toinen näyttelykuvaaja taisi itseasiassa olla erään kirjoittajan mies eikä itse foorumille kirjoittanut, mutta joka tapauksessa - muistan kuinka kyseinen mies oli ollut mm. Italiassa kuvaamassa jotain lagotto-spesiaalia)? Mä nimittäin vielä en tiedä minkä mallinen kamera olisi pääasiassa juuri näyttelykuvausta varten paras - järkkäriin se taitaa joka tapauksessa kallistua, koska molempien aikaisempien kameroiden kanssa olen tottunut työskentelemään juuri järkkärillä ja sen ominaisuuksilla.

Noissa kahdessa aiemmassa kamerassa on se ongelma, että kun näyttelyissä ei saa käyttää salamaa, niin salamanesto sai ainakin tuossa viimeisimmässä aikaan sen että kuvat olivat poikkeuksetta sumeita tai rakeisia. Mutta kun miettii kuinka moni ihminen ottaa näyttelyissä valokuvia, niin en usko että niistä kaikista olisi lopputuloksena automaattisesti huonolaatuisia kuvia - eihän silloin olisi järkevä kuvata ollenkaan? Eli mietin että millaisia ja minkämerkkisiä/-nimisiä ovat nämä kamerat, joilla saa salamanestollakin (joka siis näyttelyissä ehdoton) sisätilojen valaistuksissa hyviä kuvia?

Ulkonäyttelyt luonnonvaloineen eivät ole niinkään olleet aiemmilla kameroilla eikä edes kännykän kameralla mikään ongelma.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

Re: Kamera- ja valokuvauskeskustelu

ViestiKirjoittaja Kuvauksellista » 31.05.2026 00:01

Täällä vastailee kyseinen Italianmatkaaja harrastaja valokuvaaja Kuvauksellista Photography nimen Mikko, joka kiertänyt koiranäyttelyissä 2010 saakka sisällä ja ulkona. Kamerat ovat kehittyneet tosiaan vuosien mittaan ihan älyttömästi. Ensimmäisiä näyttelyitä kun kuvasin kuvasin Canonin 5D mark II, jossa suljinajat olivat 1/40 pintaan mikä oli kyllä todella haastavaa. Ongelmana on tosiaan sisätiloissa saada tarpeeksi valoa kameraan, jotta kuvan suljinaika ei mene liian pitkäksi mikä tosiaan hyvinkin herkästi saa kuvat tärähtämään. Tähän on tietenkin on apuna joko nopeampi linssi jossa aukko on f/2.8 tai nopeampi kiinteissä f/1.4 mutta silloin onkin tarkennuksen kanssa paljon enemmän haasteita. Kolmas vaihtoehto on korkea ISO arvo mutta, kuten jo mainitsit korkea ISO aiheuttaa rakeisuutta kuviin, mitä ei haluta kuin rokkikonserteissa.

Olen itse kuvannut Canonilla ja nykyisin omistan myös yhden Sonyn. Canonin uudet peilittömät kamerat kuten esim R6 tai R5 tai omani R3 kestävät todella hyvin ISO arvoa ilman suurempaa kohinaa. Näillä rungoilla ISO 5000 menee aikalailla heittämällä vielä läpi ilman haasteita. Toki sitten tämän jälkeen jos vielä haluaa parempaa laatua lightroomissa ja varmasti muissakin saa AI kautta rakeisuutta poistettua entisestään. Tästäkin syystä en ole huolissani nykyisten kameroiden ISO rakeisuudesta enää laisinkaan. Tällä hetkellä ehkä suosituin näyttelykuvaajia, joita on Suomessa ainakin kolmisen tusinaa aktiivisia tusina suosituin on kyllä Canonin puolelta R5 ensimmäinen versio ja R6 mark II jonka saa kohtuullisen edullisesti kun uusi R6 mark III tuli juuri mutta se on enemmän videon suuntaan kuitenkin. Itsellä R3 joka on aivan upea enemmän sporttikuvaukseen, koska minut tunnetaan enemmän liikekuvauksesta. Sonyn puolelta A7 sarjalaiset ovat suosittuja mutta en nyt suoriltaan osaa sanoa mikä olisi paras vaihtoehto runkona. Tietenkin tässä toki nyt täytyy muistaa se että sarjakuvausnopeudet ovat olleet Sonyn puolella aikalailla huonoja paitsi kalleimissa premium A sarjalaisissa.

Mikä on nykypäivänä ehkä tuota runko tärkeämpi on kyllä linssi. Jos puhutaan linsseistä sanoisin että koiranäyttelyissä myös sisänäyttelyissä ehdottomasti suosituin on 70-200 f/2.8 oli se sitten Canon tai Sony tai Nikon. Se mitä täytyy nyt kuitenkin muistaa tämän linssin kanssa niin sanottu rule of thumb on että jos kuvaat 200mm suljinaika on oltava ainakin 1/200s jotta kuva onnistuu. Se on suositus mutta sen perusteella kannattaa miettiä ISOa ja suljinaikaa. F/2.0 linssien kanssa jollainen on myös itsellä tulee huomattavasti enemmän valovoimaa, mutta tarkennus hankaloituu aika oleellisesti. Toki myös taustan sumeus muodostuu paremmaksi. Valokuvaus on oikeastaan vain suljinnopeuden, linssin aukon ja ISO arvon pyörittelyä. Mutta niin palatakseni linsseihin ei ole mitään järkeä miettiä muita linssejä sisälle kuin vähintään f/2.8 alkuisia. Se että haluaako mennä 70-200mm f/2.8 vai joku ihana Sonyn 50-150 f/2.0 enemmän laajakulmalla on itsestä ja omasta kuvaustyylistä kiinni. Joillekin kuvaajille 24-70 f/2.8 on paras ikinä ja itselle 70-200 f/2.8 on linssi joka on kamerassa kiinni 99% ajasta. Kuvaan 200mm noin 70% kaikista kuvistani vaikka omistankin myös kalliin 28 - 70 f/2.0 jossa olisi valovoimaa ja upeata sumeutta sisänäyttelyihin. Sonyssa on 40mm ja 20mm joten se on minulle varakamera ja enemmänkin videoihin.

Eli jos nyt voi jotain suosituksia antaa sinun täytyy ensin ymmärtää millainen kuvaaja olet. Kuvaatko enemmän zoomailemalla kauas jolloin 70-200 f/2.8 on ehdoton ykkönen vai tykkäätkö ottaa enemmän portrait tyyppisiä hallittuja kuvia jolloin esim joku kiinteä 35mm f/1.4 olisi aivan huikea. Toki tätä ei melkein kukaan tee koska zoomilla on niin paljon enemmän hallittavuutta ja helpotusta. Toki tällöin myös aukko suurenee siihen f/2.8 pintaan. Sisällä on aivan turha lähteä f/4 tai f/5.6 linssien kanssa, tulee vain itku ja hammasta kiristää. Sitten onkin tuo runko mietintä jossa pitää sitten miettiä onko sinulle entuudestaan esim Canonin linssejä, Sony linssejä tai Nikonin linssejä. Canonilla saa nykyisin kohtuullisen edullisesti vanhempia peilillisiä EF linssejä joita voi käyttää peilittömien kanssa adapterilla joka maksaa sen satasen. Itse menin tällä mutta tuossa oli vähän epävarmuutta adapterin ja EF linssin välillä niin päivitin RF linssiin. Sonylla lähtökohtaisesti kaikki peilittömiä kun puhutaan nyt ainakin täyskennoisista kameroista. Tästä en muuten muistanutkaan sanoa mitään, mutta näyttelyihin sisällä en miettisi kuin täysikennoista kameraa. Nikonilla on tällä hetkellä haasteita kannattavuuden kanssa ja he ovat mahdollisesti myymässä linssipuolen, joten en ehkä siirtyisi heidän puolelle.

Jos tyhjästä aloittaisin itse tänään tilaisin Sonyn kameran ja linssit Sonylta sekä Sigmalta. Canonilla on nopeammat kamerat juu mutta RF puoli on vasta nyt avautumassa kolmannen osapuolen linsseille, joista itse unelmoin lähes päivittäin kateellisena. Toki oma Canon R3 ja RF 70-200mm f/2.8 on täydellisesti toimiva peli niin miksipä sitä vaihtamaan.

Mikäli haluat lisää mietintää laita viestiä FB tai Instagram puolelta. Olen hyvin mielelläni auttamassa valinnoissa ja puhumassa valokuvaamisesta vaikka olenkin vain harrastaja :-)
Kuvauksellista

ViestiKirjoittaja Biarritz » 01.06.2026 18:59

Kiitos, kun jaksoit selittää tarkasti ja yksityiskohtaisesti! :-) Huomenna kyselen Rajalalta näiden tietojen/ ehdotusten pohjalta sopivia vaihtoehtoja.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuvauksellista » 02.06.2026 18:49

Löytyikö mitään sopivia vaihtoehtoja Rajalasta? Saitko mietittyä millainen kuvaaja olet tuon zoomi / laajis portraitti mietinnän suhteen? Entä mahdollisuudet hybridikuvaamiseen ja videoon? Entäs ajatukset valmistajan suhteen?
Kuvauksellista

ViestiKirjoittaja Biarritz » 04.06.2026 00:15

Rajalasta löytyi lopulta käytetty Sony A7 Mark II ja siihen Tamron 28-75mm objektiivi. Mulla varmaan on terminologia vähän hakusessa kun myyjä ei ymmärtänyt mitä tarkoitin puhuessani salamanestosta :oops: Mä oon niin pihalla kaikesta mikä menee vähääkään noiden perustermien yli, vaikka olenkin aikanaan näyttelykuvauksen aloittanut jo vuonna 2003 (silloin se eka kamera tosin oli mun äidin filmikamera). Vähän hävettää myöntää, mutta käytän monista mahdollisista asetuksista yleensä ainoastaan lähinnä automaattia, salamanestoa ja jos on kyse muusta kuin koiranäyttelykuvauksesta (omalla kohdalla lähinnä matkailu-/maisemakuvaus) niin iltaisin lisäksi hämärä- tai yökuvausta, joten en aina osaa ottaa kaikkea mahdollista potentiaalia järkkäreistä irti. :shifty:

Ja joo, kun mulla nää termit menee vähän yli hilseen niin osaan parhaiten sanoa että yleensä yritän kehän laidalta zoomailla yksittäiseen koiraan silloin kun kehässä on vielä yksilöarvostelut tai luokkakilpailut meneillään. ROP:in valinnan jälkeen jos kehässä poseerataan erikseen kuvia varten yritän ottaa kuvat lähempää ja zoomaamatta.

Vuosikausia (reilusti yli 10 vuotta sitten) takaperin kuvasin ensimmäisillä digikameroillani näyttelyistä myös videoita. Se on nykyään jäänyt kokonaan taakse.

Huomenna pitäisi päästä testaamaan kameraa käytännössä. Koko päivä meni pitkään matkaan ja varsinkin myöhästyneeseen jatkolentoon, mutta se liittyy enemmän matkailupulinan teemaan niin eipä tässä siitä sen enempää. Jännittää vähän millaista jälkeä huomenna sitten tulee, zoomausta testasin äsken täällä majapaikassa ja se näyttäisi toimivan ihan ok. Myyjä arvioi että tällä käytetyllä on otettu tähän mennessä noin 1000 kuvaa, ja sanoi että kyllä sillä noin kaksikymmentä vuotta vielä pitäisi tulla toimeen. Tässä käytetyssäkin on se kuukauden takuu kuitenkin, niin nämä pari seuraavaa päivää paljastavat jos on jotain perustavanlaatuista sellaista häikkää mitä ei myyntipuheen perusteella pitäisi olla.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Biarritz » 04.06.2026 08:04

Sen ainakin tänäaamuna huomasin että kameran akun luukku ei mene kiinni :crazy: Luulisi tuonkin lukeutuvan siihen kuukauden takuuseen.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuvauksellista » 04.06.2026 23:20

Mukava kuulla, että olet saanut uuden kameran ja linssin. Onnittelut siitä! Nyt vain sitten harjoittelemaan millainen on Sony kamerana ja tulla tutuksi tämän kameran kanssa. Tamronin linssi on toiaan laajispuolen, eli liiemmin et sneaky zoomailuita pääse tekemään, mutta toisaalta jos miettii näitä sisätiloja, jotka mainitsit niin se on valovoimaisempi vaihtoehto kuin pitkät zoomit.

Rungon puolesta, olen vähän huolissani ja sanoisin että on nyt kyllä Rajalan myyjä puhunut ihan ohi suunsa. Runko on kuitenkin julkaistu 2015, joten tuo mainittu 1000 tarkoittaa hyvin varmasti mekaanisen sulkimen lukuarvoa ja eletronisella on varmasti otettu paaaaljon enemmän, mutta kun sitä ei oikein saa sieltä ulos niin jäänyt mainitsematta. Minun uusimmassa kamerassani lukee myös alle 1000 kuvaa, vaikka olen räpsinyt sillä mennen tullen miljoona kuvaa. Se mikä tässä on toki nyt hyvää on se, että täyskennoinen kamera jolla saa otettu kuvia ja opeteltua valokuvaamista valoisassa ympäristössä. En halua liiaksi nyt pelotella, mutta pelkään ettet saata olla tyytyväinen rungon hämäräkuvausominaisuuksiin ja siihen kuin se kestää ISO arvon nostamista ylöspäin, jotta saisi enemmän valovoimaa. Tämä oli 2015 niitä runkoja jotka koittivat peilittömänä kamppailla mekaanisia kameroita vastaan, mutta ei saavuttanut vielä ihan niiden tasoa. Harjoittele ja opettele missä rungon rajat kuitenkin ovat ja tee sen perusteella sitten päätöstä oletko tyytyväinen vai oletko seuraavan puolen vuoden aikana hankkimassa uutta runkoa.
Kuvauksellista

ViestiKirjoittaja Biarritz » 05.06.2026 23:05

Olet oikeassa, zoomi on melko lyhyt - ainakin verrattuna aiempaan kameraani. Mutta toistaiseksi kuvat näyttäisivät onnistuneen ok:sti, ja kun vertaa aiempien kameroideni viimeisten aikojen laatuun (jopa ennen sitä kun viimeisin kamerani meni täysin "käyttökelvottomaksi") niin sisäkuvien laatu on huomattavasti parempi.

Kun saa riittävän läheltä kuvattua, laatu on tälläistä ja se on munlaiselle hyvin amatööriharrastajalle hyvinkin mieluisa laatu:

Kuva

Kuva

Mun isä kommentoi samaa, että vähän epäilee pitääkö tuo "1000 otettua kuvaa" paikkansa. Hän ei ole millään lailla kameroihin perehtynyt, eli siis vielä vähemmän kuin minä, mutta silti hänellä kävi sama ajatus mielessä.

Akun luukku ei tosiaan mene kiinni, mutta akku on sinällään asettunut sen "klipsin" taakse eli ei pääse putoamaan. Toki pidän silti varmuuden vuoksi siitä kiinni samalla kun kuvaan.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuvauksellista » 08.06.2026 23:27

Hyvä että olet tyytyväinen, lopulta se on se tärkein asia. Itsellä kun ei mikään riitä niin se tuottaa välillä vähän päänvaivaa mitenkä aina parantaa. 24-70mm tyyliset linssit ovat todella hyviä kyllä, mutta se on nin täysin omasta kuvaustyylistä riippuvaista mistä tykkää. Tällä hetkellä 24-70mm tyyppiset linssit ovat suosituimpia videokuvaamisessa, mitä suosittelen testaamaan tällä rungolla. Facebook ottaa maksimissaan sitä full hd tyyliä niin hyvin pitisi riitää. Omalta osalta tuo 70-200mm on millä tulee 99% kuvattua vaikka omistankin 28-70, 20, 40, 17-40 vaikka millaisia laajempia ja myös 300mm gigantin.

Kiva että tullut Bolognassa vähemmän tunnettuja rotuja vastaan. Kiitos näistä kuvista. Muistan kun Pariisin WDS näin näitä harvinaisempia ranskalaisia rotuja, oli mukavaa. Cursinu jäi parhaiten mieleen eli Korsikankoira. Täytyy myöntää että olen kateellinen, ei muistaakseni kyllä löydy näitä kahta rotua omista kuvistani :roll:

Tuolle kameran akun luukulle kyllä kannattaa tosiaan tehdä jotain. Joko sitten suoraan olla yhteydessä Rajalaan, joka sanoo että sinä rikoit sen eikä ota mitään vastuuta tai sitten vaihtoehtoisesti voisit kokeilla jos sen irrottaa ja katsoo onko jotain oikeasti rikki. Jos on rikki voisi ehkä jostain löytyä varaosana uusi tai sitten jos haluat panostaa tähän runkoon niin voit katsella jos löytyisi niin sanottua battery grippiä tähän runkoon halvalla jostain. Tässä olisi yksi vaihtoehto: https://www.amazon.co.uk/Neewer%C2%AE-V ... B01B2Q02IK Itse olen hankkinut jokaiseen runkooni aina battery gripin, koska se parantaa huomattavasti kameran ergonomiaa. En voisi edes kuvitella kuvaavani ilman. Toki ainut mihinkä ei ole on pieni Sony mutta siinä onkin panostettu keveyteen ja pieneen kokoon.
Kuvauksellista

ViestiKirjoittaja Biarritz » 09.06.2026 23:25

Korsikankoirat ovat mielenkiintoisen näköisiä, kun niillä vaihtelee tyypillisen maatiaisrodun tapaan aika paljonkin ulkonäkö. Täällä olisi ollut niitäkin ja kun sattuivat tulemaan näyttelyhallin ulkopuolella vastaan tuli mietittyä että hitsi kun missasin niiden kehän, olisivat olleet niin nättejä nämä täällä olleet yksilöt.

Sattumoisin lentokentällä tuli törmättyä toiseen suomalaiseen joka oli kuulemma ollut samaisessa näyttelyssä kuvaamassa, hänellä on ihan oma firma jota varten kuvailee ja jonka kautta myy kuvia. Se tuli huomattua että tässä näyttelyssä oli ainakin niillä kehillä joilla itse kuvasin hyvin vähän varsinaisia näyttelykuvaajia, lähes kaikki vaikuttivat olevan kyseisten rotujen harrastajia. Aiemmissa isoissa näyttelyissä on usein tullut nähtyä samoja kuvaajia eri kehillä, ja usein samoja kuvaajia myös näyttelystä toiseen. Nyt iso osa "vanhoista tutuista" puuttui. No, elleivät sitten toki olleet täysin eri kehillä.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

Paluu Rekisteröimättömät