Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Biarritz kirjoitti:Mua mietityttää eri rotujen "värivirheet". Ymmärrän värirajoitukset kyllä siinä tapauksessa, että kyseinen väri ei alunperin ole kuulunut rotuun ja on vaikkapa merkki muiden rotujen vaikutuksesta. Mutta vasta hiljattain luin shibakasvattajan kommentin somessa, että shibapentueisiin syntyy suht usein myös valkoisia koiria, FCI:n mukaan värivirheellisiä. Jos tämä väri on ollut rodussa olemassa jo alusta lähtien, miksi se on määritelty virheeksi? Eikö kyse silloin ole luonnollisesta ja rodulle ominaisesta väristä?
Biarritz kirjoitti:Dalmatialaisillakin on joku värivirhe joka ei johdu itse perusväristå, vaan siitä ovatko korvat valkoiset vai mustat, mielestäni huono juttu jos tuollaisen pikkuasian takia karsitaan pois jalostuksesta. Ei ole kauaakaan aikaa kun näin netissä kuvan "sitruunapilkkuisesta" dalmatialaista, en ollut tähän päivään asti tiennyt sellaisia olevan olemassakaan. Mun silmiin tosi nätti väritys, vaikka rotumääritelmä ei sitä tunnekaan.
Thirteen_2 kirjoitti:Biarritz kirjoitti:Dalmatialaisillakin on joku värivirhe joka ei johdu itse perusväristå, vaan siitä ovatko korvat valkoiset vai mustat, mielestäni huono juttu jos tuollaisen pikkuasian takia karsitaan pois jalostuksesta. Ei ole kauaakaan aikaa kun näin netissä kuvan "sitruunapilkkuisesta" dalmatialaista, en ollut tähän päivään asti tiennyt sellaisia olevan olemassakaan. Mun silmiin tosi nätti väritys, vaikka rotumääritelmä ei sitä tunnekaan.
Mä luulen, että tuo korvien väritys liittyy kuuloon. Jos koiralla on kokonaan valkoinen korva, se on myös helposti kuuro. Näin ainakin akitoilla, valkokorvat oli ei toivottuja juuri kuurouden riskin vuoksi.
Rekisteripaperissa kiinnitti huomio kasvattajaan, JOHTAJA V.V. Ilmeisesti tärkeä tieto siihen aikaan.
Koiruuksia kirjoitti:Laku oksentaa.
Umac kirjoitti:Ohhoijaa. Laitoin tv:n kiinni klo 20. Nukahdin. Ukko halusi ulos 21:13. Päästin. Odotin unta hetken. Tai jotain. Ukko herätti 23:11. Nyt isompi kiire, selvästi. Siirryin työhuoneen sängylle. Valvoin 02 asti. Nukahdin. Heräsin 03:15, Ukko halusi takapihalle koska isäntä oli mennyt sinne.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa