Koirapulina 2

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirapulina 2

ViestiKirjoittaja Biarritz » 11.05.2025 15:48

Omat ajatukset on palanneet siihen ikuisuuskysymykseen "lyhytkarvaisesta sheltistä", kiitos Tsekin reissun.

Nimittäin "tsekkiläinen täplikäs/ läikikäs koira" (Bohemian Spotted Dog), olen joskus aiemminkin miettinyt tätä rotua shelttikysymyksessä, mutta koska säkäkorkeus on ollut shelttiä isompi, on sekin ajatus vähitellen hiipunut. Mutta pakko sanoa että livenä tämä rotu näytti paljon pienemmältä kuin olin kuvitellut, eikä varmasti ollut keskimäärin tavallista isompi kokoista shelttiä suurempi! Varsinkin kun miettii että turkki saa sheltin näyttämään vähän "paksummalta" ja tämä rotu on puolestaan hyvin hoikka... Ei mikään kääpiö, mutta selvästi pieni ja kompakti koira kuitenkin.

Tokihan ongelmana on että kyseessä ei ole FCI-rotu eli näyttelyitä ei Suomessa voi harrastaa eikä myöskään voi virallisesti kilpailla harrastuslajeissakaan.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 11.05.2025 15:51

Satuitko ottamaan yhtään kuvaa rodusta?
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 11.05.2025 16:38

Wikipedia antaa vähän toisenlaisen kuvan rodusta, kun kuuklettaa "kolmivärinen tsekinkoira", jota suomennoksena tarjottiin.
aunet

ViestiKirjoittaja aunet » 11.05.2025 17:48

Palaan vielä Biarritzin mainitsemaan rotuun ja ettei FCI:hin kuulumattomana ole oikeutettu osallistumaan kilpailuihin. Hiljattain on tehty päätös koskien silkeniä, jota myöskään FCI ei tunnusta. Useissa maissa kuitenkin silken on saanut osallistua jo jonkin aikaa mm. näyttelyihin.

Kennelliiton hallitus on hyväksynyt silkkivinttikoiran rekisteröitäväksi ER-rekisteriin. Rotu sijoitetaan ryhmään 10. Rotu saa osallistua näyttelyihin, kokeisiin ja testeihin 1.1.2026 jälkeen. Nykyäänkin silkenit ovat saaneet osallistua juoksukilpailuihin, tosin osallistumisoikeus on anottava erikseen järjestävältä seuralta, tietääkseni yksikään ei ole kiletäytynyt.
aunet

ViestiKirjoittaja Biarritz » 11.05.2025 18:12

Juu, otin kyllä. Nykyisin mulla ei enää ole omaa sivustoa mihin lataisin kuvia vaan laitan ne Wikimedia Commonsiin. Tässä Wikimedian kategoriassa näkyy kaikki Wikimediaan ladatut kuvat rodusta, siellä joukossa myös ottamiani:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:%C4%8Cesk%C3%BD_strakat%C3%BD_pes

^^ Missä määrin toisenlaisen? Siis toki historia/ alkuperä on täysin erilainen (eläinkokeet), mutta olen käsittänyt että "lyhytkarvaisella sheltillä" tarkoitetaan lyhytkarvaista, helppoa, rakenteellisesti tervettä pienikokoista seurakoiraa. Wikipediassa lukee luonteesta näin:

"Kolmivärinen tšekinkoira on ystävällinen, erittäin sosiaalinen, vastaanottavainen, oppivainen ja se muodostaa vahvan siteen omistajaansa. Se on helposti koulutettavissa, eikä sillä ole taipumusta dominanssiin. Alkuperäinen käyttötarkoitus suosi sekä ihmisten että muiden koirien kanssa hyvin toimeen tulevaa koiraa. Se oppii sietämään myös pienempiä lemmikkieläimiä, mikäli se totutetaan olemaan niiden kanssa pennusta pitäen."

Siihen en ota kantaa, miten paikkansa pitävä Wikipedian luonnehdinta on (varsinkin kun suoraan rotumääritelmistä otetut luonnehdinnat eivät yleensä välttämättä kerro kokonaiskuvaa), mutta siis en ainakaan koe että kyseinen kohta Wikipediassa antaisi erilaista kuvaa kuin mitä "lyhytkarvaiselta sheltiltä" useimmiten haetaan.

Ellei sitten viitattu terveyteen(?):

"Vaikka laboratoriokokeita ei enää kolmivärisellä tšekinkoiralla tehdä, vielä nykyisinkin jotkut yksilöt kärsivät epilepsiasta ja hammaspuutoksista."

Tosin tuossakin "jotkut yksilöt" on hyvin ympäripyöreästi ilmaistu, tarvittaisiin ennemmin tarkkoja lukuja/ tutkimuksia jotka antaisivat paremman kokonaiskuvan terveydestä.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 11.05.2025 18:46

Dacrest kirjoitti:Uroksen omistajalle 10% pennun suositushinnasta, eli 18 x 140e = 2520e

Voiko uroksen omistajalle tosiaan mennä noin paljon? Mun käsitykseni mukaan se on yhden pennun hinta tai yksi pentu, jos uroksen omistaja haluaa pennun. Toki voihan sitä sopia muutakin vissiin. Ja onhan siinä eroa tuleeko uroksesta 1-3 pennun isä tai 18 pennun isä.
Mun Elmo oli isänä yhdelle pentueelle. EN nyt enää muista muita yksityiskohtia, mutta jäi vaan harmittamaan että en ottanut Elmon poikaa itselleni. Järki ja tunteet. järki voitti.
Iidis79

ViestiKirjoittaja aunet » 11.05.2025 19:02

Nuo ovat täysin sopimuksenvaraisia juttuja, siis kasvattajan ja uroksen omistajan. Kun puhutaan esim. pakastespermasta, voi hinta olla moninkertainen eli ihan mitä vaan. Eikä tarvii olla edes ulkomaista spermaa, toki tuontikulut tulee vielä erikseen. Usein maksetaan myös ns. hyppymaksu matkakuluineen jota ei palauteta, vaikka narttu jäisi tyhjäksikin.
aunet

ViestiKirjoittaja Dacrest » 11.05.2025 19:09

^^hinta on se, mitä uroksen omistaja pyytää, mut 10% on nyrkkisääntö. Jotkut ottavat lisäksi hyppymaksun, esim 300e, tuli pentuja tai ei.
Rotunsa huippu-uroksilla voi olla kiinteä hinta, esim 1500e, pentujen määrästä riippumatta. Joillain ulkomaisilla uroksilla voi joutua maksamaan sen, vaikkei yhtään pentua syntyisi.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 12.05.2025 06:07

Biarritz kirjoitti:Juu, otin kyllä. Nykyisin mulla ei enää ole omaa sivustoa mihin lataisin kuvia vaan laitan ne Wikimedia Commonsiin. Tässä Wikimedian kategoriassa näkyy kaikki Wikimediaan ladatut kuvat rodusta, siellä joukossa myös ottamiani:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:%C4%8Cesk%C3%BD_strakat%C3%BD_pes

Mukavan näköisiä "peruskoiria." Pennut tietenkin supersuloisia <3
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 12.05.2025 06:10

10% minä olen aina maksanut uroksen omistajalle. Toki sopimusasioita nuo ovat. Ei olisi kiva maksaa huikeita summia jos ensimmäistäkään pentua ei synny.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.05.2025 08:26

Tämä kannattaa lukea. Alkuperäinen teksti ollut ilmeisesti englanninkielinen eikä käännös ole kovin hyvä mutta asia on tärkeä.

Olen 2000-luvun koira....
- Olen malinois.
Koirien keskuudessa ylitaitoinen, loistan kaikissa tieteenaloissa ja olen aina valmis tekemään töitä: TARVITSEE tehdä töitä.
Mutta nykyään minua pyydetään rentoutumaan sohvalla koko päivä.

-Olen Akita Inu.
Esi-isäni valittiin taistelemaan karhuja vastaan.
Tänään minulta pyydetään suvaitsevaisuutta ja minua moititaan reaktiivisuudestani, kun toinen lähestyy minua.

- Minä olen Beagle.
Kun jahtaan saalistani, korotan ääneni, jotta metsästäjät voisivat seurata.
Tänään minulle laitettiin sähkökaulapanta, jotta olisin hiljaa, ja sinä saat minut palaamaan luoksesi - ei juoksemista - sormia napsauttamalla.

- Olen Yorkshirenterrieri.
Olin kauhistuttava rotanmetsästäjä englantilaisissa kaivoksissa.
Tänään he luulevat etten osaa käyttää jalkojani ja pitävät minua aina käsivarsillaan.

- Olen labradorinnoutaja.
Minun onnen visioni on sukellus lampeen tuomaan takaisin isännälleni ampumansa ankan.
Tänään unohdat, että olen kävelevä, juokseva, uimakoira; sen seurauksena olen lihava, tehty pysymään sisällä ja lapsenvahtina.

- Olen Jack Russell.
Pärjään ketun, ilkeän mäyrän ja itseäni isomman rotan hänen pesässään.
Tänään minua moititaan luonteeni ja korkean energian vuoksi, ja pakotetaan muuttumaan hiljaiseksi olohuoneen koiraksi.

- Olen siperianhusky.
Pohjois-Euroopan hienot, laajat avoimet tilat koettu, joissa sai vetää kelkkoja pitkiä matkoja näyttävillä nopeuksilla.
Tänään mulla on horisonttina vain talon seinät tai pieni puutarha, ja kuopat, joita kaivan maahan vain energian ja turhautumisen vapauttamiseksi, yrittäen pysyä järjissäni.

Olen bordercollie
Minut laitettiin tekemään tunteja päivässä yhteistyössä mestarini kanssa, ja olen kiistaton taiteilija lauman kanssa työskentelyssä.
Tänään he ovat minulle vihaisia, koska lampaiden puutteessa yritän tarkastaa pyöriä, autoja, lapsia talossa ja kaikkea liikettä.

Minä olen...
Olen 2000-luvun koira.
Olen nätti, valppaana, tottelevainen, pysyn pussissa... mutta olen myös yksilö, jonka on vuosisatojen harjoittelun jälkeen ilmaistava vaistojani, enkä ole *ei* sopiva istumaelämään, jota haluaisit minun elävän.

Kahdeksan tuntia päivässä yksin kotona tai puutarhassa - ilman työtä eikä ketään kenen kanssa leikkiä tai juosta, lyhyen ajan näkeminen illalla kotiin tullessasi ja vain pieni vessakävely tekee minut syvästi onnettomaksi.
Ilmaisen sen haukkumalla koko päivän, muuttamalla pihasi miinakentäksi, hoitamalla tarpeeni sisällä, olemalla hallitsematon niinä harvoin löydän itseni ulkona, ja joskus viettämässä päiväni uppoutuneena, surullisena, yksinäisenä ja masentuneena tyynylläni.

Saatat luulla, että minun pitäisi olla iloinen siitä, että voin nauttia kaikesta tästä mukavuudesta samalla kun menet töihin, mutta itse asiassa olen uupunut ja turhautunut, koska tämä EI todellakaan ole sitä mitä minun pitäisi tehdä, tai mitä minun pitäisi tehdä.
Jos rakastat minua, jos olet aina haaveillut minusta, jos kauniit siniset silmäni tai urheilullinen katseeni saavat sinut haluamaan minua, mutta et voi antaa minulle oikeaa koiran elämää, elämää, joka on todella elämisen arvoista rotuni mukaan, ja jos et pysty tarjoamaan minulle työtä että geenini kysyvät, ÄLÄ osta tai adoptoi minua!

Jos pidät ulkonäöstäni, mutta et ole valmis hyväksymään luonnettani, lahjojani ja piirteitani, jotka ovat peräisin pitkästä geenimanivalinnasta, ja luulet voivasi muuttaa niitä vain hyvällä haluamallasi, niin ÄLÄ OSTA TAI ADOPTOI MINUA.

Olen koira 2000-luvulta, kyllä, mutta syvällä sisälläni, se joka taisteli, metsästi, kelkkoja veti, laumaa ohjannut ja suojelija elää yhä sisällä.
Joten mieti **erittäin tarkkaan ennen kuin valitset koirasi. Ja mieti kahden hankkimista yhden sijaan, niin en olisi niin yksinäinen odottamassa sinua koko päivää. Kahdeksan tai kymmenen tuntia on sinulle vain työpäivä, mutta minulle ikuisuus olla yksin.
Kirjoittanut *tuntematon*
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 17.05.2025 10:18

^On kyllä hyvin kirjoitettu!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 17.05.2025 10:36

Eräs rva oli kysynyt torstaikierroksen yhteydessä, koirapuiston läheisyydessä, että onko Ukko bulldoggi :mrgreen:
Ai taivas, nää on kyllä aina hauskoja! Lehmä, bulldog tai pitbull, samapa se.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Dacrest » 17.05.2025 10:55

Ihmisten rotutuntemus on aika hataraa. Paras oli, kun mun westien pentua luultiin kaniksi. :mrgreen:
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.05.2025 11:18

No se on jo :mrgreen:
Jokuhan kertoi ettö oli kävellyt cotonin pennun kanssa ja vastaantullut lapsi oli huudahtanut äidilleen: "Katso, silkkikana" :D
Kerran pentu oli loikonut jossain ja sitö oli luultu tyynyksi.

Yhtä rottweilerinpentuani luultiin spanieliksi, yhtä aikuista labdadoriksi ja nuorena dobermanniksi.

Oltiin kaverin kanssa joskus muinoin kävelyllä, Mulla oli harmaa isovillakoira aika lyhyesä turkissa ja hänellä ruskea nöffi.
Vastaan tuli mies poikansa kanssa. Mies kertoi pojalleen asiantuntevasti: "Tuo harmaa on lammaskoira ja tuo ruskea on karhukoira."
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 17.05.2025 11:35

Mikä ihme edes on silkkikana. :D En voi kyllä itsekään rotutuntemuksella kauheasti kehuskella, mutta sentään lajit pyrin erottamaan. :D
Mea

ViestiKirjoittaja Qppa » 17.05.2025 12:15

Silkkikana on just semmonen cotonpennun näköinen kanarotu. :mrgreen:

Ostin joskus vuos sitten torista juoksumaton, joka ajautui autotallin nurkkaan ulottumattomiin. Oli tarkoitus itseä kuntouttaa sillä, tuoda se oikein sisälle ja mitä kaikkea. Ketunviikset. Siellä se oli lakanansa alla nurkassa kaiken romun takana, unohduksissa raukkaparka.
Tiistaina raivattiin sen tieltä tavaraa pois, kokeiltiin toimiiko. Katsoin mitä koirat tykkää. Hiisiä ei jännittänyt yhtään, ei sitä ehtinyt edes matolle kunnolla käskeä kun oli siellä jo. Kokeili ihan vähän liikkuvallakin ja sama juttu. En tiedä huomasko edes että maa liikkuu, ainakin askel alkoi heti rullata kun maton loppu oli kintereillä. :lol:

Nappoa jännitti jo laitteen piippailu ja hurina ja kaikki niin paljon että sai katsella vierestä kun mattoa testailtiin.
Seuraavana päivänä asemoin maton paremmin talliin, hain pari verkkoelementtiä josta tein laidat ja aloitettiin treenaamaan paikkaa jossa kuuluu olla. Hiisiltä pääsin heti kättelyssä etsimään sopivaa kävelynopeutta ja kokeiltiin kevyttä hölkkääkin. Nappo opetteli vaan menemään pysähtyneelle matolle ja tulemaan sieltä pois ja sai taas tottua sen ääniin. Lopulta senkin uteliaisuus voitti ja torstaina uskaltautui matolle vaikka se liikkui. Semmoista epäsynkkaista äkkiääkkiänamijasittenpois - säntäilyä, mutta se oli jo ihan huikee edistysaskel! Eilen pääsin etsimään Napposellekin kävelyvauhtia, ei enää säntäillyt vaan malttoi käyttää koipiaan niinkuin koipia kuuluu käyttääkin. Matosta tulikin hauska vehje!

Tarvii mattoa vähän kiristää (ja jossain vaiheessa kyllä vaihtaa, on melko kulunut mutta käytetään nyt loppuun) että sillä pystyisi itsekin vähän paremmin tallustamaan, se hiukan luistaa. Sentään sain sen voideltua, koska pitkä seisominen oli vähän kangistanut sitä, luonnollisesti. Se on niin valtava rohjake ettei kyllä sisälle mahdu millään, joten ens talveksi asemoin sen plussalla pysyvän varaston puolelle niin on jumppasali paremmin hollilla.

Ei, matto ei todellakaan korvaa lenkkejä, mutta tarjoaa kropalle liikettä ja aivoille tekemistä silloin kun tilanne sitä vaatii.
Qppa

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.05.2025 12:20

Matto on varmasti hyvä lisä koiran liikuntaan joissain tapauksissa :-)
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Biarritz » 17.05.2025 14:06

Mullakin on ongelmia tiettyjen rotujen tunnistuksessa, mistä hyvänä esimerkkinä The Floor Suomi. Finaalissa tuli viimein koirarodut ja luulin jälleen kerran shih tzua lhasa apsoksi. Niitä en opi varmaan ikinä erottamaan toisistaan. Onneksi nykyisin osaan sentään useimmiten sanoa onko kuvassa lagotto vai perro (niitähän ei tosin Floorissa edes kysytty).
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.05.2025 14:37

Mielesräni Apsolla on enemmän kuonoa. Shih tzu on enemmän lyttynokka. Ja mielestäni jotenkin hentoisempi.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.05.2025 14:39

Mullahan on oma mies tosi taitava tunnistamaan rotuja. Luuli käyttömalinoisia faaraokoiraksi.
Keltaista hoffia kultaiseksi noutajaksi ja mustaa hoffia joksikin vinttikoiraksi. Tulivat meitä vastaan vapaana. "Se noutaja oli ystävällinen mutta se vinttikoira oli vähän arka."

Mun on vaikea erottaa toisistaan (tai edes tietää mikä rotu on kyseessä) isoja valkoisia laumanvartijoita. Kuvasz on kiharalla turkillaan selvä mutta podlahanskit, maremmat, slovakiancuvac. En osaa varmaksi sanoa jos yhden ison valkoisen näen että mikä se noista on. Pyreneittenkoira on omannäköisensä, sen erotan kyllä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Biarritz » 17.05.2025 15:02

Mä tunnistan isoista valkoisista ne samat kaksi eli kuvaszin ja pyreneittenkoiran. Pyreneittenkoirilla tuntomerkki on se pää.

Mutta sitten toinen kompastuskivi onkin vastaavasti "pienet valkoiset". Bichon frisen tunnistaa, mahdollisesti myös maltankoiran. Loput on arpapeliä, mulla on sellainen mielikuva että bolognesella olisi kiharahko karva, mutta varmaan sekoitan sen silti cottoniin.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 17.05.2025 15:15

Noi isot valkoiset on mullekin kompastuskivi. Jos ne laitettaisiin vierekkäin, ehkä tunnistaisin. Erikseen kuvista, aika vaikeaa.

Apso ja shih-tzu on minusta helppo erottaa. Sitsulla on turkki aivan erilainen. Ja pää/kuono. On pienempi, jotkut apsot ovat aika kookkaita ja luustokkaita. Värimaailma näillä on aika samanlainen.

Mutta. Mä jotenkin olettaisin että kuuluu edes jonkinlaiseen yleissivistykseen tunnistaa kotimaiset koirarodut. Kun ei niitä kovin montaa edes ole.

Ja koirarotuja on tänä päivänä pilvin pimein, aina en lähde edes arvailemaan. Yhdessä mätsärissä tutustuttiin ardennienkarjakoiraan. En olisi kuuna päivänä tunnistanut rotua, kuullut kyllä olen nimen.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Biarritz » 17.05.2025 16:47

Mulla on kyllä aiemmin ollutkin sellainen mututuntuma että shih tzulla on lyhyempi kuono, mutta jotenkin onnistun silti aina sekoittamaan ne (ainakin jos eivät ole vierekkäin samassa kuvassa vaan yksittäin jossain nähtävillä).

Kotimaiset rodut toki on hyvä suomalaisen tuntea, mutta täytyy sanoa että voin ihan hyvin erehtyä luulemaan ruotsinlapinkoiraa mustaksi suomenlapinkoiraksi (vaikka teoriassa ruotsalaisella on pienempi säkäkorkeus) ja venäläis-eurooppalaista liikaa karjalankarhukoiraksi.

Tietyissä roduissa se silmä ei vaan millään harjaannu, vaikka olen kuvausharrastuksen myötä nähnyt rotuja laidasta laitaan. Ja olen aloittanut harrastuksen alun perin 2003 (tosin siinä välissä oli muutaman vuoden tauko opiskellessani etelässä).
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 17.05.2025 16:55

Joo, noi laikat! Jotkut on ihan karhukoiran näköisiä. Ja oliko joku venäläinen rotu mikä on ihan pystärin näköinen? Saatan muistaa väärinkin.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.05.2025 16:57

Biarritz kirjoitti:Kotimaiset rodut toki on hyvä suomalaisen tuntea, mutta täytyy sanoa että voin ihan hyvin erehtyä luulemaan ruotsinlapinkoiraa mustaksi suomenlapinkoiraksi (vaikka teoriassa ruotsalaisella on pienempi säkäkorkeus) ja venäläis-eurooppalaista liikaa karjalankarhukoiraksi.

Noita onkin vaikea erottaa. Tyttärellä oli musta lapinkoira ja sitä luultiin hyvin usein ruotsinlapinkoiraksi.
Ja olen joskus miettinyt jostain koirasta että mahtaako olla karjalankarhukoira vai venäläis-eurooppalainen laika?
En ymmärrä miten kukaan erottaa niitä toisistaan kun ovat ihan samankokoisiakin ja molemmat neliömäisiä koiria. :mrgreen:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Biarritz » 17.05.2025 17:00

Tiibetinhelmi kirjoitti:Joo, noi laikat! Jotkut on ihan karhukoiran näköisiä. Ja oliko joku venäläinen rotu mikä on ihan pystärin näköinen? Saatan muistaa väärinkin.

Oli, se tunnettiin karjalais-suomalaisena laikana mutta yhdistettiin samaan rotuun pystärin kanssa. Hyödytti molempien rotujen geenipoolia.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 17.05.2025 17:00

^Toivotaan, että näyttelytuomari erottaa ne toisistaan! :lol:

Apson ja sitsun eroista vielä: apsot on yleensä aika huonolla tuulella! (Ja tää osittain ihan vitsinä.) Aika kovia luonteita on monella. Niin, ja mun tibbeä on luultu apsoksi näyttelyssä, ja ihminen oli ihan tiibetinkoiran omistaja! :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.05.2025 18:05

Mun suomenlapinkoirasta kysyi eläinlääkäri että "Tässähän on lapinkoiraa ja...?"
Vastasin että siinä on lapinkoiraa ja lapinkoiraa. :D
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 17.05.2025 18:10

Aikanaan 90-luvulla tiibetinmastiffia ihmeteltiin koirakoulun pentukurssilla. Että tuossahan on rotikkaa ja...nöffiä? Vastasin, että ei kun rotikassa ja nöffissä on tiibetinmastiffia.
Tiibetinhelmi

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit