Minullakin tosi paljon muistoja, aina sieltä 70-luvun lopusta ja ensimmäisistä koulutuskenttä- muistoista tähän nykyiseen koiraan.
Kävimme tosiaan 70-luvun lopussa ESP:n koulutuksissa Helsingin Patolassa. Tuon ajan nimistä tuttuja monille, mm. Rainer "Raikka" Voutilainen, Marita Packalèn ja mm. Sirkka ja mustaterrieri Igor eli SF K & MVA V-84,-85 JK3 HK3 Blackbeard's Emperor Igor. Raikalla oli kuuluisan Pectus R-pentueen yksi uros, Pectus Rembrandt eli Remu.
Sen aikainen ulkoilutettavani oli seropiuros Miki ja sen muistan ainakin, ettei se tullut rivistä luokseni. Koirathan oli kentällä kaikki samaan aikaan ja ryhmäliikkeistä yksi oli paikallamakuu rivissä ja luoksetulot, koira kerrallaan. Siellä näin ekat viestitreeni näkölähtöinä, Sirkka istui ahkiossa Igorin vetäessä häntä pitkin peltoja ja Raikka laittoi tupakaksi kun Remu oli tikkaisen päällä ja meinasi pudota, haroi kintuillaan tyhjää. Sai se jalkansa takaisin tikkaille ja pääsi tikkaat loppuun. Siitä ympäristöstä siis ajauduin palveluskoirajuttuihin mukaan.
80-luvulla tarina jatkui edelleen toisen saksanpaimenkoiria ulkoiluttaen ja kouluttaen. Vanhemmalla uroksella Derillä oli selän kanssa ongelmaa ja mukaan astui nuorempi Iku, jonka kanssa mm. kävin Herttoniemen raunioilla, Maunulasta julkisilla kulkien. Suoritin soveltuvuuskokeen sen kanssa ja sillä sai siis vapaalipun julkisiin. Kortti missä luki, että tämä koira saa matkustaa HKL:n välineissä ja kaulapantaan hienon merkin.
Sittemmin tutustuin Luukkosten pariskuntaan ja yhteistyö heidän kanssa alkoi, samalla tavoitteellinen treenaus ja kilpailut sekä kokeet. Tuossa sen ajan kilpakoirani Rambo:
https://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoi ... 86&R=166.2Eli Rambo asui ja eli, oli siis Railin koira, mutta olin tiiviisti heidän kanssaan ja koiran elämässä mukana nuorukaisesta asti.
Pääsimme mm. Messukeskukseen näyttelyviikon ajaksi treenaamaan maahan tulevaa agilityä, se oli näytöslajina siellä. Englannista lennätettiin Mr Peter Lewis Suomeen ja Rambo oli aivan parhaimmistoa ko. lajissa, näytösluonteisia pätkiä ja joku kilpailukin siellä kait oli? Saimme myös ruokailla ko. tuomarin kanssa samassa pöydässä ja hän herrasmiehenä imarteli nuorta eli minua puhumalla vaaleasta tukasta ja koiran taidoista. Se oli erikoisempi juttu itselleni, en ollut aiemmin ollut missään tuomaripöydissä tms.
Rambo oli todella hyvä koira, sen luonne oli hyvä ja se teki hommia tunteella. Sen kanssa en muista jännittäneeni mitään, se oli suoritusvarma ja vaihtoi lajista lajiin sujuvasti. Nuo sen pitkät listat on muutoin minun ohjaamiani pääosin, joko maastoilta tai kokonaan, mutta suojelussa en sen kanssa kilpaillut enkä voi haun kaikkia ratoja. Listassa ei näy raunioiden juttuja, se oli loppukokeen suorittanut koira ja taisin mm. tulla sen kanssa kymmenen parhaan joukkoon SM-kisoissa.
Vuodet oli hyviä, minulla oli ihana Raili ja Esa opettajina, "varavanhempina" ja kaikki mahdollisuudet päästä mukaan vaikka mihin, minne nyt koirat ja harrastukset veivät!
Viestimme edelleen ja olen tavannut heidät viimeksi heidän kotonaan toissa kesänä, jos nyt oikein muistan. Paljon on vettä Vantaassa virrannut ja koiria mennyt sen jälkeen, uusia tullut. Heille ja minulle.
Sitten tuli oma koti, oma koira ja koirat. Perhe-elämä jne. Rwu Raxin kanssa muistan matkan Ruotsiin, pienet lapset ja ex-miehen kanssa pakattiin autoa. Naapuri onneksi sattui paikalle kun oltiin starttaamassa, Rax meinasi unohtua kotiin! Siis mikä moka, olet menossa näyttelyyn Ruotsiin asti ja koira jäisi kotiin. Noh, Rax pääsi mukaan, Volvo täynnä lapsia ja koiraa, tavaraa.
Se voitti oman luokkansa Ruotsin pääerikoisnäyttelyssä SSU:ssa eli 12-18kk urokset. Olihan se hieno juttu niin kasvattajalle kuin meille. Siinä kävi vielä niin, että Sven joka esitti koiran, polkaisi vahingossa sen tassun päälle JUST kun saksalaistuomari Spindler oli koiran luona. Koira älähti kivusta ja onneksi tuomari oli tolkun mies, näki tilanteen oikein ja ei antanut sen vaikuttaa koiran sijoitukseen. Ko. tuomari heitti nimittäin rankalla kädellä kehästä ulos joka ikisen koiran joka rähisi. Hän oli täysin ehdoton siitä, ihan sama vaikka kehä täynnä pullisteluvaiheessa olevia rottisuroksia joilla juurikin jullikkaikä päällänsä, vuoden puolitoista. Kokoa on mutta äly tulee jälkitoimituksena ja käytöstavoissa osalla hyvinkin sanomista.
Nykyisen kanssa muistan jonkun, oliko Staffipäivien kehä, kun se esittäjänsä Heidin kanssa sai ns. tarpeekseen ja heittäytyi selälleen kehään. Se oli onneksi loppusuoraa jo ja sillä pullikoinnilla ei sillä kertaa ollut mitään väliä.
Kaiken kaikkiaan vuosikymmenien aikana on ollut kunnia tavata ja asioida upeiden ihmisten kanssa, oli rotu mikä vain. Se tuntuu aivan kohtuuttomalta, että "koiraihmiset" ovat saletisti hulluja, mielenvikaisia ja erikoisia. Kun itselle ei sitä fiilistä jäänyt. Vai enkö vain erota kun olen itse sekaisin kuin seinakello?
Mutta ilman huumoria siis. Ihania ihmisiä, niin paljon oppineena ja saanut olla mukana vaikka missä!