Vertaistukea työttömille ja työnhakijoille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Vertaistukea työttömille ja työnhakijoille

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 14.11.2022 10:50

Vertaistukea työttömille, toimettomille, työnhakijoille yms.

Keväällä työkkäri tai siis kuntakokeilu määräsi mut hakemaan sen vaadittavan 4 työpaikkaa per kuukausi noin 4kk aikana. Hain jopa enemmänkin ja kävin aivan turhan työkkärin työnhaku kurssin (CV:n ja hakemusten yms tekoa, josta sen vetäjäkin sanoi mulle että kurssi on mulle selvästi ihan turha). Olen käynyt työhaastatteluissakin, mutta ei ole tärpännyt. Oletin ja odotin että kuntakokeilun mun oma virkailija ottaisi minuun uudelleen yhteyttä nyt, mutta mitään ei olekaan kuulunut. Ei sillä että sitä kaipaisin, jotenkin vaan vähän ihmettelen kun niillä muuten on ollut tapana seurata näitten asioiden kehittymistä ja määrätä sitten jotain uutta. Olen aina itse ollut aktiivinen työnhakija ja omaehtoinen kouluttautuja, että silleen omatoiminen jo ilman työkkärin velvoitteita.

Mitä kokemuksia muilla on näistä "pakkohauista" jos ei siis ole tärpännyt.
Iidis79

Re: Vertaistukea työttömille ja työnhakijoille

ViestiKirjoittaja näin » 14.11.2022 19:09

Ihan ymmärrettävästi siellä on nyt ruuhkaa uuden asiakaspalvelumallin takia. Jos haluat johonkin palveluun niin jätä yhteydenottopyyntö. Kyllä sieltä sitten ollaan sinuun yhteydessä.
näin

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 14.11.2022 19:16

Siis EN halua mitään yhteydenottoa, ihmettelen vaan kun ensin laitetaan ihminen hakemaan työpaikkoja ja sitten kun se kokeilu päättyy niin työkkäri onkin hiljaa. Ja eihän tämä ole enää uusi malli kun on jo viime vuodelta. 1,5 vuotta ollut ainakin.

Halusin vaan kysellä onko muilla kokemuksia näistä "hae 4 työpaikkaa kuukauden aikana"
Iidis79

ViestiKirjoittaja näin » 14.11.2022 21:45

No olethan sinä ilmoittanut ne hakemasi paikat niin miksi sieltä pitäisi mitään kuulua kun homma on hoidossa? Ethän sinä niitä paikkoja työkkärille hae vaan itsellesi. Ja tämä uusi malli työnhakuvelvollisuuksineen on alkanut 2.5.2022 eli ollut puoli vuotta käytössä.
näin

ViestiKirjoittaja näin » 14.11.2022 21:46

PS. Mikään kokeilu ei ole päättynyt
näin

ViestiKirjoittaja Fran » 14.11.2022 23:53

Mulle on näillä näkymin tulossa viiden viikon lomautus alkaen jouluviikosta. Joutuukohan sinä aikana hakemaan muita töitä? Suunnitelmissa kun on pistää auto pois liikennekäytöstä ja keskittyä hetkeksi omaan hyvinvointiin hektisten työvuosien jälkeen. Tammikuun lopulla alkaa täysi tohina ja ainakin osittain uudet työkuviot ja akkujen lataus on tarpeen.
Fran

ViestiKirjoittaja Umac » 15.11.2022 04:33

En tiedä yhtään mitään työkkärin jutuista mutta voiko ketjua käyttää yleiseen pulinaan työttömyydestä, fiiliksistä, työnhausta jne.? Odotan mitä Iidis79 vastaa.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja näin » 15.11.2022 06:37

Fran, lomautettujen työnhakuvelvollisuus alkaa vasta 3 kk lomautuksen jälkeen. Eli ei ehdi tulla sinulle.
näin

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 15.11.2022 11:48

Umac kirjoitti:En tiedä yhtään mitään työkkärin jutuista mutta voiko ketjua käyttää yleiseen pulinaan työttömyydestä, fiiliksistä, työnhausta jne.? Odotan mitä Iidis79 vastaa.

Vertaistukea työttömille, toimettomille, työnhakijoille yms.
No juuri sitä, en tiedä mikä oli epäselvää.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Umac » 15.11.2022 13:18

Mitä kokemuksia muilla on näistä "pakkohauista" jos ei siis ole tärpännyt.

Tulkitsin molemmat viestisi työkkärin toimintaa koskevaksi ja kun päätit sen ekan noin, päädyin varmistamaan asiaa.

Mutta olen tosiaan vasta yhden työnhakulipareen täyttänyt määräaikaiseen työhön, ehkä olen viisaampi kuun vaihteessa?
Kun ei ole vuosikymmeniin hakenut töitä niin on sillä tavoin ihan pihalla mitä perustietojen jälkeen on hyvä kirjoittaa mm. vapaaseen kohtaan?
CV:n liittämistä ei ollut mahdollista tehdä, ei ainakaan tuossa kohti. Eli seuraavaksi tehtävä se cv.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 15.11.2022 20:36

Umac, varmasti haastavaa jos ei ole vuosikymmeniin hakenut työpaikkoja kun työhaku on muuttunut paljon jo tässä viimeisen 10 vuodenkin aikana. Ja on melkeinpä jatkuvassa muutoksessa. Ja kaikilla hieman erilainen rekrysysteemi.
CV kannattaa tehdä. Ihan vaan vaikka wordiin yksinkertainen oma luomus + kuva. Niitä valmiita pohjiakin on, nekin käy, mutta itse koin että niitä on vaikea muokata. Saahan niistä kumminkin ideaa.
Yleensä kaikissa on ne peruskysymykset, kerro itsestäsi, miksi juuri sinut pitäisi valita.

näin, tarkoitin että tuo työhakuvelvollisuus on mun osalta nyt päättynyt, kun uusia velvotteita ei ole tullut eikä työkkäristä ole oltu muhun yhteydessä. sitä vaan tässä ihmettelin. Ja tuo kuntakokeilu systeemi on ollut jo viimevuoden alusta täällä. Ollut ihan toimiva, ainakin mun oma virkailija ollut hyvin innokas.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Vierain » 15.11.2022 22:03

Olen liki viisikymppinen ja nykyinen työsuhde pisin missä ikinä olen ollut, kestänyt 1,5 vuotta. Enkä osaa ajatella että tässä loppuikäni olisin, vaikka on vakituinen paikka. Ehkä pari vuotta menee vielä, se on tavoite mutta voi olla että lähden jo aiemmin. Avoimia paikkoja seurailen koko ajan ja töitä onneksi riittää. Haen sitten vasta kun oikeasti siltä tuntuu. Työnantajat näköjään arvostaa monipuolista kokemusta eikä monetkaan aukot CV:ssä ole mikään ongelma. Ei niistä yleensä edes kysytä kun keskustelu on jo monipuolisessa kokemuksessa.
Työhakemuksiani ja CV:tä on kehuttu monessa paikkaa, kai ne sitten on hyvät. Eli CV:ssä ei pelkkää listausta työpaikoista vaan hyvä tarkennus työtehtävistä. Hakemuksen teen ytimekkäästi kertoen miksi olen hyvä valinta ja mitä tuon tullessani. Aloitus ja lopetus sellaiset joihin panostettava ja turhat höpinät pois. Oma tapani on sekin että syntymäajan ilmoitan heti esittelyssä ja kuvakin on mukana. En lähde mihinkään "iättömiin hakemuksiin" mutta joka niitä haluaa, saa niin tehdä. Usein myös mainitsen haastattelussa että lapseni ovat aikuisia. En siis ole lasten sairastelujen takia poissa kuten jotkut ikäiseni vielä voivat olla.
Vierain

ViestiKirjoittaja Umac » 16.11.2022 03:32

^^ ja ^ Kiitos vastauksista!

Kuva tosiaan kuului jo tuohon hakemukseen, kuten perustiedoissa oleva syntymäaika joten itsekin aloitin vapaan esittelyn iän kertomisella. Ja minäkin mainitsin kolme aikuista omillaan asuvaa lasta.
Tein koko homman ns. kieli poskessa, ihan intuitiolla. Pitää tarkemmin katsoa cv-pohjia ja lukea jokin perusopas miten haet töitä tjsp.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 16.11.2022 03:46

Minä henkkoht en koskaan aloittaisi työhakemusta että "olen 47-vuotias nainen Turusta". Se on aivan ysäriä. Missään tapauksessa en laittaisi ikää, enkä ole törmännyt että sitä kysyttäisiinkään. Kuvan olen laittanut cv:hen aina, se on otettu valokuvaamossa vartavasten. Olen jonkin verran panostanut cv:n visuaalisuuteen, mielestäni se on helppoa netin pohjilla. Kehuja olen saanut tiivistämisestä, yksi sivu riittää vaikka kokemusta on paljon. Vasemmalla on kapea palsta jossa on avainsanoilla osaamiseni, jotain avainsanoja minusta, ja sitten alimmaisena kiinnostuksen kohteet, viimeisenä listassa "dogs" ja siitä on monesti alkanut juttu. :D Kerran sanottiin, että ihanaa jos saadaan tänne koiraihminen! (Ja saatiinkin.)

(Hakemuksia en tosin ole kirjoittanut vuosiin, LinkedInin kautta tulee niin paljon pyyntöjä. Mutta cv:n ne kuitenkin haluavat ja 1-2 haastattelua pitävät.)
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 16.11.2022 03:49

No hyvä jos edes ysäriä! :mrgreen: Ihan oikeasti kun ei ole mitään kokemusta mistään työnhausta, työt tuli pyytämättä 80-luvulta lähtien, noin karrikoiden.
Ikää ei voinut peitellä, se oli perustiedoissa ja cv:tä ei voinut liittää.

Ajatuksena ns. anonyymi työnhaku on kiinnostava vaihtoehto, ehdottomasti.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6 » 16.11.2022 10:16

Jonnin verran rekrytoivana minäkään en aloittaisi lauseella "olen x ikäinen nainen", ikä ilmenee kyllä siellä rivien välissä mm valmistumisvuosista, eikä ikä tai sukupuoli ole työnantajalle kiinostava (merkityksessä että antaisi jotakin lisäarvoa, että on nimenomaan nainen ja x-ikäinen). Tuonkin lauseen voisi käyttää sen kertomiseen, mitä osaa ja miten se olisi työnantajalle hyödyksi. Eli mieluummin "olen kokenut leikkaussalihoitaja" tms. Jos edes pitää aloittaa noin. Minusta parhaat hakemukset on niitä, joissa on avattu että mitä annettavaa olisi työnantajalle, ja miksi. Toki se sitten edellyttää ottaa selvää, mitä se firma tekee, mutta parempi yksi hyvintehty hakemus kun 100 huonoa.
Kissimyyr6

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 16.11.2022 10:32

Mulla on myös aukkoja CV:ssä koska olen ollut työttömänä ja erilaisissa koulutuksissa ja opiskelijana. Positin myös jotain sellaisia parin viikon "jouluapulainen" pestejä CV:stä koska ne eivät anna arvoa niihin töihin mitä nyt haen. Äskettäin olen myös saanut kiitosta monipuolisesta CV:stä ja hyvistä hakemuksista. Jätin syntymäajan pois CV:stä, mutta kyllähän sen voi arvata suunnilleen kun katsoo milloin koulu on loppunut ja työhistoria alkanut.
Joissakin noissa nettihakemuksissa on laitettava se syntymäaika ja sukupuoli.
Mulla on CV:ssä vain työpaikka, tehtävä nimike ja aika jolloin olen siellä ollut, hakemuksessa sitten avaan sitä mitä olen missäkin tehnyt. Aikaisemmin mulla oli pieni kuvaus CV:ssäkin siitä työstä, mutta se sai CV:n paisumaan liian pitkäksi.
Umac sä voisit hyötyä siitä sellaisesta työkkärin työnhakukurssista millä mä olin. Siellä tehtiin CV:tä ja hakemuksia ja siellä sai ihan hyviä vinkkejä työnhakemiseen. Tai sitten joku enempi henk.koht ohjaus.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Vierain » 16.11.2022 11:09

En ole minäkään vuosikymmeneen aloittanut hakemuksia "olen 47-vuotias sitä ja tätä". Mutta syntymäaikani on CV:ssä näkyvissä, aina.
Vierain

ViestiKirjoittaja Vieras » 16.11.2022 12:31

En jaksa minäkään uskoa että iän esittely on tarpeen sinällään, koska ja kun sen voi tulkita helposti cv:stä. Suosittelen jokaiselle pitämään cv:n ajan tasalla, tiedostomuodossa missä se on helppo aina päivittää. Tämähän on se alue missä työnhakijan monipuolisuus ja osaaminen näkyy. Suomessa on työvoimapula joten tekijät kelpaa. (Luulisi?)
Vieras

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 17.11.2022 11:15

Mulla on nyt jotain ihme väsytystaistelua yhden potentiaalisen työnantajan kanssa. Olen pommittanut niitä monesti tän kesän/syksyn aikana. Ne jo kerran hylkäs mut (vuokrafirman kautta rekrytointi), mutta nyt niillä tuli sama paikka uudelleen hakuun (ollut jo kesästä asti) ja ne soitti eilen mulle, että sopisko haastattelu. No joo, olen edelleen kiinnostunut. Ihmettelen vaan, ettei ne ole löytäny ketään. Tai sitten sinne ei ole jäänyt niitä ketä on palkattu. Palkka on kuulemma ihan hyvä, mut muuten tuntuu olevan joka vuosi uus rekrytointi. Tääkin työ olis 6kk määräaikainen, mahdollisuus jatkoon. Siitä saa kumminkin kokemusta ja sit taas parempi mahdollisuus päästä toisiin työpaikkoihin alalla.
Jos saan paikan työmatka on 100km suuntaansa (kiva ajaa sitä talvella), mutta tarkoitus on toki muuttaa lähemmäs.

Ja mä kun olin jo niin suunnitellut talvihorrokseen vaipumista. :D No tulee todella tarpeeseen tämä työ ja palkka jos saan sen. Pääsee elämässä eteenpäin.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Umac » 17.11.2022 11:23

Pidetään peukkuja! ^
(Harri Gustafsberg)
Umac

Paluu Rekisteröimättömät