Eläinlääkäriliitto on ottanut voimakkaasti kantaa mm dvl2-rotujen (enkkubulla, ranskis ja bostoni) jalostukseen; se on eläinsuojelulain vastaista ja koirilla on paljon vakavia terveysongelmia. Kahta dvl2-koiraa ei kannanoton mukaan saisi yhdistää.
Englannin- ja ranskanbulldoggeissa ei ole löytynyt dvl2-vapaita koiria ja bostoneissa geeniä kantaa 94%.
https://www.sell.fi/uutinen/uusi-tutkimustieto-todistaa-kolmen-koirarodun-buldoggimaisuuden-olevan-yhden-geeninVuosien mittaan monikin eläinlääkäri on ottanut kantaa lyttykuonojen ongelmiin. Tässä yksi tuoreimmista, jossa eläinlääkäriltä kysytään mitä rotua ei itse ottaisi eläinlääkärin näkökulmasta:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/koirarodut-joita-suomalaiselainlaakari-ei-itse-ottaisi-voi-ehka-monelle-tulla-yllatyksena/8566662#gs.hxx9m4"Noin 15 vuotta alalla toiminut eläinlääkäri ja Espoon Eläinsairaalan johtaja Tiina Wright ei halua suoranaisesti lytätä mitään tiettyä rotua, mutta eläinlääkärin näkökulmasta tietyt jalostuksellisesti rakenteelliset ongelmat nostavat päätään."
Videolla nostaa esiin lyttykuonot, joista pahin on englanninbulldoggi (hengityksen lisäksi selkä, lonkat ja sydänsairaudet). Muita mainittuja rotuja mopsi, bokseri, ranskanbulldoggi. Lyttykuonoja ei suosittele kenellekään, pitää niiden jalostusta epäeettisenä.
Normaalikuonoisista mainittu westie (iho-ongelmat), cavalier (sydän). Muotirotuja edustaa labradoodle (arkuus, iho, ruuansulatus).
Kun kysyttiin minkä rodun voisi ottaa, vastaus oli että on paljon kivoja rotuja, vaikkakin kaikissa on omat terveysongelmansa. Muotirotuja ei kannata ottaa, niissä teetetään pentuja dollarin kuvat silmissä.
Mun mielestä on vaan käsittämätöntä että kaikista tutkimustuloksista, eläinlääkäreiden vetoomuksista ja voimassa olevasta lainsäädännöstä huolimatta rakenteellisesti vammaisten ja siitä koko_ajan kärsivien koirien jalostus saa jatkua.
Mä en edes pysty kuvittelemaan sitä kärsimystä kun koira koko ikänsä kamppailee saadakseen henkeä. Joka hengenvedolla. Tai miten kukaan omistaja pystyy sitä vierestä katsomaan. Kasvattajista puhumattakaan.
Ja roduissa missä suurin osa on luustoltaan rikki, mahtaa olla melkoiset, jatkuvat kivut.
Ilmeisesti mitään ei tapahdu ennenkuin julkinen painostus käy tarpeeksi suureksi?