Näyttely ja koe kysymyksiä ja pulinoita

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Näyttely ja koe kysymyksiä ja pulinoita

ViestiKirjoittaja Umac » 11.03.2026 04:34

Clumbberin roikkuvien silmien lisäksi nostettu ko mieshandler esille, hänellä tuomio eläinrikoksesta. En lukenut tarkemmin englanninkielistä lähdettä asiasta mutta siitä mm. mainintaa Tiina Kuusiston tilillä.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Outi.I » 11.03.2026 04:44

Siellä oli muuten saksanpaimenkoirien roppi hylätty ennen ryhmäkehää eläinlääkärin toimesta huonon liikunnan ja epävakaan takaosan takia. Osuin jossain välissä lukemaan sitä valitusta kun on niin hyvä koira. Oli myös video jossa oli roppikehä eikä kumpikaan minusta liikkunut hyvin edes saksanpaimeniksi. Melkoisia katkarapuja kumpikin sekä voittanut narttu, että uros.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 11.03.2026 07:31

^Huomasin saman. Hyvä, että puuttuivat. Ei olisi pitänyt päätyä edes ROPiksi.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Dacrest » 11.03.2026 16:57

^^surkuhupaisaa, että tuomarin mielestä ROP on eläinlääkärin mielestä rakenteeltaan kelvoton. Mut niinhän se menee tänä päivänä sakemanneissa.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Outi.I » 11.03.2026 17:09

Katsotaas saanko onnistumaan sen rop kehän videon linkityksen. En näköjään niin, että oma sivu tulee esiin. Ei muuten väliä, mutta kun siellä on myös kaverin tiedot julkisina joka ei ole täällä.
Viimeksi muokannut Outi.I päivämäärä 11.03.2026 17:16, muokattu yhteensä 1 kerran
Outi.I

ViestiKirjoittaja kooma » 11.03.2026 17:11

Voi koira parkoja. Ihan hirveät ROP ja VSP koirat :(
kooma

ViestiKirjoittaja Outi.I » 11.03.2026 17:41

Nyt minulle tulee uutisiin näköjään keskustelua siitä BIS koirast ja sen silmistä. Ja kyllähän ne kauhean näköiset ovat kun luomi roikkuu varmaan pari senttiä.
Onni on omistaa tuollaisia perusrakin näköisiä koiria.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Belgiter » 11.03.2026 17:57

Mulla on välillä tunne, että noi Cruftsin tuomarit ihan kiusallaan valitsee ryhmäkilpailujen parhaiksi mahdollisimman vänkyröitä koiria: "ei meitä mitkään OE/PETA:n ituhipit määräile, näiden kuuluu näyttää tältä ja piste". Paimenkoiraryhmän voitti corgi, joskin en katsonut, miten se liikkui tai oliko sillä maavaraa tai suorat jalat.

Dobermannin kita vilahti ryhmäkehän lähetyksessä ja hampaat oli suussa 1 X 2.

Sakemanni ei päässyt ryhmäkehään, eläinlääkärin tarkastukseen kuulemma jäänyt. Mitkähän kriteerit siellä on, pitääkö näkyä akuutteja merkkejä kivusta kuten ontumista tai punoitusta vai miksi joku ääripiirteinen jää seulaan ja toinen pääsee läpi.
Belgiter

ViestiKirjoittaja Umac » 30.03.2026 15:02

Tämä ei ole oikea ketju mutta en löydä sopivaa?!

Yhteislenkki kaikille Sipoossa - Suomen Amerikanstaffordshirenterrieriyhdistys ry https://share.google/49erPnky0B9FuoPc4

HUOM! Siis bull-rotuisille.

Amstaffiyhdistyksen Koira hallintaan -työryhmä järjestää yhteislenkin sunnuntaina 19.4. klo 13 alkaen Sipoonkorven kansallispuistossa Byabackenin polulla. Lähtöosoite Byabackenin pysäköintialue, Länsitie 237, Sipoo. Mukaan ovat tervetulleita kaikki bullrotuiset koirat.

Reitin pituus on 1,6 km ja se on melko helppokulkuinen eli sopii profiilinsa puolesta myös vähän nuoremmille ja vanhemmillekin koirille. Reitin varrella on nuotiopaikka ja tarkoituksena on pysähtyä nuotipaikalle paistamaan makkaraa tai muuta syötävää. Otathan omat syötävät ja juotavat mukaan.

Tervetuloa mukaan! Ennakkoilmoittautumista ei vaadita vaan riittää, että ilmestyt paikalle oikeaan aikaan. Toivottavasti nähdään yhteislenkillä mahdollisimman monen kanssa
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Darre » 12.04.2026 13:40

Olin eilen oman rally-tokokisoissa molempien koirien kanssa. Viime keväänä rallyssa valioituneen Hukan pudotin takaisin alokasluokkaan kun se nyt sääntömuutoksen vuoksi on kertaluontoisesti mahdollista. Hukka siis täyttää kesällä 8 v. eikä oikein ollut motivaatiota alkaa opettaa sille uusia mes-luokan liikkeitä kisavarmoiksi, mutta kiva on kuitenkin kisata ja koira tykkää niin tehtiin näin. Hukka saikin ekalta radalta täydet 100 p. ja sijoitus 1., toiselta radalta sitten 96 p., sijoitus 3. :-) (jouduin jälkimmäisellä radalla antamaan useampia käskyjä istumisissa ja siitä tuli 1 p. virheitä). Nykyisillä säännöillä saa yhdellä 100 p. tuloksella halutessaan vaihtaa ylempään luokkaan ja ilmoitankin Hukan seuraaviin kisoihin avoimeen niin päästään eroon hihnasta, ja lisäksi minusta on vähän hassua, että aloon pudotetut valio/mes-koirat kilpailevat samalla viivalla kuin oikeat alo-koirat. Mutta koulareihin se ei toki vaikuta, niitä ei voi saada uudestaan.

Nuorempi koirani Kettu aloitti nyt kisauransa ja saikin ekalta radalta kelpo tuloksen, 87 p. <3 Tokalla radalla sitten eteentulot eivät oikein onnistuneet, lähellä suorituslinjaa seisseitä tuomaria & sihteeriä piti ihmetellä ja yhdellä tehtävällä iski rapsutuskohtaus ja sen vuoksi ylimääräistä liikehdintää, niin jäätiin ilman tulosta. Mutta kivasti Kettu oli suurimman osan aikaa mukana ja kesti hyvin palkattomuuden. Nyt pitää ensi viikon treeneissä pyytää kaksi treenikaveria seisomaan liikkumattomana parin metrin päässä kun tehdään tehtäviä :D Niin opitaan olemaan ihmettelemättä.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja aunet » 12.04.2026 18:31

SuKoKan facebookissa oli juttua agilityvalioiden arvoista. Asia oli kopsattu jonkun agiharrastajan sivuilta alunperin.

"Suomen Agilityliitto esittää, että se ehdottaisi Kennelliitolle, että ko. lajien valionarvoon vaadittava näyttelytulos poistettaisiin kokonaan."

Asiasta oli paljon pohdintoja, mm. siitä, että pian monirotuiset koiratkin voisivat valioitua. Jos näin olisi, ei Kennelliitto voisi sellaisia myöntää vastoin omia periaatteitaan, kun sen päätarkoitus on edistää puhdasrotuisten koirien jalostusta. Onhan näitä valiotitteleitä nykyisin olemassa pilvin pimein, eikä näyttelytulosvaatimus päätä huimaa, H riittää. Esim. koiratanssi vertautuu niihin lajeihin, jotka eivät kerro koiran käyttöominaisuuksista mitään, toisin kuin rodunomaiset käyttökokeet. Tasapuolisuuden nimissä kohta kaikki vaativat näyttelytuloksen poistoa.
aunet

ViestiKirjoittaja Outi.I » 12.04.2026 19:44

Voi se H vaatia paljonkin. Oltiin tutun kanssa Hesan seudulla näyttelyssä ja oma kehä oli surkeasti myöhässä. Kiertelin siinä ja pysähdyin bortsu kehän laidalle katselemaan. Koira sai H, omistaja alkoi kiljua ja juosta koiran kanssa hyppyloikkaa ympäri kehän ja kaikki kehän ympärillä alkoivat hurrata ja taputtaa. Ulkomainen tuomari katsoi silmät pystyssä "mitä täällä tapahtuu" no kehäsihteeri kävi kertomassa, että se koira oli hakenut sitä hoota yli vuoden ja tuli nyt agivalioksi. Eli ei se aina tule helposti. Minä mitään bortsuista ymmärrä, mutta en kyllä olisi kyseistä koiraa rotuisekseen tunnistanut kadulla.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 12.04.2026 19:58

Minusta tuo näyttelytulosvaatimus on kyllä sikäli hyvä, että kyllä rotukoira olisi ulkonäöstä tunnistettava rotuisekseen. Olen nähnyt bordercollieita, jotka ihan täydestä menisivät karhukoirasta. Samaten olen nähnyt bc:n, jota luulin kelpieksi.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 12.04.2026 21:09

Mä olen nähnyt bc:n joka näytti mun silmään aivan nahkacollielta. Että onhan näitä joka lähtöön.

Darren koiruuksilla mennyt tosi hyvin, hienoa! :-)
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 12.04.2026 21:58

Mä saisin mun labbiksen kanssa juosta kyllä muutamissa näytelmissä tuota H:ta varten... Jos joskus sille tarvetta, niin suuntaan englantilaiselle tuomarille, niiden on vaikea antaa kirjallinen huono arvostelu :D
Koira on kyllä ihan puhdasrotuinen mutta ehkä vaikeammin tunnistettava... lintukoiratreeneissä toinen labbiksen omistaja kysyi mitä rotua koirani on :mrgreen: Tosin hänellä oli peruslinjainen versio. Mun koira näyttää ihan kotitonttu Dobbyltä.
Kuva
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja Outi.I » 12.04.2026 22:03

Kyllä, selvä Dobby :D
Se minun näkemäni bortsu näytti lähinnä ajokoiralta jolla on puolipystyt korvat. Mutta varmasti hyvä ja rakas koira omistajalleen.
Toisaalta äitini kysyi ensimmäiset mudit nähtyään mitä kaikkea niissä oli. Toinen oli sen vuoden maailmanvoittaja ja toinen inttivalio. :o
Outi.I

ViestiKirjoittaja aunet » 13.04.2026 08:07

Sen verran perun puheitani H:n suhteen, että voihan sekin tiukassa olla ja joskus onkin. Roduissa, mitkä ovat selkeästi jakautuneet käyttö/näyttölinjaisiin, ovat molemmat ääripäät kyllä hyvin kaukana toisistaan ulkonäön suhteen. Parhaiten tuntemani vinttikoirat ovat tästä hyvä esimerkki ja niissä eritoten grey, whippet ja afgaani. Ja puhun nyt nimenomaan ratajuoksusta, maastolajeissa ei juurikaan eroa ole, sama koira voi pärjätä ja pärjääkin hyvin molemmissa. Esim. afgaanien kovimmat ratajuoksijat ovat ns.alkuperäistyyppiä ja maallikko ei edes tunnistaisi niitä afgaaneiksi, jotka kuitenkin hyvin pitkälti tunnetaan juuri turkistaan. Rotu on edelleen metsästyskäytössä ja tyypillisellä afgaanin näyttelyturkilla ei pitkälle pötkittäisi.

Aiemmissa kommenteissa mainittiin myös korvat. Usein juoksijawhippeteillä on molemmat tai toinen korva täysin pysty, joka ei ole rotumääritelmän mukainen, mutta vauhtia se ei haittaa. Samoin vipuilla voi olla isot kokoerot, mutta silloin ne kilpailevatkin omissa sarjoissaan. Kaikkiin arvokisoihin ylikorkeat eivät kuitenkaan pääse.
aunet

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 13.04.2026 21:14

aunet kirjoitti:Parhaiten tuntemani vinttikoirat ovat tästä hyvä esimerkki ja niissä eritoten grey, whippet ja afgaani. Ja puhun nyt nimenomaan ratajuoksusta, maastolajeissa ei juurikaan eroa ole, sama koira voi pärjätä ja pärjääkin hyvin molemmissa. Esim. afgaanien kovimmat ratajuoksijat ovat ns.alkuperäistyyppiä ja maallikko ei edes tunnistaisi niitä afgaaneiksi, jotka kuitenkin hyvin pitkälti tunnetaan juuri turkistaan. Rotu on edelleen metsästyskäytössä ja tyypillisellä afgaanin näyttelyturkilla ei pitkälle pötkittäisi.

Olen joskus ehkä nähnyt tollasen afgaanin, mutta luulin sitä vain nuoreksi, ettei ole turkki ehinyt kasvaa. Oisko noista rata/käyttölinjaisista afgaaneista kuvia jossain? Ja paljonko niitä on Suomessa?
Ja oliko se niin että ratalinjaiset greyt ja whippetit on pienempiä kuin näyttelylinjaiset. Oon ihaillut niitä pieniä whippettejä. Mulla kun oli isoja poikia.
Iidis79

ViestiKirjoittaja aunet » 14.04.2026 07:13

Suomessa esim. sellainen afgaanikennel kuin Alfajiri kasvattaa tuota tyyppiä. Facebook sivuilta pääsee katselemaan kuvia ja videonpätkiä. Ja kylläpä ne juoksijawiput ovat pienempiä, jo siksikin että suuri koko rajoittaa kilpailuoikeuksia, ei toki estä niitä. Grey ei ole mitattava rotu. Puhtaasti ratalinjainen ja puhtaasti näyttelylinjainen grey eroavat melkoisesti useimmiten ulkonältöön, mutta molemmissa roduissa löytyy myös ns. sekalinjaa. Sekalinjan greytä näkee joskus myös maastokisoissa, yleensä ratalinjan grey on liian nopea maastokisoihin. Useat sekalinjan wiput kisaavat sekä näyttelyissä että maastokisoissa, jotkut jopa radalla.
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 15.04.2026 19:08

Kajaanin näyttelyssä tammikuussa BIS-voittaja nuori sakemanni Sensen Mann Özzie, ei ole tuon näyttelyn jälkeen käytetty missään. Miksihän?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 16.04.2026 10:21

Jos antavat sen nyt kasvaa ja kehittyä? Vaikka melkoinen "broileri" olikin. Kuten oli myös oma rwu joten ei ollut mikään arvosteleminen vaan toteamus.

Tai sitten omistajat eivät vaan ole näyttelyihmisiä?
Emme ole mekään joten vaikka Reino oli ekassa näyttelyssään ROP pentu ja tokassa näyttelyssään, erikoisnäyttelyssä pärjäsi todella hyvin olleen luokkansa (en enää muista mikä luokka) toiseksi paras uros niin ei purrut näyttelykärpänen.

Basenji Laku oli ekassa näyttelyssään VSP. Ei purrut näyttelykärpänen silloinkaan. Varsinkaan kun meistä (mies ja minä) ei kumpikaan pysty itse esittämään koiraa näytelyssä.
Näyttelyt eivät vaan ole kaikkien juttu.

Ei ole mitään tietoa, kunhan arvelen :-)
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 16.04.2026 12:19

Joo, ei pure välttämättä näyttelykärpänen vaikka koira olisi ekassa näyttelyssään BIS-1! :D Eikä varmaan kasvattajakaan "painosta" menemään. Junnusertithän nyt on jaossa, aika moni niitä metsästää kyllä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 16.04.2026 15:43

Mä olen vähän yllytyshullu joten molempien kanssa mentiin nimenomaan kasvattajan yllytyksestä :D

Voisi todeta että näiden vuosikymmenten aikana jokainen kerta kun olen koirani näyttelyyn ilmoittanut, on "syyllinen" ollut kasvattaja.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja dinah » 16.04.2026 17:02

On tuo sakemanni ollut Kajaanin jälkeen SPL-näyttelyssä, niiden tulokset eivät näy koiranetissä. Varmaan panostavat niihin.
dinah

Edellinen

Paluu Lemmikit