Ompelukoneen hankinta

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Ompelukoneen hankinta

ViestiKirjoittaja Hansvili » 30.10.2022 20:08

En ole käsityöihmisiä, ompelen ehkä yhdet verhot vuodessa tai vastaavaa. Suoraa ommelta, ei mitään erikoisuuksia. Tähän saakka olen käynyt ompelemassa äidin luona äidin koneella mutta pitäisi nyt hankkia oma kone nurkkiin pyörimään lähes turhanpantiksi.
Mutta millainen kone hankkia tällaiseen käyttöön? Mitään hienoa kaikilla erikoisuuksilla ei siis tarvitse eikä saa olla, itsellä vaan ei mitään käsitystä merkeistä eikä mistään. Ja toinen kysymys, mistä verkkokaupasta kannattaa tällainen tilata?
Pieni koko plussaa ettei vie varastossa paljoa tilaa.
Ja ei ole vuokrakoneita täällä päin eli se ei ole vaihtoehto.
Hansvili

Re: Ompelukoneen hankinta

ViestiKirjoittaja msk » 30.10.2022 20:47

Mulla on joku halpiskone, on toiminut ihan hyvin sen minkä tarvitsen.Ompelukoneita saa tosi halvalla. Oliskohan ollut HobbyHallista tuo omani.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja TlGER » 30.10.2022 21:07

Mä ostaisin käytettyjen koneiden liikkeestä jonkun vanhan, ne on oikein huollettuna ikuisia siinä missä kiinalainen muovirimpula hajoaa viimeistään parissa vuodessa.
TlGER

ViestiKirjoittaja Outi.I » 30.10.2022 22:58

Samaa mieltä Tigerin kanssa. Huollettu kone liikkeestä. Ne vanhat rautakoneet ovat melkein ikuisia.
Minulla on kaksi konetta. Nykyaikainen halpis Bernette joka on sinänsä ihan hyvä kone esimerkiksi napinläpien tekoon. Toinen on pitkäaikaislainassa oleva 1980 luvun Husqvarna Prisma. Sillä ompelee paksummatkin materiaalit joille Bernette nyrpistää nokkaansa.
Jos et ompele vaatteita esim. joustavista materiaaleista niin tuollainen vanhempi kone on täydellinen.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.10.2022 23:27

Joissakin vanhoissa koneissa on myös joustinommelmahdollisuuksia.
Esim mun 80luvun Pfaffissa on niitä useampi vaihtoehto.
Toisena koneena on vielä vanhempi Husqvarna, missä siinäkin on ainakin kolmiaskelsiksakki, millä olen ommellut kotikotona mm trikoita. Se on mun äidin vanha kone.
Napinläpiäkin sillä kai sai tehtyä.
Pfaffilla ainakin saa, ei tosin täysin automaattisesti.
Mäkin kyllä kannustan hankkimaan huolletun kunnollisen vanhan mieluummin kuin uuden muovirimpulan.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.10.2022 23:34

Eikujoo.
Husqvarnalla sai joustinompeleet, piti vaan erikseen ommella siksakki, ja suora ommel.
Pfaffilla puolestaan pystyy ompelemaan yhdellä ompeleella, vähän tyyliin saumuri. Paitsi se ei leikkaa.
Vieras

ViestiKirjoittaja msk » 31.10.2022 06:32

TlGER kirjoitti:Mä ostaisin käytettyjen koneiden liikkeestä jonkun vanhan, ne on oikein huollettuna ikuisia siinä missä kiinalainen muovirimpula hajoaa viimeistään parissa vuodessa.

Tämä oli mullakin alkuperäinen suunnitelma. Ei kuitenkaan siihen hätään löytynyt inhimillisen matkan päästä kohtuuhintaista käytettyä.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Helmi* » 31.10.2022 08:41

Mulla on Husqvarna Viking Husky Star ja halpiskone tuokin, varmasti Hobby Hallista ostettu. Ompelen tosi vähän ja tuo on siihen käyttöön ollut ihan kelpoinen.
Helmi*

ViestiKirjoittaja Hansvili » 31.10.2022 08:54

No onko käytettyjen koneiden liikkeillä verkkokauppoja? Suosituksia verkkokaupoista?
Pitääpä katsastaa Hobbyhallin ym sivut, Husqvarna lieneekin ihan ok merkki. Uutenakin.
Hansvili

ViestiKirjoittaja msk » 31.10.2022 11:33

Tuohon en osaa sanoa onko käytettyjen ompelukoneiden liikkeillä nettikauppaa.
Itse kyselin ihan vaan tästä lähialueiden (50km) liikkeistä jotka tiesin. Hirveitä hintoja vaan pyysivät joten en viitsinyt niin paljoa sijoittaa tosi harvalla käytöllä olevaan koneeseen.
Tuosta on nyt 2 vuotta ja ihan hyvin toimii halpiskone edelleen.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Purrfect » 31.10.2022 12:24

Saumuria ostaessani google ehdotti myös liikkeitä, jotka postittaakin käytettyjä koneita, mutta taisi lähinnä olla että pitää laittaa viestiä mistä koneesta on kiinnostunut niin saattoivat lähettää. Äkkiseltään en muista liikkeiden nimiä. Mutta sama kokemus minulla, että ompelukoneliikkeessä käytetyilläkin tuppaa olemaan hintaa kun on huollettuja koneita useimmiten ja toki tuurista kiinni millasia on milloinkin tarjolla.

Itselläni on Evan alle 100e uutena maksanut kone, jonka ostin reilusti yli 10v sitten mutta oli tosi vähällä käytöllä viime vuoteen saakka. Sen jälkeen olenkin ommellut kohtalaisen paljon, hyvin on toiminut ja on myös jousto-ompeleet mitkä melkeenpä eniten olleetkin käytössä. Eli halpisräpsy voi hyvinkin toimia myös, toki tuon jälkeen on varmasti osassa halpiksia laatukin huonontunut, esim. Singerin halpikset on nykyisin ainakin saumureissa ilmeisesti todella huonoja.

Viimeksi käydessäni eurokankaassa, oli tiskillä esillä normaalia pienempi ihana violetti/vaaleanpunainen Brotherin ompelukone, hintaa en kylläkään katsonut. Mutta pieniäkin koneita on olemassa. Myös matkaompelukoneita, jotka perus suoralla ompeluun saattaisi toimia eikä veisi tilaa kuten tavalliset, mutta niiden laadusta en osaa sanoa yhtään mitään. Nykyisin kuitenkin jo ihan peruskoneissakin on useampia ompeleita, eihän niitä toki ole pakko käyttää. Googlella löytyy tosi paljon paikkoja mistä voi tilata uusia, mm. tuo eurokangas, Hobby Hall, Prismassakin saattaa olla, ja erinäisiä ompelukoneliikkeitä.
Ostaessa huomiota kiinnittäisin ainakin siihen, mitä neuloja kone käyttää, onko niitä helposti saatavilla, eli onko universaaleja.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Helmi* » 31.10.2022 13:58

Niin, siinähän on just tuo että kun et voi koskaan tietää jos innostutkin tai inspiraatio iskee, ja sitten se kone hyrrää tämän tästä!

Osaako joku innokas ompelija suositella nettiliikettä joka myy kivoja kankaita, ei kauhean kalliita?
Helmi*

ViestiKirjoittaja TlGER » 31.10.2022 14:27

^ kankaita.com
TlGER

ViestiKirjoittaja Outi.I » 31.10.2022 14:29

Eurokanga nyt ensimmäisenä tulee mieleen. Suomalainen tukku joka myy myös yksityisille on https://www.kangastukku.com tuo on Hyvinkäällä. Jos teilläpäin on kirppareita tai kierrätyskeskus niin niistä kannattaa käydä katsomassa löytyykö kankaita.
Tosin jos teet suuren työn ompelemalla vaatteen niin sitä ei kannata halvasta kankaasta välttämättä tehdä koska usein kankaan laatu ja hinta käyvät käsikädessä. Itse en osaa ostaa kangasta netistä koska minun täytyy saada hiplata se kangas koska sillä saa usein tietoa kankaan laadusta.
Kankaita.com on saksalainen ja sieltä voi kestää kuukausia tulla tuotteet pahimmillan ja laatu saattaa olla ihan jotain muuta kuin toivoit. Seurannut ihmisten tappelua sen kanssa kun rahojen takaisin saantin voi takuta.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Hansvili » 31.10.2022 14:38

Hobbyhallissa onkin laaja valikoima näköjään. Eiköhän sieltä joku kone mene tilaukseen. Husqvarnoja ei ole, Singereitä löytyy paljon. Gigantissa taas yllättävän pieni valikoima.
Hansvili

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 01.11.2022 08:15

Liikkeestä käytetty "rauta kone" kestää ja tulee pitkässä juoksussa olemaan ompelukin miellyttävämpää toimivalla koneella joka ei takkua lankojen valinnoilla tai materiaalien paksuuden takia. Helposti mene hermo koko hommaan jos aika menee koneen säätöihin ja muuhun kuin itse ompeluun.

Poikani toi mulle kirppikseltä tämän aarteen, hain tähän ompelukone liikkeestä uuden puolauskumin ja isäntä liimaili poljinta paremmin kasaan. Tekee kauniimpaa tikkiä kuin mun jokusen vuoden vahna husqvarna ja onhan tää ihan sika makeen näkönen. Kokonais kustannus tuolle vuoden -65 Evalle oli 20€
Kuva
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Hansvili » 01.11.2022 08:33

Olisi varmaan aika suuret postituskulut jos tuollaista rautakonetta alkaisi jostain verkkokaupasta tilata :D Enkä tosiaan tiedä missä verkkokaupoissa tuollaisia myydään, ei ilmeisesti missään. Lisäksi ei ole mahdollisuuksia tuollaisia isoja painavia koneita missään säilytellä.
Hansvili

ViestiKirjoittaja Helmi* » 01.11.2022 09:08

Mä löysin vanhan tilan ostaessani talon ullakolta tämmöisen. Pakko on kyllä todeta, ettei hajuakaan kuinka toimii, eikä välttämättä enää toimikaan. Mutta koristeena kaunis!

Kuva
Helmi*

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 01.11.2022 09:59

^on kaunis <3 ja voi olla että kun purkaa ja öljyää kunnolla niin lähtee toimimaankin :)

Hansvili kirjoitti:Olisi varmaan aika suuret postituskulut jos tuollaista rautakonetta alkaisi jostain verkkokaupasta tilata :D Enkä tosiaan tiedä missä verkkokaupoissa tuollaisia myydään, ei ilmeisesti missään. Lisäksi ei ole mahdollisuuksia tuollaisia isoja painavia koneita missään säilytellä.

No ihan noin vanhoja harvemmin on missään kai myynnissä, mutta mm https://www.ompelukonenetti.fi/ toimittaa postikuluitta huolletun käytetynkin koneen, https://www.kone-minna.fi/kaytetyt-ompelukoneet on hyvä asiakaspalvelu ollut ja on muitakin vastaavia liikkeitä, kunhan vaan selailee netistä.

Yksityiseltä jos ostaa käytettyä saa varautua että kone on käytettävä huollossa ja postituksen kanssa on vähän niin ja näin, tuleeko ehjänä lähetetty kone ehjänä perille? Luottaisin ennemmin noihin liikkeisiin.

Jos on mahdollisuus käydä ihan kivijalka myymälässä niin koneita saa siellä myös kokeilla, niiden käyttöön opastetaan ja koneet on huollettuja jonkin moisella takuullaakin varustettuna.
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Hansvili » 01.11.2022 10:11

Kiitos linkeistä verkkokauppoihin. Onpa vain järkyttävän kalliita koneita :shock:
Olen tosiaan tilaamassa verkkokaupasta, kuten aloituksessa jo mainitsin.
Taidan tilata tuolta Hobbyhallista jonkun vekottimen.
Hansvili

ViestiKirjoittaja Helmi* » 01.11.2022 10:46

Onpa noissa tosiaan aika mahtavat hintaerot! Ja pitää miettiä, tarvitseeko kaikkia erityistoimintoja vai riittääkö suora ja sik-sak eri pistonpituuksilla. Mä en ole koskaan edes ommellut napinläpeä ompelukoneella, ja veikkaan että en ompelekaan! :D

Uskon että Hobbarista saat ihan passelin ompelukoneen.
Helmi*

ViestiKirjoittaja Qppa » 01.11.2022 15:31

Uusista koneista en ostaisi halvinta (~200€) mekaanista , enkä myöskään ostaisi sitä halvinta elektronista(~500€). Pienellä budjetilla osta mielummin käytetty vanhempi mekaaninen peruskone. Muutamalla satasella voit saada jo varsin kelvollisen uuden mekaanisen tai laadukkaan elektronisen käytettynä. Jostain 800 € ylöspäin alkaa löytyä varmasti kivoja ja monipuolisia koneita millä saa tehtyä jos vaikka mitä, mutta ei sellaista kaapintukkeeksi ole järkeä hankkia satunnaisia verho-ompeluita varten. Toisaalta vanha painava rautakonekin on hankala kammeta sinne kaapin ylähyllylle. Mikä on budjettisi?
Qppa

ViestiKirjoittaja Outi.I » 01.11.2022 16:03

Tuolta Kone-Minnasta voisin konetta tarvitessani ostaa Noissa on kaikissa vähintään vuoden takuu. Mikä tahansa ennemmin kuin HobbyHallin muovi rimpula.
Husqvarna 235 240 euroa
Husqvarna 350 240 euroa
Janome 625E 295 euroa
Eva Economic 595 195
Outi.I

ViestiKirjoittaja msk » 01.11.2022 16:14

Kaikki noi aivan liian kalliita mulle :mrgreen:
En siis maksaisi noin paljon ompelukoneesta jota tarvitsen aika harvoin.

Jos harrastaisin ompelemista, niin hankkisin varmaan saumurin ja jonkun toisen koneen siihen rinnalle jos olisi tarvetta.

Mulla on toinenkin on toinenkin ompelukone, metallinen Eva mutta se ei toimi enkä halunnut maksaa huollosta niin paljon kuin hinnaksi ilmoitettiin :D
Siispä ostin halpiksen joka ajaa asiansa oikein mainiosti.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Vieras » 01.11.2022 16:25

Mä yritin ommella kaverin jolliain noin satasen muovirimpulalla mm hänen verhoja ja pyyhkeitä. Hänen kotonaan.
Tilanne päätyi siihen että kävin hakemassa kotoa oman Pfaffini, koska sen rimpulan kanssa meni hermot.
Vieras

ViestiKirjoittaja msk » 01.11.2022 16:29

:mrgreen: No eihän se sitten suju jos hermot menee :mrgreen:
Mä olen ommellut tuolla halpiksella sujuvasti koirille fleecetossuja ja muita tarvitsemiani juttuja.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Vieras » 01.11.2022 16:41

Hermot meni kyllä siihen ettei se ompelu ollut kovinkaan sujuvaa sillä rimpulalla. Ihan onneton vempula.
Mutta ehkä eron huomaa kun on tottunut toisenlaiseen koneeseen.
Vieras

ViestiKirjoittaja Qppa » 01.11.2022 16:54

Mä ostin n. 10 vuotta sitten sellaisen satasen muovisingerin kun iski hinku opetella ompelemaan. Voi luoja, se oli aivan kamala innostuksentappaja! Kevyt pömpeli hyppi pitkin pöytää ja potkua ei ollut ollenkaan. Pari viikkoa kärsin, sit hain tilalle Singerin Heavy Dutyn. Nyt on potkua kun niin luvattiin, ajattelin! Ja sepä olikin vielä kamalampi vehje. Hetken toimi jotenkuten, sitten alkoi olla ajoitusongelmaa, eli ylä- ja alakerrat alkoi pyöriä eritahtiin eikä tikkiä yksinkertaisesti enää syntynyt. Eikä siinäkään oikeasti ollut potkua tarpeisiini missään vaiheessa ja suhteellisen kevyt oli sekin. Ja taas, parin viikon päästä vein HD:n takas markettiin, ei kiinnostanut edes selvitellä onko ongelmat korjattavissa ja pistin viestiä huoltoliikkeeseen että oisko mitään mielenkiintoista käytettyä peruskonetta tyrkyllä. Sain nopean vastauksen että joku oli just tuonut Bernina 1001:n sinne, sain sen omakseni parilla sadalla. Heittämällä parhaiten sijoittamani sataset ikinä.

Tällä hetkellä mulla on työkäytössä pääasiassa kolme ompelukonetta. Berninalla teen kaiken tarkan homman, vahvat saumat ja paksut matskut teollisuuskoneella ja sitä iältään uusinta vempelettä en jaksa edes virittää ompelukäyttöön, eli käytän pelkästään brodeeraukseen. Vaikka silläkin pystyy vaikka mitä tekemään, ei vaan tunnu omalta sen kanssa äheltäminen.
Qppa

ViestiKirjoittaja Purrfect » 01.11.2022 17:06

Hyvin minäkin oon saanut tolla alta satasen Evalla ommeltua. Trikootunikat, pari reppua, verhot ja mitähän vielä. Reppujen kanssa meinasi joo palaa käpy, mutta siihen olikin syynä koneen mukana tulleet huonot farkkuneulat joiden takia katkoi normaalia paksumpaa lankaa paksun tukikankaan+kangaskerrosten läpi ommellessa.

Samoin viime vuonna enemmän ommellessa kun alkuun käytin vanhaa, huonolaatuista lankaa, ja niitä koneen mukana tulleita neuloja. Uudella langalla ja laadukkaammilla neuloilla ei ole ollut pahemmin ongelmia kun langansäädöt oppinut saamaan kohdilleen. Joo varmasti ois kalliit koneet parempia, nopeampia, tehokkaampia ja hiljaisempia, mutta kun hyvin tuokin jaksaa paksutkin kankaat (joita tosin en paljoa ompelekaan), niin mielummin ostin saumurin Evan rinnalle trikoita varten.

Jos tosiaan on tarkoitus lähinnä ommella sitä suoraa verhoihin, ja olettaen ettei ole julmetun paksuja verhokankaita, varmasti sillä halpisräpsylläkin pärjää kun opettelee oikeat langankireydet ja säädöt. Singerit tosin jättäisin halpiksista pois laskuista, niitä todella moni haukkunut. Mutta kannattaa satsata kunnollisiin, oikeille materiaaleille tarkoitettuihin neuloihin (schmetz itsellä toiminut parhaiten) ja kunnon lankaan, sekin jeesaa paljon.

*muoks: sopivasti ylläolevakin haukkunut Singerit samoihin aikoihin :D.
Purrfect

ViestiKirjoittaja msk » 01.11.2022 21:50

En muista ton oman halpiksen merkkiä, mutta sen muistan että Singer se ei ole. :mrgreen:
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät