Kirjoittaja Belgiter » 17.02.2026 20:26
Vilppukin täyttää tänä vuonna 10 vuotta! En tosin tiedä sen syntymäpäivää. Toukokuun lopussa tulee päivä, jolloin se on ollut minulla 9 vuotta. Tullessaan se painoi 2,6 kg ja minulle kerrottiin, että se oli edellisen kesän pentuja. En tiedä, oliko se vain laiha vai miksi se oli niin pieni. (Kissojen kokoa/painoa on hankala hahmottaa: mistä tietää, että se on laiha, normaali vai pulska. No, porukoiden kissa on paksu, se painaa 6 kg ja on rugbypallon muotoinen.) Koitin selvittää, kuinka nopeasti kissat kasvavat. Muutama kuukausi myöhemmin se oli minun silmääni tavallisen kotikissan kokoinen ja painoi 3,8 kg (meidän perheessä kissat ovat olleet siskon coonityttöä lukuun ottamatta normaalipainossa siinä neljän kilon hujakoilla, cooni painaa 5 kg ja sen koko onkin lähinnä pitkiä jalkoja ja häntää (huvitti, kun mulle tuli joku keromaan, että cooneilla on lyhyet jalat)). Olin leikkuuttanut Vilpun, hoitanut sillä olevan vamman kuntoon, sekä sirututtanut ja rokotuttanut sen. Mattainen turkkikin oli muuttunut kiiltäväksi.
Serkulla oli kyllä iso maatiainen. Jalkava ja jäntevä kolli. Nappasi aukealta pihalta västäräkin, noin vain. Västäräkki ei tajunnut mitään, vaikka se oli keskellä aukeaa eikä sieppausta nähnyt myöskään 5 - 10 m päässä seisseet kolme miestä. Kissa eli noin 20 vuotta.