Olen omilta saanut ohikulkijoille haukkumisen pois sanomalla "kiitos, riittää". Jollei tehoa, tulee vähän tiukemmin "nyt riittää". Jos on vielä kuulunut vuhkimista (koira on kiihtynyt) olen tylysti/eleettömästi laittanut koiran sisälle.
Vastapainona tietysti namipalkka, kun koira on itse päättänyt olla haukkumatta vaikka mieli tekisi.
Colliet on niin nopeaoppisia ja miellyttämisenhaluisia, ettei montaa toistoa tarvi. Ja sitten vaan sitä palkkaa oikeasta toiminnasta niin kauan kuin koira ohikulkijoista kiihtyy. Kun ei enää kiihdy, voi palkkaamisen jättää pois.
Mennään jo -räkytys on tosiaan huomion hakua, eikä lopu antamalla huomiota.

Oon kait niin immuuni tuollaiselle huomion haulle, ettei mun koirat ole ikinä yrittäneet.
Lis. Collieilla tuntuu olevan kova tarve omistajan kanssa kommunikointiin (tietty monilla muunkin rotuisilla ja paimenkoirilla yleensäkin). Sen kommunikoinnin voi opettaa hillityksi, ilman ääntä tapahtuvaksi.
Ainakin omat on oppineet koskettamaan kuonolla mun kättä tai ihan vaan tulemaan mun eteen silmiin tuijottaen kun haluavat jotain: palkkaa/kehuja, ohjeita tai vahvistusta omalle toiminnalleen. Noteeraan nää eleet, niin koiran ei tarvitse käyttää ääntään.
Tätä on aika paljon arjessa harjoiteltu, niin on ne alun tassulla läpsimiset ja muut suuremmat eleet jääneet pois.
Tänäänkin toinen tuli jatkuvasti mun eteen, silmiin tuijottaen. Tehosti vielä monta kertaa kuonolla käteeni koskettamalla. Ihmettelin, mikä nyt on, kunnes tajusin että sen iltalääke on ottamatta. Lääkekuuri on ollut päällä ja lääkkeen saa voinokareen sisällä (kutsun sitä iltanamiksi). Onhan se kätevää kun koira itse muistuttaa.
Muutenkin colliet tuntuvat rutinoituvan tosi nopeasti. Jos jotain tehdään aina tietyssä järjestyksessä tai tiettyyn aikaan, ne alkavat tosi nopeasti vaatimaan sitä.