Koirapulina 2

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirapulina 2

ViestiKirjoittaja Mea » 17.01.2026 14:39

Tauno taunoilee pihalla, näen tästä ikkunasta. Lumi kantaa sen nyt vaikka on plussakeli.
Mea

ViestiKirjoittaja tuhti » 17.01.2026 15:42

Mea kirjoitti:Hei mutta tuohan olisi täydellinen meidän pikkiksille! Paitsi värin puolesta. :D

// Ja jestas mikä hinta alkuperäisenä! :o

/// Ja vielä, mihin koira tarvitsee pyjamaa?

Oon pyjamia nähnyt käytettävän ohutturkkisilla roduilla talvella ilmeisesti vetoisessa tai kylmemmässä huushollissa
tuhti

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.01.2026 23:08

Meillä Nupulla oli "mekko" kesällä jos olin ajallut sen turkin lyhyeksi. Esti nahkaa palamasta auringossa ja lisäksi suojasi vähän hyttysiltä sun muilta verenimijöiltä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 18.01.2026 02:45

Ukolla oli ollut eilisellä metsälenkillä vaikea tilanne. Koirakot kohtasivat kapealla metsäpolulla, koirat kytkettynä. Mieheni väisti polusta syrjään ns. hankeen seisomaan ja sanoi vielä ääneen Ukolle, että "väistetääs sivuun" ja otti Ukon hankeen seisomaan vierelleen. Toinen koirakko ja herra koiransa kanssa luki kuitenkin tilannetta eri tavoin ja ko FCI1-ryhmän iso uros tuli suoraan Ukon luo. Se oli seissyt hyvin rinta rottingilla Ukon "päällä" haistellen samalla takamusta ja samaan aikaan mies tarkkaili Ukkoa sekä mietti pakoreittiä. Mihinkään ei päässyt kun puskaa ja puuta seläntaus täynnä. Hetken sitä oli kestänyt ja sitten mies kuuli hiljaisen persmurinan Ukon kurkusta, tilanne alkoi olemaan tukala. Pääsivät siitä kuitenkin ilman konfliktia ja harppasivat polulle takas ja matka jatkui.

Mutta jälleen kerran muistutuksena se, miten eri ihmiset lukevat koiriaan ja koiria eri tavoin! "Ai nehän tulevat hyvin juttuun!" - kommenttiin olisi äkäisempi todennut, että miten helv.....sä päästät ison uroksesi mun koiran "päälle" näin vaikeassa paikassa ;)
Kuten sanottu, hermot pitivät ja tilanteessa ei siis sattunut mitään eikä se edennyt rähähdykseen asti edes.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 18.01.2026 07:39

Hyvä ettei mitään käynyt. Olipa taas tavan idiootti siellä toisen hihnan päässä. Kas kun ei ollut koira irti vielä. Jos toinen väistää, pitäisi ymmärtää, että luokse ei mennä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 18.01.2026 09:46

Ikävä tilanne.
Onneksi päättyi kuitenkin ilman draamaa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 18.01.2026 13:54

Laku on mitattu kahdeksasta eri kohdasta, kankaat valittu ja tilaus tehty. Nyt vaan odottelemaan.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja tuhti » 18.01.2026 15:18

Umac kirjoitti:Ukolla oli ollut eilisellä metsälenkillä vaikea tilanne. Koirakot kohtasivat kapealla metsäpolulla, koirat kytkettynä. Mieheni väisti polusta syrjään ns. hankeen seisomaan ja sanoi vielä ääneen Ukolle, että "väistetääs sivuun" ja otti Ukon hankeen seisomaan vierelleen. Toinen koirakko ja herra koiransa kanssa luki kuitenkin tilannetta eri tavoin ja ko FCI1-ryhmän iso uros tuli suoraan Ukon luo. Se oli seissyt hyvin rinta rottingilla Ukon "päällä" haistellen samalla takamusta ja samaan aikaan mies tarkkaili Ukkoa sekä mietti pakoreittiä. Mihinkään ei päässyt kun puskaa ja puuta seläntaus täynnä. Hetken sitä oli kestänyt ja sitten mies kuuli hiljaisen persmurinan Ukon kurkusta, tilanne alkoi olemaan tukala. Pääsivät siitä kuitenkin ilman konfliktia ja harppasivat polulle takas ja matka jatkui.

Mutta jälleen kerran muistutuksena se, miten eri ihmiset lukevat koiriaan ja koiria eri tavoin! "Ai nehän tulevat hyvin juttuun!" - kommenttiin olisi äkäisempi todennut, että miten helv.....sä päästät ison uroksesi mun koiran "päälle" näin vaikeassa paikassa ;)
Kuten sanottu, hermot pitivät ja tilanteessa ei siis sattunut mitään eikä se edennyt rähähdykseen asti edes.

Aiettä tuommoset tilanteet on persiistä :evil: Meille kävi eilen vähän samantapaista. Kaposella metsätiellä vastaan tuli kaksi naista ja chihu flexissä. Pikkukoira käveli sieltä rinta rottingilla sennäköisesti, että väistin omieni kanssa suosiolla hankeen, koska vanhin koirani provosoituu helposti ja tarvitsee aika lailla enemmän tilaa ohittaessa kuin nyt oli käytettävissä. Siinä oli onneksi tilaa väistää ja jonkinmoinen leveämpi kohta kuin tilauksesta. Ja mitä tekee tämä naiskaksikko: jäävät siihen ihmettelemään tilannetta, pikkukoira nousee takajaloilleen ja alkaa räksyttää kuola roiskuen. Omani ohjasin vielä selkä vastaantulijoita päin mutta se ei riittänyt, vaan chihu haukkui ja tempoili flexissä, minkä pystyi. Koska en tehnyt elettäkään liikkuakseni, naiset onneksi jatkoivat matkaa sen verran, että pääsin itse koirineni tielle jakamaan kulkua. Joskus vaan toivoisi, että ihmiset opiskelisivat edes alkeet koirien käytöksestä ja opettaisivat koiransa kulkemaan edes jollain lailla siivosti. Jajoo, minä olen vastuussa vain omistani ja tuolla saa kaikki kulkea miten lystäävät mutta saahan sitä toivoa :angel:
tuhti

ViestiKirjoittaja tuhti » 18.01.2026 15:24

Koiruuksia kirjoitti:Laku on mitattu kahdeksasta eri kohdasta, kankaat valittu ja tilaus tehty. Nyt vaan odottelemaan.

Toivottavasti Laku saa pukunsa pian :thumbup: Kuvia sitten tänne myös :D
tuhti

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 18.01.2026 15:52

Toivotaan, ja toivotaan myös että on hyvä ja sopiva. Lämmin on ainakin <3

Tässä ensihätään tekoälykuva :mrgreen:
Kuva
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja tuhti » 18.01.2026 16:17

^ :D <3
tuhti

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 19.01.2026 07:31

Voi miten hieno tekoälypotretti! :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 19.01.2026 09:27

:mrgreen:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 19.01.2026 09:48

"Pinserinsileä" naama basenjiksi! Olen kuullut pelkkää hyvää ko.takin tekijästä.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 19.01.2026 10:02

Korvatkin ovat mielestäni liian suuret. Ensin oli okranvärinen vaate, kokonaan musta pitkäkuonoinen koira jolla oli valtavat korvat. Kuononselässä ei ollut ollenkaan valkoista,
Tekoäly ei meinannut millään ymmärtää mita halusin. Tunki koko ajan vaatteeseen huppua vaikka sanoin että EI huppua.
Basenjiryppyjä en saanut otsaan vaikka olisin päälläni hyppinyt.
Toinen tekoäky joka tekee mielestäni realistisemman näköisiä koiria, ei tajunnut ollenkaan mitä musta basenji tarkoittaa. Teki koko ajan punaisen joka kyllä näytti basenjilta. Lopulta teki basenjin jolla oli mustaruskea naama mutta ikäänkuin maastoväreissä. Vaate oli koko ajan tummanvihreä.

Nyt olen minäkin kuullut hyvää LanaManiasta. Toivottavasti tulee hyvä haalari.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja TaMar » 20.01.2026 09:39

Huippu kuva, mutta en kyllä basenjiksi arvaisi :D Koirien vaateskene on mennyt iteltä ihan ohi, kun on ollut pelkkiä shelttejä ja collieita paksuine turkkeineen.

PTPS, post-traumatic puppy-stress. Onkohan tällaista diagnoosia, koska mulla se ihan selvästi on :D

Pentuhan oli ihan hirviö ekat viikot. Kädet oli naarmuilla, se roikkui lahkeessa joka kerta kun liikkui johonkin ja sai käsittämättömiä demonikohtauksia ulkona. Se säikkyi kaikenlaisia ääniä ja sai kohtauksen kun meni pois näkyvistä. Tästä hirviöstä ei ole oikeastaan mitään enää jäljellä, mutta huomaan edelleen vältteleväni ja stressaavani asioita sen vuoksi, että kuvittelen noiden em. asioiden edelleen pätevän. Vältän esim. leipomista, kun tulee tunne, että pentu vaan häiriköi koko ajan (ei todellakaan). Joka kerta kun menen alakertaan suihkuun, kuuntelen vähän alkaako se haukkumaan (tietenkään ei ala). Ajoitan imuroinnin sen ulkoilun ajalle, ja mietin suunnilleen edellisenä päivänä, mikä olis sopiva ajankohta hakea pyykit narulta alakerrasta (aivan yks ja sama).

Tiesin kyllä, että musta on näin vanhemmiten tullut tosi mukavuudenhaluinen, rutiineja rakastava jäykkis, mutta en arvannut pentuajan vaikuttavan näin pahasti mun mielenterveyteen :D Saa nähdä, milloin alan uskoa, että koira on jo sopeutunut meidän arkeen, ja ne loputkin jäljellä olevat pentuilut kyllä loppuu joku päivä. Tässä kohtaa olen silti täysin valmis vannomaan, että ei koskaan enää, että jos tän jälkeen vielä koira tulee, se tulee aikuisena :D
TaMar

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 20.01.2026 10:34

Kyllähän pentu voi traumatisoida, Laku traumatisoi koko perheen :lol: Mulla ei tuollaista Saatanan ilmentymää ole ollut ikinä vielä ja koiria on ollut melkein 50 vuotta.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 20.01.2026 10:37

Minun suurin pelkoni on nimenomaan uudessa koirassa se, että pentuaika on s*****nasta ja hermot riekaleina ennen kuin eka viikko täynnä :roll:
Siksi nautin nyt vieläkin erittäin aktiivisesta seniorista ja toivon, että mikään uusi koirakeskustelu ei ole vielä vuosiin edessä.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 20.01.2026 10:49

Tässä iässä ei tosiaan ihan kamalasti enää haaveile pentuajasta, minä ainakaan.
Rauhallinen arki aikuisten koirien kanssa on ihan parasta.
Meillä on mennyt tässä Lakun kanssa puolitoista vuotta aika "stressissä" kissa-asioista johtuen.
Mulla ei ole oikeastaan hereillä ollessa ollut hetken rauhaa kun olen tarkkaillut kissoja ja Lakua että missä kukakin on ettei pääsisi mitään jahtaamisia tapahtumaan. Koko ajan on roikkunut myös namipussi, värinäpannan kauko-ohjain sekä klikkeri kaulassa. Jatkuvaa "kyttäämistä", kieltämistä ja palkkaamista.
Aika väsyttävää. Ja muut koirat ovat luonnollisesti jääneet vähemmälle kun vähät energia on pitänyt keskittää Lakuun ja kissoihin.
En suosittele kenellekään.

Ja painotan että mitään ongelmia EI olisi ollut ellei meillä olisi kissoja. Lakuhan on aivan ihana koira, lähes täydellinen. Reipas ja kotonaan missä tahansa, mamman kainaloinen ja pusupoika. Hyvin oppivainen ja aktiivinen, haluaa tehdä asioita kanssani. Osaa rauhoittua myös ja on perusluonteeltaan kuitenkin rauhallinen.

Kun olen miettinyt mahdollisia rotuja mahdolliseksi seuraavaksi koiraksi niin mielessä on ollut että mahdollisimman helppo, mahdollisimman "lapanen."
Tuntuu vaan että niillä ihanilla pienillä "lapasilla" on kaikilla enemmän tai vähemmän hoidettavaa turkkia. Ja se ei käy. Ja ovat liian pieniä ja hentoisia basenjin kaveriksi.
Viimeisimpänä olen tosiaan miettinyt staffia mutta (olen miettinyt joskus ennenkin) mutta taitaa tosiaan olla niin että niissä on enemmän kuin mitä tulevassa tilanteessa haluan. Ja sitten vielä se mahdollinen vieraskoira-aggressiivisuus.

Lakulle tulee taas huomenna hippettineito leikkitreffeille, sitten on vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
Se tule meille mahdollisesti tulevan koiran pitää "kestää" basenji ja olla sille myös juoksukaveri joten siinäkään mielessä mikään ihan pieni ja karvainen ei käy. Johan se hukkuisi talvisin tuonne lumihankeen eikä myöskään haluaisi riehua ja juosta Lakun kanssa. Laku on hyvin aktiivinen leikkijä, fyysinen ja leikeissään raju koira.

Sellaisia ajatuksia tällä kertaa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 20.01.2026 15:38

Kiva että saatte nyt tutustua whippettiin yhdessä basenjin kanssa. Ehkä näkee eroja ja yhtäläisyyksiä. Jos ette uuteen basenjiin päädy niin mielestäni whippet on oikein sopiva vaihtoehto. Niitäkin tutkitaan nykyään paljon enenmmän kuin parikyt vuotta sitten.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 20.01.2026 16:08

No hitsi, mäkin olin tulossa ehdottamaan whippetiä Lakulle kaveriksi! :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 20.01.2026 16:09

Hyvin vauhdikas ainakin on tuo tyttö. Aika isokokoinen.
Huomenna taas saavat leikkiä.

Basenji olisi tietenkin paras vaihtoehto. Olen vaan traumatisoitunut tästä kissajupakasta :lol:
Mutta siinä vaiheessa kun uuden koiran mahdollinen hankinta on ajankohtainen niin meillä ei todennäköisesti ole yhtään kissaa enää.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 20.01.2026 16:14

Meillä oli tänään kiva tibbetapaaminen! Käveltiin meren rantaa ja olipa ihanan harmaata ja tyyntä joka puolella. Eikä paljoa muita ihmisiä. Tytöt olivat autossa paluumatkalla aika hiljaisia.

Kuva
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Avokaado » 20.01.2026 18:14

^ Koirilla on varmaan ollut kivaa, kun olivat ehkä väsähtäneet ulkoilulla. :-)
...
Ja Lakullakin on ollut mukavaa, omankokoista juoksuseuraa tänään. :-)
Lisään: Luin näköjään huonosti, kun Laku saa vasta huomenna juoksuseuraa. No, on mitä odottaa, vaikka Laku ei sitä vielä itse tiedäkään. :mrgreen:
Viimeksi muokannut Avokaado päivämäärä 20.01.2026 20:00, muokattu yhteensä 1 kerran
Avokaado

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 20.01.2026 18:46

Koiruuksia kirjoitti:Hyvin vauhdikas ainakin on tuo tyttö. Aika isokokoinen.
Huomenna taas saavat leikkiä.

Basenji olisi tietenkin paras vaihtoehto. Olen vaan traumatisoitunut tästä kissajupakasta :lol:
Mutta siinä vaiheessa kun uuden koiran mahdollinen hankinta on ajankohtainen niin meillä ei todennäköisesti ole yhtään kissaa enää.

Whippeteillä on tuo alkukantainen riistaviettikin maltillinen verrattuna basenjiin ja moni whippet solahtaa helposti elämään myös kissojen kanssa. Onhan whippet muutenkin hyvin kissamainen koira.
Iidis79

ViestiKirjoittaja tuhti » 20.01.2026 19:30

Whippetit ovat pääsääntöisesti saalisviettisiä ts. reagoivat liikkeeseen, mikä laukaisee saaliin metsästyksen. Joillakin yksilöillä on myös riistaviettiä ja ne käyttävät myös nenää metsästäessään. Ja jotkut yksilöt ovat sekä saalis- että riistaviettisiä mutta se on enemmän harvinaista kuin tavallista. Ja tosiaan monissa kissaperheissä on myös whippettejä ja yhteiselo sujuu oikein hyvin, jos koira on kissakotiin tullut pentuna. Useat omistajat ovat rodun fb-ryhmässä todenneet, että sisätiloissa elämä sujuu mutta usein kissa ulkona liikkuessaan saattaa laukaista saalistamisen, joten whippet ja edes oman perheen kissa eivät ulkoile pihalla vapaina yhtäaikaa. Whippet eroaa basenjista toki paljon muutenkin. Se ei ole alkukantainen rotu, kuten basenji, vaan rodun historia on melko lyhyt.
tuhti

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 21.01.2026 11:00

Onneksi tässä on aikaa vielä miettiä että mikä olisi paras vaihtoehto.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 21.01.2026 14:11

En ehkä kestä miten suloiset meidän haalarit on. Ja ne aukeaa kokonaan selästä! Eli ihan helppo pukea. Harmi kun huomenna ei taida olla tarpeeksi kylmä eikä tarpeeksi lämmin haalarille kun mennään metsään.
Mea

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 21.01.2026 14:18

Mä laitaisin kyllä ihan siksi ettei lumi tartu jalkakarvoihin niin pahasti.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 21.01.2026 14:23

Siis pakkaslumi ei tartu. Silloin kun tuli katastrofi niin se oli suojalunta. Kyllä ne nytkin aina välillä käyvät pihalla eikä lunta tartu ollenkaan. Tosin kun se suli ja jäätyi, niin se taitaa nyt olla sellaista että kantaa nuo.
Mea

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit