1001 hölmöä kysymystä kissoista

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

1001 hölmöä kysymystä kissoista

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 28.12.2025 10:12

:mrgreen:
Vaikka olen yrittänyt ottaa selvää mahdollisimman monesta asiasta ennen kissan tuloa on mun pää silti täynnä kysymyksiä. Ja vastaukset riippuvat niin paljon siitä keneltä kysyy.

Ottaakko vakuutus kissalle? Ja jos niin mistä?

Näin yhden pentukissan taloudessa miten usein vaihtaa kaikki hiekat ja pestä hiekkalaatikot (2kpl)? Ajattelin että viikko.

Leikatakko kissan kynsisä? Must tuntuu että tolta vois kärjen kynnestä nipsasta. EN ole koskaan leikannut kissan kynsiä, mutta toivon että se on ainakin helpompaa kuin marsun kynsien leikkaaminen. :D Ehkä katson jonkun videon youtubesta vielä. Onko edes mustilla kissoilla mustia kynsiä? EI taida olla.

Mitä kissa syö? :D Nyt maistuu lähinnä vain mushcin raakapullat, hyvä, mutta mulla on monta purkkia ja pussia sitä ruokaa (applawas ja yksi purkki jotain Wild freedom merkkistä kalkkuna ruokaa) mitä sen sanottiin syövän. On se sitäkin syönyt, mutta paljon huonommalla ruokahalulla.

Mistä saa sellaisen läppärin näppäimistön suojan, kun kissa tulee läppärille ihmettelemään hiiren liikkeitä ja jää makaamaan näppäimistölle. Tulee paljon virhepainalluksia ja asetukset menee sekaisin. :mrgreen:
Iidis79

Re: 1001 hölmöä kysymystä kissoista

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 28.12.2025 10:33

harva varmaankaan ottaa kissalle vakuutusta, mutta pissavaivojen (kiteet, kivet, idiopaattinen kystiitti) ja hammasvaivojen tutkiminen ja hoitaminen (forl) on kallista.
ensisijaisesti kannattaa katsoa voiko omia vakuutuksia keskittää ja millä ehdoilla sen saisi, usein kuitenkin jotain alennusta/etua saa jos vetää vaikka kotivakuutuksen ja eläinvakuutuksen samaan yhtiöön.

kaveri joka on kissaihminen vaihtaa hiekat ja pesee lapiot kerta viikkoon, ja sillä menisin itsekin.

kissojen kynsiä pitää leikata, opeta pennulle se ja opeta häkissä matkustaminen, se on tosi tylsää kun kissa huutaa ja laskee allensa kun pelkää boksia/häkkiä henkensä edestä ja sitten sinne vaan pitää mennä.

kissa on lihansyöjä. kissojen ruokinnassa, suosisin laadukkaita ruokia esim. raakalihat, -elimet ja laadukas kuivaruoka, halvat märkäruuat sisältää sokeria ja kissan saa sokerikoukkuun, josta vierottautuminen voi olla todella hankalaa etenkin jos kissa kieltäytyy syömästä yhtään mitään muuta. itse en märkäruokaa syöttäisi ellei olisi pakko, koen turhaksi maksaa ruuasta joka sislätää 80-90% kosteutta, mutta sitten tarvitsee miettiä ruokapuoli laadukkaaksi jos raakaruokaa syöttää mm. tauriinin saanti. joten ymmärän kyllä märkäruuan helppouden.

läppärin suoja.. en osaa auttaa, elmukelmu :mrgreen: eikös kaikki suojat mahdollista kirjoittamisen, joten sikäli ne on huonoja. voisko jostain pahvilaatikosta leikata läppärin kokoisen palan ja kun kissimissi tulee tekemään töitä niin ottaa sen äkkiä vaan siihen suojaksi?
hei sellanen aamiaispöytä/sohvan käsinojasuoja/tarjotin mikälie nyt olikaan? vähän voi olla jo kallista puuhaa, mutta tuli vaan mieleen :mrgreen:
Viimeksi muokannut *kiranas* päivämäärä 28.12.2025 10:49, muokattu yhteensä 1 kerran
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 28.12.2025 10:49

Joo kuljetuskoppaan se saa tottua ja tarkoitus on opettaa kissa valjaisiin ja ehkä saan hommattua sellaset lemmikkikärryt.

Katselin just noita ell hintoja. Hirveää, kun pelkkä käynti on monessa paikassa jotain 160€ (20-30min).

Se läppärin suoja olen nähnyt sellaisen niinkuin korotettu läpinäkyvä. Ehkä se oli t3mu mainos.
Se on niin jännää kun hiiri on näytöllä, sitä pitää päästä läpsimään.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 28.12.2025 10:56

Kissanhiekan kotiin tilaaminen esim M&M:stä. Toimiiko? Mietin, että olen pulassa jos ne vaan jättää tonne alas 4x14kg säkkejä. Hissi on ja 3.krs. Tuohan ne kotiovelle asti?
Iidis79

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 28.12.2025 11:04

Tuohon hiekkalaatikon pesuun ja hiekkojen vaihtoon sen verran, että riippuu valtavasti, millaista hiekkaa käytät. Aikoinaan käytettiin kissoilla halpaa markettihiekkaa. Silloin heivattiin kaikki hiekat pois kerran viikkoon ja kuurattiin astia silloin. Nykyään käytän paksun kerroksen laadukasta hiekkaa (meillä Everclean) ja hoito on enemmän sellaista, että sattumat kerätään pois ja lisätään hiekkaa. Vaihdan koko hiekan aika harvoin, en edes kuukausittain. Saatan kyllä pestä laatikon välillä, eli kippaan hiekat toiseen, puhtaaseen lootaan ja pesen vanhan.

Vakuutuksen kannattavuus on vähän siinä ja siinä. Itselläni on kahdella vanhalla kissalla vakuutus. Kissoista nuorempi täyttää parin viikon päästä 11 vuotta, vanhempi keväällä 14. Ihan hirveästi ei ole ollut hyötyä vakuutuksista, kun nämä ovat olleet terveitä. Toisaalta nuo vanhemmat vakuutukset ovat kai ehdoiltaan edullisia, enkä uskalla tässä vaiheessa irtisanoa niitä, koska vanhuuden vaivoja alkaa ilmetä. Vanhempi kissoista onkin jo päässyt vähän hyötymään vakuutuksestaan.

Kissan kynsien leikkuu on tosi helppoa, kun painaa kynnet esiin varpaista. Minusta niitä on pakko leikata, koska muuten niskaan hyppäävä kissa tuntuu aika ilkeältä.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Mella M » 28.12.2025 11:06

Mulla ei ole koskaan ollut vakuuutusta lemmikeille. Veikkaan, että halvemmalla on menty näin, mutta tämähän on aivan sattumanvaraista kuinka tapaturma-altis ja sairas tapaus sattuu kohdalle ja haluaako, että on joku turva sitä varten, että joku kerta se eläinlääkärilasku voi olla tosi iso. Kannattaa lukea huolella, että mitä vakuutus korvaa ja mitä ei.

Hiekan vaihtoväli riippuu varmasti aika paljon hiekasta. Itse olen käyttänyt vain Evercleania ja se tekee niin kiinteät pissapaakut, että kokonaan vaihdoin hiekan kerran kuukaudessa. Siivosin päivittäin ja lisäsin hiekkaa tarvittaessa ja sitten kun se Everclean laatikko oli tyhjenemässä, niin en enää lisännyt ja odotin vaan, että hiekkaa on sen verran vähän, että heitin kaikki hiekat pois, pesin laatikon ja kokonaan uudet hiekat laatikkoon. Jos hiekka on hyvää, on sitä turha heittää kerran viikossa roskiin ja tulee aika kalliiksikin. Uskon, että sulla "silmä" ja ehkä nenäkin kertoo aika pian, että koska hiekkaa pitää oikeasti vaihtaa kokonaan. Laadukas hiekka maksaa tässä minun mielestä aika nopeasti itsensä takaisin. Pellettejäkin joskus kokeilin, mutta ne alkoi minusta haista tosi herkästi ja en kestä yhtään kissanpissan hajua. Kaverini kissa käyttää kristallihiekkaa ja se on musta jotenkin tosi hämärä juttu, ei tee niinku paakkuja ollenkaan ja olen jotenkin epätietoine, että mikä on likaista ja mikä puhdasta.

En ole koskaan leikannut kissan kynsiä eikä ne ole koskaan myöskään aiheuttaneet mitään vaivaa eikä eläinlääkärinkään mukaan kynsissä ole ollut mitään. Mulla tosin kissoilla on ollut aina kiipeilypuu, jota pitkin on siis pitänyt kiivetä että pääsee ylätasolle. Suuri osahan kissojen kiipeilypuista ei ole mitään kiipeilypuita vaan eräänlaisia tasohyppelyjuttuja, joissa kissan ei tarvitse kayttää juurikaan kynsiä eikä lihaksia. Mun kissat ovat myös aina ulkoillessa (myös valjaissa) kiivenneet puihin ja tähän olen kaikki pennusta asti opettanut. Jos kissa ei ole ahkera kiipeilemään, niin silloin kynsien leikkaamiselle voi olla tarvetta. Mä en myöskään leikannut siksi, että niillä tylpillä kynsillä olisi ollut hankalampi kiivetä. Rokotuksilla voit kysyä myös eläinlääkäriltä tähän näkemyksiä. Mielummin kuin leikkaisin kynsiä, yrittäisin keksiä tapoja tarjota kissalle lajinomaista tekemistä.

Mulla kissat ovat syöneet märkäruokaa, raksuja ja sitten olen itse laittanut niille lihaa. Kana on yleensä ollut herkkuja ja possun sydän on hyvää jäystettävää hampaille. Yleensäkin kokolihapalat on kissan hampaille hyväksi, kun se saa jäystää niitä, joten tarjoile jauhelihapullien lisäksi välillä siis kokolihaa. Seitä mun kaikki kissat ovat rakastaneet ja varsinkin kevyesti kypsennettynä. Ja katkarapuja, mutta koska niissä on suolaa, se on ollut sellainen satunnainen herkkku, jota on saanut vain pienen määrän kerrallaan. Katkarapuja on myös hyvä liottaa lämpimässä vedessä, että liika suola liukenee pois. Joku mun aikaisemmista kissoista tykkäs tosi paljon muikuista mitkä söi siis raakana ja kokonaisena, kävin välillä kalatiskiltä ostamassa sille 3 - 5 muikkua. Märkäruuan syöttämisesta voi tosiaan olla montaa mieltä, mutta useiden kissojen ongelma on se, että ne saavat liian vähän nesteitä mikä voi aiheuttaa pissavaivoja, joten jos syöttää paljon raksuja, niin sitten tulee sekoittaa vettä vaikka jauhelihaan tms. Pelkillä raksuilla kissaa ei kannata pitää. Raksut on hyväksi hampaille ja siksi niitäkin on hyvä olla saatavana mutta nesteen saannista kannattaa huolehtia.

Ohjeita lukemalla menee pää pyörälle, kun ohjeita ja mieltymyksiä on niin monenlaisia ja niin monia asia riippuu milloin mistäkin. Näistähän saa ihan tappelun aikaan jossain kissapalstalla. Aikaa myöten sinulle varmasti kehittyy hyvät käytännöt just oman kissan ja omien olosuhteiden kanssa.

Näppäimistön suojasta ei ole tietoa, vaikka olisi ollut tarvetta kyllä :D
Mella M

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 28.12.2025 11:10

^ kristallihiekanhan piti poistua markkinoilta vuosia sitten, koska se on niin epäekologista. tuo on huonoin ja epähygienisin vaihtoehto kaikista, eikä kissa pysty toteuttamaan niin hyvin lajityypillistä käyttäytyimistä eritteiden peittämiseen.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Mella M » 28.12.2025 11:15

Tämä kaverin kissa on ulkokissa (asuvat maalla aivan omassa rauhassa) ja pyytää ulos tarpeille silloinkin kun ei muuten käy ulkona. Joskus todella harvoin tekee laatikkoon, joten hiekalle on tosi vähän käyttöä, mutta kun olen ollut heillä välillä kissavahtina, niin aina mietin, että onkohan se käynyt täällä vai ei :D Joo, ei ole tullut itselle lainkaan sellainen fiilis, että tätä tekis mieli hankkia omalle kissalle.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 28.12.2025 11:40

Iidis, tsekkaa oman kaupunkisi kunnaneläinlääkärin sivusto myös. Mm. rokotukset ja kastraatio voi hyvinkin olla edullisempaa heillä?
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 28.12.2025 12:18

On laadukas hiekka käytössä ( compact care M&M:stä). Joo, en mielellään kyllä heittäis turhaan hiekkaa pois. Jaoin 14kg säkin kahteen laatikkoon ja olen (nyt lomalla ollessa) poistanut pissa ja kakkapaakut melkein heti. Tähän varmaan vaan oppii kun eletään.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Avokaado » 28.12.2025 12:44

Mulla ei ole koskaan edes ollut kissaa, mutta seuraan tyttären kahta kissaa.
Vakuutuksesta sen verran, että molemmilla kissoilla on vakuutus ja se tuli käyttöön tuossa joulun alla toiselle kissalle. Se söi lahjanarua ja narunpätkälle tuli kyllä reilu hinta. Omavastuutakin vielä jäi maksettavaksi "kelpo" summa. Ja vielä päivystysaikana kaikki tapahtui. Kun paska osuu tuulettimeen, niin se sitten osuu kunnolla. Vahinkohan ei tule kello kaulassa, vaikka olisi kuinka tarkka eläimen kanssa.

Tyttären puoliso teki molemmille näppiksien suojat, ja nyt kissa saattaa maata suojan päällä ilman, että koko kone ei menee tilttiin, kuten toiselle kävi kesken työkokouksen.

Kissat voivat olla myös aika ronkelia ruuan suhteen.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 28.12.2025 15:27

Sitä hiekkaa ei myöskään kannata pihtailla eli pitää reilun kerroksen sitä laatikossa. Silloin paakkuuntuva hiekka toimii parhaiten etkä joudu irrottelemaan sitä pohjasta, jolloin paakku hajoaa helpommin.
Itse vaihdoin tosi harvoin koko hiekkaa, meni joskus kuukausiakin ettei ollut tarvetta vaihtaa. Laatikot pesin useammin.
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 28.12.2025 15:53

Ei ole meilläkään vakuutuksia. Jossain vaiheessa yritin katsoa niiden hintoja, mutta siihen nähden mitä ne loppujen lopuksi korvaa (käytännössä ei mitään perusterveysjuttuja) niin totesin jotta jos ei terveyden suhteen huono tuuri käy niin niillä vakuutusmaksuilla jo aika monta lääkärikäyntiä kuittaa. Mut toki kannattaa nuo oman talouden mukaan miettiä onko puskuria tarvittaessa irrottaa rahaa yllättäviin tarpeisiin ym.
Kynsistä meillä leikellään terävimmät kärjet pois ihan käsittelymukavuuden vuoksi, ja minimoimaan vahinkoja kissapainitelminnöissä. Kissan kannalta välttämätöntä se ei olisi, mutta vaikka kissa ei mitenkään tahallaan raapisi niin helposti ihminen jotain naarmuja saa ihan peruspalluttelussa leikkaamattomien kynsien kanssa, saati jos on joku panikointitilanne.
Märkäruokiakin on ihan kelvollisia, mut toki hintaa niillä on enemmän kuin jossain latzjauhomössöissä. Kannattaa ottaa kokeeksi joitakin missä on asiallinen tuoteseloste jossa kerrotaan ainesosat tarkemmin kuin "eläinperäisiä aineksia" tai "kasviperäisiä proteiineja" ja että niissä ainesosissa on mahdollisimman paljon ruokaa (ts jotain eläintä) eikä halpoja täyteaineita kuten jauhoa, hernettä, perunaa ym. (Sama toki pätee kuivanappuloillekin, mutta itse mielummin pääosan ruoasta annan kosteina versioina ja nappuloita iltapalana tai jos on yön yli reissussa). Kissakohtaista sitten mikä parhaiten kelpaa, jotkut tykkää kastike/hyytelöpaloista (meillä ne usein oksennetaan) toiset mureke/patee/moussetyyppisistä. Aika monille kelpaa ne missä on käytännössä pelkkää kanaa tai tonnikalaa.
Meillä kaikki hiekat (tai takakuistin vessassa puurakeet) vaihdetaan harvoin, eli yleensä vaan poistetaan sattumat ja tarvittaessa uutta sekaan. Silloin tällöin annan hiekan vajua aika ohueksi kerrokseksi ennen perusteellisempaa putsausta niin että mahdollisimman vähän menee hukkaan kaikkea vaihtaessa. Silloinkin yleensä hiukan ripottelen vanhaa hiekkaa pinnalle että säilyy tutut hajut.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 28.12.2025 16:33

Varmaan kannattaa jo hyvissä ajoin tsekata paikallinen eläinlääkäritarjonta, Lahden seudulla niistä ei taatusti ole pulaa. Ettei sitten hädän mahdollisesti kohdatessa tarvitse lähteä kuskaamaan siihen kaikkein kalleimpaan paikkaan.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Hetuli » 28.12.2025 16:58

Kuten jo useampikn on sanonut niin hyvään kissanhiekkaan kannattaa panostaa. Käytän myös Evercleania ja tilaan sen Peten Koiratarvikkeesta, 40 litraa kerralla ja tulee suoraan kotiin. Laatikkoa kokonaisuudessaan ei tarvitse pestä kovin usein. Puhdistan laatikkoja suhteellisen usein, eniten käytettyä 3 kertaa päivässä, välillä ei peitetä ja välillä kasataan hiekka isoksi keoksi. Hiekkaa on tosiaan hyvä olla paksu kerros laatikossa.

Kyllä kotiinkuljetus yleensä tarkoittaa ihan asunnon ovelle kuljetusta jos ei muuta sanota.
Mulla ei ole ollut koskaan vakuutuksia mutta kissojen kohdalla kyllä joutuu varautumaan, että terveelläkin kissalla hammashoito tulee maksamaan. Minusta vakuutukset ovat kalliita ja ehdot melko huonoja mutta tätä kannattaa miettiä omalta osalta.

Kissojen syöminen on vähän tähtien asennosta kiinni mikä sattuu kelpaamaan. Meillä syödään viljattomia raksuja. Seiti on suuri suosikki kaikille kolmelle. Kissoille tarkoitetuista märkäruoista syödään pääasiassa kaloista tehtyjä. Vesi kannattaa vaihtaa usein - kissat ovat luonnostaan huonoja juomaan ja sitä voi joutua tarkkailemaa

Sanoisin, että on hyvä varmuuden vuoksi totuttaa pentu kynsienleikkuuteen. Niitä voi joutua silloin tällöin nipsaisemaan.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Outi.I » 28.12.2025 18:43

Kissanhiekasta ei kokemusta, mutta olen Peteltä tilannut koiranruokaa kotiinkuljetuksella ja on toiminut hyvin. Meillä posteljooni soittaa ennen ovelle ilmestymistä, että oletko kotona. Yleensä kaksi 10 kg pussia kerralla.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 28.12.2025 19:00

En ole koskaan ottanut vakuutusta omille populaatiokissoille ja onneksi ovat aika terveitä olleet. Mutta hammaskiveä tulee jokaiselle kissalle viimeistään iän karttuessa ja se on kaillista lystiä, siis kissojen hampaat. Voi olla myös parodontiittia tai joku muu hampaita syövyttävä hammassairaus.

Meillä syövät raakaa, osin samaa kuin koirat (juu, kyllä maistuu) , pääruokana kuitenkin on possun sydän ja MJAU purkkiruoka koska se on viljaton ja saa ihan tuosta marketista. Nappuloita on myös vaihtelevasti vähän sen mukaan mistä edullisesti saa. Viljatonta sekin.

Kissanhiekkalootina meillä on ihan tavalliset 50 litran muuttolaatikot. Muoviset siis. Niitähän saa kaikista rautakaupoista. Niihin on jokaiseen kipattu säkillinen Racinelin Take Care kissanhiekkaa joka on minun mielestäni ihan parasta. Kokonaan en putsaa noita lootia kovinkaan usein. Kun hiekkaa on niin paksu kerros, ei pissa pääse menemään laatikon pohjaan saakka eikä kokonaan vaihtamiselle ole tarvetta kuukausiin. Meillä kissat tosin tekevät myös ulos. Kissanhiekat putsataan kerran päivässä ja usein joissain laatikoissa ei ole mitään.
Nuo muoviset muuttolaatikot ovan IKEAn HOL-ristikkopöytien sisällä. Pöydän sivuun (tai päätyyn riippuen siitä missä laatikko on) on sahattu reikä josta kissa pääsee sinne sisälle.

Kuva

Kynsiä ei meillä muuten leikata ikinä, mutta kun tulee koiranpentu taloon niin leikataan kaikilta kissoilta etujalkojen kynnet. Ei olla sen kummemmin harjoiteltu mutta onnistuu siten että kissa on miehen sylissä ja minä napsin nopeasti.

Kuljetuskoppaan kannattaa tutustuttaa kissa ihan jokapäiväisessä elämässä että koppa on sen mielestä kiva. Moni tuskailee ettei saa kissaa koppaan, meillä kun laitan kopan/kopat jonnekin niin kissat menevät heti niihin. Kun laittaa pehmeän alustan pohjalle niin meillä ainakin tykkäävät nukkua kuljetuskopassa.
Sinne voi myös laittaa ruokakupin niin että kissalle jää positiivinen muistikuva kopasta. Pennun kanssa pidän koppaa koko ajan esillä.

Kissaa kannattaa tietenkin, jos vaan viitsii, käsitellä pentuna paljon niin että se on kissalle mukavaa. Kissaa voi palkita makupaloilla ihan kuten koiraakin.
Luoksetulon opetan kissoille ihan samalla tavalla kuin koirillekin, eli paljon pieniä, kissan mielestä herkullisia (meillä on Dreamies ihan ykkönen) makupaloja ja sitten vaan kissa johonkin siihen lähelle ja sanotaan kissan nimi ja samalla annetaan makupala. Kissan nimi -> makupala. Paljon paljon toistoja joka päivä.
Jos kissa vaan on kiinnostunut makupaloista niin sille voi opettaa asioita ihan samalla tavalla käyttäen positiivista vahvistamista kuin koirallekin.
Kaikkia kissoja eivät makupalat kiinnosta (tai ovat arkoja/ujoja) joten ne ovat hankalampia koulutettavia.

Minä koen että kissan(kin) kanssa on mukavampi elää kun sillä on perusasiat hallussa.

Näppäimille ei meillä saa tulla. Jos kissa hyppää tähän pentuna niin heitän makupalan lattialle ja sanon "alas." Aikuisina ei kukaan enää edes yritä. Ne tietävät "raamit" joiden puitteissa täällä eletään.
Oppivat kyllä nopeastikin perusjutut kuten: "Alas, Ei, luoksetulo, pois sieltä (sanotaan meillä kun menevät kellarin portaikkoon).
Käytän aina makupalaa kuten koirillakin. Kun sanon "pois" niin heitän makupalan itsestäni poispäin. EI tarkoittaa sitä että lopeta ja tule hakemaan nami.
Kellarin portaikosta kun haluan kissan pois niin heitän namin portaista/portaikon ovesta ulospäin.

Ei kannata käyttää kissan kanssa mitään vesisuihkeita tai muita säikyttelyjuttuja. Meillä on ollut kissoja vuodesta 2005 saakka ja hyvin on mennyt kaikkien kanssa.
Kissatuholaisia voi myös olla. Meillä nykyään 9-vuotias Moritz teki tuhoja enemmän kuin kaikki koiramme ovat yhteensä kaikkien koirallisten vuosien aikana tehneeti. Söi (pureskeli ihan pilalle) kenkiä, söi lapsenlapsien nukenvaunuista renkaat, pureskeli ne aivan silpuksi niin ettei ollut kuin vanteet jäljellä.
On typistänyt kaikkien sälekaihtimiemme ne muovijutut joista väännetään. On repinyt lukuisia koristeita mm. katossa roikkuneen paperitähden. Kun tulimme töistä niin siitä oli enää roikkuvat riekaleet jäljellä.
En jaksa enää edes muistaa kaikkea. Kaatoi kissanhiekkalootan päällä olleen ison maljakon niin että se meni säpäleiksi ja vesi valui kissanhiekkojen päälle. Kaikki piti vaihtaa ja tyhjentää/pestä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 04.01.2026 19:05

Tolla pennulla vissin vaihtuu vielä hampaat. Se on nyt kohta 16 viikkoinen (tiistaina). Hyötyiskö kissakin jostain "puruluusta" tms? Ostin jo sellasen HHC:n sitkeän kanatikun, mitä Hektor on tykännyt pyöritellä tassuissaan. Ei ole syönyt.

Olen myös antanut niitä raakalihapullia mitkä on täysruokaa. Mutta voiko niitä antaa jatkuvasti? Joka aterialla, joka päivä? Jos Se syö siis myös nappulaa ja vaihtelevalla menestyksellä laadukasta märkäruokaa.

Kissanvessaroskis. Olen nähnyt että myydään sellaisiakin mitkä pitää hajut sisällään. Mulla on ollut käytössä tavallinen pieni poljinroskis, roskapussilla, ja olen vienyt pussin ulos päivittäin. Tai heittänyt pussin parvekkeelle, odottamaan vientiä.

Mulla meni siis 14kg Compact care hiekkaa kahteen hiekkalaatikkoon 50/50. Ohjeessa oli että 8cm hiekkaa. No aika paljon sitä tuli molempiin. On riittänyt. Mietin nyt että lisäänkö vaan vai vaihdanko kokonaan.

Pieni ongelma on nyt ollut se että Hektor tykkää maata tuossa mun työpöydällä missä mulla on kaikki tietokoneen ja tabletin yms laturit ja TV:n sähköjohto yms. Olen joutunut piilottamaan laturinjohdot laatikkoon, silloin kun en lataa, mutta esim tablettia ladatessa Hektor tulee siihen makaamaan ja ihan pikkusen pureskelee niitä johtoja aina kun silmä välttää. Olen kieltänyt ja nostanut pois.

Eläinlääkärinä ajattelin käyttää tuota mikä on jo koirien kanssa tullut tutuimmaksi ja on lähinnä, siihen pääsee bussilla ja kävellenkin.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 04.01.2026 20:06

Meillä kissanpennut ovat tykänneet jyrsiä koirien puruluita ja ihan raakoja luita, esim. possun selkärankaa, broiilerinsiipiä jne.

Sanoisin että kaikki mahdolliset ja mahdottomat johdot kannattaa ottaa kokonaan pois tai piilottaa niin että kissa ei saa niitä pureskeltua.
Itse esim. laitan aina koko läppärin kaikkine johtoineen pois kun en käytä. Edelleen vaikka nuorimmatkin kissat täyttävät seiraavaksi 10 vuotta.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 05.01.2026 03:50

Klikkeri on myös oiva väline kissan kanssa, kannattaa kokeilla. Netissä vaikka mitä ohjeita, You Tube jne. Sillä saa kivasti aktivoitua kissaa myös.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 05.01.2026 12:27

Pähkään rokotus asiaa. Kohta 16vk. Tarviiko tehosterokotuksen? Ja Rabies? Toistaiseksi sisäkissana, kesällä tarkoitus olla ulkona valjaissa. Sirutuskin olis tarkoitus tehdä.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 05.01.2026 12:29

Koiruuksia kirjoitti:Meillä kissanpennut ovat tykänneet jyrsiä koirien puruluita ja ihan raakoja luita, esim. possun selkärankaa, broiilerinsiipiä jne.

Millaisia puruluita?
Broilerin kauloja ja siipiä vois kyllä ostaa.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Umac » 05.01.2026 12:33

Kun sitten sirutat niin kannattaa laittaa se johonkin rekisteriin. Muutenhan se on vain siru niskassa ilman muuta tietoa. Vaikka karkaaminen epätodennäköistä olisikin.
https://turvasiru.fi/
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 05.01.2026 12:53

Joo varmaan just tohon turvasiruun laitan tiedot.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Belgiter » 13.01.2026 21:17

Mä leikkaan kissalta kynnet, koska pitkinä ja terävinä kynnet sattuu muhun. Kissa tykkää kävellä päältä, leipoa ja läpsiipä se joskus naamaakin. Sisäkissa pärjää leikatuinkin kynsin ja niillä voi myös ehkä kiipeillä raapimispuuhun. Porukoiden kissojen kynsiä ei leikattu ikinä ja toinen niistä tykkäsi tulla syliin. Ei vaan ollut terävien kynsiensä takia kiva syliteltävä. Meillä on kaikki kissat antaneet leikata kyntensä ihan hyvin, vaikkei ole erityisesti totuteltu. Laitan kissan selälleen mahaani vasten pystyyn, toisella kädellä pitelen tassua ja puristan hellästi kynnet esiin ja toisella leikkaan.

Vakuutusta ottaessa kannattaa katsoa, mitä se korvaa ja minkä verran. Lemmikkivakuutuksista on kai usein jätetty hampaat korvausten ulkopuolelle ja niiden hoito on yleinen ja hintava vika. Olisi munkin kissalla edessä, mutta hoidellaan nyt tuo allergia tasapainoon. En ole ottanut vakuutusta. Kalliita ja säästämällä voi päästä voitolle, jos eläin ei sairastele usein.

Oon joskus antanu kissalle broilerinkauloja ja -siipiä (maustamattomia). Nyt ei saa niitä, kun on eliminaatiolla. Se ei kai edellisessä kodissa ollut saanut mitään isoa puresleltavaa, koska ei tajunnut, ett herkulliselta tuoksuvan lihapalan voi syödä puremalla sen rikki.

Mä nostan kissan lattialle, kun se änkee tietokoneen luo. Saa muuten tehdä alkuun usein... kissat on tosi itsepintaisia. Läppäri on käytön ulkopuolella kiinni ja pöytäkoneen näppis on semmosella liukuvalla tasolla piilossa. Tosin nyt kisu on rajattuna makkariin pois tietokoneen luota, kun pitää tehdä joitain asioita ennen kuin uskallan vapauttaa sen.

Mä ruokin kissan toisinaan koppaan ja sheippasin sen joskus menemään sinne sisään niin kuin koiran. Auki en voi koppaa pitää (jotkut käyttää sitä pesänä), koska mun kissa pitää sitä muuten vessana. Tosin epäilen, että koira on istunut oikean vessan edessä eikä ole päästänyt kissaa sinne.

Kissat tykkää leikkiä jahtausleikkejä. Toiset tykkää rapisevista leluista. Jotkut on hulluina höyheniin. Helppo ja halpa leikityslelu on lattiaa ja huonekaluja pitkin vedetty vanha kengännauha. Yksin jätettävistä leluista pitää katsoa, ettei niitä saa rikki tai nieltyä. Olen käyttänyt kissalle myös koiran pulmapalloa. Arvelin sen muistuttavan saalistusleikkejä.
Belgiter

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 13.01.2026 21:27

Belgiter kirjoitti:
Mä nostan kissan lattialle, kun se änkee tietokoneen luo. Saa muuten tehdä alkuun usein... kissat on tosi itsepintaisia. Läppäri on käytön ulkopuolella kiinni ja pöytäkoneen näppis on semmosella liukuvalla tasolla piilossa. Tosin nyt kisu on rajattuna makkariin pois tietokoneen luota, kun pitää tehdä joitain asioita ennen kuin uskallan vapauttaa sen.

Joo olen tuota just tehnyt, että kissa pois, syliin tai lattialle. Nyt se ei heti astu näppikselle.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Umac » 14.01.2026 02:54

Nykyään on kaikkia erilaisia leluja, USB-ladattavia, mm. Nyt IG työntää minullekin sellaista palloa joka kulkee itekseen pitkin lattiaa ja häntä perässä. Kuvissa vaan paljaalla lattialla, miten lie matot?
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 16.01.2026 20:00

Ymmärtääkö kissat kuumaa? (ei sitä bändiä :D ) vaan sitä jos hella on kuuma. Hector ei suuremmin varonut hellaa kun se kuumeni ranskisten ja kalapuikkojen paiston jälkeen. Yritin estää ja kieltää, nostin pois tiskipöydältä, mutta aika monta toistoa piti tehdä. Mulla on pieni keittokomero, oven sais kyllä kiinnikin, mutta odotanko vaan sitä päivää kun kisu polttaa tassunsa ja oppii siitä.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 16.01.2026 20:26

Minulla on aina hellalla kattila, jossa on vettä. Kun olen keittänyt jotain hellalla, otan kuuman kattilan pois levyltä ja laitan heti levyn päälle tämän vesikattilan. Se on siinä suojana, etteivät kissat polta tassujaan. Meillä kissat eivät nimittäin ole oppineet varomaan kuumaa levyä, joten mieluummin estän vahingot.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 16.01.2026 20:33

Joo tuossa oli nyt se että käytin uunia ja myös hellan levyt ja se päällinen tuli aika kuumaksi. Täytyy kokeilla tuota vesikattilaa kuitenkin ens kerralla.
Iidis79

Seuraava

Paluu Lemmikit