Näyttely ja koe kysymyksiä ja pulinoita

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Näyttely ja koe kysymyksiä ja pulinoita

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 10.12.2025 07:49

^Näin tuon saman videon ja onhan siihen taas koostettu "parhaat palat". :(

Ja uskallan väittää, että omien koirieni käsittely kestää kyllä sekä silmiä että kameroita. Messariin en niitä edes vie, koska välttämättä eivät siitä tungoksesta tykkää. Ulkonäyttelyt kesäisin on enempi meidän juttu. Olen muistakseni vuonna 2001 viimeksi esittänyt omaa koiraa Messarissa ja sen jälkeen lupasin niille, ettei tänne tarvitse enää tulla.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 12.12.2025 11:04

Umac kirjoitti:Somessa leviää tämä video: https://www.tiktok.com/@sairaanihanacor ... skhce0rcwm
ja sen vasta-argumentit.

Noh, noita on nähty iät ja ajat. Samalla voisi tosiaan miettiä kestääkö oman koiran käsittely silmiä ja kameroita??

Olen sitä mieltä että vaikka varmasti parantamisen varaa on tuossa koiranäyttelytouhussa (kuin myös ihan kaikissa touhuissa missä ihminen kilpailee koiransa kanssa paremmuudesta jossain lajissa) niin en halua tuomita koko lajia. Parhaimmillaan näyttelyt ovat mukava harrastus. Silloin kun koirallakin on kivaa, siellä ollaan yhdessä viettämässä mukavaa aikaa. Joillain ihmisillä vaan on sellainen taipumus (oli laji ihan mikä hyvänsä) että voitontahto on niin kova että sitä kohti mennään keinoilla millä hyvänsä.
Siinä voi monessa lajissa unohtua että harrastuskaverina on koira. Ei esine jonka avulla pyritään voittamaan kainoja kaihtamatta. Ja näihin tulee puuttua selkeästi.

Omasta koirankäsittelystä voin sanoa puhtaalla omallatunnolla että se kestää ihan koska tahansa ja kaikissa tilanteissa silmiä ja kameroita.
Pahinta mitä voin tehdä, on korottaa ääntä tai karjaista "RIITTÄÄ!" Se nyt ei olisi mukavaa kuultavaa kenellekään mutta en usko että se kuitenkaan uutiskynnystä ylittäisi.
"Iäkkäämpi ihminen karjaisi koirilleen kovalla äänellä "RIITTÄÄ" eilen iltapäivällä Suonenjoella."
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 12.12.2025 13:55

^ :D Voin kuvitella otsikot!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 13.12.2025 09:21

Näin kanssa pätkän tuosta videosta, en katsonut loppuun. Varmasti isossa kv näyttelyssä tapahtuu paljon ikävää, mutta Messari on iso näyttely ja siellä oli tänäkin vuonna niitä jotain koiran hyvinvointi ohjaajia? Jotka siis pyrkivät varmistamaan että koirilla on hyvä olla. No eiväthän hekään jokapaikkaan ehdi. En tuomitse yhden videon perusteella.
Messarikin on sellanen paikka varsinkin toi vuoden isoin näyttely ettei sinne kannattaisi mennä jos ei ole kaikki kohdallaan. Toisaalta ymmärrän että hermot voi mennä parhaillakin, toki sitä ei pitäisi koiraan purkaa, mutta jos ihminen on matkustanut pitkän matkan, yöpynyt ehkä vieraassa paikassa, hirvee stressi ja sitten messuillaan 8-20 molempina päivinä ja yö unet jää vähiin, syöminen unohtuu niin kaikenlaista voi sattua.
Iidis79

ViestiKirjoittaja JMTNT » 13.12.2025 21:34

Sykähdyttävää, kuinka messarin näyttelyyn valmistautunut neufonlandin koiran kasvattaja oli ostanut vaatteensaki koiransa värin mukaan. Eli koiralla pieni valkoinen läikkä rinnassa ja musta turkki, niin omistajalla mustavalkoinen asu. Ja huolella valmistauduttu näyttelyyn tuotti myös tuloksen val eri,2 sa, pn 2 , cacib. Ja narttuja valioluokassa 15.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Darre » 13.12.2025 22:20

Kyllähän ihmiset varsinkin noissa vuoden kärkinäyttelyissä paljonkin panostavat pukeutumiseen, ja osoittaahan se arvostusta tapahtumaa ja tuomaria kohtaan. Ja varsinkin kasvattajaryhmissä yhtenäinen pukeutuminen lisää ryhmän näyttävyyttä. Itse en ole koskaan, edes Messarissa, mennyt kehään jakkupuvussa (en omista sellaista), mutta laitoin kyllä siistin jakun farkkujen yläosaksi.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 14.12.2025 08:12

Mä en pukisi esitettävän koiran värisiä vaatteita kehään, ettei koiran ääriviivat "huku" siihen vaatteeseen. Mutta onhan se hienoa kyllä jos on pukeutumista ajateltu ja huomioitu. Mä sain pari kertaa kesällä oman kasvattajaryhmän kehään, enkä tiedä oltaisko pärjätty paremmin jos oltaisiin oltu samanlaisissa vaatteissa. :?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Darre » 14.12.2025 08:48

No sitä nyt ei tiedä minkä verran pukeutumisella on loppujen lopuksi merkitystä, mutta niin kuin sanoin, se antaa kasvattajaryhmässä kivan yhtenäisen ilmeen (Ketun kasvattajalla on käytössä kasvisryhmäasut). Mutta ainakin spitzeillä tuomarit arvostavat sitä, että kasvisryhmän koirien värit ovat tasapainossa, siis esim. 2 ja 2 tai mielellään kaikki suht samanvärisiä.

Se on tietysti ihan perusjuttu, että ei esim. mustan koiran kanssa mustia housuja.
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja JMTNT » 14.12.2025 18:38

Koiran kanssa samanvärinen asu kertoo yhtäläisyydestä, että me ollaan me, riippumatta tuomarin arvioinnista mitä saadaan.
JMTNT

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 14.12.2025 19:27

Tiibetinhelmi kirjoitti:Mä en pukisi esitettävän koiran värisiä vaatteita kehään, ettei koiran ääriviivat "huku" siihen vaatteeseen. Mutta onhan se hienoa kyllä jos on pukeutumista ajateltu ja huomioitu. Mä sain pari kertaa kesällä oman kasvattajaryhmän kehään, enkä tiedä oltaisko pärjätty paremmin jos oltaisiin oltu samanlaisissa vaatteissa. :?

näin ainakin jo 90-luvulla korostettiin, että ei koiran värisiä vaatteita. toki silloin seisottamiset vieressä/asettelut hukuttivat koiraa kun nykyään ennemmän opetetaan vapaata seisomista poislukien tietyt rodut. voihan siinä varmasti sävyeroilla pelata vaatteen ja koiran kanssa, mutta musta vaatetus mustan koiran kanssa kyllä vaikuttaa jo paljon jos koira juoksee handlerin vierellä. ja esittäminen vaikuttaa kyllä siinä kohdassa, että on samanvertaiset yksilöt ja se joka erottuu edukseen niin varmasti palkitaan. itse laitan aina muun väriset vaatteet kuin esitettävä koira on. jokainen tavallaan.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Darre » 14.12.2025 19:51

JMTNT kirjoitti:Koiran kanssa samanvärinen asu kertoo yhtäläisyydestä, että me ollaan me, riippumatta tuomarin arvioinnista mitä saadaan.

No minulla ei sitten vissiin ole mitään yhtäläisyyttä koirieni kanssa, kun koskaan ei ole ollut niiden värisiä vaatteita kehässä :D Tosi outo ajatus, että tuollaista ilmennettäisiin vaatteilla. Nimenomaan olen aina laittanut mustat/tummat housut kun koirat ovat käytännössä kaikki oleet vaaleita. Juurikin siksi etteivät koiran ääriviivat huku.
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja aunet » 14.12.2025 20:12

Kehät ovat pieniä etenkin sisänäyttelyissä ja isoissa luokissa ollaan lähes kirsu kiinni toisen takamuksessa. Jos rivissä on mustia rotikoita ja kaikilla esittäjillä on mustat vaatteet, miltäköhän tuomarista tuntuisi? Mitään ei erota mistään ja tilaa on niin vähän, ettei vapaasta seisotuksesta voi puhuakaan. Kuitenkin koirat tulisi laittaa paremmuusjärjestykseen siinä hetkessä.

Itsellä on ns. kehävaatteet edelleen olemassa, vaikken enää pysty juoksemaan. Pitävät sisällään parit ei-koiran väriset housut, paitoja ja pari liiviä, jossa taskut. Kaikki joustavia materiaaleja, joissa pystyy juoksemaan ja kyykistelemään ilman, että mikään paikka kinnaa tai vilkkuu. Myöskään sateessa niistä ei näy läpi. Ne eivät saa rypistyä edes muovipussissa. Kenkiä on sekä sisä- että ulkokehissä juoksemiseen. Vaatteet pitää pystyä tarvittaessa vaihtamaan päälleen vaikka parkkipaikalla. Olen sen verran kiertänyt säässä kuin säässä näyttelyissä todella pitkiä päiviä, että oppii vaatteensa valikoimaan. Niiden pitää olla sellaiset kaikin puolin, ettei niitä tarvitse miettiä eikä jatkuvasti sukia päällä ollessaan.
aunet

ViestiKirjoittaja tuhti » 14.12.2025 20:33

JMTNT kirjoitti:Koiran kanssa samanvärinen asu kertoo yhtäläisyydestä, että me ollaan me, riippumatta tuomarin arvioinnista mitä saadaan.

Eikös sinne näytelmiin mennä esittämään koiraa, ei itseä. Parhaimmat händlerit tuovat koiran esille ja häivyttävät itsensä taustalle ja antavat koiran loistaa, jos laji on koiralle se oikea. Kaikki koirat eivät tokikaan näytelmistä kauheasti nauti, vaikka kuinka niitä siihen treenaisi ja se tietty näkyy niiden käytöksessä ja liikkeissä. Sellaisen kanssa toivoisi, että omistaja ymmärtäisi itse tilanteen, eikä väkisin raahaisi koiraansa kehiin.
tuhti

ViestiKirjoittaja JMTNT » 14.12.2025 22:11

Darre » 14.12.2025 19:51
"JMTNT kirjoitti:
Koiran kanssa samanvärinen asu kertoo yhtäläisyydestä, että me ollaan me, riippumatta tuomarin arvioinnista mitä saadaan."

"No minulla ei sitten vissiin ole mitään yhtäläisyyttä koirieni kanssa, kun koskaan ei ole ollut niiden värisiä vaatteita kehässä :D Tosi outo ajatus, että tuollaista ilmennettäisiin vaatteilla. "

Joo outo ajatus. Mulle taas on outo ajatus, että ilman yhteläisyyttä esitän jotain esinettä vierelläni. :D
JMTNT

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 14.12.2025 22:44

Tuo on niin totta, että hyvää handleria et edes huomaa kun katsot vaan upeaa koiraa. Toki hyvä yhteistyö on aina mukavaa katsottavaa mutta esim. juostessa koiran pitää katsoa suoraan eteenpäin, ei minuun. Joo, paljon oli hifistelyäkin, mutta kaikkensa sitä teki, että sai koiran esiintymään edukseen :D Mulla on ollut muutamia koiria, jotka tuli kehään aina sellaisella voittaja-asenteella "tässä mä olen, katso" eikä mun tarvinnut pahemmin niitä esittää, sen kun kuljin perässä.
Mutta en tosiaan ole käynyt muutamiin vuosiin enää näyttelyissä, aika aikaansa kutakin.
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja Outi.I » 14.12.2025 22:49

Minulla on mustia koiria enkä koskaan laittaisi mustia housuja näyttelyyn. Tuollainen polvekorkuinen hukkuu totaalisesti samanväriseen taustaan. Jotkin vaaleat, ei valkoiset käy. Ja kyllä me koirani kanssa tunnemme yhteyttä vaikka olisi mitä päällä ei siinhen vaatteita tarvita. Oikeastaan se että vaatteet loisivat yhteyden koiraan kuulostaa todella omituiselta.
Minä olen lopettanut koiran näyttelyuran muotovalio titteliin koska kyseinen koira ei viihtynyt näyttelyissä. Se inhoaa vieraita haukkuvia koiria. Juskalla olisi ollut ulkonäköä vaikka mihin, mutta totesin sille, etten halua sitä kiusata kun ei viihdy.
Outi.I

ViestiKirjoittaja kooma » 15.12.2025 06:38

Mielenkiintoinen ajatus, että pitää olla koiran kanssa saman värinen asu, jotta on koiran kanssa yhtäläinen. Sama varmaan koskee myös kokeita ja kilpailuja.

Miten ihmeessä koirastani on voinut tulla FI MVA kuudella näyttelyllä, kun mulla ei ole ollut kertaakaan koiran kanssa yhtenäinen asu? :think:
Se kävi elokuussa ekassa näyttelyssään veteraanina ja sai kaiken, mitä saatavissa oli eli ERI SA VET SERTI VET ROP ja ROP ja taaskaan mulla ei ollut yhtenäinen asu koiran kanssa. Enkä mielestäni osaa edes esittää koiraa.

Kokeissa ja kilpailuissa mulla ei ole ikinä ollut yhtenäinen asu, joka sointuu yhteen koiran kanssa. Kuitenkin kaikki mun koirat ovat olleet valioita vähintään yhdestä lajista, löytyy useampia kaksoisvalioita, kolmoisvalio ja neloisvaliokin :think:
Surettaa, kun olen kuvitellut, että mulla on ollut ja on hyvä suhde koiriini :( . Ne ovat tehneet ja tekevät innoissaan ohjaajalle töitä kaikissa harrastamisamme lajeissa.
kooma

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 15.12.2025 07:58

Tuli mieleen, että ihminen saattaa joutua ihan puskista joskus kehän laidalta esittämään koiraa esimerkiksi juuri kasvattajaryhmään, eikä siinä hetkessä tule edes ajateltua mitä vaatetta on päällä. :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 15.12.2025 08:12

Just näin Tiibetinhelmi, usein käynyt. Sen lisäksi monet esittävät eri roturyhmien koiria, eri asia sipsuttaa pekingeesin kanssa kuin juosta täyttä vauhtia ison vinttikoiran kanssa kilometritolkulla, siinä ei tiukka pikkumusta ole kuin tiellä. Ja vielä jos ryvetään raviradalla mutavellissä, useaan otteeseen jos menestystä tulee.
aunet

ViestiKirjoittaja Darre » 15.12.2025 11:57

JMTNT kirjoitti:"Joo outo ajatus. Mulle taas on outo ajatus, että ilman yhteläisyyttä esitän jotain esinettä vierelläni. :D

En vaan edelleenkään ymmärrä. Mä olen harrastanut ja kisannut aika paljon noiden pikkupörröjen kanssa, on useampi muotovalio, yksi rallyvalio ja agiltyssakin tuli vuosia kisattua, kolmosluokkaan asti. Ja koskaan sillä ei ole ollut mitään merkitystä mitä minulla sattuu olemaan päälläni. Ainahan koiran kanssa kaikki tehdään yhdessä, ollaan siellä näyttelykehässä tai kisoissa siinä meidän omassa kuplassa. Ei se koira miksikään esineeksi muutu vaikka ei olekaan samanväriset vaatteet :D
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 15.12.2025 12:40

^ :D Komps!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 15.12.2025 12:55

Tuohan olisikin hauska vaatimus kisoissa, ohjaajalla oltava koiran värinen ja kaltainen asustus, muuten seuraa pistevähennys "yhtäläisyyden" puutteesta. Voin vaan kuvitella sitä riemua esim. vinttikoirien juoksukisoissa, kun lähettäjä pukeutuu samanväriseen uimapukuun kuin koiran kisamantteli, ja kuonokopasta saa plussaa.
aunet

ViestiKirjoittaja JMTNT » 15.12.2025 13:25

ViestiKirjoittaja JMTNT » 13.12.2025 21:34
"Sykähdyttävää, kuinka messarin näyttelyyn valmistautunut neufonlandin koiran kasvattaja oli ostanut vaatteensaki koiransa värin mukaan. Eli koiralla pieni valkoinen läikkä rinnassa ja musta turkki, niin omistajalla mustavalkoinen asu."

VAATTEET EIVÄT OLE MEIDÄN AATTEET, noin on käsitys monella esim. musiikin valinnassa. Mutta se "yhtäläisyys" ajatuksestani, mistä täällä pohditaan ei liity mitenkään koiraan, vaan tuomari määrittelee koiran ilmiasun ilman omistajan asuvalintaa. :D
JMTNT

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 15.12.2025 14:17

Tiibetinhelmi kirjoitti:^ :D Voin kuvitella otsikot!

Pitäisköhän ihan tehdä ONNELAN UUTISET lööppi asiasta? :lol:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 15.12.2025 14:46

^Nyt saattaisi kyllä olla aihetta! :lol:
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 16.12.2025 08:01

Suonenjoella on paljastunut lukuisten eri ikäisten tyttöjen ja poikien henkinen pahoinpitely.
Tekojen tekijä on poliisille ennestään tuttu.
Hän oli huutanut näille lapsille "NYT RIITTÄÄ!" viime viikon keskiviikkona klo 14.30.
Häntä on tutkittu myös lapsityövoiman ostamisesta jo vuosia.
Hän teettää näillä tytöillä ja pojilla kotonaan remontteja sekä pihatöitä. Lapset joutuvat tekemään tarpeensä ulos eivätkä saa palkkaa. Vain ruoan 2 kertaa päivässä sekä vettä.
Lisäksi heidän on ollut pakko jouluisin pukeutua tontuiksi ja poroiksi.
Poliisi tutkii asiaa.

Kuva
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Darre » 16.12.2025 08:08

Ihan paras!! :mrgreen: :mrgreen:
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja aunet » 16.12.2025 08:14

No nyt!