Onko kaikki jo päättäneet tulevan koiransa rodun?
Minä bongasin tosi kivan oloisen koiran rallykisoissa, mutta en tunnistanut rotua. Piti sitten käydä oikein kysymässä ja se oli portugalinvesikoira. Olisin ehkä tunnistanut näyttelyturkissa olevan (kamalia, anteeksi vaan kaikki rotuihmiset

), mutta tämä oli lyhyessä turkissa ja tosi sievä. Googlettamalla sitten selvisi, että luonteeltaan tämä voisi olla todella nappivalinta. Ellei sitten ole liian aktiivinen ollakseen vain puuhastelukoira? Miinuksena mun makuun vähän iso koko, luustoterveys ei niin hyvä ja turkkia joutuu trimmata. Onko jollain sisäpiiritietoa rodusta, onko ne luonteeltaan niin kivoja, mitä kuvittelen? Eli avoimia, reippaita ja ei pahasti riistaviettisiä eikä räksytä kovin paljon?
Basenjista oon lukenut paljon, mutta jotenkin... En tiedä. Monessa paikassa korostetaan tosi paljon alkukantaisuutta ja sitä, miten hankala koira on. Ymmärrän sikäli, että tuollainen "haukkumaton söpö pikkukoira" saattaa hyvinkin houkutella vääränlaisia omistajia, jos vaan ulkonäköä katsotaan. Mutku en mää halua alkukantaista villieläintä, vaan puuhastelukoiran ja kainalokaverin sohvalle.

Oon kuitenkin selvinnyt kohtalaisen kunnialla terrierin, metsästysnoutajien ja näiden vahti-paimenten kanssa, niin on hankala suhteuttaa, että miten hankalia basenjit sitten on. Vaativia mihin verrattuna? Ja mitkä ne vaativat piirteet on? Mun mielestä esim. ei ole vaativaa, jos ei voi koirapuistoilla tai kutsua omaan kotiin muita koiria. Mutta vaativaa on, jos koira haluaa pureskella vieraita ihmisiä tai se on säikky, ääniarka tai eroahdistunut... Tai ei voi koskaan laskea irti ja/tai räksyttää jatkuvasti.
Sitten TAAS oon lukenut läpi ländereiden JTO:n, nettisivun, kasvattajia, somea jne. Siinä olis niin täydellisesti mun näköinen koira, tykkään tuollaisista "piskeistä". Hyvä koko, karkea karva eikä juurikaan riistaviettiä. Mutta sitten luonteesta sanotaan näin: Kromfohrländerit suhtautuvat yleensä tuntemattomiin ihmisiin vähintäänkin melko pidättyväisesti tai ovat suorastaan varautuneita vieraita kohtaan. Kromfohrländerille on niin ikään ominaista herkkyys, reaktiivisuus ja terävyys." Mun nykyisistä koirista toinen on vieraita ihmisiä kohtaan epäluuloinen (eli ei vieraiden käsiteltävissä, murisee /näykkää matalalla kynnyksellä), reaktiivinen ja terävä, enkä jaksa tällaista enää toista viittätoista vuotta putkeen. Tosin sitten ländereistä sanotaan myös, että nykyään luonteet on pääosin avoimia ja reippaita (taas: verrattuna mihin?). Mutta mun tuurilla saan hyvinkin sellaisen "perinteisen", joka on hankala ihmisten kanssa. Haluaisin nyt vihdoin sellaisen koiran, jonka voisi vaivattomasti ottaa mukaan menoihin, eikä tarvisi olla silmät selässäkin aina. Näin "yksinhuoltajana" kun ei oikein mihinkään pääse lähtemään, ellei koiraa voi ottaa mukaan.
Bedlington
+ kätevä koko ja terve rakenne
+ ihmisiä kohtaan avoin luonne, reippaita yleensä
- mahdollisesti riistaviettisiä
- turkki (ei oikein yhtään säänkestävä, takkuuntuu)
Länderi
+ kätevä koko ja terve rakenne
+ turkki (karkea, ei takkuunnu eikä kerää roskaa)
- luonne mahdollisesti liian pidättyväinen
Portugeesi
+ luonne luultavasti oikein passeli, ihmissosiaalinen ja reipas
- vähän turhan suuri koko
- turkkia joutuu trimmata
? luustoterveys
Mitään näitä rotuja en siis oikeasti itse tunne, nuo on vaan netistä luettua teoriaa. Nyt ei vaan paukut riitä järjestelemään ihmisten kanssa tapaamisia, mutta jossain vaiheessa sitten. Mun alkuperäisellä listalla on ollut rotuja paljon enemmänkin, mutta näissä nyt ehkä on vähiten noita miinuksia. Esim. schipperke olis ulkonäöltään just passeli pikkukoira (säänkestävä, ei trimmausta), mutta en vaan kestäisi jos kohdalle sattuisikin kovasti räksyttävä ei-sisäsiisti tyyppi. Sama koskee mitteleitä + niillä on useimmiten aivan liikaa turkkia. Borderterrieri on mun ikuinen ihastus, mutta siellä riistavietti on enemmän sääntö kuin poikkeus. Ja niin edelleen, vaikka minkä rodun kanssa... Tällä hetkellä näissä kolmessa rodussa tuntuisi olevan vähiten miinuksia. Markiesje myös kiinnostava, mutta siitä vasta onkin vaikea löytää tietoa saati odotella vuosikausia pentua.

Kun valitset (olet valinnut) rotua, niin mistä asioista olisit itse valmis tinkimään? Tai mistä ehdottomasti et tingi?