Taisin jossain mainita, että Lakulla on nyt vähän vaikeaa.
On kuulemma ihan normaalia aikuisilla basenjiuroksilla. (miksei tästä kerrottu? Kukaan ei ostaisi basenjiurosta jos tietäisi miten rasittavaa tämä on. )
Ovat alkukantaisia, ja nartuilla on kiima vain kerran vuodessa. Pennut syntyvät aina (yleensä, joskus saattaa jollain nartulla olla toinen kiima kesällä mutta se on harvinaista) joulu-tammikuussa.
Ja basenjiuroksilla on "mieskiima."
Voi jumalauta, etten sano. Onneksi Lakulla ei ole kuin aika lievää (mitä muiden juttuja luin), on vähän marhaamista, vininää ja korvat ovat joskus ihan koristeena kun ei nyt kerkee kun pitää päivystää juoksunarttua.
Ja sitten se hellyydenkaipuu. Pitäisi ihan koko ajan olla "rupsuttelemassa" kaulasta, niskasta ja päästä. Kun lopettaa niin vaatii lisää. Jos ei rupsuta, alkaa vininä ja äninä.
Äityy jotenkin varvinkin iltaisin. Onneksi kuitenkin nukkuu ihan hiljaa koko yön paikallaan peiton alla.
Meillä ei ole ollut narttujen juoksuista häiriintyviä uroksia ikinä.
Basenji-ihmiset sanovat että basenjeilla on tämä vain kerran vuodessa, muilla roduilla urokset "piippaavat" koko ajan kun aina on jossain jollain juoksu.
No, tuosta minä en tiedä mitään mutta kaipa se jotenkin lohduttaa jos luvittelee että muilla roduilla niin on.
Mähän en oikein tykkää vinkuvista ja inisevistä koirista, se on rasittavaa. Eikä sellaisia ole näiden kaikkien koiravuosien aikana montaa ollut. Mutta on kuitenkin ollut että tiedän miten paljon en tykkää siitä.
Laku on onneksi suurimman osan vuorokaudesta hiljaa kun sillä on muuta puuhaa. Onneksi. On kuulemma sellaisiakin basenjiuroksia jotka marhaavat ja ramppaavat ihan koko ajan, jopa ulvovat. Ja yölläkään eivät nuku. Mietin tässä etä miten paljon asiaan vaikuttaa esim. se että miten aktiivista elämää koira viettää, ja minkälainen koulutustaso sillä on? Monesti tuntuu että basenjeilla ei sellaista ole.
Kuulemma jouluun saakka kestää tämä riemu. Pitä laittaa jonnekin ylös, että muistan kun olen seuraavaa koiraa hankkimassa. Että se ei ole basenji.
Ellei tämä nyt tästä lievene. Ensi syksynähän se nähdään. Enpä olisi ihan heti uskonut että tällaista on.
Ja meillä kun ei taatusti ole tässä lähimaillakaan yhtään juoksunarttua.
Tämä ei tarkoita sitä ettemmekö edelleen tykkaisi Lakusta. Se on ihan yhtä mainio kuin aiemminkin. Ja "nämä sen draamailut" saavat välillä aika koomisiakin piirteitä kun se heittäytyy oikein.
Puhun kuitenkin aina suoraan koiristani, ja niistä ominaisuuksista mitä olen niissä huomannut ja totean ihan suoraan jos en jostain jonkun koiran ominaisuudesta tykkää.
Ja tuollainen rauhattomuus mitä se välillä ilmentää nyt ja vininä sekä korvattomuus, eivät kuulu suosikkeihini koiran ominaisuuksissa. Toivottavasti kyseessä on tosiaan ohi menevä juttu.
Koira on meille aina rakas ihan sellaisena kuin on. Mutta ei mun tarvitse tykätä kaikista koiran ominaisuuksista.
Pitihän tämäkin päivä tulla

Muutenhan tämä olisikin ollut liian hyvää ollakseen totta