Mitä teette uurnille?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Mitä teette uurnille?

ViestiKirjoittaja Kurppa^ » 14.11.2025 10:03

Mitä teette lemmikkien uurnille kun on aika haudata tuhkat? Hautaatteko uurnat myös vai pelkän tuhkan? Jos pelkän tuhkan, mitä teette uurnalle?
Korvat on pörröisen kivat
Kurppa^

Re: Mitä teette uurnille?

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 14.11.2025 10:16

Meillä on ollut hyvin vähän uurnia koska lemmikit on aiemmin menneet joukkotuhkaukseen.
Täällä asuessamme kuolleet lemmikit on haudattu tänne. Yksi koira kuoli aikana jolloin maa oli niin jäässä ettei voinut kaivaa hautaa.
Se tuhkattiin ja otettiin pahvinen uurna. Uurna haudattiin sitten aikanaan kokonaan.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Rigge » 14.11.2025 10:43

Otin tuhkat kotiin pahviuurnassa, jonka hautasin omaan pihaan.
Rigge

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 14.11.2025 12:14

Ensimmäiset lemmikit saivat olla uurnassa kirjahyllyssä ja minulla oli ajatus, että kun minulla joskus on oma piha, hautaan ne sinne. Elämä on kuitenkin mennyt niin, että sitä omaa pihaa ei ole eikä tule. Jossain vaiheessa uurnia oli kertynyt jo liikaa eikä tuntunut järkevältä kuskata niitä muutoissa. Ja kun muutot olivat kerrostalosta toiseen, ei sitä pihaa ollut. Lopulta olen haudannut tuhkat sellaiseen tuttuun metsämaastoon, johon tuskin ainakaan minun elinaikanani rakennetaan mitään.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Umac » 14.11.2025 15:35

Itselläni ei ole yhtään uurnaa mutta miehen koiran uurna on takkahuoneessa, koira kuoli 2013.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 14.11.2025 17:57

Olen ottanut joko pahvisen uurnan tai pellavakankaisen pussin. Tuhkat laitan sellaisenaan maahan. Pellavapussit olen jostain syystä säästänyt, en tiedä miksi. Pahviset laitan pönttöuuniin.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Purrfect » 14.11.2025 18:25

Itsellä ei ole kuin kahden pappakissan uurnat, keraamiset missä nukkuva kissa päällä. Nissä nimilaatat myös.
Ne ovat esillä kuvakollaasien kanssa, saa nähdä milloin siirtyvät muualle paikaltaan.
Ei ainakaan vielä ihan hetkeen varmaankaan. Osasta tuhkaa teetätin tuhkasydämet kuvakollaasien kanssa kehyksiin.
Purrfect

ViestiKirjoittaja dinah » 15.11.2025 11:37

Kolme pahviuurnaa kirjahyllyn perukoilla, kaksi vielä lähetyspakkauksissaan. Parin vuoden sisään tulee neljäskin, haudataan sitten kaikki kerralla. Itselleni haudoilla ei ola mitään merkitystä, ihmisen tai eläimen, mutta mies haluaa nuo sitten johonkin kauniiseen paikan.
dinah

ViestiKirjoittaja Avokaado » 15.11.2025 14:00

Kahden koiran tuhkat ollaan otettu pahviuurnissa ja molempien tuhkat on heitetty korkealta paikalta tuulen vietäviksi.
Pahvit roskiin.
Avokaado

ViestiKirjoittaja pikku-haukku » 17.11.2025 21:20

Mulla on kaikkien uurnat (= näiden pikku-haukkujen, niitä edeltäneen koiran + tämän viimeisimmän, joka oli se tyttären koira) vielä hyllyssä odotamassa että oltaisiin heitetty yhtaikaa kaikkien tuhkat metsämaastoon, jossa etenkin näiden griffoneiden kanssa ulkoiltiin paljon. Mutta, suunnitelmaan tuli muutos, kun sinne meidän lempparimetsään raivataan alue tuulipuistolle :cry: En halua heittää poikien tuhkia mihinkään tuulivoimalan rakennustyömaalle, joten pitää keksiä uusi paikka. Muutama ajatus on jo... Sen jälkeen keramiikkauurnat todennäköisesti roskiin.
Ei ole tärkeätä kuinka vanha olet, vaan kuinka olet vanha
- Marie Dressler
pikku-haukku

ViestiKirjoittaja Kaktus2 » 08.12.2025 12:05

Minulla on ollut vain yksi keraaminen koiran uurna ja sinne se meni hautaan tuhkien kanssa. Kissat ja kani on haudattu pääasiassa tuhkaamatta. Viimeinen kissa tuhkattiin ja tuhka oli sellaisessa kauniissa pellavapussissa, kun haudattiin.
Kaktus2

ViestiKirjoittaja JMTNT » 08.12.2025 21:47

Minun toiset koirat on viety Helsingin yliopiston eläinlääketieteelliselle klinikalle eli Viikkiin nukutettaksi, kun aika on. Siellä toiset ovat jääneet opetuskäyttöön kuolemansa jälkeen. Surullinen muisto on kipeästä rottweilerista joka viimeisillä voimillaan katsoi taakseen etsien minua ja näki minut käytävän päässä, kun hoitaja vei nukutettavaksi. Viikissä se huono puoli, kun omistaja ei saa olla koko aika koiran vierellä. Sitten mun toiset koirat on nukutettu omalle pihalle. Sitten mun kissa Säde, joka kuvasi kaikkia mun koiria kuoli kotona ja vietiin eläintuhkaamoon. Sieltä hän tuli kauniissa puulippaassa kotiin. Ja on kirjahyllyssä.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 09.12.2025 08:00

Aivan järkyttävä ajatus, ettet voi itse olla mukana loppuun asti! Monesta voin tinkiä, mutten tästä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Hetuli » 09.12.2025 20:50

Tuo on kyllä kurja käytäntö. Vaikka itkettää nytkin kun muistelen noita tilanteita niin en vaihtaisi pois. Kun lemmikki on ollut koko elämänsä sinua varten niin on tärkeä olla kuolemassa häntä varten.

Mulla on kissojen uurnat kotona - jossain vaiheessa varmasti levitän tuhkat- ennen vanhainkotiin menoa :D
Hetuli

ViestiKirjoittaja pikku-haukku » 11.12.2025 21:07

JMTNT kirjoitti: Viikissä se huono puoli, kun omistaja ei saa olla koko aika koiran vierellä. .

Voi miten tuli surullinen olo tästä :(
- Marie Dressler
pikku-haukku

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.12.2025 23:12

Siis oikeastiko jossain ellillä ei saa olla kaverin vieressä loppuun asti? Olen lopetuttanut usealla ellillä lemmikkejä ja aina on saanut olla vieressä silittämässä ja /tai pitämässä sylissä. Mikä siihen sanotaan syyksi ettei saa olla?
Vieras

ViestiKirjoittaja TlGER » 12.12.2025 00:10

Viikissä on ylipäätään tapana, että asiakkaat jäävät odotushuoneeseen ja henkilökunta vie koiran mukanaan toimenpidepuolelle. En erityisemmin pidä tuosta käytännöstä, oli käynnin syy mikä tahansa.
TlGER

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 12.12.2025 07:21

^Onpa järkyttävä tapa.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 12.12.2025 09:40

Joo, minunkin sakemanni vietiin eutanasiaan yksin YES:ssa. Se oli vuonna 1994. En tiedä nykyisiä käytänteitä.
Noin muuten yksikään ei enää jäisi yksin, eikä ole jäänyt.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.12.2025 11:10

Ahaa, kiitos tiedosta. Onneksi on muitakin ellejä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 12.12.2025 13:05

Tiibetinhelmi kirjoitti:Aivan järkyttävä ajatus, ettet voi itse olla mukana loppuun asti! Monesta voin tinkiä, mutten tästä.

Minulla on yksi koira lopetettu Pienläinklinikalla (joka siis oli se laitos ennen Viikkiä) ja sain kyllä olla mukana siinä hetkessä.
En edes suostuisi muuhun. Eläinlääketieteellisen opetusklinikka se oli silloinkin.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 12.12.2025 14:05

Opetusklinikalla luulisi olevan tärkeää tuleville elleille oppia, että se omistaja on myös siinä mukana.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja pikku-haukku » 13.12.2025 17:42

TlGER kirjoitti:Viikissä on ylipäätään tapana, että asiakkaat jäävät odotushuoneeseen ja henkilökunta vie koiran mukanaan toimenpidepuolelle. En erityisemmin pidä tuosta käytännöstä, oli käynnin syy mikä tahansa.

^ :shock:
Olisin aikanaan vaihtanut eläinlääkäriä, jos tämä olisi ollut käytäntö siellä missä pikku-haukkujen kanssa käytiin. Ja missä lähtivät viimeiselle matkalleen <3
- Marie Dressler
pikku-haukku

ViestiKirjoittaja Darre » 13.12.2025 19:48

Umac kirjoitti:Joo, minunkin sakemanni vietiin eutanasiaan yksin YES:ssa. Se oli vuonna 1994. En tiedä nykyisiä käytänteitä.
Noin muuten yksikään ei enää jäisi yksin, eikä ole jäänyt.

Kuulostaa ihan kamalalta. Minä en ikinä antaisi rakkaan ystävän lähteä tästä maailmasta ilman että olen itse vierellä loppuun asti.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja dinah » 13.12.2025 21:30

Meillä ainakin Viikissä annettiin eka piikki kun koira oli sylissä, sitten kun se oli jo tajuton vietiin pois kanyloitavaksi, mutta tuotiin takaisin että sai pitää sylissä viimeistä piikkiä annettaessa. Ei mitään pahaa sanottavaa siitä. Jotenkin epämiellyttävämpi oli viimeksi toisessa paikassa kun ikivanhan ja jo rauhoitetun koiran suonta etsittiin pitkään.
dinah

ViestiKirjoittaja Seuraan » 13.12.2025 22:28

YES on meidän päivystävä eläinlääkäri. Kiiretapauksissa olen käynyt aina siellä, ehkä kymmenisen kertaa tällä vuosituhannella. Aina olen saanut mennä koiran mukaan, jos koiran etu on sitä edellyttänyt. Kaksi koiraani on lopetettu siellä. En muista, että olisi pitänyt erikseen edes vaatia, että pääsen mukaan. Joissain muissa tilanteissa on pitänyt perustella.
Seuraan

ViestiKirjoittaja Seuraan » 13.12.2025 22:56

Ai niin, jos vastaisi alkuperäiseen kysymykseenkin.
Vasta kaksi koiraani on tuhkattu, aiemmat hautasin. Ensimmäisen pahviuurna oli tarkoitus hävittää, kun tuhkat olisi ripoteltu lempimetsään lumien sulettua. En sitten halunnutkaan tehdä sitä, ja uurna jäi kaappiin. Sillä on ollut toinenkin pahviuurna seurana jo yli 3 vuotta. Minulle tulee hyvä ja lämmin olo, kun näen uurnat kaapissa, kylki kyljessä niin kuin eläessään. Ripottelen ne metsään sitten, kun olen siihen valmis.
Seuraan

ViestiKirjoittaja Umac » 14.12.2025 03:04

Uskon YES;in olevan ihan tässä päivässä myös eutanasian suhteen. Vuosikymmenten varrella on menty eteenpäin ja hyvä niin.
Eutanasia
Eutanasia toimenpiteenä on usein henkisesti raskas päätös. Päätökseen voidaan päätyä lemmikin kunnon äkillisen heikkenemisen takia tai iän tuomien vaivojen vuoksi. Toimenpiteessä saa omistaja olla aina läsnä. Lemmikki saa ensin pistoksena rauhoittavaa lääkeainetta lihakseen jonka seurauksena se käy usein maate ja silminnähden nukahtaa. Eksoottiset eläimet saavat tämän jälkeen vielä toista lääkettä pistoksena lihakseen. Kissoille ja koirille pyritään laittamaan suoniyhteys, jota kautta niille annostellaan viimeiset lääkeaineet. Lemmikin elintoimintojen päättymisen kuuntelee aina kaksi henkilöä.

Eutanasia voidaan suorittaa myös päivystysaikana.

https://www.helsinki.fi/fi/yliopistolli ... nelaimille (YES:n sivulta)
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 14.12.2025 07:40

Hyvä, että omistaja saa YES:ssa olla läsnä. Uskoisin, että tuo, että omistaja ei kaikkiin tutkimuksiin ja toimenpiteisiin pääse mukaan, johtuu siitä, että siellä kuitenkin koulutetaan eläinlääkäriopiskelijoita. Opiskelijalla on matalampi kynnys kysyä tyhmiä tai tumpeloida, kun lemmikin omistaja ei ole vieressä arvostelemassa. Ja ainahan siinä on toki paikalla kokeneempi eläinlääkäri opettajana ja ottamassa lopullisen vastuun.
Valkosipulisilakka

Paluu Rekisteröimättömät