^Sama, meillä kans mennään kahteen kertaan nopeasti, niin meni nykyinenkin.
Jos ne nappulat on "pakko" pitää ruokavaliossa, siis senkin jälkeen kun ruokintakertoja on mahdollisesti muutettu niin mä kokeilisin sekoittaa ne turvotusvaiheessa jauhelihaan, kanaan/broileriin, kalaan jne. Poistaisin jopa kupin hetkeksi käytöstä, kuten yllä kuvattu.
Kaikki ruoka tulee multa ja nenää/temppuja tekemällä. Moisen sössön voi vaikka ottaa haltuun siten, että laittaa itselle tehdaspuhtaan hanskan tai paljaan käden toki ja pitää kipon itsellään koko ajan, teetättää nenällä hommia, pientä pätkää seuruuta, makuulle menoa jne jne. Mitä nyt pitää tärkeänä koiralle opettaa.
Kaikki välipalat pois. Luista jättäisin ne mitkä sitkeitä.
Jos taas nappulat ei ole pakko pitää mukana niin tekisin kotona isomman satsin ruokaa, täydentäisin lisillä antovaiheessa ja pakastaisin siis perusruuat annoskuutioihin tms. pieniin määriin. Tyyliin kerran kaksi viikossa tekisin satsit, pari kolme eri makua ja niitä sekaisin sitten antaen.
Makupalavaihtoehtoina saa nykyään jos mitä kuutiotavaa, tahnaa jne. eli menisin hyvinvarusteltuun liikkeeseen ja/tai kaivaisin netin syövereistä.
Jos huoli on koiran kasvu, ottaisin käyttöön vaakalaitteen ja korkeusmittaukset. Mutta ihan maalaisjärjellä ja ilman mittoja, koiran vireystilaa katsoen ja näpeillä kylkiluut ja muut tunnustellen, lihaksistoa, en olisi huolissani koiran kasvusta! Hoikka pentu on terveempi pentu!
-------------------------------------------------------------
Ukko sai noottia eläinlääkärin luona, paino noussut. Se on taivaan tosi enkä kiellä yhtään. Koiran ihanne olisi noin 20kg / 41 cm korkea mutta sen paikan vaaka näytti 23 kg ja se on armotta liikaa.
Joka ikinen vuosi tätä aikaa pihaulkoilu jää pois, leikit vähenee, lenkit lyhentyy sateiden ja pimeyden vuoksi. Koiran ruokahalu ei kyllä katoa yhtään
Kastraattina se ottaa muutenkin itseensä helposti nuo ylipainokilot ja ongelma on myös perheen sisällä: isäntä on julmetun höveli. Jos olisin sen kanssa yksin, pitäisin sen saamat määrät, siis välipalat ja palkat, aivan eri lukemissa mitä nyt. Mutta minä olen nyt sanonut ell terveiset ja isäntäkin siis tietää asian.
Ruokamäärää pudotan nyt talveksi, peruspapsut on Dagsmarkin seniori/kevyt jo olleet pitkään ja kaikki hapanmaitotuotteet rasvattomiksi. Kasviksia mukaan ja lisät vähemmälle.
Vaikka ongelma on tuttu ja sama laulu joka syksy ja talvi, on se kuitenkin huomioitava.
muoks vielä tähän: eläinlääkäri Sanna Immosen sivusto:
https://simmonenelainlaakari.wordpress.com/Ostettavien kurssien lisäksi siellä mm. ruokinnasta muutoinkin, jos joku saa sieltä vinkkejä tai ajatuksia? Ei ole maksettu mainos eikä minulla ole muuta kokemusta mutta seuraan häntä IG:ssä.