Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 07.11.2025 10:14

mulla on nyt myös yksi asia selvityksessä pankkini kanssa. he olivat lähettäneet minun työpuhelimeeni tekstiviestin. heillä ei ole minun työnumeroa, joten laitoin kyselyn ja vaadin selvityksen miten näin on käynyt, mistä se tieto on heille kalasteltu ja miten se on mahdollista. kyseinen tili on mulle alaikäsenä luotu ko. pankkiin sekä alaikäisenä saatu puhelinnumero on siellä järjestelmissä. tämä on ensimmäinen kerta kun pankista tulee viesti työnumerooni, ja sekin mulla on ollut jo 14 vuotta.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.11.2025 12:37

^ Puolisoni vakuutuspalautukset lähetettiin hänen exänsä tilille, josta on eronnut 14 vuotta sitten, ja paljon ennen kuin kyseistä vakuutusta on edes ottanut. Vakuutus on myös eri firmassa missä miehellä on vakuutukset olleet yli 14 vuotta sitten. Exällään ei ole vakuutuksia kyseisessä lafkassa. Vakuutusyhtiö ei koskaan vastannut selvityspyyntöön.
Noilla täytyy olla joku tietokanta josta ei asiakkaille kerrota mitään, ei nämä muuten ole mahdollisia.
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 08.11.2025 13:56

Ihmetellä täytyy vapaaehtoisen jonottamisen riemua, vaikka heti närkästytään, jos esim. kaupassa joutuu jonottamaan. Lisäksi ihmetyttää, kun monet halveksuu leipäjonoissa odottavia, jotka henkensä pitimiksi siellä seisovat. Eikö tässä ilmaisen meikkipussin jonottamisessa ole kyseessä sama asia, sillä erotuksella että se on turhuuksien turhuus eikä elinehto?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b773 ... d09d285905
aunet

ViestiKirjoittaja aunet » 08.11.2025 13:58

Ihmetellään lisää, Helsingissä on rakennettu kerrostalo koripalloilijoille ja korkeushyppääjille.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1e5e ... d2277aa7ce
aunet

ViestiKirjoittaja Mea » 08.11.2025 15:16

^^ Olen käsittänyt että nuo meikkipussien jonottamiset on nuorisolle semmoisia yhteisöllisiä ja yhteenkuuluvuusjuttuja. Ei kai siellä ketään aikuista ollut sentään. Toista se olisi ollut jos olisi saanut ämpärin. Mutta siitäkin tuli mielestäni hauska Suomen kansaa yhdistävä juttu. Ei kukaan ulkomaalainen tajua ämpäri-viittausta, vähän kuin torille-viittausta (olin muuten siellä silloin kun siitä tuli käsite! 1995).
Mea

ViestiKirjoittaja aunet » 08.11.2025 15:38

Voipi olla joo, samaisessa jutussa oli linkki Bilteman avajaisiin, jonne ekat oli tullu kaatosateessa puoli kolmen aikaan yöllä. Tarjolla kakkukahveet parille sadalle ekalle. Et sillai.
aunet

ViestiKirjoittaja Mea » 08.11.2025 16:20

^ Tuo vertautuu vähän siihen ämpäriin mielestäni.
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.11.2025 23:42

Itse sain hengenpelastajaämpärin joitain vuosia sitten <3 Edelleen naurattaa miten jotkut ei vain ymmärrä ämpärijakoja :D jotkut kuvittelevat edelleen että ämpäreitä jonotetaan koska halutaan joku ilmainen ämpäri kun ollaan niin köyhiä ja kipeitä :D Kannattaisi vaikka googlettaa ilmiö!
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 09.11.2025 12:39

En kyllä yhtään tiedä miksi pitäisi ymmärtää ämpäriä jonottavia. Jos joku kerää erilaisia ämpäreitä tai jotain, niin en mä ymmärrä sitäkään. Tai jos joku vaan viihtyy muiden ämpäreitä jonottavien kanssa, niin... joo, en mä taida ymmärtää sitäkään. Ja siis en googlettanut, että mikä salatiede tähän taustalle mahdollisesti kätkeytyy.
Mella M

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 09.11.2025 13:02

Miksi pitäisi sitten ymmärtää mitään joka on erilaista kuin minkä itse katsoo mielekkääksi?

Naureskelen kyllä kaikenlaisille jonottajille koska itse en ikinä menisi, mutta ei se ole minulta pois jos joku jonottaa ihan mitä tahansa.
On itse sellainen kuin on ja antaa myös muiden olla sellaisia kuin ovat.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Purrfect » 09.11.2025 15:00

Mulla ei vieläkään ole yhtään ämpäriä kotona olemassa, joten kieltämättä vähän oudolta ämpärijonottamiset tuntuu :D .
Ei ole oikeen tarvetta mihinkään. (Ikean kokoontaittuva silikoninen "vati" toimittaa meillä ikäänkuin ämpärin virkaa, kun on näppärä eikä vie tilaa kun roikkuu siivouskaapin seinällä koukussa.)

Kaupasta sais just sellasen ämpärin ku tahtoo jos tarvii, pienellä rahalla ja nykyisin niitä on tosi nättejäkin. Toki siinä varmaan tosiaan on se ämpäri varmaan toissijaista jonottamisessa, mutta inhoan jonoja ja isoja ihmismassoja, niin sillä itselle tosi vieras ajatus. Mutta aikasta hyvän ja ennenkaikkea kustannustehokkaan markkinointitavan ovat kaupat keksineet ja saaneet aikaiseksi kieltämättä :D
Purrfect

ViestiKirjoittaja TlGER » 09.11.2025 15:10

15-v. penska notkumassa kaupungin kaduilla neljältä viikonloppuyönä :roll: Vanhemmat olisivat varmaan onnitelleet itseään, jos sen olis joku raiskannut tai puukottanut siellä.
TlGER

ViestiKirjoittaja aunet » 09.11.2025 15:27

Mulla on monta ämpäriä, hankittu jonottamatta tarpeeseen! On tosi kätevä monessa asiassa, nytkin pihalle helppo nostaa rivasta koirille juomavesi, varmasti riittää ja yöksi eteiseen pois jäätymästä, kun pakkaset tulossa. Samoin kesällä autossa pidän kannellista vesiämpäriä koirille, ei tarvii pullojen kanssa leikkiä. Laitoin myös valmiiksi hiekoitushiekkaa muutamaan ämpäriin, helppo kantaa rivasta liukkaaseen kohtaan hiekoitusta varten ja takaisin varastoon. Metallikoirankupit helppo desinfioida ämpärissä, kun keittää kuumaa vettä vedenkeittimellä, on juuri sopivan kokoinen. Metsässä yliveto kaikenlaisessa keräilyssä. Todella monikäyttöinen ja kätevä, ja Savossa se on sankko!

Ja toisenlainen ihmettely, tai pikemminkin kauhistelu. 3-vuotias jäi rytäkässä auton kolhimaksi päiväkodin pihalla. Kuski oli lapsen huoltaja ja itse yritti elvyttää. Sittemmin lapsi kuoli. Ihan hirveä tapaus.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/aut ... ut/9251516
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 09.11.2025 15:31

Toi on kyllä aivan käsittämätön ja kamalan surullinen tapaus :(

Meillä on myös ämpäreitä ja ne ovat näppäriä monessa asiassa. Mulle se on ämpäri. Miehelle sankko.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Vieras » 09.11.2025 16:17

Toiset ne eivät ymmärrä oikein mitään, ja vielä ylpeilevät sillä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Hetuli » 09.11.2025 19:29

Luin myös tuon Tigerin mainitseman jutun 15-vuotiaasta, joka lähti jonottamaan aamuneljältä meikkikaupan avajaisiin. Mietin, että varmasti hauska juttu sen ikäiselle jonotella kaverien kanssa kaupan avajaisia.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 09.11.2025 21:35

Voivatpa muistella sitten myöhäisempinä aikoina jonotelleensa tuolla.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Outi.I » 09.11.2025 22:23

Jos huomaan, että jossain jaetaan ämpäreitä tai muuten on jotkin happeningit niin kierrän kyseisen paikan kaukaa. Ihmiset ovat päättömiä kun on ilmaista tavaraa tarjolla. Joku vuosi sitten Raisiossa (muistaakseni) avattiin uusi kauppakeskus ja siellä jaettiin sateenvarjoja ensimmäisille. Lopulta sieltä vietiin useampikin ihminen paikattavaksi kun olivat jääneet jalkoihin. Mutta hei! olihan se sateenvarjo ainakin 5 euron arvoinen.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.11.2025 06:56

Keneltäköhän näitä testataan? Itse olen saanut kuulla jo vuosia että ei testata terveydenhuollossa koronaa ollenkaan
https://yle.fi/a/74-20192764
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 10.11.2025 07:17

^En tiedä missä päin asut mutta HUS-alueen yksiköt, mm. päivystykset ja perusterveydenhuollon osastot testaavat oireisia edelleen. Testatut positiiviset sairaalahoitoa vaativat potilaat kohortoidaan eli eristetään muista.

Koronasivusto: https://www.koronatilastot.fi/fi/ ja sivusto päivittyy viiveellä.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Avokaado » 10.11.2025 12:41

Tekoälyltä olen kysynyt pari asiaa. Molemmilla kerroilla vastaus on tullut "alta aikayksikön" ja vastaus on ollut pitkähkö. Ihmettelen vaan sitä nopeaa toimintaa, mikä on tietysti hieno asia. Se kysyy vielä lopuksi, että riittääkö tämä, vai haluatko vielä tietää lisää asiasta.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Umac » 10.11.2025 15:36

Tekoälyn nopeus on ihmiseen verrattuna ylivoimainen. Käytän esimerkkinä Kelan toisaalle kertomaa: tuen päätös ihmisen tekemänä rajattu viikon käsittelyaikaan. Tekoäly tekee sen minuuteissa. Ja virheiden määrä eli inhimillisyys putoaa minimiin, olemattomaan.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Avokaado » 10.11.2025 18:52

^ Nimenomaan ylivertainen! :thumbup:
Avokaado

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 10.11.2025 19:05

Umac kirjoitti:Tekoälyn nopeus on ihmiseen verrattuna ylivoimainen. Käytän esimerkkinä Kelan toisaalle kertomaa: tuen päätös ihmisen tekemänä rajattu viikon käsittelyaikaan. Tekoäly tekee sen minuuteissa. Ja virheiden määrä eli inhimillisyys putoaa minimiin, olemattomaan.

Inhimillisyys poistuu nimenomaan.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Hetuli » 10.11.2025 19:30

Jonotukseen ja odotteluun liittyen paikallisessa kauppakeskuksessa on ollut paistopisteen tuotteet ilta-alessa -60 % kello 20 jälkeen. Tänään uutisoitiin, että käytännöstä luovutaan, koska osa ihmisistä otti tuotteita kärryynsä jo klo 18 jälkeen ja odotteli, että kello tulee 2O ennenkuin menee maksamaan tuotteet. Jatkossa ylimääräiset lahjoitetaan ruoka-apuun.

Mun ihmetyksen aihe on, että kuka jaksaa kaupassa odotella pari tuntia ja kuinka paljon tuotteita oikein ostetaan, että se on mitenkään odotuksen arvoista :D
Hetuli

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 11.11.2025 07:45

^ Uskomatonta, ei tulisi mieleenkään! Aika pihi saa olla, jos mokomasta haluaa säästää.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 11.11.2025 09:08

Nuo on vähän kinkkisiä lahjoitettavia nuo paistopisteen tuotteet, Suomessa kun turhan tiukka lainsäädäntö monien ns.päiväystuotteiden suhteen. Osassa paistotuotteissa on juustoa tai riisipuuroa tai kinkkua esimerkiksi, ja ovat periaatteessa päivän seisseet huoneenlämmössä. Niitä kun ei saisi noin vaan luovutella eteenpäin jos ei "heti" tule käyttöön. Eli roskiin tahtovat mennä. Itse jo aikoja sitten kysyin kyläkaupasta myymättä jääneitä esim. raejuustoa tai lihatuotteita koirille, siis suoraan roskiin meneviä, ja niitä ei saa edes maksua vastaan luovuttaa. Ja myyjätkään eivät saa niitä kotiinsa viedä kuulemma. Että semmosta kierrätystä Suomessa. Naurettavaa. Mutta typerää toimintaa tuo Hetulin kertoma. Eli nyt meni tuokin kauppiaan kädenojennus mönkään jemmailijoitten takia.
aunet

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.11.2025 16:36

Onko kukaan seurannut tuota Vornasen tänään alkanutta oikeuskäsittelyä?
On kyllä niin wt-meininkiä ja paksua potaskaa koko ukko täynnä. Kovasti näyttää uskovan asiaansa, että känniläiset voisivat hyvin kantaa ampuma-asetta kosteissa ravintolailloissa ja ammuskella kadulla jos siltä humalassa sattuu tuntumaan. Toivottavasti saa kunnon tuomion aiheesta. Se että on poliisimies pitäisi olla ennemminkin raskauttavaa kuin lieventävää.
Vieras

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 12.11.2025 15:59

^Uskomaton tapaus tuokin. Häkkiin vaan istumaan toviksi. Tuskin sekään hänen asennettaan muuttaa.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja TlGER » 12.11.2025 18:50

Hetuli kirjoitti:Jonotukseen ja odotteluun liittyen paikallisessa kauppakeskuksessa on ollut paistopisteen tuotteet ilta-alessa -60 % kello 20 jälkeen. Tänään uutisoitiin, että käytännöstä luovutaan, koska osa ihmisistä otti tuotteita kärryynsä jo klo 18 jälkeen ja odotteli, että kello tulee 2O ennenkuin menee maksamaan tuotteet. Jatkossa ylimääräiset lahjoitetaan ruoka-apuun.

Mun ihmetyksen aihe on, että kuka jaksaa kaupassa odotella pari tuntia ja kuinka paljon tuotteita oikein ostetaan, että se on mitenkään odotuksen arvoista :D

Kun näin tuon otsikon, ajattelin, että jengi ryntää esim. 15 minuuttia ennen alen alkua pullatiskille, mutta pari tuntia, ei helvata :lol: Samassa ajassa ehtisi leipoa aika paljon pullaa ja tulisi taatusti halvemmaksi kuin valmiit kaupasta alennuksineen päivineen.
TlGER

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät