Eläinlääkärissä käydään-ketju

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Eläinlääkärissä käydään-ketju

ViestiKirjoittaja Nappis » 29.10.2025 11:25

Minäkin olen pk-seudulla joten klinikan vaihto kyllä onnistuu ja valinnanvaraa on. Pienissä ja akuuteissa jutuissa olen välillä käyttänytkin pieniä paikallisia klinikoita. Evidensiaan eksyin muutama vuosi sitten, kun yhden silloisen koiran hoito oli umpikujassa ja se tarvitsi osaavaa spesialistia. Oli pakko laittaa koiran etu ja myös oma jaksaminen etusijalle ja luopua siitä periaatteesta, että ei ikinä Evidensiaan. Se oli ehdottomasti oikea ratkaisu ja oli helpotus kun koiran hoito oli viimeiset vuodet osaavissa ja luotettavissa käsissä. Vähitellen siirsin muidenkin koirien hoidon samalle eläinlääkärille, koska hän on todella osaava, tarkka ja empaattinen. On tosi kiva kun on luottolääkäri.

Eläinlääkäreissä on sen verran vaihtelua ja minulla on huonojakin kokemuksia ollut, joten en mielelläni hyvästä lääkäristä luovu kun sellaisen löydän. Tässä aika lähellä kyllä olisi yksi klinikka, jonne voisin mennä, koska niin paljon hyvää olen molemmista klinikan perustajista kuullut. Mutta kun olen akuuteissa tilanteissa joskus yrittänyt sinne päästä, niin ei ole ollut aikoja tai sitten on vain tuntemattomille ja aika kokemattomille uusille lääkäreille, joille en halua, kun en tiedä millaisia ovat. Minusta on tullut nirso. Näille klinikan perustajille ei koskaan netin kauttakaan saa aikoja viikon sisään. Suosituille ei ole helppo päästä. Meidän Evidensian lääkärille on parin kuukauden jonot, mutta hän tosiaan pitää aikoja jemmassa vakkareille.

Sen olen päättänyt jo aiemmin, että jos minulle vielä eläimiä joskus tulee, niin niitä en Evidensiaan vie. Nykyisen koiran olin ajatellut hoitaa meidän omalla lääkärillä loppuun asti, kun sillä jo ikää ja vaivoja on. Ei ole niin yksinkertaista siirtää sen hoitoa muualle. Täytyy kyllä silti harkita, koska olen nyt tosi leipääntynyt Evidensiaan. Luotto on mennyt, kun toimivat noin. En ymmärrä, miten tuo ei muka ole laitonta, mutta arveluttavaa se ainakin on. Eipä tällä nykyisellä koiralla loputtomiin enää aikaa ole jäljellä, joten joka tapauksessa pääsen Evidensiasta eroon. Mutta joo, olisihan tässä nyt sauma kokeilla uutta eläinlääkäriäkin vielä sen elinaikana, ellei se nyt ihan heti kupsahda.
Nappis

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.10.2025 11:30

Kyllähän tuosta olisi hyvä kertoa laajemmin. Ei tuosta tiedä suurin osa Evidensian asiakkaista (saati muista lemmikinomistajista) varmaankaan. Touhuavat hiljaisuudessa.
Laita ihmeessä vinkki johonkin iltapäivälehteen ja katso kiinnostaako?
Jos tulisi kaikkien tietoon niin pitäisikö Evidensian tehdä asialle jotain?
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 29.10.2025 11:41

Joo, se on ihan selvä, että eläimelleen valitsee tietyn lääkärin kun näinhän se menee itselläkin ja omissa lääkärivalinnoissa itselleen. Minä tosiaan autoilevana voin mennä heittämällä Espooseen, Fiskarsiin tai Keravalle esim. Nythän meillä Vantaalla on parikin ihan uutta yksityistä paikkaa ja ken tietää vaikka nekin tulisi käytyä jossain vaiheessa.

Oma Evidensia - kapina alkoi ajalta kun miehen vanha koira oli vielä olemassa ja hänen vakituinen eläinlääkäriasema muuttui Evidensian alle. Tai siis siihen aikaan se oli vielä sitä Animagi-juttua. Siinä näki konkreettisesti millaiseksi se meni ja kun sitten vielä ent. työkaverin tytär työskenteli ko ketjussa ja kertoi vähän "faktoja" pakkomyynnistä jne. niin linjaus tuli tehtyä jo silloin. Eli vanhohen koirien aikaan.
Ja näinhän meiltä putosi myös Mevet pois, ketjuuntumisen myötä. Se on näistä nykyisistä ketjuun kuuluvista ainoa missä Ukkokin saanut hoitoa, ei tosin uudessa paikassa eikä uuden ketjuuntumisen myötä mutta sitä aikaa kun se oli jo myyty ketjulle.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Nappis » 29.10.2025 12:06

Toki voisi juttuvinkin laittaa ja katsoa tarttuvatko siihen. Varmaan saavat paljon vinkkejä. Mä vaan en kaipaa yhtään julkisuutta itselleni :?

Mä käytän koiraa osteopaatilla yli sadan kilometrin päässä. Hän on meidän luottohuoltaja, ollut tosi pitkään. Ei käydä siellä usein, väliajat koiraa huoltaa tarvittaessa paikallinen yrittäjä joka on myös oikein hyvä, mutta ei osteopaatti vaan kraniohoitaja.

Kyllä sitä mieluummin ajaa vähän kauemmaskin kun tietää mitä saa. Monta kertaa olen eläinlääkärissäkin ollut niin ettei apua ole saatu. Se vasta kalliiksi tulee vaikka olisi miten lähellä oleva ja kohtuuhintainen paikka kyseessä.
Viimeksi muokannut Nappis päivämäärä 29.10.2025 19:00, muokattu yhteensä 1 kerran
Nappis

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 29.10.2025 13:51

Espoossa asuessani käytiin useimmiten Mevetissä. kun oltiin käyty siellä jo 80-luvun alusta lähtien ekan koiran kanssa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 29.10.2025 14:40

Tottakai jos on hyvän eläinlääkärin löytänyt, kyllä siitä täytyy pitää kiinni! Olkoon sitten töissä missä tahansa. Ja äärimmäisessä hädässä mennään minne pääsee. On mekin oltu kerran mummokoiran "tapporipuli" hoidattamassa Evidensiassa, kun ei oma paikallinen pystynyt tekemään mitään. Kutsun tuota "tonnin ripuliksi" kun sen verran tuli se hoito maksamaan.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 29.10.2025 14:41

Niin, ja kiitos Koiruuksia että avasit koirien diabetes-tilannetta. Itselle tosiaan niin outo asia että en ole ymmärtänyt että voi noinkin pahasti olla. Aina oppii uutta, ja hyvä niin.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 29.10.2025 15:22

Nappis kirjoitti:Toki voisi juttuvinkin laittaa ja katsoa tarttuvatko siihen. Varmaan saavat paljon vinkkejä. Mä vaan en kaipaa yhtään julkisuutta itselleni :?

Eläinlääkäriliitolta voisi kysyä myös? He eivät ole valvova viranomainen mutta jotain tietoa voi silti olla?
https://sell.fi/

Jos laittaa hakuun potilastiedot niin tulee mm. tämä:
https://sell.fi/lehti/elainten-potilast ... okulmasta/
Eläinten potilastietojen säilyttämisen rajoitukset tietosuojan näkökulmasta

ja tämä
https://sell.fi/lehti/elainten-potilast ... llisuudet/
Eläinten potilastietoihin liittyvät vastuut ja velvollisuudet
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 29.10.2025 16:50

Et taatusti kaipaa Nappis mitään ylimääräistä julkisuutta, mutta voisihan tuon tehdä juttuvinkkinä?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Hetuli » 29.10.2025 17:35

Tuossa voi olla myös, että ovat ulkoistaneet sen asiakaspalvelukeskuksen ja kolmas osapuoli tarkoittaa tätä yritystä. Näitä ulkoistuksia on myös paljon ihmisten terveydenhuollon puolella. Työntekijöitä sitoo samat säännöt kuin yritystä, jolle soittavat eikä asiakas tiedä mihin on soittanut tai mistä on soittanut.

Evidensiahan on ketju paikallisia yrityksiä ja käytännnöt varmaan vaihtelevat. Erikoista on jos lääkäriä ei saa valita.

Mulla meni maku paikalliseen Evidensiaan kissan eutanasiatilanteessa 10 vuotta sitten. Siinä oli jotenkin kiireen tuntu ja lääkäri ei jättänyt lainkaan kahden kissan kanssa vaan kirjoitteli tietokoneella ja hoputti valitsemaa uurnaa. Lieventävä asianhaara kyllä heidän puoleltaan, että lääkäriasema oli juuri sulkeutumassa ja ei ole tietysti heille spesiaalitapaus. Toisin sanoen ymmmärrän heitä mutta meni tunteisiin :D

Lisäksi Salossa on Evidensia aika kallis ja keskikaupungilla eli voi joutua etsimään parkkipaikkaa ja kantamaan kissankoppaa. Oma lääkäri on vähän syrjäisemmässä.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Umac » 29.10.2025 17:53

Tämän päivän Viiden jälkeen - ohjelmassa oli ell Paavo Karihaara/Vetson puhumassa roduista, hinnoista, sairastamisesta.
Se osuus minkä näin, siinä ei mitään uutta omaan silmään ollut.
https://www.mtv.fi/ohjelma/4014d1259bad ... en-jalkeen
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Nappis » 29.10.2025 18:48

No sehän siinä on, että Evidensia kertoi tämän kolmannen osapuolen noudattavan samoja salassapitosäännöksiä kuin hekin ja että kaikki on laillista. En vaan itse olisi osannut odottaa tuollaista tapahtuvan, olen ollut tässä suhteessa sinisilmäisen luottavainen. Ainakin yritän kieltää omien tietojen käyttämisen jatkossa.

Sain Evidensialta alla olevan linkin, mistä voi tarkistaa miten minua koskevia tietoja kerätään, käytetään ja suojataan, kenen kanssa niitä voidaan jakaa ja mitä oikeuksia minulla on. Veikkaan, että aika harva näitä asioita normaalisti netistä etsii ja lukee. Suurin osa ei varmaankaan tiedä, että potilastietojakin voidaan surutta jakaa kolmansille osapuolille. Itse olisin kuvitellut, että vain yhteystietojani ja tiedon asiakkuudesta Evidensiaan voi jakaa.

Ja minua ei tässä asiassa lohduta se, että kolmannella osapuolella on vaitiolovelvollisuus, koska en hyväksy koirani potilastietojen levittämistä muille kuin niille, jotka sitä hoitavat. Olisi reilumpaa, että tällaiseen pitäisi erikseen antaa lupa ja että asiasta informoitaisiin näkyvämmin, koska suuri osa eläinten omistajista ei tällaista edes tule ajatelleeksi. En edes noista linkin tiedoista suoraan tajuaisi, että myös niitä potilastietoja levitetään.

https://evidensia.fi/yleiset-palveluehd ... jaseloste/
Nappis

ViestiKirjoittaja Nappis » 29.10.2025 20:05

Tuo linkki minkä laitoin oli sama minkä Umac aiemmin laittoi ja olin jo pikaisesti lukenut tiedot läpi. Itse asiassa nyt kun luin uudestaan, niin siellä kyllä nimenomaan sanotaan, ettei lemmikkien tietoja jaeta samalla tavalla kuin omistajien henkilötietoja :roll: Ja että lemmikkien tiedot eivät itsessään ole sovellettavien tietosuojalakien mukaan henkilötietoja. Ja silti mulle ladeltiin puhelimessa yksityiskohtia koirani potilaskertomuksesta :evil: Äh, järki lähtee.

Kohdassa 8 kerrotaan erikseen, keille lemmikkien tietoja voi jakaa. No sanotaanhan siinä kyllä, että tietoja voi käyttää esim. eläinlääketieteellisiin terveys- ja hyvinvointitutkimuksiin tai -analyyseihin, mutta silloin tahona olisi esim. yliopisto tai eläinlääkeyhtiö. Minulle soittanut tyyppi kuulosti tietämättömältä maallikolta, joten ihmetyttää tämä. Laitan kyllä Evidensialle kysymystä soittaneesta tahosta, mutta saavat ne varmaan asian käännettyä niin, että se on ollut osa jotain asiallista hyvinvointitutkimusta, koska hyvinvointiasioita soittaja sanoi kartoittavansa. Mutta ei kukaan asiantunteva taho hoitaisi asiaa noin huonosti, oman koirani osalta ei puhelussa kysyttyjen tietojen perusteella voi yhtään mitään johtopäätöksiä sen hyvinvoinnista tehdä :roll:

Lisäksi tuolla Kuka soitti -palvelussa on ko. numerosta soitettuja puheluja koskeva keskustelu, ja kommenteissa mainitaan kyseessä olleen nimenomaan markkinointi. On tämä sellainen vyyhti, että olen halunnut kerätä lisää tietoa ennen kuin laitan Evidensialle uutta viestiä.
Nappis

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 31.10.2025 07:37

Varasin ajan kuivasilmäisyydestä kärsivälle, katsotaan taas kyyneltuontanto ja uusitaan resepti. Viimeksi kyyneltuotanto oli aivan normaali.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 31.10.2025 07:59

Toivotaan että saatte apua.

Meillä toivottavasti seuraava eläinlääkärissä käynti on 29.12 kun on Lakun luustokuvat ja verikoe viimeiseen geenitestiin. Sitten on Laku tutkittu kaikilta osin.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 31.10.2025 08:37

^Uskon että kyllä. Kyseessä on vain kontrollikäynti. Meeri voi hyvin, silmät ovat OK. Ja tuo ongelma sai siis alkunsa siitä, että alle vuoden vanhana Meerillä oli kirsikkasilmä, ja spesialisti leikkasi sen. Meni pieleen. Tuli kuivasilmäisyys. Meeri täytti elokuussa 15 vuotta, ja tippoja & voiteita on tässä nyt muutama vuosi laitettu. :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 31.10.2025 17:03

Tsemppiä sulle ja Meerille! :-)
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 01.11.2025 07:55

Kiitos, kyllä me pärjätään! On näiden vuosien aikana tottunut tippojen ja voiteen laittoon. Myös minä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Nappis » 06.11.2025 17:58

Koira on tänään närästellyt useamman tunnin. Ensin ihmettelin että miksi se läähättää vähän oudosti, ja sitten sillä alkoi välillä olla närästykseen viittaavia oireita, joten läähätyskin varmaan oli närästysoire. Aiemmin sillä on ollut vain satunnaisesti muutaman sekunnin kerrallaan kestäviä närästysoireita, joten tämä on ihan uutta. Soittopyyntö eläinlääkärille jätetty että saadaan juteltua lääkitysasiat. Pepcid-kuuria kokeiltiin aiemmin, mutta se piti keskeyttää kun koira tuli siitä pahoinvoivaksi.

Evidensia ei näköjään enää vastaa minulle, joten en saa tietää mikä taho heidän nimissään minulle soitti. Nyt mietin että miten lähtisin asiaa viemään eteenpäin ja mihin tahoon ottaisin yhteyttä. Ei kyllä just nyt olisi aikaa, mutta jossain vaiheessa täytyy yrittää, koska haluan tietää saako potilastietoja todella näyttää ulkopuolisille vaikka laki sen näyttäisi kieltävän.
Nappis

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 06.11.2025 19:31

^Toivottavasti löydät hyvän eläinlääkärin muualta kun tuolta E-paikasta. Sellaisen joka ihan oikeasti vastaa puhelimeenkin. Ikäviä nuo närästysjutut.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Nappis » 06.11.2025 21:39

Ei käy hetkessä eläinlääkärin vaihtaminen, emme saa lääkkeitäkään muualta kuin hoitavalta lääkäriltä ilman käyntiä. Ja tuntuisi aika turhalta mennä jonnekin uuteen paikkaan tiedossa olevan vaivan takia vain lääkkeitä saadakseen. Hoitava ell myös osaa nämä närästysjutut paremmin kuin useimmat ellit. Sitten jos tulee jokin pienempi uusi juttu niin voi uuttakin lääkäriä kokeilla, josko samalla löytyisi pysyvämpikin ratkaisu. Mutta riippuu ihan kokonaisuudesta, kaikkia olemassaolevia vaivoja ei ole yksinkertaista tuosta vain siirtää eri eläinlääkärin hoitoon. Ja pitäisi löytää ell joka on samalla tavalla tarkka ja kokonaisvaltainen kuin nykyinen. Ei ihan helppoa...

Olen luullut että puhelimeen itse vastaavat eläinlääkärit ovat tosi harvinaisia. Itsellä on kokemus vain kunnaneläinlääkäreistä jotka vastaavat itse, ja sitten oli yksi eläinlääkäripariskunta joka myös vastasi itse puhelimeen eikä heillä praktiikassaan muuta henkilökuntaa ollut. Ehkä jossain päin näitä on enemmänkin?

Ell ei ole vielä soittopyyntöön vastannut, saa nähdä meneekö huomiseen. Hälle näitä soittopyyntöjä ja sähköposteja kyllä tulee pilvin pimein.
Nappis

ViestiKirjoittaja Hetuli » 06.11.2025 23:32

Se Nappikselle soittanut ihminen oli tökerö eikä osannut asiaansa. Itse kun työskentelen ulkoistetun asiakaspalvelu parissa en osaa pitää sitä kamalana asiana. Yleensä nämä sopimukset ovat salaisia eikä asiakas ajattelee soittaneensa suoraan yritykseen eikä hänen pitäisikään huomata eroa. Samat säännöt ja salassapitovelvollisuudet pätevät. Asiakaspalvelun ulkoistuksia on joka puolella, myös ihmisten terveydenhuollon puolella.

Vähänkin isommilla eläinlääkäriasemilla tietoja näkee useampi henkilö, toisaalta hoitomahdollisuudet on paremmat. En mä ehkä lähtisi vaihtamaan hyväksi koettua eläinlääkäriä, joka tietää koiran tilanteen ja taustan, kun koiralla on hoitoa ja seurantaa vaativia sairauksia.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Nappis » 07.11.2025 00:33

No se soittaja tosiaan oli tökerö eikä ymmärtänyt eläinalasta mitään. Ei ole tainnut Evidensia juurikaan hommaan perehdyttää. Ja Evidensia on todella iso konserni joka myös tekee yhteistyötä eri tahojen kanssa. Haluaisin silti kuulla joltain asiaa tuntevalta, että saako eläimen hoitoketjuun kuulumaton henkilö todella katsoa sen potilastietoja. Minkäs sille sitten voi, jos saa, mutta oudolta se tuntuu, oman oikeustajuni mukaan hän ei saisi tietoja katsoa vaikka kuinka itse noudattaisi salassapitosäännöksiä. Ja Evidensian sivuilla lukee, että asiakkaalla on oikeus saada tietää keille hänen tietojaan on annettu, vaan eivätpä minulle suostu kertomaan...

Eläinlääkäri laittoi klo 22 jälkeen sähköpostia, että päivä meni pitkäksi (hänellä usein menee) eikä hän enää kehtaa soittaa. Laitoin sitten hänelle sähköpostia koiran oireilusta, ja vähän ennen puoltayötä hän kysyi mihin apteekkiin lääkkeen voi soittaa. Huomenna varmaan lääke sitten saadaan. Meidän ell on aika ihana <3 En hänestä haluaisi luopua, mutta Evidensiasta todellakin. Mitään koiran edun vastaista en kuitenkaan tee, joten voi siinä käydä niinkin, että tämä ell saa hoitaa koiran loppuun asti. Ihan kuten tarkoitus oli alun alkaen. Pikkuvaivoissa voidaan joskus käydä muuallakin, ja kardiologi on myös muualla kuin Evidensiassa. Ei koiralla kuitenkaan varmaan hirmu pitkälti edes ole elämää jäljellä, joten sekin vaikuttaa tilanteeseen.
Nappis

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 07.11.2025 06:50

^Niitä valintoja vaan on pakko tehdä, ja tottakai koiran edun mukaisesti menet.

Meidän "vakkariklinikalla" vastaa aina eläinlääkäri, syystä että heillä ei mitään eläintenhoitajia tai klinikkahoitajia ole. Toisessa paikassa jota käytetään vastaa ell klo 8-9 ja sen jälkeen sitten joko hoitaja tai ell, kumpi ehtii luurin päähän.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Darre » 07.11.2025 08:11

Huomasin, että Hukalle oli ilmaantunut kirsun viereen kuonon vasemmalle puolelle pikkusormenpään kokoinen patti ja käytiin sitä eilen Evidensiassa näyttämässä. Oli aivan ihana nuori naiseläinlääkäri, joka höpsötteli Hukan kanssa ennen tutkimuksia ja ikävien asioiden jälkeen tarjoili nameja (tosin Hukan mielestä liian vähän :D ). Patista otettiin useita ohutneulanäytteitä, mutta ell mukaan se on sen verran kiinteä, että kovin suurta määrää soluja ei saatu. Pikaisella mikroskooppitutkimuksella selvisi, että kyse ei ole tulehduksellisesta muutoksesta tai vierasesineestä (esim. kepin pala). Näytteet lähtevät nyt patologille ja ell soittaa ensi viikolla selviääkö siinä mitään. Muuten koiran voi täysin normaalisti, imusolmukkeissa ei tuntunut mitään, ei ole laihtunut (päinvastoin), joten pahin pelkoni syöpäkasvain ei ehkä ole todennäköinen. Mutta toivottavasti selviää pian. Ja kun aina Evidensian kohdalla valitetaan "turhista tutkimuksista", niin mietin etukäteen mahdetaanko otttaa verikokeet mahdollisten tulehdusarvojen tai muun häikän takia, niin ei. Vain yleistutkimus ja näytteet patista.

Lahden Eläinlääkäriasema. 415,12 (sis patologin), mistä jäi vakuutuksen jälkeen maksettavaa 145,29.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 07.11.2025 08:49

Tiibetinhelmi kirjoitti:^Niitä valintoja vaan on pakko tehdä, ja tottakai koiran edun mukaisesti menet.

Meidän "vakkariklinikalla" vastaa aina eläinlääkäri, syystä että heillä ei mitään eläintenhoitajia tai klinikkahoitajia ole. Toisessa paikassa jota käytetään vastaa ell klo 8-9 ja sen jälkeen sitten joko hoitaja tai ell, kumpi ehtii luurin päähän.

Meidän klinikalla on eläintenhoitajat kyllä, mutta kun sinne soittaa (ja tietää mihin aikaan hän on yleensä tavoitettavissa) ja kysyy Pekkaa niin saa yleensä oman eläinlääkärin puhelimeen. Tai sitten jos on esim. leikkaamassa juuri niin silloin kerrotaan että mihin aikaan voisi soittaa uudelleen.
Pekka on jäämässä eläkkeelle ja se on aivan kamalaa. Olemme käynet hänen luonaan jo yli 25 vuotta. Onhan siellä tietenkin muitakin tuttuja eläinlääkäreitä mutta silti. Pitää varmaan sitten vaihtaa Sinikkaan. Yksi klinikkaeläinhoitajankin on tuttu yli 20 vuoden ajalta, ja toinenkin (joka oli välillä muualla) on ytaas siellä töissä. On tosi kiva kun siellä tunnetaan minut ja meidän eläimemme.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja MJK » 07.11.2025 09:38

Nappis: Mitä lääkettä sait koiralle? Mikä sitä närästää?
MJK

ViestiKirjoittaja Nappis » 07.11.2025 10:27

MJK kirjoitti:Nappis: Mitä lääkettä sait koiralle? Mikä sitä närästää?

Zitac saadaan nyt närästykseen. Ei sitä tiedetä mikä koiraa närästää. Ell sanoi että limakalvot saattavat ärtyä kuona-aineiden kertymisen takia jos munuaistoiminta on hieman heikentynyt. Ja koiralla on UREA vähän koholla. Lääkkeiden makuaineet voivat myös aiheuttaa närästystä, koiralla on kaksi sellaista lääkettä. Ruoka on mahdollinen syy, ja ruokavalioon tuli kesällä pieniä muutoksia, mutta toisaalta koiran ulosteen laatu parani huimasti sen jälkeen. Syyskuussa kun koiran virtsarakko ultrattiin, niin kurkattiin samalla pikaisesti vatsaonteloon. Mahanportin sulkijalihas oli koko ajan auki ultrassa. Siihen nähden koira oli siihen mennessä oireillut olemattoman vähän. Sapessa oli sakkaa, mutta ei sellaista määrää, minkä pitäisi aiheuttaa ongelmia.
Nappis

ViestiKirjoittaja Nappis » 07.11.2025 11:04

Se on niin ristiriitaista, että Evidensian klinikoilla on taitavia ja mukavia eläinlääkäreitä ja hoitajia siinä missä muuallakin. Mutta mua tökkii se iso koneisto siellä taustalla. Ovat ostaneet kilpailijoita pois markkinoilta ja nostaneet koko ajan hintoja. Jossain kun voittivat eläinlääkäripäivystyksen kilpailutuksen, niin nostivat sen jälkeen hintaa 580%. Asiakkaat saavat vääntää hoitovirheiden korvauksista ja lopulta kunnon korvaus maksetaan vain jos allekirjoittaa vaitiolosopimuksen, jossa on 10 000 euron uhkasakko. Näin on muutama kertonut, ja oli tästä Iltalehdessäkin juttua. Seuraavat somessa, ettei asiakas puhu Evidensiasta.

Mutta meidän klinikasta mulla ei ole pahaa sanottavaa. Siellä on hyvät lääkärit eikä ole painostettu turhiin tutkimuksiin. Kaikki on aina sujunut hyvin. Alussa ei hintatasokaan ollut niin paha kuin olin pelännyt, mutta tällä hetkellä se on monissa jutuissa noussut karseaksi. Meidän oma ell ei myöskään ole koskaan juoksuttanut meitä turhilla kontrollikäynneillä. Kun aikoinaan siirsin erään koirani hoidon hänelle, niin muistissa oli kauhukuvina se, miten edellinen ihan maineikas klinikka tätä turhaa juoksutusta ja rahastusta harrasti, vaikkei se silloin edes kuulunut Evidensiaan. Nykyään kuuluu.

Olen aiemmin joutunut luopumaan hyvistä luottolääkäreistä, kun joko he tai minä olemme muuttaneet muualle. Mulla ei ollut pitkään aikaan ollut luottolääkäriä, kunnes tämän nykyisen löysin. Hän on tehnyt meidän lauman eteen paljon, ja kävi myös meillä kotona saattamassa kaksi edellistä koiraa viimeiselle matkalle, tämä ei tapahtunut Evidensian nimissä.

Nettikeskusteluissa minusta on ikävää, kun niputetaan huonon kokemuksen takia kaikki Evidensian lääkärit tai klinikat kelvottomiksi ja sanotaan, ettei siellä kukaan mitään osaa. Kun ei se niin mene, joka paikassa on niitä tosi hyviä ja vähemmän hyviä, ja virheitä tekevät kaikki joskus.
Viimeksi muokannut Nappis päivämäärä 07.11.2025 11:27, muokattu yhteensä 1 kerran
Nappis

ViestiKirjoittaja Rigge » 07.11.2025 11:16

Tsemppiä Nappiksen koiralle, toivottavasti närästys helpottaa.

Samaa mieltä Evidensiasta, turhaan niputetaan kaikki yhteen. Mekin ollaan jouduttu muutaman kerran käymään läheisessä Evidensiassa päivystyksessä, eikä siitä ole pahaa sanottavaa, ihania lääkäreitä ja hoitajia. On luottavainen olo, kun tietää että lähellä on hyvä päivystävä klinikka, vaikka ollaan käyty muualla sappirakko-, tassu- ja silmäongelmissa.
Rigge

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit