TlGER kirjoitti:Mä näin kerran, kun shiba ravisteli turkkiaan, ja siitä irtosi kertaravistuksella enemmän karvaa kuin englanninvinttikoirasta koko sen elämän aikana![]()
Todellakin karvahelvetti.
Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska
TlGER kirjoitti:Mä näin kerran, kun shiba ravisteli turkkiaan, ja siitä irtosi kertaravistuksella enemmän karvaa kuin englanninvinttikoirasta koko sen elämän aikana![]()
Todellakin karvahelvetti.
Koiruuksia kirjoitti:Mä seuraan myös yhden suomalaisen markiesjekasvattajan facebooksivuja. Feather-jotakin.
Onko ne edelleen yhtä harvinaisia kuin olivat vielä vaikka 10 vuotta sitten?
Joskus kysyin yhdeltä kasvattajalta rodusta niin sain vastaukseksi että sopii aktiivisuutensa vuoksi vain himoharrastajalle.
Tuolloin hylkäsin rodun koska en ole himoharrastaja.
Oikeasti taitaa sopia aika moneen menoon. Olen käsittänyt että tykkäävät juosta joten mikäs sen parempi olisikaan basenjin seuraksi.
Toinen basenji on edelleen vaihtoehto, olisihan se koiralle varmaan kivaa että olisi samanrotuista seuraa.

Tykkään enemmän just tuon tyyppisistä koirista, kun ylenpalttisen herkistä ja miellyttämisenhaluisista. Vaan mulla ainoa mahdollisuus juoksuttaa koiraa vapaana on metsä (tai pelto tai hiekkakuoppa), niin riistaviettiä ei ihan mahdottomasti saisi olla. Täällä lenkkeilee samoissa metsissä myös sudet, karhut ja ahmat, joten koira ei saisi kovin kauaa olla pois näköpiiristä. Sudet lähinnä jännittää, vaikka ei ne nyt jokaisessa puskassa vaani koiria odottamassa. Vanhemmiten vaan oma hermorakenne huononee ja alkaa ajatella kaikkia mahdollisia katastrofeja. 

Paimenten kanssa on ihanaa, kun ne tosiaan pyörii siinä lähellä, jos ei ole selkeää syytä lähteä kauemmas (jotain muita kulkijoita, potentiaalista syötävää tms.). Välillä muistan tästä luontaisedusta nautiskella, kun muistelen terrierin kanssa elämistä. Toki useimmille paimenillekin on opetettava se, että ei lähdetä niiden ihmisten / pyörien / metsään heitettyjen eväiden perään (eikä tämä ole usein mitenkään helppoa edes). Mutta jos esimerkiksi pysähdyn poimimaan marjoja, niin paimenet on siinä muutaman metrin säteellä odottelemassa. Terrieri odotteli ehkä minuutin ja lähti sitten etsimään mielenkiintoisempaa tekemistä.Mutta sitten taas terrierin kanssa tuli kaikki sosiaalistamiseen liittyvät jutut "ilmaiseksi". Sitä ei tarvinnut koskaan totutella mihinkään paikkoihin, ääniin, ihmisiin, kun ei sitä hetkauttanut yhtään mikään. Aina häntä tötteröllä menossa tutkimaan asioita. Että puolensa ja puolensa. Nyt ehkä vaaka voi olla kallistumassa tuonne itsenäisten suuntaan enemmän.
![]()
Valitettavasti(?) asustelen Keski-Pohjanmaalla eli ihan totaalisen eri suunnalla. Täytyy odotella ensi kesää, sitten voi jossain näyttelyissä käydä turistina ja mahdollisesti jututtamassa ihmisiä.
Koiruuksia kirjoitti: Kun Nupun jälkeen mietittiin rotua, niin ajatuksissa oli passelin kokoinen koira joka ei vaadi koko ajan tekemistä. Turkinhoitoa ei ollenkaan. Omilla jaloillaan seisova koira jolle ei tarvitse joka asiaa erikseen esitellä. Koulutettavissa, mutta ei tarvetta mihinkään harrastukseen varsinaisesti. Ei myöskään mikään hyrrä joka haukkuu "koko ajan." Mielellään rauhallinen.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Thirteen_2 ja 9 vierailijaa