Kaikkea autoilusta

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Kaikkea autoilusta

ViestiKirjoittaja Mella M » 14.10.2025 18:36

Mulla on kaverilla keltainen Audi, on sellainen vähän jo vanhempi A3, mutta kuitenkin.

Mä en ole huomannut hirveästi eroa siinä miten musta auto kuumenee. Mullakin on takana tummennetut lasit ja ei minusta kuumene mitenkään erityisesti. Toisaalta mähän vaan tykkään lämpimästä (varsinkin jos tulee autoon ilmastoidusta toimistosta tai kylmästä kaupasta) ja nykyään on niin nopea saada autoa viileäksi, että en ole koskaan ajatellut, että tämä olisi ongelma.
Mella M

ViestiKirjoittaja aunet » 14.10.2025 18:47

Kyllä se seisoessaan kuumeneva auto on harrastuksissa ongelma, kun koiraa on pakko olosuhteista johtuen pitää autossa. Mutta eipä se sellaiselle ole, joka ei harrastele. Ja ihmiselle itselleen ei koskaan ongelma.
aunet

ViestiKirjoittaja Umac » 18.10.2025 06:30

Pari pakkasyötä nyt ollut ja ensi viikolla taas lauhaa eikä yöpakkasia. Kitkat alle lokakuun vikalla viikolla?
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja aunet » 18.10.2025 08:26

No niin, hyvin alkaa "talviautoilu" lokakuussa. Tulikohan yllätyksenä, pakkanen on kyllä hyvin selkeä varoitusmerkki useimmille.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011568319.html
Jopa 50 auton kolari Lahdessa – ympäri Suomen liikennekaaos

*lisätty otsikko/Umac
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 18.10.2025 11:10

^Voi hurja!

Ensi viikolle tosiaan luvattu taas lämmintä ja vesisateita. Täällä kylillä on joku firma joka tulee kotipihaan vaihtamaan renkaat. Voisi huvikseen kysäistä mitä maksaa. Ihan vielä ei ole kyllä kiirettä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Vieras » 18.10.2025 17:29

Toiseen autoon piti jo vaihtaa talvirenkaat, mutta ei onnistunut.
Aika on nyt varattuna kuitenkin.
Toiseen jätetään kesärenkaat niin pitkäksi aikaa kuin mahdollista, niin voi valita kummalla milloinkin liikkeelle, kelin mukaan. Talvirenkaat siihenkin kuitenkin vaihdetaan jossakin vaiheessa.
Vieras

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 18.10.2025 19:50

aunet kirjoitti:No niin, hyvin alkaa "talviautoilu" lokakuussa. Tulikohan yllätyksenä, pakkanen on kyllä hyvin selkeä varoitusmerkki useimmille.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011568319.html
Jopa 50 auton kolari Lahdessa – ympäri Suomen liikennekaaos

*lisätty otsikko/Umac

kamala onnettomuus tuo ketjukolari.
itse kävin eilen vaihtamassa talvirenkaat alle kun viikon aikana pariin kertaan katselin säätiedotusta. alunperin mun piti tänään vaihtaa renkaat, mutta sään vuoksi tein sen jo eilen. mä meen aina sään mukaan renkaitten kanssa enkä ymmärrä niitä jotka jaksaa paheksua sitä kuinka toiset ajoissa vaihtaa ne alle, mulla on renkaat vaihdettu usein lokakuussa alle, harvemmin marraskuussa.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Outi.I » 18.10.2025 21:40

Pitänee ensi viikolla alkaa kyselemään aikaa pyöränvaihtoon. Vaikka eihän minulla ole pakkoa lähteä liikkeelle jos on huono ajokeli. Eläkemuorin etuja :D
Täällä puskaradiossa tarjoavat vaihtoja jopa omassa pihassa, mutta minä mietin miten noilla lienevät vakuutukset. Jos telovat itsensä tai auton kuka korvaa. Pari vuotta sitten huipputarkka veljeni teloi oman autonsa pyöränvaihdossa niin panee varomaan.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Vieras » 18.10.2025 22:02

Tuosta onnettomuudesta… Ajoin viime kesänä moottoritiellä ja katsoin että kauempana oli tosi sumuista yllättäen. Kun ajoin sumuun niin huomasin että se olikin niin rankka vesisade ettei eteensä nähnyt. Oli pakko hiljentää ja lopulta ajaa tien sivuun, jota tuskin näkyi, ihan vain siksi ettei kukaan taulapää paahda satalasissa perään. Edessäni ajava ajoi tien sivuun myös, ja takanani tuleva, kaikilla jarruvalot pohjassa ja hätävilkut päällä. Joku ajoi kahta kymppiä ohi. Kun vähän rauhoittui sade ja pääsin jatkamaan matkaa niin näin kaksi kolaria/ tieltä suistumista mennessäni.
Vieras

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 19.10.2025 06:36

Outi, varmaan noita pihavaihtajia on kaikenlaisia. Tää mitä katsoin itse on Y-tunnus ja vakuutukset voimassa.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 19.10.2025 08:55

Joo mä kun eilen avasin verhot niin oli kyllä niin sankka sumu ettei paljon mitään nähnyt. Tuo sumu moottoritiellä tais tulla vielä tosi yllättäen. Silti se oma nopeus pitäisi saada pudotettua hyvin nopeasti, jos ei näe mitään. Eikä silti niin että isketään jarrut pohjaan, koska vaikka olisikin ABS:t niin, siinä ei käy hyvin.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 19.10.2025 09:39

Mulla on huomenna meno Lakun kanssa silmätarkkiin ja verikokeeseen. Mies vaihtaa varmuuden vuoksi tänään mun autoon nastarenkaat.
Meillä on yleensökin tähän aikaan syksystä ollut toisessa autossa talvirenkaat, niin että jos talvinen keli yllättää aamulla niin mies menee töihin sillä autolla jossa on talvirenkaat.
Muuten ajelee vielä kesärenkailla.
Vaihtaa omaansa nastat sitten vasta kun on pakko, oliko se nyt 1.11 alkaen. Voin muistaa väärinkin.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Avokaado » 19.10.2025 11:53

Meillä 3.11. aika talvirenkaiden vaihtoon. Jos on sitä ennen liukkautta, auto pysyy visusti parkissa tai käytetään tarvittaessa muita menopelejä.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Dacrest » 19.10.2025 14:52

Mella M kirjoitti:Mä en ole huomannut hirveästi eroa siinä miten musta auto kuumenee. Mullakin on takana tummennetut lasit ja ei minusta kuumene mitenkään erityisesti. Toisaalta mähän vaan tykkään lämpimästä (varsinkin jos tulee autoon ilmastoidusta toimistosta tai kylmästä kaupasta) ja nykyään on niin nopea saada autoa viileäksi, että en ole koskaan ajatellut, että tämä olisi ongelma.

Mulla oli peräkkäin kaksi samanlaista autoa, musta ja valkoinen. Mutulla en osaa sanoa kuumeniko musta valkoista enemmän.
Kun on helle, koiria ei kuitenkaan voi jättää autoon esim kauppareissun ajaksi, oli se auto minkä värinen tahansa. Ja ajaessa ilmastointi huolehtii viilennyksestä sekä ilmanvaihdosta.

Tässä on listattu kuumenemiseen vaikuttavia tekijöitä:
- varjopysäköinti
- auton ilmatilavuus (isompi kuumenee hitaammin)
- peltien paksuus
- säteilylämpö (asfaltilla kuumempaa)
- auton väri (mustan vs valkoisen ero sisälämpötilassa 5-8 astetta)
- ikkunoiden tummennukset (saattavat hidastaa lämpenemistä jopa 60%)
- auton eristys
- ilmanvaihtoluukkujen asento (suljetut estävät lämmön pääsyn sisälle)
- tuulilasin koko ja kaltevuus
- kojelaudan/penkkien materiaalit ja väri
- lasi- tai panoraamakatto päästää enemmän lämpöä sisälle
- puhdas ja vahattu pinta heijastaa auringonsäteilyä tehokkaammin

Eli väriä enemmän kannattaa panostaa auton laatuun ja jättää pienet budjettimallit kauppaan.
https://www.rinta-jouppi.com/autoilu/blogi/kuinka-kauan-auto-pysyy-viileana-pysakoityna-varjoon/

Tekniikan Maailma kertoo tutkimuksesta eri väristen autojen kuumenemisesta.
Saman merkkiset, valkoinen, punainen ja tummanharmaa auto jätettiin tunniksi auringonpaisteeseen, ilman lämpötila 38-39°C.
Valkoisen sisälämpötila/peltien lämpötila 46/56,4°C.
Punainen 47,4/67,3°C.
Tummanharmaa 49,8/74,9°C.

Peltien lämpötilassa melkein 20 asteen ero, sisällä vain noin 4 astetta.
https://tekniikanmaailma.fi/auton-varilla-on-valia-ainakin-kuumenemisen-kannalta/
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 20.10.2025 09:20

Se on hullua, että aurinkopaneeli kenttiä suunnitellaan pelloille, kun niillä pitäisi peittää avonaiset parkkipaikat mieluiten.
Mun viimeisin auto oli vanha Nissan Almera, siinä ei ollut ilmastointia. Ostin sen vähän hetken mielijohteesta, kun auto oli silloin pakko saada heti. Ja se oli kätevästi lähellä (ja se tuotiin mun pihaan) Ajattelin, että ne hellepäivät mitä Suomessa on on yhden käden sormilla laskettavissa, no eipä ole enää. Ei sillä autolla halunnut lähteä kesällä huvikseen ajelemaan. Seuraavassa autossa on pakko olla ilmastointi.

Toinen ongelma mulla on auton suhteen on se että kun työttömänä ei tarvitse autoa, mutta täälläkin on paljon työpaikkoja hornankuusessa,vaikka lähellä, että julkisilla, jos sinne edes niillä pääsee, kestää yli tunninkin ja silti joutuu ehkä kävelemään kilometrin tai enemmän, ja autolla matkan hurauttaa 20 minuutissa. Työttömänä ei ehkä saa autolainaa edes parin kolmen tonnin autoon. Mietin tätä kun käyn nyt tuota kurssia ja siihen kuuluu 1-2 kk koulutssopimus X firman kanssa, eli ei makseta palkkaa. Ja missä se sitten sijaitsee pääseekö sinne.
Katsoin että pitäis olla takaaja lainalle tai joku toinen lainan ottaja. Ihan jotain tonnin pommia en haluis.
Iidis79

ViestiKirjoittaja aunet » 22.10.2025 09:43

Tässä iltalehen tietoa parkkihallipalosta ja sen mahdollisesta syystä:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... b5242f3fb3
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 22.10.2025 09:57

En ole huomannut eri värien vaikuttavan siihen miten auto kuumenee.
Monet muut asiat, joita Dacrest jo listasikin vaikuttavat.
Olen ollut koiraharrastaja ja autoileva sellainen vuodesta -82.
Olen ajanut hyvin monenvärisillä autoilla koirien kanssa treeneihin.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Darre » 27.10.2025 16:04

Piti hankkia Sportageen uudet talvirenkaat kun rengashotelli ilmoitti, että auton mukana tulleista on sen verran paljon nastoja karissut matkan varrelle etteivät ole enää oikein turvalliset. No joo, autossa on isot renkaat eli maksavat paljon. Hakkapeliitat olisivat olleet yli 300 €/kpl, mutta päädyin liikkeen myyjän suosittelemiin Hankookeihin, jotka tulivat maksamaan kaikkiaan 950 € vanteille ja alle laitettuina. Onhan sitä maksamista siinäkin :crazy: Myyjä sanoi, että enenevässä määrin menee renkaita uusittavaksi, koska nastoja irtoilee. Renkaiden laatu on ehkä huonontunut ja myös autojen paino tekee osansa. Sportage on aika painava auto.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Dacrest » 27.10.2025 19:04

Säästän renkaissa ostamalla vanhempaa mallia.
Mun autoon Hakkapeliitat nastoilla, uusin malli eli 10 kustantaisi 692e/sarja, seuraavaksi vanhemmat eli 9, 560e/sarja ja 8 (joita vielä valmistetaan) 372e/sarja.
Eli melkein puoleen putoaa hinta 10 vs 8, eikä renkaiden kehitys niin nopeaa ole että eroa ajossa huomaisi.

Toki rengasmyyjät myyvät mieluiten uusimpia, kalliimpia malleja - niissä on paras kate. Kysymällä on aina löytynyt noita vanhempia malleja "tiskin alta".
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja dinah » 29.10.2025 18:06

Edellinen auto oli punainen katumaasturi, nykyinen on musta, molemmissa tummennetut lasit ja ilmastointi, noissa on aika lailla tilaa ja korkeutta ilman kiertää, eikä olla huomattu, että värillä olisi ollut vaikutusta auton sisälämpötilaan.
Naapurin somalimies tosin ihmetteli, että oikeastiko ostettiin musta auto kun se on niin kuuma, mutta hän on kai tottuneempi autoihin ilman ilmastointia.
dinah

ViestiKirjoittaja Outi.I » 29.10.2025 18:22

Minä olen käyttänyt jo vuosia Nokian Nordman renkaita. Ovat Nokialaisia, mutta vanhemmalla kuviolla. Aikaisemmin tehtiin Venäjällä, nykyään onneksi täällä. Ovat toimineet tosi hyvin ja kestäneet sen mitä "aito" Nokialainen. Talviversioissa ovat nastat pysyneet hyvin.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 27.01.2026 16:09

Mitä mieltä tällaisista ilmoituksista? Usein myös näkee että "myydään vain huutokaupat.comissa", tai jopa että myydään vain yrityksille. Näitä ilmoituksia näkee eniten näillä automyyjillä jotka myyvät paljon autoja.
Tuossa luki, että autossa voi olla tai tulla pian jotain korjattavaa ja myyjä pesee kätensä tässä tällätavalla. On hyvä, että kerrotaan rehellisesti että ei ole ihan uusi auto, no näkeehän sen jo muutenkin, mutta miten määritellään "ammattilainen" tai "yritys".

Kamux Outlet on kauppapaikka ammattilaiselle, joka on kiinnostunut antamaan lisäkilometrejä hyvin palvelleelle kulkuneuvolle. Autossa on korjaamistarpeita ja siinä saattaa olla piileviä vikoja tai ilmetä sellaisia nopeastikin kaupanteon jälkeen. Tuote myydään ilman myyjävastuuta edelleen myytäväksi, kunnostettavaksi tai varaosiksi.
Liitteet
Näyttökuva 2026-01-27 162653.jpg
Näyttökuva 2026-01-27 162653.jpg (53.51 KiB) Katsottu 318 kertaa
Näyttökuva 2026-01-27 160200.jpg
Näyttökuva 2026-01-27 160200.jpg (59.8 KiB) Katsottu 323 kertaa
Iidis79

ViestiKirjoittaja Hetuli » 27.01.2026 16:42

En ole oikein mitään mieltä. Noilla esimerkeillä on sellaiset kilometrimäärät takan, että varmasti järkevää myydä noin.

Kai yksityisille löytyy tarpeeksi muita autonostosivuja? En ole koskaan ostanut netistä autoa niin asia ei ole kovin tuttu.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 27.01.2026 16:46

Noi on nettiautosta laajalla haulla. Mun mielestä vois olla joku täppä, että etsi vain yrityksille/ammattilaisille tai jätä ne pois. Näitä ei siis voi kiertää kun etsii itselleen pienen budjetin autoa.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Umac » 27.01.2026 17:15

Olen mainoksen uhri ja jos pitäisi nyt ostaa auto ni tsekkaisin sen tätä kautta
https://www.carvertical.com/fi

Se ei ole 100%:sti aukoton mutta paljon sieltä saa tietoa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Umac » 05.02.2026 02:15

Voihan vanha auto ja pakkasjaksot, ajamattomat kilometrit. Hirvee jumppa eilen saada se henkiin, onneksi on ylim.akkuja, boosteria, webasto toimii edelleen. Mutta ei ollut kuulemma helppoa, ei.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 05.02.2026 09:50

Mies oli kokeillut mun pikkumustaa käyntiin. Sillä ei ole ajettu ties milloin viimeeksi. Pari kuukautta on varmaan seissyt tuossa.
Ja on ollut kovia pakkasia. Ei lähtenyt käyntiin. Jotain mies teki ja kävi sitten pienellä ajelulla.

Volkkarilla ajelee työmatkat eikä ole ollut mitään ongelmia käynnistymisen kanssa yhtenäkään aamuna. Lohkolämmittimessä toki on.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Dacrest » 05.02.2026 12:07

Iidis79 kirjoitti:Mitä mieltä tällaisista ilmoituksista? Usein myös näkee että "myydään vain huutokaupat.comissa", tai jopa että myydään vain yrityksille. Näitä ilmoituksia näkee eniten näillä automyyjillä jotka myyvät paljon autoja.
Tuossa luki, että autossa voi olla tai tulla pian jotain korjattavaa ja myyjä pesee kätensä tässä tällätavalla. On hyvä, että kerrotaan rehellisesti että ei ole ihan uusi auto, no näkeehän sen jo muutenkin, mutta miten määritellään "ammattilainen" tai "yritys".

Yritysten välillä ei ole kuluttajansuojaa ja huutokaupassa on perävalotakuu.
Yritysten välillä pätee vain kauppalaki, joka on paljon kuluttajansuojaa löyhempi; myyjä ei ole piilevistä vioista samalla tavalla vastuussa, kuin kuluttajalle myydessä.
Kahden kuluttajan välisissä kaupoissakaan ei kuluttajansuojaa ole.

Epävarmat autot, jotka on jollain tavalla huonossa kunnossa tai joissa saattaa olla isompaa vikaa, on aina myyty halvalla jobbareille/pienille autoliikkeille. Tai voi puuttua huoltohistoriaa, olla kolariauto yms myyntiä hankaloittavaa.
Nyt niitä on vaan alettu ilmoittamaan myös nettiautossa.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 05.02.2026 17:52

Sain tänään vaihdatettua haljenneen tuulilasin. Kiva, kun tarvitsi maksaa vain se tuulilasivakuutuksen omavastuu lasiliikkeelle. Toivottavasti ei nyt ihan heti lennä kiviä tai nastoja tuulilasiin.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 05.02.2026 18:20

Apua, älä manaa edes! Mä sain aikanaan viikko vaihdosta komian murikan mutta onneksi lasiliike sai sen myös heti paikattua. Silti harmitti!
Näin talvella nastat lienee isoin riski, toki, tai ainoa riski.
(Harri Gustafsberg)
Umac

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät