Kaikkea autoilusta

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Kaikkea autoilusta

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 03.10.2025 11:54

Todella ikäviä juttuja tuollaiset. Oli mikä auto tahansa kyseessä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mella M » 03.10.2025 16:44

Käyköhän joku nyt käpälöimässä noita latauspisteitä vai miten nämä nyt jatkuvasti palaa. Sehän on selvä, että palo voi syttyä jos lataa normi pistorasiasta tai latauslaite on muuten käyttötarkoitukseen sopimaton, mutta noissa kauppakeskuksissa ja parkkihalleissa luulis olevan ihan asialliset latausvehkeet. Norjassa, missä on varmaan maailman eniten sähköautoja suhteessa autojen määrään ei vakuutusyhtiöt ole huomanneet, että sähköautoja palaisi enemmän kuin polttomoottoriautoja edes ikään suhteutettuna. Suomessakin autoja palaa joka ikinen talvi erilaisten lämmityssysteemien takia, mutta ei niistä tosiaan joka kerta kirjoiteta lehteen.

Katsoin just, että Suomessa on noin 2000 autopaloa vuodessa. Samassa jutussa mm. Pohjolan lausunto asiassa

"Pohjola Vakuutuksen tiedossa ei ole, että sähköautojen akut olisivat aiheuttaneet tulipaloja.

”Sähköautoille tapahtuneet palovahingot eivät varsinaisesti liity millään tavalla itse sähköauton vikaantumiseen, vaan auto on saattanut vahingoittua tulipalossa, joka on syttynyt muusta syystä ja sytyttänyt esimerkiksi samaan tilaan varastoidut renkaat tai latauksen aikana seinässä ollut sähkötaulu on syttynyt palamaan ja vahingoittanut autoa”, Hilander sanoo.

”Korkeajänniteakun tai ajoakun aiheuttamia palovahinkoja ei löydy meidän tilastoistamme."

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uut ... b0e3fc62f8

Voisin kuvitella ja toki toivonkin, että palon syyt tutkitaan tarkkaan ja tehdään tarvittavat toimen uusien palojen estämiseksi.
Mella M

ViestiKirjoittaja aunet » 03.10.2025 16:57

Nuo latauspisteet syyllisinä kävi munkin mielessä ensiksi. Nehän on kenen tahansa kulkijan käpälöitävissä, ei kait ne ihmeitä säröjä tarvii kun vikaantuu. Ilkivallan kohteena on kaikki muukin julkinen, nämä varmaan viehättää uusina vekottimina. On vaan pirunmoiset vahingot monille noissa halleissa sattuneet. Kyllähän tuollaiset onnettomuudet tutkitaan perinpohjin, jos ei kaikki todistusaineisto ole tuhoutunut.
aunet

ViestiKirjoittaja Dacrest » 04.10.2025 09:18

Iltalehti otti yhteyttä vakuutusyhtiöihin ja pyysi näitä avaamaan autopaloja koskevia tilastojaan. Haluttiin selvittää, onko sähköautoissa sellaista paloriskiä, mistä kuluttajien olisi hyvä olla tietoisia.
...
If-vakuutusyhtiö on vakuuttanut Suomessa eniten sähköautoja, joten sillä lienee kattavimmat tilastot sähköautopaloista. Ifin ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius näki tilastoista nopeasti, että sähköautot ovat itse asiassa markkinoiden turvallisimpia vaihtoehtoja ainakin, jos paloriskiä tarkastellaan.
...

Dieselautot erottuvat suurimman riskin autoina silloinkin, kun vertaillaan vain saman ikäisiä autoja keskenään.

– Silloinkin dieselillä on suurin riski eli 0,91 autoa tuhatta autoa kohden.

– Kaiken kaikkiaan dieseleiden paloriski suhteessa saman ikäisten bensiiniautojen paloriskiin on noin 77% korkeampi.

Myös ladattavat hybridiautot erottuvat pelkkää bensiinimoottoria suuremman riskin autoina.

– Ladattavien hybridien kohdalla riski on 73% korkeampi kuin saman ikäisissä bensiiniautoissa.

Bensiiniautot ovat siis tässä suhteessa turvallisempia kuin dieselautot tai lataushybridit. Mutta sähköautot erottuvat tilastoissa vielä bensiiniautoja turvallisempina.

– Sähköautoilla palovahinkoriski on 0,43 paloa tuhatta autoa kohti, kun saman ikäisillä bensiiniautoilla luku on 0,51, Roselius kertoo.

Roselius nostaa myös merkittävän eron sähköautojen ja polttomoottoriautojen paloissa.

– Ifin korvaamissa sähköautojen palovahingoissa kysymys on yleensä latauksen yhteydessä tapahtuneesta vahingosta, jossa vahinko on rajoittunut latausyksikköön ja vahingon suuruuskin suhteellisen pieni. Polttomoottoriauton vahinko taas sattuu tyypillisesti auton syttyessä tuleen ajettaessa, joka johtaa yleensä auton lunastamiseen vakuutusyhtiölle korjauskelvottomana.

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/ef943242-8776-4aa3-82bc-cb2b61b20245?fbclid=IwY2xjawNNprtleHRuA2FlbQIxMQABHrCe-hjsOPkfqSfeexyYq896C8rXyzU3_naiRA8lzsgGBdkEJFeFX0X1mqTb_aem_jGkVQQ4oF86cjbgH4HrdXA
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Tarkkana » 04.10.2025 17:31

Kiitos Dacrest. Mielenkiintoista.
Minun osaltani taisi nyt loppua se ylellisyys, että koirat voi jättää autoon kesäkuumalla tai talvipakkasella, kun auton ajaa parkkihalliin. On ollut kätevää käydä kaupassa ohimennessä, mutta parkkihallipalon mahdollisuus ei ole käynyt edes mielen vieressä.
Tarkkana

ViestiKirjoittaja Mella M » 04.10.2025 19:08

Tarkkana kirjoitti:Kiitos Dacrest. Mielenkiintoista.
Minun osaltani taisi nyt loppua se ylellisyys, että koirat voi jättää autoon kesäkuumalla tai talvipakkasella, kun auton ajaa parkkihalliin. On ollut kätevää käydä kaupassa ohimennessä, mutta parkkihallipalon mahdollisuus ei ole käynyt edes mielen vieressä.

En mäkään jättäis koiraa autoon kun auto on lämmitystolpassa tai latauksessa. Mutta muuten nyt tulee lähinnä mieleen, että taitaa eniten koiria kuitenkin kuolla ihan asuntojen tai siis ylipäätään kotien tulipaloissa ja pakko se koira on joskus sinnekin silti yksin jättää.

Mutta tuosta Dacrestin jutusta vielä, että epäluulot ja inho sähköautoja kohtaan pitää kyllä tiukasti joillakin ihmisillä sitä käsitystä, että sähköautot syttyis jotenkin herkemmin. Ja mediahan vielä lietsoo tätä ja välillä kommenttikentissä ollaan tietävinään, että jossain motarin varressa palanut auto on sähköauto, vaikka ei sitten todellakaan ollutkaan. Moni varmaan odottaa sitä, että pääsis sanomaan, että "mitäs mä sanoin".
Mella M

ViestiKirjoittaja aunet » 04.10.2025 21:25

Tuossa Dacrestin lainaus lainauksesta:
"– Ifin korvaamissa sähköautojen palovahingoissa kysymys on yleensä latauksen yhteydessä tapahtuneesta vahingosta, jossa vahinko on rajoittunut latausyksikköön ja vahingon suuruuskin suhteellisen pieni. Polttomoottoriauton vahinko taas sattuu tyypillisesti auton syttyessä tuleen ajettaessa, joka johtaa yleensä auton lunastamiseen vakuutusyhtiölle korjauskelvottomana."

Eli minua harmittaa tuo latauksessa olleiden autojen aiheuttamat tuhot ulkopuolisille ihmisille, kuten nyt pari viime aikaista uutista ovat todistaneet. Jos ajossa auto syttyy palamaan, siitä harvoin on harmia muille.
aunet

ViestiKirjoittaja Vieras » 05.10.2025 17:58

Mikähän dieseleistä tekee niin paloalttiita?
Sen ymmärsin, että ovat usein enemmän ajettuja ja vanhempia, mutta myös samanikäisiin verrattuna paloalttiimpia.
Diesel kuitenkaan ei ole niin syttymisherkkää kuin bensiini, esimerkiksi sitä saa säilyttää kotioloissa enemmän kuin bensiiniä.
Mulla on nyt elämäni ensimmäinen diesel, joten uteliaisuutta ilmassa.
Lataushybridi oli pitkään toivelistalla ykkösvaihtoehto, mutta erittäin pitkän jahkaamisen jälkeen päädyin luopumaan tästä vaihtoehdosta. Lähinnä akun keston vuoksi, ja vaurioherkkyyden, eli huonoilla teillä ajaessa pelkona akkukotelon kolhiutuminen, ja älykalliiit korjaukset.( Sekin vaikutti osaltaan että olisi pitänyt asennuttaa latauspiste, eikä ole aurinkosähköäkään hyödynnettävänä.)
Maasturi kyllä, mutta ei niin hirveästi maavaraa.
Dacia oli korkean maavaransa vuoksi pitkään kisassa mukana, mutta jäi sitten sekin pois. Hintakaan ei ollut mikään miinuspointti.
Ekologisuutta en hirveästi ajattele, koska ajokilometrit ovat varsin vähäisiä. Että jos nyt joku haluaa saarnata dieselin päästöistä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 05.10.2025 20:58

Mulla on ladattava hybridi maasturi. Korkea maavara tarkoittaa mulle lähinnä sitä, että saa istua korkeammalle ja näkee paremmin. Mä en pidä matalista autoista. En mä bensavehkeelläkään rytyyttäis missä tahansa kivikossa, joten en tuollakaan. Toki on varmaan ihmisiä, jotka ajaa autolla ihan joka paikasta mistä auto vaan nippa nappa menee. Kaverilla on "ikivanha" Tesla ja sillä on menty vaikka missä ja ei ole saanut pohja kolhuja. Mulle seuraava auto on aika varmuudella sähköauto, jos vain sopiva malli löytyy. Mä tykkään miten tasaisesti ja hiljaa auto menee sähköllä ja inhoan sitä huoltikselle säännöllisesti poikkeamista. Mutta joo, saa nähdä miten pitkään akku ja auto muutenkin kestää ja tuleeko murheita. Toisaalta tekniikka ja korjausosaaminenkin kehittyy koko ajan, joten jossain vaiheessa akkuviat ei ole enää niin iso ja pelottava juttu.
Mella M

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 09.10.2025 16:12

Mua vähän ärsyttää kun valkoisia autoja on niin paljon. Se meinaa sitä että niitä on paljon myös vaihtoautoissa. En haluaisi valkoista autoa. Kaikki pienikin lika näkyy. Kyllä se väri vaikuttaa siis vaikka olis budjetti ja tietyt kriteerit. Oli mulla yks valkoinen auto, mutta hyvin vähän aikaa.
Jostain syystä mun autot ovat olleet eniten sinisen sävyisiä. Yksi punainen Opel. Ja äidin rellu oli punainen. Mustakin on aika voimakas väri ja vaikka musta (mersu) on hieno niin sitäkin väriä autossa välttäisin. Ja erityisesti keltaista. Keltaiset ovat onneksi vähemmistö ja yleensä jollain tavalla erikoisempia autoja.
Mulle joku moottorin koko ja kiihtyvyys ei ole niin tärkeä toki haluan että auto ei ole ihan tuhnu motarilla, mutta katson ennemmin sitä että autossa on tarpeeksi tehoja, mutta myös pieni kulutus ja päästöt. Auton hankinta ajankohtaista viimeistään ens keväänä.
Iidis79

ViestiKirjoittaja aunet » 09.10.2025 16:35

Olen kuullut, että valkoinen "värinä" olisi kaikkein halvin. Pitäneekö paikkansa en tiedä. Itselle väri täysin toissijainen asia. Autoa tarvitsen koirien takia ja niiden ehdoilla valintakin.
aunet

ViestiKirjoittaja MikkoP » 10.10.2025 08:05

aunet kirjoitti:Olen kuullut, että valkoinen "värinä" olisi kaikkein halvin. Pitäneekö paikkansa en tiedä. Itselle väri täysin toissijainen asia. Autoa tarvitsen koirien takia ja niiden ehdoilla valintakin.

Riippuu, onko valkoinen tehdasvärinä. Jos ei ole mitään vaatimuksia värille, tulee sen värinen kuin tulee ja se on halvin. Yleensä se on valkoinen.
Mulla on kaksi edellista autoa tullut sinisenä. Skodan tehdasväri. Nyt vaihdoin merkkiä ja tuli valkoisena.
Vasenkätisten Kansanrintama
MikkoP

ViestiKirjoittaja MJK » 10.10.2025 08:20

Uutta autoa ostaessa jotkut värit eivät maksa erikseen (riippuu merkistä ja mallista) eli yleensä perus valkoinen tai vaikka harmaa. Sitten kaikki metalli- ja erikoisvärit maksaa erikseen, siellä voi olla myös esim. helmiäisenvalkoinen.
MJK

ViestiKirjoittaja Darre » 10.10.2025 09:30

Mun eka auto (käytetty) oli keltainen, ei mikään lemppari. Sitten tuli punainen ja molemmat Kiat ruskeasävyisiä. Ekan ostin uutena niin ko. väriä suositeltiin, koska se on armollinen pölyn ja kuran suhteen :D Jälkimmäinen Kia, viime keväänä ostamani, on lähestulkoon samanvärinen kuin ensimmäinen ja kyllähän se vähän vaikutti muiden asioiden ohella (vm, km-määrä, varusteet). En haluaisi valkoista, harmaata tai mustaa autoa.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 10.10.2025 09:39

Mulle ei oikein osu punaiset autot, vaikka aina kun oon autoa vaihtamassa sanon että haluan punaisen :lol: :lol: Mazdalla on tosi kaunis punainen väri. Valkoisesta en tykkää ja en sellaista ota ihan ekana, jos vaan on muitakin värejä valittavana, tosin voisihan sen sitten viedä teipattavaksi.
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja aunet » 10.10.2025 21:37

En oo muuten eläissäni nähny keltasta mersua tai audia, saatikka vihreetä? Onko muut?
aunet

ViestiKirjoittaja JMTNT » 11.10.2025 00:36

Tesla ja BMV valkoiset ja loistavat,
JMTNT

ViestiKirjoittaja Umac » 11.10.2025 01:57

^^Meillä on vihreä MB Vito. Kuva netistä, väri sama mutta tuo ei siis ole meidän auto.
https://huutokaupat.com/kohde/4950539/m ... -vito-2006
Ja keltainen Nissan.
Ensimmäinen on tilaamalla tilattu, myös värin osalta, miehen lempiväri. Jälkimmäinen puhdas sattuma, perintönä saatu.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja aunet » 11.10.2025 08:30

Tuommonen vihreä maastoutuu, mutta jos mersu olisi ollut tuon taustaseinän värinen, oispa pähee.
aunet

ViestiKirjoittaja Dacrest » 11.10.2025 13:24

aunet kirjoitti:En oo muuten eläissäni nähny keltasta mersua tai audia, saatikka vihreetä? Onko muut?

Oon ajanut vihreällä Audilla ja omistanut keltaisen Mersun pakun. Henkilömallin Mersuissa on vihreitäkin, tosin aika vähän.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.10.2025 18:25

Vanhoissa Mersuissa ainakin on ollut sellanen tietty keltainen, en osaa kuvailla. Hillitty ehkä voisi kuvata parhaiten.
Mulla on ollut aika monen värisiä autoja, koska muut ominaisuudet käytetyissä ovat tärkeämpiä. On vaan kestettävä väri, oli se mikä hyvänsä.
Nyt vasta mulla on elämäni ensimmäinen toivevärinen auto.
Mun eka autoni oli aika räikeän turkoosi.
Punaisia on ollut eniten, ja se on ihan mieleinen väri, ei kuitenkaan toivotuin.
Vieras

ViestiKirjoittaja Outi.I » 11.10.2025 20:54

Minulla on musta auto ja jos olisi ollut ostettaessa valinnanvaraa niin ei olisi. Kuumenee auringossa todella pahasti. Tuo on itse asiassa toinen musta minulla. Siinä ensimmäisessä oli jokin ralliratti viritelmä ja se oli hirveä kun kuumeni niin, että siihen ei voinut koskea paljaalla kädellä. Mitsussa on nahkaverhoiltu ja se ei kuumene.
Värikkäät autot ovat muuten turvallisia siinämielessä, että ne huomaa. Nykyään on paljon eri harmaansävyisiä autoja ja ne hukkuvat helposti näkyvistä varsinkin jos valoja ei ole kytketty.
Outi.I

ViestiKirjoittaja dinah » 11.10.2025 21:42

Kaverilla on aina ollut työsuhdeauto, ja sanoo että valkoinen on se, jonka saa, muista väreistä pitää maksaa itsekin jotain.
dinah

ViestiKirjoittaja Valkoinen » 11.10.2025 22:11

Mulla on elämäni ensimmäinen valkoinen auto. Enpä olisi uskonut, miten paljon valkoinen väri vaikuttaa auton sisälämpötilaan. Ei lämpene auringossa yhtään niin herkästi.
Valkoinen ei suinkaan ole aina likainen. Kurajäljet huuhtoutuvat sateella pois, kun auto on hyvässä vahassa. Käytän sen pesussa ja käsin hinkatussa vahassa kerran, pari vuodessa. Autopesun kuumavaha ei toimi minusta minkään vertaa.
Valkoinen

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 12.10.2025 07:43

Mulla on just sen vuoksi punainen auto että näyn toivon mukaan paremmin tuolla liikenteessä. Ei ammuta syksyllä metsässä hirvenä ja talvellakin näkyy paremmin. Tosin en mene vannomaan, että seuraava auto on enää punainen. Mikä nyt sitten sattuu kohdilleen.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 12.10.2025 08:43

Joo tuota juurikin ajattelin, että musta auto kuumenee auringossa ihan hitosti.
Toi MB vito vihreä on aika maastoutuva joku kirkas vihreä olis eri juttu. Opelilla oli sellanen kuusen vihreä väri.

Joskus 80-luvulla mun äidin miesystävällä oli sellanen 70-luvun mersu mikä oli sellanen kerman tai kananmunankuoren vaalea.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Avokaado » 12.10.2025 12:26

Meidän autojen väriskaala on ollut sitruunankuorenkeltainen Fiat, joulunpunainen, luonnonvalkoinen, kaksi lähinnä helmenharmaata, myrkyntummanvihreä ja laivastontummansininen.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Dacrest » 12.10.2025 18:35

Mulle väri ei ole autossa kovin tärkeä.
Valkoisia, mustia, sinisiä ja punaisia on kaikkia ollut neljä, kolme tummanharmaata, kaksi vihreää, yksi ruskea ja se keltainen paku. Joku varmaan unohtui listasta.
Mun kestoinhokkia, hopeanharmaata, olen onnistunut välttämään.

Itse asiassa musta Vito oli paras koira-auto kesähelteillä. Bussisisusta (koko takatila verhoiltu) ja ympäri autoa kiersi tummennetut ikkunat. Sen kun jätti kesähelteellä sivuovi ja takaluukku auki, etuikkunat rakosilleen ja niin ettei aurinko paistanut suoraan ovista sisään, ei kuumentunut sisältä edes monen tunnin treenien aikana, vaikka oli suorassa auringonpaisteessa. Koirat tottakai häkeissä.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Umac » 13.10.2025 02:28

Tummennuksilla muutenkin suuri merkitys auton tilojen kuumenemisen kanssa, oli väri mikä vain. Ja toki ovien määrällä, läpijuostavissa saa kaikki seinät auki ja koira pärjää häkissään hyvin, varjossa ollen. Nimimerkikillä aika monta vuotta ja kertaa koiran kanssa niin olleena. Viimeksi Peijaksen pihassa :mrgreen:
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 13.10.2025 05:42

aunet kirjoitti:En oo muuten eläissäni nähny keltasta mersua tai audia, saatikka vihreetä? Onko muut?

Kaverilla on keltainen sprintteri :D
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät