Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Umac kirjoitti:Rotu vahvistunut: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5cff ... 98a97209dc
Raision hyökkääjäkoiran rotu selvillä – Poliisi: Avasi itse oven
Raisiossa ihmisten kimppuun käynyt koira oli kangalinkoira.
Kangal eli vanhalla nimellä anotoli, ehkä moni muistaa sen sillä paremmin?
Laitan tuosta vielä yhdistyksen sivulta kuvauksen: https://www.suuretlaumanvartijarodut.fi ... alinkoira/

Umac kirjoitti:^Luitko kangalin rotumääritelmän tuosta ylempää? Siinä selitys. Yhdistettynä täysin sopimattomiin elinolosuhteisiin sillä tiedolla mitä nyt on ja koiran taustoja millään tavalla tietämättä.
Umac kirjoitti:Tuo Raision tilanne on ollut järkky hässäkkä myös koiralle itselleen ja pitää muistaa, että harva koirayksilö esim. pk-rotuisissa tai missä vain antaa pitää itsestään kiinni hyökkäyksen jälkeisissä sekavissa tilanteissa. Se eläin on ihan sekaisin itsekin ja raja missä punnitaan saalista, vartiointia tai omaa reviiriä hämärtyy ja hämärryttää eläintä.

aunet kirjoitti:En usko että kukaan asioikseen haalii rotuja. Isojen koirien jo pelkkä ylläpito on tuhottoman kallista. Jostain helevetin syystä ne vaan joutuu vääriin käsiin.
Toki on niitäkin, jotka oudon rodun kuultuaan halajavat moisen. Ja ropleemat kenties edessä.
Mikä muuten selittäisi sen, että meillä piskuisessa 5 miljoonan asukkaan maassa on eniten erilaisia koirarotuja koko maailmassa?
Tuskin kyse on ympäristöstä tai rodusta. Ei kangaaleista, rottiksista, staffeista, kultaisistanoutajista tai mitä näitä otsikkorotuja nyt on. Kyse on ihmisistä, jotka eivät huolehdi koiriensa tarpeista.
Iidis79 kirjoitti:Ne ovat alkukantaisia ja toimivat ilman ihmisen käskyä, itsenäisesti, siksi ne eivät ole samalla tavalla koulutettavissa kuin muut rodut.
Iidis79 kirjoitti:--- sellaisen pitäminen jatkuvasti kaupungin keskusta alueella ei ole sopivaa koiralle. Ja mun mielestä tällaisista tapauksista voisi ilmoittaa elsulle. Ihan jo siksi että viranomainen kävisi varmistamassa että koiran omistaja tietää mitä tekee.
Hetuli kirjoitti:Miksi se aivan eri ympäristöön tarkoitettu rotu tarvitsee tuoda keskustaan ja toivoa parasta kun on useita paljon sopivampia rotuja? Eikö kuitenkin olisi tärkeää tarjota eläimelle mahdollisimman rodunomaista tekemistä ja elinympäristö?
Outi.I kirjoitti:Muistan Lemmikkipalstojen ajoilta jonkun pitäneen, jos oiken muistan slovakiancuvacejaan irti öisin ja paikantaneensa niitä jolloin kävi ilmi, että vaikka niitten piti pihaa vartioida ne huitelivat kilometrien päässä kotoa. En kyllä haluaisi törmätä mihinkään omatoimivartioivaan laumikseen tuolla ulkona koirien kanssa.
Hetuli kirjoitti:
Laumanvartijoista kun en tiedä, että kiinnostelee, että miten koira sen reviirinsä määrittelee. Voiko tuollaista uhan eliminoijaa viedä lenkille lainkaan ettei se ala pitää koko naapurustoa reviirinä? Ja pitääkö se sulkea muualle aina kun tulee vaikka vieraita?
Edit, kiinnostaa kun puhutaan, että kun omistaja on paikalla niin ei ongelmaa/ saumaton yhteistyö omistajan kanssa, ertä onko nämä sellaisia yhden ihmisen koiria. Tarkoitan, että lapsiperheissä kun lapset ovat kouluiässä niin kavereita ramppaa kotona yms. niin onko teillä kokemusta, että hyväksyykö koira tuon tilanteen. Kuvittelisin ettei ajattele oman väen kanssa olevia ihmisiä uhkana?
Biarritz kirjoitti:^ Boerboel?
Mulla tulee usein Facessa vastaan postauksia Tuborg Boerboelilta (tai mikä se virallinen FB-sivu nimeltään onkaan), varmaan siksi että olen jäsenenä muissa koiraryhmissä. Ainakin kyseiset ihmiset vaikuttavat vastuullisilta rodun kasvattajilta ja käyttävät omiaan työkoirina. Katsovat myös tarkkaan kelle myyvät.
Pohdintaa kirjoitti:Hetuli kirjoitti:Miksi se aivan eri ympäristöön tarkoitettu rotu tarvitsee tuoda keskustaan ja toivoa parasta kun on useita paljon sopivampia rotuja? Eikö kuitenkin olisi tärkeää tarjota eläimelle mahdollisimman rodunomaista tekemistä ja elinympäristö?
Todella hyvä kysymys, hyvin ajateltu.
Minä olen sitä mieltä, että ei ole olemassa epäsopivia ympäristöjä. On vain ihmisiä, jotka voivat tarjota esim. laumikselle hyvän elämän - ympäristöstä riippumatta. On myös ihmisiä, jotka eivät kykene, vaikka olisi minkälainen maatila lampaineen päivineen. Minusta kyse on siis ihmisistä, vastuullisudesta ja paneutumisesta. Ei ympäristöistä.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa