Mitä ajattelet Suomen Kennelliitosta nyt?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Mitä ajattelet Suomen Kennelliitosta nyt?

ViestiKirjoittaja Jasmike » 14.10.2022 11:56

Itse olen tyrmistynyt ja aivan sanoinkuvaamattoman pettynyt uutisiin jotka luin eilen liittyen MM-kisaedustuspaikkaan. HS:n juttu on linkattuna pulinaosiosta, jos joku ei ole sattunut uutista vielä huomata.

Olen kuulunut Kennelliittoon vuosikymmeniä, mutta nyt mietin tosissani jäsenyyden päättämistä. Miksi kuuluisin liittoon, jossa en koe koirien hyvinvoinnin olevan ykkösprioriteetti? Eihän sellaiseen liittoon kuulumisessa tai sen kannattamisessa olisi mitään mieltä.
Ellei linja muutu todella selkeästi välittömästi marraskuun valtuustokokouksen ja uuden hallituksen valitsemisen jälkeen, loppuu minun jäsenenyyteni vuoden vaihteeseen.

Mitä te ajattelette Kennelliitosta ja jäsenyydestänne tällä hetkellä?
Jasmike

Re: Mitä ajattelet Suomen Kennelliitosta nyt?

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 14.10.2022 12:11

Itse laitoin jo asiasta viestiä henkilölle, jonka tiedän olevan meidän rotujärjestön valtuustoedustaja. Vetoan, että hän huomioisi nämä koirien hyvän kohtelun asiat uudesta hallituksesta äänestäessään. Lisäksi ihan oikeasti mietin, pitäisikö ensimmäistä kertaa eläissäni osallistua yleiskokoukseen. Tämä marraskuun kokoushan on yleiskokous, johon kuka tahansa jäsen voi halutessaan osallistua. Itse ajattelen, että en voi muuttaa asioita somessa kirjoittelemalla, mutta jos menisin paikan päälle ilmaisemaan mielipiteeni, sillä voi olla vaikutusta. Toisaalta tajuan myös olleeni laiska: olen ollut Kennelliiton jäsen jo iät ja ajat, mutta en ole ikinä aiemmin edes pyrkinyt vaikuttamaan, olen vain antanut joidenkin vanhojen kurppien päättää puolestani.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja msk » 14.10.2022 12:17

Samansuuntaisia ajatuksia kuin edellisellä kirjoittajalla.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Hurtta » 14.10.2022 12:26

En ole jäsen, enkä ole koskaan ollut, koska olen aina ollut sitä mieltä, että liitto ajaa ensisijaisesti koirien pahoinvointia.
Viimeisimmät uutiset eivät ainakaan vähennä tätä ajatusta.

Sairaaksi jalostaminen on tavoiteltavaa eikä pahoinpitelykään ole väärin, paitsi jos jää kiinni.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 14.10.2022 12:44

Jatkan vielä aiempaan vastaukseeni. Totesin, että en edes tiedä paljoa Kennelliiton päätöksenteosta, en ole ottanut selvää. Ne päättäjät siellä taitavat olla enimmäkseen vanhoja jääriä, jotka tahtovat tehdä niin kuin aina ennenkin.

Paikallisesta kennelpiiristä (joka siis on ikään kuin Kennelliiton alueellinen haarakonttori) ainakin tiedän sen, että siellä valtaa pitävät eläkeikäiset jäärät. Olen kuullut kokouksista, että kaikki uudet ideat tyrmätään eikä mihinkään saisi käyttää rahaa. Hallituksen jäsenet jäävät pois hallituksesta lähinnä sitten kun kuolevat vanhuuteen.

Mutta kyllä tässä täytyy syyttää itseäkin. Demokraattista päätöksentekoahan tuokin on, eikä ainakaan tuonne kennelpiirin hallitukseen taida oikein tunkua olla. Mikä estää itse hakeutumista tuonne ajamaan asioita? Ainakin minulla on täysi oikeus ottaa yhteyttä edustajiin ja esittää toivomuksia tai jopa vaatimuksia.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Jasmike » 14.10.2022 12:47

Hyvä, valkosipulisilakka!

Nyt jos koskaan on tosiaankin tärkeää että jäsenet ovat yhteyksissä omien rotujärjestöjensä valtuustoedustajiin ja evästävät heitä uuden hallituksen valintaan. Esimerkiksi Tuire Kaimion facebooksivuilla on hyvä kirjoitus, jonka voi halutessaan vaikka liittää mukaan omaan viestiinsä jos epäilee ettei osaa itse ilmaista asiaa kyllin selkeästi tai painokkaasti.

Menkää ihmeessä myös paikan päälle kokoukseen ketkä suinkin pääsette!
Jasmike

ViestiKirjoittaja Mitäsnyt » 14.10.2022 13:49

Kyllä skl:n nyt tarttis kunnolla alkaa skarpata. Sen verran on lepsuksia tullut, että se kaikki hyvä muuten hautaantuu noitten alle. Toi kisajuttu on kuitenkin niin selvä juttu ja kun luki aikoinaan SKL:n kommentit aiheeseen liittyen, niin aikas huonon kuvan antaa nyt. Profiilia pitää ny nostaa, eikä laskea tollaisilla päätöksillä. Tietämättömyydestä ei voi syyttää. Nyt puhutaan niin isoista asioista.

Jostain syystä ei huolinut kirjautumista, kun toiselle osastolle piti kirjoittaa :geek: :geek:

Eli tää on TublaB :n viesti.
Mitäsnyt

ViestiKirjoittaja Dacrest » 14.10.2022 14:40

Hurtta kirjoitti:En ole jäsen, enkä ole koskaan ollut, koska olen aina ollut sitä mieltä, että liitto ajaa ensisijaisesti koirien pahoinvointia.
Viimeisimmät uutiset eivät ainakaan vähennä tätä ajatusta.

Sairaaksi jalostaminen on tavoiteltavaa eikä pahoinpitelykään ole väärin, paitsi jos jää kiinni.

Niin kauan kuin Kennelliitto tukee koirien jalostamista jotka eivät pysty edes kunnolla hengittämään, en näe toiminnan olevan koiralähtöistä.
Kunhan rekisteröinti- ja näyttelymaksut kilahtavat kassaan, eikä kukaan kasvattaja teetä sekarotuisia pentueita, kaikki on hyvin?
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.10.2022 14:49

Nyt ajattelen samoin kuin jo vuosia ja vuosia sitten.
Instanssi mitä en siedä, kaikkein isoimpana juttuna itselle se että mokoma pompöösi laitos puuttuu jopa ei-jäsenten toimintaan, jaellen heille sanktioitaan.
Vieras

ViestiKirjoittaja TlGER » 14.10.2022 15:16

En ole enää jäsen, kun en kasvata juuri nyt, joten en koe hyötyväni jäsenyydestä.
TlGER

ViestiKirjoittaja MJK » 14.10.2022 16:12

Tosi pettynyt myös kennelliittoon.... Miten tällainen tavan tallaaja oikein pystyisi ja osaisi vaikuttaa asiaan mitenkään? Jäsenyydestä en haluaisi luopua ja hyövääkö se edes mitään.... :?:
MJK

ViestiKirjoittaja msk » 14.10.2022 16:21

Olen ollut jäsen vuodesta 1978, Alkaa olla vähän sama kuin kirkkoon kuuluminen. Johon tosin en enää kuulu mutta vuosikymmeniä kuuluin, ihan tavan vuoksi.
Koirahommissa kun on ollut niin monessa paikassa on pitänyt olla Kennelliiton jäsen. Esim. kaikki toimitsijakoulutukset sun muut.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.10.2022 16:36

En ole kuulunut Kennelliitton enää aikoihin, en edes muista milloin erosin. Joskus ajattelin siitä toisin, mutta niin se mieli muuttuu. Puhdasrotuisuus rekistereineen on ainoa asia mikä sitä firmaa puoltaa. Jos joskus vielä ikinä koiria tulee, niin kun sais jostain kautta hommattua haluttavan omilla kriteereillä ilman moista firmaa, niin ois hyvä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Thirteen » 14.10.2022 19:00

Mua ketuttaa kun en tiedä, kuka tämä poisjätetty kisaaja on :?: Jos joku tietää, niin voisiko laittaa mulle viestinä nimen?
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja msk » 14.10.2022 20:15

En mäkään tiedä henkilön nimeä.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Helmi* » 14.10.2022 20:39

Meille tullut eka koira 1974 eli jotakuinkin siitä lähtien ollut jäsen. Mutta kyllä ymmärrän hyvin että ihmiset eivät halua olla tekemisissä. En ymmärrä enää itsekään kaikkia Kennelliiton ajatuksia tai suunnitelmia. Mennäänkö kehittämisessä metsään. Niin kauan kuin kasvatan koen että on oltava jäsen, sen jälkeen katsotaan sitten uudelleen.
Helmi*

ViestiKirjoittaja Lago » 14.10.2022 23:06

Suomen Kennelliitossa saisi valta vaihtua radikaalisti, että koirien hyvinvointi otettaisiin aidosti prioriteetiksi. Itselläni meni totaalisesti maku liiton päättäjiin kun braky-rotujen terveystilanteesta TV:ssä puhunut tutkija sai KL:n puheenjohtajalta nuhteeksi ”ei saa purra ruokkivaa kättä” (viitaten siihen että ei saa tuoda huonoja uutisia jos kerran rotukoiria heidän tontillaan tutkivat) ja kas saman tien meni tutkimusryhmältä oikeus käyttää koiranet-jalostustietojärjestelmän dataa ja tietokannan etusivulle ilmestyi ukaasi tekijänoikeuksien rikkomisesta tulevista rikosoikeudellisista seuraamuksista. Siis mitä helve…!? Omassa rodussani on näiden tutkijoiden ja heidän ulkomaisten kollegoiden ansiosta saatu geenitestit kahteen hyvin ikävään sairauteen ja ilman näitä testejä tämän rodun kasvattaminen puhdasrotuisena olisi vähintäänkin epäeettistä. Mitä Kennelliitto on samassa ajassa tehnyt? Mahdollistanut PEVISAt mutta ei ole niitä vuosikausiin pakottanut roduille joiden yhdistyksissä on pukit kaalimaan vartijoina. Vasta nyt lakiuudistusten alla herätty että perskule voisihan tässä jotain auktoriteettia käyttää tai kohta valtio tekee vielä jotain radikaalimpaa.

En voi herkästi erota kennelliitosta koska teen koetoimitsijan hommia, mutta tuon tapauksen jälkeen en ole rekisteröinyt ulkomailta tuomiani koiria Kennelliittoon, jäänyt siten liitolta saamatta 260 euroa. Samoin tädilleni vinkkasin että jäsenmaksun voi jättää maksamatta ja niin loppuu ”lehtitilaus” yksinkertaisesti, hän kun ei saa ilman verkkopankkitunnuksia irtisanottua sitä. On vissiin liitossakin huomattu jäsenmaksujen vähentyneen, ainakin sen suuntaista pohdintaa oli uusimman lehden puheenjohtajan palstalla.

Pistän muuten heti kolmet rekkarit maksuun jos puheenjohtaja vaihdetaan. Kukas se Kennelliiton ruokkiva käsi onkaan..? Me kaikki olemme.
Lago

ViestiKirjoittaja Umac » 15.10.2022 02:30

Hyvin pitkälle samoilla ajatuksilla mitä koko netin maailma ja ihmiset: täysin luokatonta ja munatonta.
Ma 17.10. on ylimääräinen kokous: https://www.kennelliitto.fi/tietoa-meis ... astuksesta
Tiina Kuusisto oli julkaissut mm. Agrian ja Royal Canin vastaukset sivuillaan, viitaten yhteistyöhön ja linjauksiin SKL:n kanssa. Hänen, siis Tiinan, Insta-tiliä seuraamalla pysyy hyvin kärryillä asiasta.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja saippuakivikauppias » 15.10.2022 07:34

Minä olen jo pitkään ollut tosi pettynyt, liittyen fyysisesti epämuodostuneiden rotujen kasvatukseen ja jalostukseen. Eipä yllätä tämäkään. Kennelliittoa ei koirien hyvinvointi vaikuta kiinnostavan.
saippuakivikauppias

ViestiKirjoittaja Jasmike » 15.10.2022 10:30

Pakko sanoa, että eipä ole kyllä helppo uskoa nyt enää yhtään mitään ylimääräisten kokousten lisäyksiä koirien väkivaltaisen käsittelyn kieltämiseen. Meillehän on juuri hyvin selkeästi näytetty, mitä ne aiemmat ohjeet ja säännöt merkitsivät mm. liiton ylimmälle johdolle. Näin jäsenenä olo on totaalisen linssiin viilattu. Ja todellakin nyt ollaan ihan ydinkysymyksissä, kuten tuplaB sanoi. Isoja asioita, todella isoja.

Minäkään en hyväksy hengitysvaikeuksisten ym umpisairaitten pennuttamista ja näyttelytoimintaa, ja ne Kennelliiton julkisuuteen silloin antamat kommentit olivat ihan hirveitä. Niitten asioitten takia en ole kuitenkaan vielä laittanut jäsenyyttäni katkolle, koska Kennelliitossa toimiii myös monia aivan toisellalailla ajatteleviakin henkilöitä. Esimerkiksi Kennelliiton eläinlääkärin, dosentti Kirsi Sainion luennothan ovat ihan täyttä rautaa! Tuhat peukkua hänelle ja kaikille muillekin Kenneliitossa työskenteleville ja vaikuttaville koirien etua ajamaan pyrkiville henkilöille, heitäkin on paljon!!
Ja heitä pitäisi saada nyt myös niihin päättäviin elimiin, että muutosta voisi tapahtua.
Jasmike

ViestiKirjoittaja Jasmike » 15.10.2022 11:10

Jatkan vielä. Eihän kukaan enää edes kehtaa kertoa olevansa Kenneliiton jäsen, elleivät arvot ja asenteet nyt nopeasti muutu ja siirry oikeasti käytäntöihin ja toimintaan. Tällä hetkellähän Kennelliitto näyttäytyy suurelle yleisölle liittona, jossa hyväksytään koirien potkiminen, hakkaaminen ja sähköttäminen, ja jossa pennutetaan ja palkitaan epämuodostuneita, hengittämään ja liikkumaan kykenemättömiä koiria. Aikamoista, mutta eipä siinä mitkään koiranpäivät tai vastaavat riitä profiilia nostamaan, vaan kyllä arvojen ja asenteiden on nyt (vihdoinkin) ihan oikeasti muututtava, ja sen muutoksen on alettava näkyä ihan käytännössä ja toiminnan joka tasolla. Pelkkä sanahelinä ei enää riitä, ainakaan minulle.
Jasmike

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6 » 15.10.2022 11:37

Mikä juttu tämä on? Kennelliitto saa paljon aiheetonta jaskaa niskaansa, kun yrittää edes jotenkin suitsia pentutehtailua (tiedän tämän työni kautta, en siis ole itse Kennelliiton jäsen eikä edes ole koiraa tällä hetkellä). Pieni rekisteröitikiellon saanut piiri jatkuvasti "kostaa" ja tekee jatkuvasti perättömiä viranomaisilmoituksia. Tyyliin itse väärennetty päivämääriä, jääty kiinni ja sitten itketään viranomaisille että yhyy, mun oikeuksia on loukattu.

En siis tiedä mistä tämä kohu nyt on, mutta näillä tapaa olla kaksi puolta, vähintäänkin. :?:
Kissimyyr6

ViestiKirjoittaja Jasmike » 15.10.2022 11:49

Laitetaanpas linkki uudestaan ellei joku ole vielä sattunut asiasta lukemaan:

HS Turku | MM-tason koiraohjaaja ulos joukkueesta – Koiralle annetaan videolla sähköshokkeja: https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009124879.html?share=b2c74f1c2cfa5a2e62f4411cb7868b52
Jasmike

ViestiKirjoittaja Nelth » 15.10.2022 12:00

Lago kirjoitti:Suomen Kennelliitossa saisi valta vaihtua radikaalisti, että koirien hyvinvointi otettaisiin aidosti prioriteetiksi. Itselläni meni totaalisesti maku liiton päättäjiin kun braky-rotujen terveystilanteesta TV:ssä puhunut tutkija sai KL:n puheenjohtajalta nuhteeksi ”ei saa purra ruokkivaa kättä” (viitaten siihen että ei saa tuoda huonoja uutisia jos kerran rotukoiria heidän tontillaan tutkivat) ja kas saman tien meni tutkimusryhmältä oikeus käyttää koiranet-jalostustietojärjestelmän dataa ja tietokannan etusivulle ilmestyi ukaasi tekijänoikeuksien rikkomisesta tulevista rikosoikeudellisista seuraamuksista. Siis mitä helve…!? Omassa rodussani on näiden tutkijoiden ja heidän ulkomaisten kollegoiden ansiosta saatu geenitestit kahteen hyvin ikävään sairauteen ja ilman näitä testejä tämän rodun kasvattaminen puhdasrotuisena olisi vähintäänkin epäeettistä. Mitä Kennelliitto on samassa ajassa tehnyt? Mahdollistanut PEVISAt mutta ei ole niitä vuosikausiin pakottanut roduille joiden yhdistyksissä on pukit kaalimaan vartijoina. Vasta nyt lakiuudistusten alla herätty että perskule voisihan tässä jotain auktoriteettia käyttää tai kohta valtio tekee vielä jotain radikaalimpaa.

Tämä koirien geenitutkimusryhmän keissi oli itellä ensimmäinen kerta, kun harkitsin vakavasti Kennelliitosta eroamista. En lopulta eronnut, mutta alkaa tulla mitta pikkuhiljaa täyteen, koska tässä ollaan taas vaihteeksi niin perustavanlaatuisten asioiden äärellä.

Kennelliitosta eroaminen on taas ollut mielessä, jos tässä ei nähdä perusteellisia muutoksia asenteissa, arvoissa ja ehkä jopa rakenteissa. Toisaalta samaan aikaan mietin, että miten rotukoiraharrastajana edes pystyy pesemään kätensä Kennelliitosta. Jäsenyys on toki helppo irtisanoa, mutta terveystutkimusten lähetteiden, lausuntojen yms. maksut kilahtavat Kennelliiton kassaan. Koirien terveystutkituttamista en haluaisi lopettaa ja mielestäni olisi tärkeetä, että terveydestä saisi nimenomaan viralliset ja jonnekin kirjattavat lausunnot. En tiedä meneekö esimerkiksi koe- tai näyttelymaksuista jotain Kennelliitolle. Rallytokoa harrastavana tukee tosiaan Palveluskoiraliiton toimintaa lisenssien ja vissiin kisamaksujenkin muodossa. Tuntuu, että järjestöjen lonkerot yltävät vähän kaikkialle koiraharrastusmaailmassa. Yksi vaihtoehto olisi tosiaan yrittää itse jäsenenä vaikuttaa asioihin ja luinkin Tuire Kaimion FB-julkaisun aiheesta. Toisaalta sen alla olleen kommentoinnin perusteella kuulostaa siltä, että rivijäsenen mahdollisuus vaikuttaa on aika minimaalinen järjestön rakenteen vuoksi.

Olen kanssa aika skeptinen sen suhteen, että mitään sanahelinää syvällisempiä muutoksia saataisiin aikaan. Joku totesi, että Kirsi Sainion luennot ovat olleet täyttä rautaa. Tästä olen samaa mieltä ja liitosta tosiaan löytyy toisin ajattelevia, MUTTA sitten... Katariina Mäkihän toimi aikoinaan Kennelliiton jalostusasiantuntijana. Olen nähnyt häneltä muutamankin sellaisen päivityksen, että aikamoista tuulimyllyjä vastaan taistelemista on ollut. Totesi joskus suoraan olevansa piikkinä liiton lihassa, hyvässä seurassa Marjatta Snellmanin ja kumppaneiden kanssa. Pistää miettimään, että mikä on ollut ja on monien toisinajattelijoiden kohtalo pitkässä kaavassa. Snellman ja Mäki on itselle olleet molemmat sellaisia kriittisiä tutkimusmaailman ääniä, joiden työtä, kirjoituksia, luentoja ja lausuntoja olen pitänyt mielenkiintoisina ja arvostanut kovasti. Luken Koiranjalostuksen ongelmat ja valvontakriteerit -hankkeen vetäjä Riitta Kempelläkin on käsittääkseni taustaa Kennelliitossa. Hyviä asioita ja edistystäkin on vuosien ja vuosikymmenten varrella tapahtunut, mutta pistää miettimään kuinka moni noista edistysaskeleista on vaatinut nimenomaan tällaista ulkopuolista painostusta kuin tässäkin nyt esillä olevassa tapauksessa ja onko muutoksia tehty aidosta halusta vai enemmän mainehaitan vuoksi. Ei, se ei vähennä yhtään näiden edistysaskeleiden merkitystä koirien kannalta, mutta herättää ehkä itsessä huolta nimenomaan Kennelliiton kivijalkana seisovan asenne- ja arvomaailman osalta.
Viimeksi muokannut Nelth päivämäärä 15.10.2022 13:25, muokattu yhteensä 3 kertaa
Nelth

ViestiKirjoittaja Jasmike » 15.10.2022 12:15

Nelth, samansuuntaisia olen pähkäillyt itsekin, valitettavasti. Ja Mäkeä ja Snellmania arvostan minäkin kovasti. Lis. Kempe myös nainen paikallaan.

Suuri on yhden yhdistyksen valta ja laajat ovat lonkerot, mutta tällä hetkellä ei taida olla mitään muuta keinoa yrittää vaikuttaa kuin tuo tuleva valtuuston kokous? Tai en ainakaan ole huomannut että kukaan olisi keksinyt tai esittänyt mitään muutakaan keinoa. Tosi hankala tilanne kyllä.
Jasmike

ViestiKirjoittaja Mitäsnyt » 15.10.2022 13:21

Mua vähän häiritsee Sainiossa se, että on itse kasvattanut (harrastaako vielä?)rotua, jossa on ihan yleisesti melkoisia sukusiitosprossia. Eikös se kumminkin ole vähän niinkus huonoa...Aikoinaan mulle eräs rodun ihminen mainitsi, että siitä on ollut haittoja, lisääntymiseen liittyen. Muistaakseni käytöksessä. Joskus mua vähän häiritsee, kun jotain rotua otetaan hanakasti esille (mikä siis ei tietenkään huono juttu, että otetaan esille asioita), mutta sitten toisia ei, vaikka lähelläkin on, ja tietoa :?
TublaB taas, ei päässy kirjautumaan.
Mitäsnyt

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 16.10.2022 12:26

Olen ollut satunnaisesti jäsen vuodesta 2004 oisko ollut jonnekin 2015 asti. Ihan vaan peruskoiranomistaja. Kuva kennelliitosta on jo vuosia ollut vähintäänkin kyseenalainen. Sanktiot joillekin kasvattajille (ks Arman täällä pohjantähden alla) ja toisaalta kädettömyys pentutehtailun kitkemiseen, puhumattakaan rotukoirien perinnöllisistä sairauksista mitkä johtuvat koiran vammaisesta rakenteesta. Jotenkin olemus olla lain yläpuolella vaikka on vain yhdistys.
Ilmeisesti hallituksessa istuu vanhoja jääriä, jotka pitäisi pian korvata uusilla ihmisillä joilla on nykyaikainen näkemys rotukoiriin ja koiriin ylipäänsä.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Dacrest » 16.10.2022 15:15

Jasmike kirjoitti:Jatkan vielä. Eihän kukaan enää edes kehtaa kertoa olevansa Kenneliiton jäsen, elleivät arvot ja asenteet nyt nopeasti muutu ja siirry oikeasti käytäntöihin ja toimintaan. Tällä hetkellähän Kennelliitto näyttäytyy suurelle yleisölle liittona, jossa hyväksytään koirien potkiminen, hakkaaminen ja sähköttäminen, ja jossa pennutetaan ja palkitaan epämuodostuneita, hengittämään ja liikkumaan kykenemättömiä koiria. Aikamoista, mutta eipä siinä mitkään koiranpäivät tai vastaavat riitä profiilia nostamaan, vaan kyllä arvojen ja asenteiden on nyt (vihdoinkin) ihan oikeasti muututtava, ja sen muutoksen on alettava näkyä ihan käytännössä ja toiminnan joka tasolla. Pelkkä sanahelinä ei enää riitä, ainakaan minulle.

Komps. Nää treenivideot nyt oli ihan selvä tapaus. Ja palveluskoirakokeissa on esim tottelevaisuussuorituksen aikana koiraan koskeminen kielletty. Hyvä niin.

Mutta miten muuten Kennelliiton alaisessa toiminnassa huomioidaan koirien hyvinvointi, eläinsuojelulain ja Kennelliiton omien eettisten sääntöjen mukaisesti?

Kuten moni on jo todennut, kyseessä on isot, perustavanlaatuiset asiat.

Miksi Kennelliitto ei tunnu puuttuvan moniin räikeisiin tapauksiin ilman ulkopuolelta tulevaa painostusta?
Miksi edelleen saa jalostaa rotuja, joissa tutkitusti suuri osa koirista kärsii hengitysvaikeuksista? J*malauta, ne koirat eivät_pysty_kunnolla_hengittämään! Kärsivät tästä joka päivä ja koko ajan.

Joo, on kehitetty kävelytesti, jossa siitä kilsan matkasta (helpolla alustalla, 15-25 asteen lämpötilassa) täytyy suoriutua 11-12 minuutissa, rodusta riippuen.
Kennelliiton ohjeen mukaan kävelytestissä koiran täytyy "palautua riittävästi palautumisajan puitteissa". 15 minuutin päästä ell mittaa koiran sydämen sykkeen, ruumiin lämpötilan ja arvioi yleiskunnon. Mitkä nää rajat/kriteerit "riittävälle palautumiselle" sitten ovat, en tiedä.
Normaalisti hengittävälle koiralle kilsan kävely tuolla vauhdilla ei paljon palautumisaikaa vaadi.

Kävelytesti, Kennelliiton sivuilta:

"Kävelytesti antaa rasituksen- ja lämmönsiedon lisäksi myös muuta tärkeää tietoa koiran BOAS-oireista. Testiä valvova eläinlääkäri arvioi koiran BOAS-oireiden kliinisen vakavuuden asteikolla 0 (ei oireita), 1 (lievät oireet) 2, kohtalaiset oireet ja 3 (vakavat oireet). Samoin eläinlääkäri arvioi sierainten ahtauden asteikolla 0 (avoimet), 1 (lievästi ahtautuneet), 2 (kohtalaisesti ahtautuneet) ja 3 (vaikeasti ahtautuneet)."

Englanninbulldoggi, kävelytestin BOAS-oireet, 114 testattua:

BOAS 0 14%
BOAS 1 57%
BOAS 2 24%
BOAS 3 5%

Englanninbulldoggi, sierainten ahtauman aste 117 tutkittua:

0 15%
1 44%
2 39%
3 1%

Eb:n JTO:sta:

"Lisäehdot: (Pevisa)

1. Ulkomaisen koiran kotimaan virallinen kävelytestitulos hyväksytään.

2. Lisäksi anotaan ulkomaisille uroksille pysyvää poikkeuslupaa PEVISA-ohjelmasta: ei vaadita
kävelytestitulosta. Lupa koskee kahta pentuetta urosta kohden.
3. Kävelytestiä ei vaadita koiralta, joka on täyttänyt 7 vuotta ennen 1.1.2019."

"Kävelytestien tulosten perusteella englanninbulldoggien omistajat ja kasvattajat tuntevat koiransa melko hyvin, läpäisyprosentti on ollut suhteellisen korkea. Jalostuskäyttöön harkittuja koiria on siis jo ennen kävelytestiin vientiä mietitty tarkkaan ja niiden ominaisuudet tiedetty –
tämä selittää korkean läpäisyprosentin, kävelytestiin on tuotu jalsotuskäyttöön tarkoitettuja koiria ja ne ovat osoittautuneet pärjäävän myös testissä tukien omistajansa ja kasvattajiensa käsityksiä."

Selvennys: Pevisan mukaan 180 testatusta eb:stä 160 on läpäissyt testin.

Kun vielä eb:llä jalostukseen hyväksytään kävelytestin tulos 0 = ei oireita sekä 1 = lievät oireet (sekä Pevisassa mainitut vapautukset kävelytestistä) niin ei voi kun todeta että juhuu, kyllä Kennelliitto (ja rotujärjestö) pitää huolta koirien hyvinvoinnista?
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Kurppa^ » 16.10.2022 16:16

Mun mielestä on huolestuttavaa, että pitää todistaa koiran kykenevän kävelemään kilometrin kuolematta, palautumisaika vartti :shock: toki on hyvä että edes jotain tehdään, mutta kuinka kauas metsään on menty kun tämänkaltaisia asioita pitää testata :(
Toinen asia mikä mua aina jaksaa ihmetyttää; kun on jo iät ajat sitten nähty kuinka pieleen asiat on saatu koirien kohdalla menemään, tehdään samat virheet kissojen kanssa.

Sori OT, meni vähän aiheen viereen :D
Korvat on pörröisen kivat
Kurppa^

ViestiKirjoittaja kari k » 16.10.2022 17:31

Ei tämä tuorein perseily oikein enää voi alemmaksi saada Kennelliittoa kohtaan tuntemaani arvostusta. Usein olen ajatellut, että liitto onkin olemassa lähinnä sairaalloisen kilpailuhenkisten pikku-Hitlereiden etuja ajamassa, pikemminkin kuin koirien. Samaan otsasuoni pullottaa-mindsetiin voi törmätä spandex-pyöräilijöiden tai vaikka hiihtäjien kesken tapahtuvassa harrastustoiminnassa. Pyöräily, hiihto ja koiraharrastaminen tietenkin on itsessään hyviä harrastuksia tai kilpalajeja. Ongelma on ihmiset itsessään.

Loppupeleissä tuon toiminnan mahdollistaa valtava koiraharrastajien massa jotka kuskaavat rahaa kottikärryittäin Kennelliitolle. Niin kauan, kun valtaosa harrastajista ei välitä mitä liiton alla touhutaan - kunhan sille omalle hupille ropisee SERTejä - myös lieveilmiöt rehottavat vuosikymmenistä toiseen. Messukeskus pursuaa väkeä Voittaja-näyttelyissä, miksi sairaalloisten koirien palkitsemiseen ei puututa? Onpa jännä yhtälö, mistähän mahtaisi johtua?

Annetaan ehkä kritiikkiä, hymistellään, voivotellaan, keskustellaan tuohtuneesti netissä... mutta kuitenkin sitten roikutaan jollain tasolla mukana. Oma mahdollisuus harrastaa virallisesti painaa vaakakupissa sitten kuitenkin enemmän.

Koiria on Suomessa about 700 000, ja pelkästään vuonna 2021 Kennelliitto rekisteröi 52 800 koiraa. Uskon, että sama meno tulee jatkumaan, koska en ihan heti ole näkemässä että tuollainen määrä koiranomistajia yhteistuumin päättää laittaa rahahanat kiinni ja kääntää selkänsä Kennelliitolle täysin. Sieltä tulee myös yhä uusia ja uusia sukupolvia, jotka kuplansa sisällä iskostetaan uskomaan auktoriteetteihin; Kennelliittoon, tuomareihin, rotumääritelmiin, kokeneisiin ja menestyneisiin harrastajiin.
kari k

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät