Hetuli kirjoitti:Onko chihut yleisesti noin liikkumattomia kuin tuhti kertoo? Olen ajatellut, että liikkuvat ihan normaalisti. Tietysti pieni koko vaikuttaa ettei koira missään umpimetsässä hyvin pääse liikkumaan.
Mietin, että onko tuo into tai innon puute liikkumiseen enemmän yksilö- kuin rotukysymys. Ohutturkkisilla koirilla varmaan paleleminen vaikuttaa kylmemmällä säällä ulkoiluintoon
Otin chihut esimerkiksi äärijalostuksen seurauksista ja miksi en itse tällaisiin rotuihin päätyisi, vaikka ne saattaisivat ihmiselle itselleen olla ”helppohoitoisia” mm. lukuisten fyysisten sairauksien vuoksi, minkä takia ne voivat olla haluttomia liikkumaan. Tästä on jo kauan aikaa, kun asuin talossa, jossa naapurina oli vanhempi nainen, jolla itsellään oli liikkumavaikeuksia. Hän pennutti chihuja ( keskustellessa hänen mielestään Kennelliitto oli s**tanasta yms. josta päättelin, että koirat joita hän ”kasvatti” tuskin olivat rekattuja. Muita virallisia rekistereitä ei Suomessa siihen aikaan ollut) Itsellään hänellä oli viisi chihua, jotka pääsivät ulos satunnaisesti, kotona oli koiria ja kissoja varten kuulemma hiekkalaatikot. Se jatkuva räkytys, kun hän ulkoili koiriensa kanssa kertoi jo osaltaan siitä, että koiria ei oltu koulutettu mitenkään ja ne pääsivät ulkoilemaan aivan liian vähän. Tuohon tilanteeseen en siis haluaisi itse vanhana ja vaivaisena päätyä, koska pikkukoiria voi ilmeisesti noinkin pitää. Kun tämä nainen muutti pois, seuraava asukas kertoi, että se kusen katku asunnossa oli niin karmea, että lattia oli pakko vaihtaa jo senkin vuoksi

Näin jälkikäteen harmittaa, että en puuttunut tuohon eläintenpitoon mitenkään mutta taisin olla silloin vielä itse melko kokematon, nuori ja tietämätön

Olen huomannut, miten helppo on itselle valehdella, että mukamas toimii koiran parhaaksi. Toivon vaan, että itse olen vanhana tarpeeksi tolkuissani, etten tuohon suohon uppoa. Oli koira minkä kokoinen hyvänsä, liikuntaa se tarvitsee ja jos koiraeläin ei halua liikkua, syy on usein jokin kivulias sairaus. Rotuani en ole vaihtamassa ja aina välillä mietityttää, josko kuitenkin jonkin ”helpon” pikkurodun tai -mixin vanhana hankkisi. Mutta ei, se olisi ihan liian itsekästä.