Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja Vieras » 04.09.2025 08:21

Eli en ollut ihan väärässä… Kortisoni ei todellakaan sovi kaikille. T: kortisonipsykooseja nähnyt
Vieras

ViestiKirjoittaja Hetuli » 04.09.2025 10:19

Hirveän surullinen tarina. En oikein ole saanut selvyyttä tuon taudin vaarallisuudesta - nyt kuulostaa, että lääke oli tautia pahempi. Aika usein näissä kertomuksissa tulee esille myös se, että ei ole saatu tarpeeksi psykiatrista apua.

Toinen surullinen ja hälyttävä asia on yhdistysten rahoitusten leikkaukset. Luin Mieli Ry:n sivuilta, että jos suunnitellut leikkaukset toteutuvat niin he joutuvat supistamaan reilusti auttavaa puhelinpalveluaan https://mieli.fi/uutiset/leikkaukset-su ... annekseen/
Tuntuu, että avuntarve on suuri.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Purrfect » 04.09.2025 18:29

Kyllä, yhdistysten tilanne on aika vaakalaudalla tällähetkellä. Todella isoja leikkauksia on käsittääkseni tulossa, ja vielä lisäleikkauksia. v.25 kai vielä eivät isommat astu voimaan, mutta sen jälkeen saa nähdä monenko yhdistyksen toiminta loppuu rahoituksen puutteeseen.
Tähän kun yhdistetään vielä terveyspuolen leikkaukset niin surkealta näyttää.
Lisäksi osa yhdistyksistä ei enää saa tiloihinsa tukea kaupungilta, vaan pitää siirtyä yhteisötiloihin toimimaan mitkä kaikkien käytössä ajanvarausperiaatteella. Osalle kävijöistä tämä voi olla kynnyskysymys kun ei enää olekaan vain omaa porukkaa.

Nyt meni Järvenpäästä Setlementti Louhela konkkaan, toiminut vuodesta -45. Toiminnan keskiössä on heillä mm. lapsi- ja nuorisotö, seniori- ja vanhustyö, kriisi- ja tukityö, monikulttuurisuus jne. Toki työllistivät myös työkokeilijoita ja maahanmuuttajia, eli työkokemusta heille.

Jo nyt näkee miten julkiselta puolelta ohjataan mielenterveyskuntoutujia yhdistysten toimintaan, osa aika huonossa kunnossa eikä hoito ole tasapainossa. Julkisen puolen mielenterveyspalveluja on supistettu, päivätoiminta ym. pisteitä lakkautettu, jopa akuuttihoitoon pääsy ei ole itsestäänselvyys, vaikka olisi itsetuhoinen. Osastopaikkoja ei ole riittävästi, koska herraisoherrat katsovat ettei osastohoito ole hoitomuotona kovin hyvä vaihtoehto.
Tämä toki erillään yhdistysten rahoituksesta, mutta minusta ennemminkin olisi peruste lisätä rahoitusta kuin supistaa, jos ne varsiniset julkiset palvelutkin on karsittu riittämättömiksi.

Aika sietämätön on tilanne, ja hirvittää miten käy yhteiskunnalle tässä mukiloinnissa.
Viimeksi muokannut Purrfect päivämäärä 04.09.2025 19:00, muokattu yhteensä 1 kerran
Purrfect

ViestiKirjoittaja aunet » 04.09.2025 18:56

Edelleen ihmettelen, miten helvetissä kansaedustajiksi eli päättäjiksi päätyy kaiken maailman besservissereitä, joilla ei ole tuon taivallista käsitystä normaali elämästä. No, äänestämällä kaiketi. Eikös kansanedustajan nimensä mukaisesti kuuluisi olla KANSAN edustaja? Luojan kiitos heidän palkkojaan juuri nostettiin, ettei vaan köyhyys yllätä. Hyvin menee Suomi.
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 04.09.2025 19:26

^ :evil:
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Vieras » 04.09.2025 20:27

Purrfect kirjoitti:Kyllä, yhdistysten tilanne on aika vaakalaudalla tällähetkellä. Todella isoja leikkauksia on käsittääkseni tulossa, ja vielä lisäleikkauksia. v.25 kai vielä eivät isommat astu voimaan, mutta sen jälkeen saa nähdä monenko yhdistyksen toiminta loppuu rahoituksen puutteeseen.
Tähän kun yhdistetään vielä terveyspuolen leikkaukset niin surkealta näyttää.
Lisäksi osa yhdistyksistä ei enää saa tiloihinsa tukea kaupungilta, vaan pitää siirtyä yhteisötiloihin toimimaan mitkä kaikkien käytössä ajanvarausperiaatteella. Osalle kävijöistä tämä voi olla kynnyskysymys kun ei enää olekaan vain omaa porukkaa.

Nyt meni Järvenpäästä Setlementti Louhela konkkaan, toiminut vuodesta -45. Toiminnan keskiössä on heillä mm. lapsi- ja nuorisotö, seniori- ja vanhustyö, kriisi- ja tukityö, monikulttuurisuus jne. Toki työllistivät myös työkokeilijoita ja maahanmuuttajia, eli työkokemusta heille.

Jo nyt näkee miten julkiselta puolelta ohjataan mielenterveyskuntoutujia yhdistysten toimintaan, osa aika huonossa kunnossa eikä hoito ole tasapainossa. Julkisen puolen mielenterveyspalveluja on supistettu, päivätoiminta ym. pisteitä lakkautettu, jopa akuuttihoitoon pääsy ei ole itsestäänselvyys, vaikka olisi itsetuhoinen. Osastopaikkoja ei ole riittävästi, koska herraisoherrat katsovat ettei osastohoito ole hoitomuotona kovin hyvä vaihtoehto.
Tämä toki erillään yhdistysten rahoituksesta, mutta minusta ennemminkin olisi peruste lisätä rahoitusta kuin supistaa, jos ne varsiniset julkiset palvelutkin on karsittu riittämättömiksi.

Aika sietämätön on tilanne, ja hirvittää miten käy yhteiskunnalle tässä mukiloinnissa.

Totta joka sana!
Tämän voisi laittaa myös tuonne hallitusohjelma threadiin.
Vieras

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 07.09.2025 15:06

Minkä takia kaikissa (kauas) tulevaisuuteen sijoittuvissa tieteis elokuvissa ihmiset asuu avaruudessa? Ja kaikki tapahtuu avaruudessa. Mä aina jään miettimään että mitä tapahtui maapallolle ja eläimille? Mistä ne ihmiset saa ruokaa? Mitä tapahtui ihmisen normaalille rytmille mikä on maassa? Missä ovat heikot vanhukset? Niitäkö ei vaan ole. Mistä saadaan kaikkea? Tavarat vaan ilmestyvät ja ruoka vaan ilmestyy. Kaikki ne perustuu siihen että maapallo on tuhoutunut. Mutta mitäpä jos oliskin sellainen elokuva missä maapallo olis pelastettu.

https://fi.wikipedia.org/wiki/WALL-E
Elokuvan tapahtumat sijoittuvat vuoteen 2805, jolloin maapallo on täysin autio ja valtavien jätekasojen peittämä. Ihmiset asuvat valtavalla avaruusaluksella, ja maapallolla on jäljellä enää jätteenkeruurobotteja, kuten elokuvan päähenkilö WALL-E.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 08.09.2025 15:06

Kaikki muut ovat ilmeisesti kuolleet.
Leffantekijäåt eivät ole takertuneet pikkuasioihin kuten ruoan saanti avaruudessa :mrgreen:

Ainahan leffoissa on kaikkia täysin absurdeja juttuja. Ekana tulee mieleen jotkut karkumatkat joiden aikana rahat riittää vaikka tyyppi ei olen moneen kuukauteen töissä. Ja on lisäksi rahaa hankkia kaikkia tarvikkeita ja vekottimia ihan mitä vaan sattuu tarvitsemaan.
Toisaalta, olisihan se aika ikävää katsottavaa jos kaiken actionin tilalla nähtäisiin vaan päähenkilön kamppailua rahattomana jossain pahvilaatikon alla.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.09.2025 07:23

Onko lapsen sukupuoli näin tärkeä asia (abortti 12. viikolla väärän sukupuolen vuoksi)?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sofi ... -en-dotter
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 11.09.2025 07:34

^En ymmärrä ollenkaan jos asiaan ei liity sukupuoleen kiinnittyvää riskiä esim. sairauden kautta.

Minua hämmästyttää Poliisihallituksen linjat, vrt.terveystiedot ja omilla kasvoilla esiintyminen:
Poliisit-sarja palaa tv:hen, se hyvä
Tosi-tv | Kohun myötä loppunut Poliisit-sarja palaa televisioon
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011483042.html

ja mm. Elossa24 pyörii vuosittain
https://areena.yle.fi/1-3783740

Ymmärrän sen eron, että ensimmäisessä mainitut asiakkaat joutuvat ohjelmaan, toisessa päästään.
Mutta miten siis kuvausryhmää estetään kuulematta asioita?
--Oikeusasiamies piti ohjelman tekotapaa ongelmallisena. Tuotantoyhtiön kuvausryhmän tietoon saattoi päätyä salaisia tietoja poliisitoiminnan kohdehenkilöistä, kun ryhmä seurasi ohjelmaa tehdessä poliisipartiota.

Oikeusasiamies korosti, että ohjelmatoiminta tulisi järjestää niin, että salaista tietoa ei päädy kuvausryhmän kaltaisille sivullisille.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Biarritz » 12.09.2025 16:32

Oltiin yhdessä paikassa lounaalla ja siellä joku nainen tokaisi astioiden viemisestä rullakoihin: "Ei mun tartte, mä en oo täällä töissä". No, mielipiteitä on monia, mun mielestä sellaisissa paikoissa joissa ne rullakot ovat olemassa kuuluu peruskäytöstapoihin viedä ne ruokailun jälkeen sinne. Tai jos ei vie, niin olisi joku hyvä syy siihen kuten vaikka fyysiset esteet yms, mun mielestä kuitenkaan hyvä syy ei ole se "mä en oo täällä töissä".
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Fran » 12.09.2025 16:39

Samaa mieltä. Henkilökunta on mitoitettu sen mulaan, ettei heidän tarvitse siivota astioita pöydistä. Mikäli tällaisia "En ole töissä täällä" -tyyppejä on riittävästi, joudutaan palkkaamaan lisää henkilökuntaa, ja se taas näkyy hinnoissa.
Fran

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.09.2025 21:56

Muutamassakinnpaikassa olen syönyt jossa astiat pitäisi palauttaa mitta en löydänpalautuspaikkaa. Silloin jätän ne pöytään. Ei paikka siitä kallistunettä jokunen niitä pöytään jättää. Turha pöyristyä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Purrfect » 12.09.2025 22:23

Itse olen kysynyt henkilökunnalta mihin astiat viedään vai kerääkö henkilökunta ne, jossen löydä niille paikkaa.
Yleensä ensin seuraan josko muita ihmisiä lähdössä ja viemässä omia astioitaan, että minne he vievät ja seuraan esimerkkiä :D

Aina kun ei ole selkeästi sijotettu niitä kärrejä tai mainintaa minne astiat viedään vai viedäänkö. Tähän kyllä toivoisi parannusta.
Mutta en kyll halua omilla teoillani hankaloittaa ja lisätä kahvilahenkilökunnan työtaakkaa, harvemmin he ovat niistä päätöksistä vastuussa vaan pomot. Miksi kostaa siis työntekijöille, ja kiukutella kun MINÄ en halua viedä astioita? (Viittaan siis esimerkkiin, että ei suostuta viemään koska henkilökunnalle siitä maksetaan)
Purrfect

ViestiKirjoittaja Biarritz » 12.09.2025 22:31

^^ Niin no, se jos ei löydä palautuspaikkaa on mielestäni aika eri asia kuin jättää astiastot korjaamatta ihan vaan siksi että "en ole töissä täällä". Kärjistetysti, eihän julkisten vessojen pönttöäkään jätetä omien sotkujen jälkeen pyyhkimättä vessaharjalla sillä verukkeella että "mä en ole töissä täällä siivoojana". Jos taas ei löydä sitä vessaharjaa - kuten edellisessä esimerkissä ei löydetty astioiden palautuspaikkaa - niin silloin tilanne on ihan eri. Tai mites vaikka nämä nykyiset lomahuoneistot, infokansiossa ilmoitetaan suoraan minne huoneiston vuokraajan tulee viedä roskat ja miten vuokraajan käyttämät astiat tulee pestä ennen avaimen palautusta kämpän omistajalle - pitäisikö näihinkin reagoida vain tyyliin "ei mun tartte, kun tämä ei ole mun kämppä/ kun maksan tästä vuokraa"?
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hetuli » 13.09.2025 18:08

On huonoa käytöstä jättää astiat pöydälle jos astioiden palautuspaikka löytyy ravintolasta tai kahvilasta.

Facebook ehdottelee nykyään feedissä mitä sattuu ja satuin törmäämään nepsyäidin kommenttiin kun 8-vuotiaalle lapselle oli ehdotettu käyntiä puheterapiassa ja kun lapsi ei halunnut ja nosti siitä metelin niin ei menty. Lapsi oli kokenut, että häntä arvostellaan eikä hän kelpaa sellaisenaan. Kommentissa oli lukuisia kommentteja kuinka ei ole käyty kun on ehdotettu. Lapsi on hyvä sellaisenaan, ääntäminen ei haittaa.
Mun ainoa kokemus puheterapiasta on se, että pikkusiskolla oli lapsena ässävika ja paljon harjoiteltiin vesihiisi sihisi hississä jne.

Jäin vain miettimään, että eikö tuon voi yrittää myydä kivana kokemuksena lapselle. Jonkun kirjaimen eri tavalla ääntäminen ei tee lasta huonommaksi mutta lapsihan voi alkaa itse kärsiä asiasta vanhempana, jos on siis sellainen ero ääntämisessö, että sen huomaa. Jos myöhemmin suuntautuu vaikka puhetyöhön niin asia voi olla eri tavalla tärkeä. Tietysti puheterapiaa voi saada aikuisenakin mutta luulisin, että oppiminen on helpompaa lapsena.

Mietin, että onkohan isommissakin asioissa tuota ettei ammattilaisten suosituksia noudateta ettei vaan tule negatiivista oloa lapselle.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.09.2025 18:32

Ei haittaa puhetyössäkään pikkuviat. Olihan meillä Odusoga joka teki mainoksia ja juonsi vaikka mitä r-vikansa kanssa. Myöskin eräs pressa jolla oli r ja l viat.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 14.09.2025 00:54

Minun yksi lapseni ei halunnut käydä puheterapiassa. Sinne mentiin normaalin protokollan mukaan ja kerran vai kaksi siellä käytiin.
Puheterapeutti kuunteli lapsen perusteet ja sanoi heti, että asia ok. Hänestä ketään ei voi pakottaa asian kanssa ja asiaan voi aina palata, kieli on lihas ja puhetta, ongelmaa tai "vikaa" voi treenata läpi elämän.

Näin se jäi meillä pois ja se siitä. Koskaan asia ei ole astunut esteeksi mihinkään, kieltenopiskelussa jopa hyötyä.

Lapsen voi viedä fyysisesti paikalle mutta jos hän ei halua tehdä konkreettisesti harjotteita niin...? :-)
Meillä ei ole kyse mistään nepsyjutusta tms. vaan tavan lapsen ja tavan puheterapeutin vankasta kokemuksesta.
Aikaakin kulunut jo parikymmentä vuotta.

Muoks: julkisista henkilöistä tulee mieleen kokki Tommi Tuominen, hänen r-vika kuului ennen selvästi ja sittemmin hän opetellut ja oppinut.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 14.09.2025 09:20

Tyttäreni sanoo r-kirjaimen jännästi "poskessa."
Kun oli lapsi, opetin hänelle sanomaan r-kirjaimen d-kirjaimen kautta, kielihän on suunnilleen samassa paikassa molemmat kirjaimet sanottaessa.
Käytiin pari kertaa puhetarapiassakin, ja se oli lapselle ihan ok. Oppi sanomaan kirjaimen oikein mutta halusi silti sanoa omalla tyylillään.
Kerroin hänelle että se on ihan ok.
Ei häntä koulussakaan siitä koskaan kiusattu tmv.
Eikä ole muutenkaan ollut tuosta asiasta hänelle haittaa mitenkään.
Koiruuksia

Re: Ketju ihmettelyillle

ViestiKirjoittaja Hetuli » 14.09.2025 10:02

Ei tietenkään voi pakottaa tekemään harjoitteita mutta tarkoitin juuri tuota, että voi kerran viedä paikalle. Toki nepsy-lapsi on haastavampi.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 14.09.2025 11:31

En tiedä voiko ihan suoraan verrata, mutta mulla oli hampaat tosi vinot, oikeen jänis hampaat. Saatiin sitten joku peruutusaika ja mä pääsin siihen oikomishoitoon, eihän se kivaa ollut ja usein tulin itkien pois hammaslääkäristä kun, rautoja oli kiristetty. Ei pystynyt syömään mitään. Mitä jos mä olisin vaan sanonut että en mene, että ihan hyvät hampaat on vaikka ihan sikinsokin. Nyt aikuisena ei olis niin kiva, kun olis jänishampaat sekaisin. Oikomishoitoa kesti kaikenkaikkiaan 3 VUOTTA! Kyllä jossakin asioissa vanhemman on pakotettava lapsi ikäviinkin asioihin.

Sanoin myös R:t D:nä, mutta se korjaantui itsestään kun maitohammas lähti edestä. Sitten alkoi R:t pärisemään.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Avokaado » 14.09.2025 13:26

Kiertelin tänään aikani kuluksi Normal-kaupassa. Siellä on niin paljon kaikenmaaiman hömppää meikeläisen näkökulmasta katsottuna. Esim. mieleen jäi ripsitupsupaketti, hoitava nenäliinapaketti ja hopeaväriset kuorivat käsineet näin äkkiseltään. Mitään tarpeellista ostettavaa en sieltä löytänyt, joten aika turhuuksien puoti. Ehkä nuoremmille jonkinmoinen tavarataivas.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 14.09.2025 13:53

^Voin kuvitella. Ikinä en ole käynyt. Mulle on jostain siunaantunut Normalin kangaskassi, tuossa on joku mulle tuonut jotain, vissiin niitä näyttelypokaaleja.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Hetuli » 14.09.2025 13:54

Normalissa myydään ihan perustarvikkeita kuten vaikka siivousaineita tai hammastahnaa mutta itse tuollaiset tulee ostettua ruokaostosten yhteydessä.

Nuoremmille Normal on tavarataivas. Kaupoissa on rasittava mutta varmaan myynnillisesti tehokas konsepti, että pitää kiertää koko kauppa pääästäkseen kassalle tai kaupasta ulos.
Viimeksi muokannut Hetuli päivämäärä 14.09.2025 14:03, muokattu yhteensä 1 kerran
Hetuli

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.09.2025 13:54

^ Kävelitkö silmät kiinni esim pesuaineiden ohi? :D
Viimeksi ostin tuolta kynsisakset ja kasvoseerumin, mutta nuokin varmasti on jonkun mielestä turhuuksia.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.09.2025 13:55

Yksi väkänen siis lisää!
Vieras

ViestiKirjoittaja Avokaado » 14.09.2025 14:52

Vieras kirjoitti:Kävelitkö silmät kiinni esim pesuaineiden ohi? :D
Viimeksi ostin tuolta kynsisakset ja kasvoseerumin, mutta nuokin varmasti on jonkun mielestä turhuuksia.

Pesu- ym. hygieniatarvikkeet ostetaan kauppareissujen yhteydessä, ei siihen tarvita Normalia. Ja toistaiseksi en ole tarvinnut kasvoseerumiakaan. Ihan olen pärjännyt ilman. :mrgreen: Joillekin siellä on ehkä tuiki tarpeellista ostettavaa, mulle lähinnä turhuuksien markkinat.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Mea » 14.09.2025 14:54

Kävelin kerran ympäri uteliaisuuttani, mutta ei ollut ostettavaa. Kasvoseerumi on käytössä mutta sitä merkkiä ei osteta Normalista. Siellä oli erikseen hylly tavaroille jotka "trendaavat Tiktokissa"! :? En oikein edes tiedä mitä se tarkoittaa enkä haluakaan. Enkä ole ikinä nähnyt Tiktokia.
Mea

ViestiKirjoittaja tuhti » 14.09.2025 15:43

Mä olen joskus Normalista ostanut pesuaineita ja jotain naamaputsareita ihan siksi, että siellä ne ovat melko edukkaita. Mutta se konsepti on tosi rasittava: koko kauppa pitää kiertää ennenkuin pääsee ulos. Samaa metodia toki käyttävä muutkin ketjut mutta ainakin xxl:ssä ja Ikeassa on mahdollista oikaista sen pakollisen reitin ohi ja läpi, että pääsee pikemmin ulos. Mitään tiktokkeja en katsele, joten tiktoktrendaavat tuotteet on mulle ihan yks hailee :D
tuhti

ViestiKirjoittaja Biarritz » 14.09.2025 16:10

Mä en ole kertaakaan katsonut yhtään TikTok-julkaisua. Mä taidan olla liian vanha siihen (vaikka tiedostankin että sillä on varmasti paljon mua vanhempiakin käyttäjiä), jos se olisi ilmestynyt jo mun nuoruudessa olisin varmaan siinä tapauksessa liittynyt. Käytiinhän me aikoinaan parin kaverin kanssa mm. Kissin chätissä ja Habbohotelissa (tosin jälkimmäisessä en tainnut kuin pyörähtää pari kertaa ja jutella vain muutaman käyttäjän kanssa). Teoriassa mulla oli myös IRC-galleria tunnus, mutta en lisännyt sinne kuvia vaan seurailin enemmän mitä kavereiden ja tuttujen kuvista keskusteltiin.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät