On se!
Ollaan oltu ihan yllättyneitä siitä miten ihana ja mainio Laku on.
Ei ollut oikein mitään ennakko-odotuksia sillä lailla kun oli meille entuudestaan tuntematon rotu.
Jotenkin kuitenkin ajattelin että se olisi erilainen kuin mitä on.
Laku on hyvin kiintynyt meihin, se on hellä ja tykkää olla ihan lähellä. Pieni pusupoika.
Tulee syliin ja painautuu ihan kiinni.
Kuitenkin sitten on todella itsenäinen ja seisoo omilla jaloillaan, ei pelkää mitään. Kaikki asiat ovat sille ok, ei mitään ihmeellistä.
Aivan älyttömän älykäs. Osaa yhdistellä asioita tavalla jota olen harvoin koirilla nähnyt. Mun eka koira oli myös todella älykäs ja moni sanoi silloin että jos Joonas alkaisi joku päivä puhumaan niin ei ihmettelisi ollenkaan. Ajattelen Lakusta samalla tavalla. En hämmästyisi.
Olen myös yllättynyt basenjin helposti koulutettavuudesta. Ainakin Laku oppii todella nopeasti. Ja muistaa oppimansa tosi hyvin.
Ja oikeasta narusta kun vetää niin Laku myös haluaa tehdä asioita ihmisen kanssa.
Meillä on sellainen naksutinleikki jossa Laku tekee asioita (näkee oikein miten se nauttii ja keksii uusia omasta mielestään hassuja juttuja) ja jos minä tyllään niin naksutan ja Laku saa palkan. Lakun ilmeestä näkee miten toiveikas se on että olisiko tämä nyt sellainen juttu josta mamma naksauttaa ja antaa namin
Kaikinpuolin Laku on ollut positiivinen yllätys. Ja kiva, uusi kokemus aivan uudenlaisesta koiratyypistä.
Monet basenji-ihmiset "pelottelivat" kertomalla minkälainen basenji on. Että varastaa kaiken ruoan, kiipeilee pöydillä, ei tottele, karkaa heti jos pääsee irti jne. jne.
Laku ei ole mitään tuollaista. Ehkä basenjia ei sitten yleensä vaivauduta kaikkien omistajien toimesta opettamaan tavoille ja siksi ne ovat sellaisia kuin ovat,
Lakun kasvattajan mielestä basenji ei ole koiraa kummoisempi ja täytyy kyllä olla samaa mieltä.