Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja Vieras » 22.08.2025 05:06

Olen teettänyt muutaman kerran verikokeita (lähinnä kolesteroli- ja rasva-arvoja) Puhdissa, mutta monen testin paketitkaan eivät ole maksaneet yhtä paljon, kuin veriryhmän määrittäminen näyttää maksavan: https://www.puhti.fi/tuote/veriryhma-ja ... i-e-aborh/
Vieras

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 22.08.2025 12:53

Jos on neuvolakortti tallessa niin siinä tosiaan on. Tai ainakin ennen oli.
Mulla on molempien lasten neuvolakortit itselläni kun tiesin heidän kadottavan ne muuten.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Hetuli » 22.08.2025 14:29

Mä muistaisin, että koulussa yläasteella testattiin veriryhmä biologian tunnilla. Voiko olla vai muistanko ihan väärin? Kävin yläasteen 80- luvun lopulla.
Hetuli

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 22.08.2025 15:52

mun neuvolakortissa ei veriryhmää ole ja olen koko aikuisuuteni ollut siitä tietämätön.
leikkaukseen mennessä tehtiin veriryhmän määritys, mutta koska se ei omakannassa näy niin olen jo unohtanut mikä se olikaan :mrgreen: kyllä se mulle kerrotiin kun ennen operatiota käytiin labrat läpi, mutta oletin sen jäävän kantaan. no olen edelleen tietämätön.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 22.08.2025 15:58

Minulla on vähän sama juttu. Kun synnytin, veriryhmä kyllä kerrottiin. Paha vain, että olen unohtanut ko. tiedon :think: No, en kai sitä juuri nyt tarvitsekaan.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Vieras » 22.08.2025 17:57

Ja neuvolakortissahan onnsitten se synnyttäneen äidin veriryhmä, ei lapsen.
Vieras

ViestiKirjoittaja Nappis » 22.08.2025 19:57

Et varmaankaan Hetuli muista väärin. Minäkin muistan että koulussa biologian tunnilla testattiin veriryhmät. Omaani en kyllä muista, harmi. 80-luvulla tämäkin.
Nappis

ViestiKirjoittaja Umac » 23.08.2025 03:17

Pitäisikin kaivaa neuvolakortit esille. Mulla oma sängynpäätylappu Naistenklinikalta tallessa, oma neuvolakorttikin taitaa olla? Sen lisäksi lasteni lippulaput ja synnytyskertomukset löytyy myös, olen ne aikoinani tilannut.
Oma veriryhmä oli tiedossa jo nuoresta kun olen ollut aktiivinen verenluovuttuja ja vieläpä harvinaisempaa alaryhmää eli soittaen kutsuttu luovuttamaan monesti.
Lasten veriryhmät muistan ulkoakin.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 23.08.2025 10:21

*kiranas* kirjoitti:mun neuvolakortissa ei veriryhmää ole ja olen koko aikuisuuteni ollut siitä tietämätön.
leikkaukseen mennessä tehtiin veriryhmän määritys, mutta koska se ei omakannassa näy niin olen jo unohtanut mikä se olikaan :mrgreen: kyllä se mulle kerrotiin kun ennen operatiota käytiin labrat läpi, mutta oletin sen jäävän kantaan. no olen edelleen tietämätön.

Mulla näkyy veriryhmän määritys (veriryhmä ja Rh) omakannassa, kohdasta laboratoriotutkimukset. Pitää kyllä mennä aika paljon taakse, riippuen siitä milloin se on tehty mulla 30.10.24
Iidis79

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 23.08.2025 21:25

^ hyvä tietää.
mulla ei näy, se on vuonna 2019 tsekattu ja useampaan kertaan aikoinaan kahlasin omakantaa läpi. kysyin asiasta kun menin toiseen leikkaukseen ja silloin totesivat jotenkin "joo ei se näy, mutta meillä näkyy" - silloinkin se veriryhmä kerrottiin, mutta joo, en muista sitä. täytyy seuraavan kerran vielä kahlata omakantaa, jos se olisi nyt mystisesti sinne tullut näkyviin.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Vieras » 24.08.2025 09:43

Umac kirjoitti:Pitäisikin kaivaa neuvolakortit esille. Mulla oma sängynpäätylappu Naistenklinikalta tallessa, oma neuvolakorttikin taitaa olla? Sen lisäksi lasteni lippulaput ja synnytyskertomukset löytyy myös, olen ne aikoinani tilannut.
Oma veriryhmä oli tiedossa jo nuoresta kun olen ollut aktiivinen verenluovuttuja ja vieläpä harvinaisempaa alaryhmää eli soittaen kutsuttu luovuttamaan monesti.
Lasten veriryhmät muistan ulkoakin.

Ovatko lapsesikin siis ahkeria luovuttajia kuten sinä? Vai ovatko käyneet yksityisellä veriryhmän määrityksessä?
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 24.08.2025 10:51

^Laitoksella olen saanut heidän veriryhmänsä tietooni.
Kaksi kolmesta on luovuttanut, siis tietojeni mukaan. Tarkkoja luovutusmääriä en tiedä heidän osaltaan.

Tuossa näkee 70-luvun tyylin, äitiyskortin takakannesta osa:
Kuva
Kuvan näkee kokonaisena klikatessa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Hetuli » 24.08.2025 11:00

Facebookissa oli Maria Nordinin postaus, jossa ihmetteli kyypureman takia tehohoidossa ollutta lasta. Kun oireet johtuvat vain pelkoreaktiosta ja hän kyllä oman lapsensa kohdalla katsoisi kotona tilannetta. Se hänen puolustukseksi sanottakoon ettei kehottanut ketään hänen neuvoaan seuraamaan.
Itse kyllä veisin lapsen kyynpureman vuoksi terveydenhuollon piiriin. Yleensä käsittääkseni otetaan ihan osastolle seuraamaan tilannetta.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Umac » 24.08.2025 11:12

Ohhoijaa hänen kanssaan^ :silent:
Pureman uhri toimitetaan aina lääkärin arvioitavaksi.

Jos kuitenkin puremasta on kulunut jo yli kaksi tuntia ja henkilö on 16–65-vuotias, hänellä ei ole pitkäaikaisia sairauksia, eikä minkäänlaisia oireita ole ilmaantunut, kotiseuranta voi riittää.

Sairaalatarkkailua tarvitaan, jos kyy on purrut alle 16-vuotiasta, raskaana olevaa, iäkästä tai vakavasti sairasta, tai jos puremakohdassa on voimakas paikallinen reaktio tai potilaalla on yleisoireita, kuten hengenahdistusta tai oksentelua. Kaikissa tapauksissa, joissa puremakohta on pään tai kaulan alueella, on vaarana hengitysteiden ahtautuminen turvotuksen vuoksi, ja siksi sairaalatarkkailu on tarpeen.

Sairaalahoito käsittää tarpeen mukaan nestehoitoa, suuria kortisoniannoksia, antibioottihoitoa ja käärmeseerumia.

Koska kyykäärmeen puremaan liittyy myös jäykkäkouristuksen mahdollisuus, huolehditaan rokotussuojasta.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00289

Miten sen hänen juttu hovissa-asian kanssa kävi?
Oli viikolla, näin iltapulusta otsikon.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 24.08.2025 11:29

Hetuli kirjoitti:Facebookissa oli Maria Nordinin postaus, jossa ihmetteli kyypureman takia tehohoidossa ollutta lasta. Kun oireet johtuvat vain pelkoreaktiosta ja hän kyllä oman lapsensa kohdalla katsoisi kotona tilannetta. Se hänen puolustukseksi sanottakoon ettei kehottanut ketään hänen neuvoaan seuraamaan.
Itse kyllä veisin lapsen kyynpureman vuoksi terveydenhuollon piiriin. Yleensä käsittääkseni otetaan ihan osastolle seuraamaan tilannetta.

No mun ystävän lastenlasta (4-v) puri kyy heinäkuussa ja lapsi oli sairaalassa 3 vuorokautta.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 24.08.2025 12:22

Mun entistä työkaveria puri kyy. Kyseessä oli sellainen karski suomalainen perusmies, tuolloin lähempänä kuuttakymmentä, joka ei valita pienistä eikä mene lääkäriin, jos ei ihan pakko ole. Hän sanoi, että kivut olivat ihan sanoinkuvaamattomat eikä hän ole ikinä kokenut sellaisia. Riippuu varmaan tuurista, mihin kyy puree, miten paljon myrkkyä se käyttää ja toki ihmisillä varmaan on myös erilaisia vastustuskykyjä myrkylle.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja tuhti » 24.08.2025 13:35

Hetuli kirjoitti:Facebookissa oli Maria Nordinin postaus, jossa ihmetteli kyypureman takia tehohoidossa ollutta lasta. Kun oireet johtuvat vain pelkoreaktiosta ja hän kyllä oman lapsensa kohdalla katsoisi kotona tilannetta. Se hänen puolustukseksi sanottakoon ettei kehottanut ketään hänen neuvoaan seuraamaan.

Onko tällä ihmisellä vielä uskollinen kannattajajoukkonsa :? En ole millään alustoilla aktiivinen mutta kyllähän se oikeusjuttu eläinten hoitamatta jättämisestä osui minunkin silmiini.
tuhti

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 24.08.2025 17:43

Somessa oli kuvien kanssa juttu miehestä jota oli kyy purrut. On se aika paha, itse voi vielä osata kärsiä sellaisen, jos ei jostain syystä halua mennä lääkäriin, mutta lapsen ja eläimen kohdalla en jäis odottamaan.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Vieras » 24.08.2025 18:35

Umac kirjoitti:^Laitoksella olen saanut heidän veriryhmänsä tietooni.
Kaksi kolmesta on luovuttanut, siis tietojeni mukaan. Tarkkoja luovutusmääriä en tiedä heidän osaltaan.

Tuossa näkee 70-luvun tyylin, äitiyskortin takakannesta osa:
Kuva
Kuvan näkee kokonaisena klikatessa.

Minä vuonna lapsista on otettu veriryhmämääritykset automaationa? Omani olen saanut 2000, eikä hänestä otettu veriryhmää :shock: Siis mietin kun en tiedä lastesi ikää niin onkohan silloin ollut tapana testata lapset synnärillä?
Vieras

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 24.08.2025 19:01

Onpa kaunis ja selkeä käsiala!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 24.08.2025 19:10

^^Tässä linkissä mainittu vuosi 1990 mutta koskien siis Veripalvelua ja siellä tehtyä:
https://www.veripalvelu.fi/ammattilaise ... -suomessa/

Lapseni syntyneet mol puolin 90-luvun loppua ja 2000-luvun alkua. Olen siis A- ja linkki sisältää juuri sitä infoa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 25.08.2025 08:38

Ilmeisesti siis sairaalakohtaisia eroja, jos sun synnärillä Umac otettiin lapsista automaattisesti veriryhmät. Vai oliko siihen joku muu syy? Ei siis syytä tarvi kertoa, kiinnostaa vain tosiaan se että jossainko on ollut automaatio määrittää syntyneiden lasten veriryhmät synnärillä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 25.08.2025 08:45

Automaatiosta en tiedä mutta ainakin aikoinaan otettiin Naistenklinikalla vanhemmasta lapsesta ja myös Porvoon aluesairaalassa jossa nuorempi lapseni on syntynyt. Nykykäytäntöjä en tiedä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 25.08.2025 10:54

^^Pahoittelut, muuta en osaa kertoa kuin ne asiat mitä A- äitien kohdalla toimitaan tai toimittiin, tuo Veripalvelun linkki ylempänä.
Esikoisen kanssa käytiin "jännä" keskustelu kun lääkäri ilmoitti, että lapsenne veriryhmä ei voi olla se mitä väitetään. Kätilö oli todella nolona ja me vanhemmat todettiin vaan, että jaa. Vähän siten, että onko lapsi teidän tjsp.
No lääkäri otti selvää asioista ja pyysi myöhemmin anteeksi. Hänellä oli vanhaa tai väärää tietoa ABO- järjestelmän periytyvyydestä.

Mitään verisairauksia tms meillä ei ole. Minulle on neuvoloissa ja laitoksella kerrottu ja kerrattu RhD- asiat, joten kaikki verikokeet ja tutkimukset ovat olleet ns. päivänselvyyksiä. Omia äitiyskorttejani en tähän hätään löydä mutta lasten veriryhmät on aina ollut tiedossa.

2018 vuodelta löytyy tuoreempaa tietoa, ajat ja tyylit, veriryhmäasiat ovat hyvin voineet muuttua vuosikymmenten jälkeen. STM:n päivitys 2018:
https://www.veripalvelu.fi/ammattilaise ... raaloille/

Tässä hiukan toisenlainen Veripalvelun sivu, jos se on selkeämpi?
https://www.veripalvelu.fi/ammattilaise ... -olevalle/
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Avokaado » 25.08.2025 11:19

Voi sentään, mutta mulla ei ole mitään muistikuvaa, mistä ja koska meidän lasten veriryhmät on saatu tietoon. Neuvolakortit olen antanut aikuisille lapsille säilytettäväksi, joten en voi katsoa niistä. Tiedän kuitenkin, että koko meidän porukka on O+ -verisiä.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Vieras » 25.08.2025 15:18

^^ Aika nolo juttu lääkäriltä :D :D
• Jos äiti on Rh-negatiivinen (esim. A–)
→ silloin lapsen veriryhmä selvitetään synnytyssairaalassa.
→ Jos vauva on Rh-positiivinen, äidille annetaan ns. anti-D-immunoglobuliini suojaamaan mahdolliselta vasta-aineiden muodostumiselta.
→ Tämä on tärkeää, koska jos Rh-negatiivinen äiti muodostaisi vasta-aineita Rh-positiivista verta kohtaan, se voisi vahingoittaa seuraavaa raskautta.

Tämä selvä. Päässyt unohtumaan tuo kun itse olen plussaa.
Vieras

ViestiKirjoittaja MJK » 25.08.2025 16:12

Miksi oma veriryhmä pitäisi tietää? Mihin sitä tietoa tarvitaan?
MJK

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 25.08.2025 16:34

En mä ainakaan muista ikinä tarvinneeni mihinkään.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 25.08.2025 16:54

Jäsen Biarritz kertonee kun huomaa kysssärin. Keskustelu taisi lähteä hänen kysymyksestään?
Että miten selvittää asiaa jos ei luovuta tai muuta kautta saanut sitä tietoonsa.
Eri sairauksien alttiuksista on ainakin vuosien varrella ollut puhetta, muistan korona-ajalta. Syöpiä jne. Mutta minkäs teet, jokainen on se miksi syntynyt. Ellei sitten jotain muuta ole tapahtunut ja ryhmä vaihtuu.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 25.08.2025 17:19

MJK kirjoitti:Miksi oma veriryhmä pitäisi tietää? Mihin sitä tietoa tarvitaan?

No mä elin 45-vuotiaaksi asti ennen kun jouduin viime vuonna sairaalaan ja leikkauksiin niin että ne selvitti asian. Itse katsoin sitten omaKannasta, kun se oli siellä. Ei kai sitä mihinkään tarvitse ja vaikka sen tietäisikin niin sairaalalla on kai velvollisuus silti se selvittää, jos ihminen on leikkaukseen menossa, eikä luottaa siihen että ihminen sen kertoo.
Iidis79

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät