Koirarotupohdintaa

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirarotupohdintaa

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 21.08.2025 06:59

On tuo osittainen etätyömahdollisuus ollut kultaakin arvokkaampi yksin asuvalle koiraihmiselle. Vaikka mun koirilla on koiraseuraa. Nyt voisi jo alkaa odottelemaan sitä eläkkeelle pääsyä! :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 21.08.2025 14:51

Mäki aloitti uuden sarjan, eka osa käsittelee koiran kokoa:
https://www.katariinamaki.fi/ulkomuoto-ja-terveys/
Miltä koirasi näyttää - ja mitä se merkitsee sen hyvinvoinnille?
Tässä artikkelissa pureudutaan siihen, miten eri ulkomuotopiirteet vaikuttavat koirien terveyteen ja miksi valinnoilla – niin kasvattajien kuin pennunostajienkin – on väliä
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 23.08.2025 13:04

Tilasin uutiskirjeen.

OLen miettinyt broholminkoiraa edelleen. Niillähän on tiivis pohjavillakin. Tai ainakin kuuluisi olla.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 24.08.2025 12:18

Olen tavannut tosi kivoja broholminkoiria ja työkaverillakin on sellainen. Mutta tapasin myös ihan kamalan maanantaikappaleen, hyvin arka ja reaktiivinen narttu. Se on vielä samalta kasvattajalta kuin tuo työkaverin koira, ja kasvattajakin myöntää, että jotain outoa valuvikaa koirassa on :?
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 24.08.2025 14:39

Ainahan voi sattua niin että pentueeseen tulee joku aivan erilainen yksilö vaikka kaikki olisi paperilla ok ja muut pennut rodunomaisia.

Meillä oli nottweiler. Molemmat vanhemmat ihan perisrottweilereita, luonnetestattuja ja luustotutkittuja, terveitä. Suvussa vaikka kuinka pitkälle taaksepäin tervettä luustoa.
Meille sattui sitten se joka ei ollut luonteeltaan rottweiler. Tosi kiva koira kyllä, ei mitenkään arka eikä hermoheikko. Mutta ei se rotteriler ollut, ihan kaikella rakkaudella sanottuna. Hyvin rakas koira tietenkin juuri sellaisena kuin oli. Koiralla oli myös E/E lonkat. Jonkinlainen maanantaikappale todellakin. Näitähän voi sattua.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 24.08.2025 15:28

On toki selvää, että maanantaikappaleita aina syntyy. Itse mietin asiaa sikäli, että tunnen broholmereita kokonaista 4 kpl, 3 kivaa ja 1 kamala. Prosentuaalisestihan kamalien osuus tuossa on iso. Pieni otos kyseessä, mutta varmistaisin ehkä kuitenkin, onko noita kamalia rodussa enemmänkin. Noin iso koira on kamalan hankala, jos se panikoi ja kaataa kaiken pakoon pyrkiessään tms.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 24.08.2025 16:14

Kyllä.
Pitää selvittää mahdollisimman huolellisesti koirien luonteita. Toivottavasti olisi mahdollisimman paljon vaikka MH-luonnekuvattuja.

Olen tavannut yhden. Uros oli vuosia sitten järjestämässäni petotestissä. Kivan tuntuinen koira ja handlasi karhunkin oikein mallikkaasti. Iso oli kuin mikä. Koira siis.
Rauhallinen ja hyväkäytöksinen.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Merkkari » 25.08.2025 08:49

Umac kirjoitti:Mäki aloitti uuden sarjan, eka osa käsittelee koiran kokoa:
https://www.katariinamaki.fi/ulkomuoto-ja-terveys/
Miltä koirasi näyttää - ja mitä se merkitsee sen hyvinvoinnille?
Tässä artikkelissa pureudutaan siihen, miten eri ulkomuotopiirteet vaikuttavat koirien terveyteen ja miksi valinnoilla – niin kasvattajien kuin pennunostajienkin – on väliä

Nämä Katariinan jutut on aivan huippuja! Toivottavasti mahdollisimman moni koiraihminen lukisi ja myös tekisi tutkittuun tietoon perustuvia valintoja. Siis sikäli, että jos maalaisjärki ei sano, että mm. minikoirien aukileet eivät ole hyvä asia... :roll: Voi MIKSI ihmiset haluaa aina kaikenlaista liioittelua johonkin suuntaa, isoa, pientä, raskasta, ryppyistä, lyttyistä, karvaista...?
Merkkari

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 25.08.2025 09:56

Koska ihminen on idiootti.
Facebookissa on tullut viime aikoina mulle syötteeseen jonkun 2 englanninbuldoggia omistavan miehen videoita.
Melkein itkettää kun katsoo niitä. Toinen koirista ei haluaisi tehdä mitään muuta kuin maata pystyasennossa selällään sohvalla. Näyttää että saa sillä lailla parhaiten hengitettyä. Ja se on ihmisten mielestä hauskaa.
Mies ottaa koira siitä sohvalta ja pyytää sitä tekemään jotain, mutta koira ei kuuntele vaan menee aina nopeasti takaisin siihen asentoon.

En pystyisi katsomaan tuollaista koiraparkaa (yleensäkään noita joilta puuttuu puolet päästä) kotonani. Veisin sen eläinlääkäriin ja päästäsin pois kärsimästä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 25.08.2025 12:56

Facessa ja IG:ssä tulee kyllä paljon sellaista mitä ei haluaisi katsoa. En tiedä miten nuo blokkaisi pois.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 25.08.2025 13:29

Saahan siellä, ainakin facessa, jäädytettyä jonkun tilin 30 päiväksi.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 25.08.2025 13:56

Ok, en ole opiskellut Facea sen enempää kun en itse postaile mitään. Saisi kyllä jäädytellä tilejä aika monta. :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 25.08.2025 14:05

Mä teen sitä joka päivä :lol: Aika turhauttavaa. Mutta muuten niitä kaikenmaailman julkaisuja on niin paljon etten löydä kaverien postauksia.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 25.08.2025 17:10

Tiibetinhelmi kirjoitti:Facessa ja IG:ssä tulee kyllä paljon sellaista mitä ei haluaisi katsoa. En tiedä miten nuo blokkaisi pois.

Laittaa että ei ole kiinnostunut tai blokkaa ihan koko tilin. Mulla menee blokkiin ne eri eläimet (yleensä koirat) pyörätuolissa. Joskus "ilmiannan" jonkun tilin jos se on ärsyttävä. Ja se siis sieltä kuvan kulmasta, yleensä 3 pistettä.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Umac » 25.08.2025 17:17

Tiibetinhelmi kirjoitti:Facessa ja IG:ssä tulee kyllä paljon sellaista mitä ei haluaisi katsoa. En tiedä miten nuo blokkaisi pois.

IG:ssä voi laittaa estolle, vastata kysymykseen "haluatko lisää tämmöistä sisältöä" ja olikohan jokin kolmaskin?
Sehän pyörittää sitä mitä katsoo, aiheittain, kuten algoritmit tekevät. Tämmöinenkin tuli eteen: https://www.feedi.fi/instagram-algoritm ... ositukset/
Instagram-algoritmi uusiksi: Näin nollaat suositukset
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 25.08.2025 19:07

^Kiitos Umac tiedosta!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Merkkari » 26.08.2025 10:35

Välillä kivojakin uutisia: https://www.kennelliitto.fi/tietoa-meista/uutiset/leonberginkoirat-mukaan-kansainvaliseen-roturisteytysprojektiin

Eli leonbergeillä on tehty roturisteytys. Ja tästä tuli mieleen, että mitenköhän eri roduilla on kysyntää näille risteytyspennuille? Voisi olla mielenkiintoista ottaa joku itseä kiinnostavan rodun risteytys ja olla mukana projektissa. Varsinkin, kun mulla ei ole koskaan ollut mitään hinkua näyttelyihin eikä oikein muihinkaan kokeisiin, niin "sekarotuinen" kelpaisi hyvin. Esim. joskus tehty länderi-parson tai länderi-villakoira olis voinut olla tosi nappisekoitus. Olettaen, että noista risteytysroduista olisi tullut länderiin vähän reippautta ja ihmissosiaalisuutta. Ehkä jopa cavalier-risteytys, jos joku saisi vakuutettua, että pennuilla ei olisi ainakaan syringoa ja tietysti myös mahdollisimman terve sydän. Kun kerran se seura- / puuhastelukoira pitäisi löytää.

Onko kukaan ollut millään lailla mukana jonkun rodun osalta?
Merkkari

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 26.08.2025 10:53

Englantiin on tulossa roturisteytys leonberg x bankhar. Aika mielenkiintoinen!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 26.08.2025 11:27

Voisin olla joistain roturisteytyksistä kiinnostunut.

Sanottiinko tuossa linkissä että leonbergin roturisteytys on tehty? En löytänyt sellaista kohtaa. Voisin olla kiinnostunut broholmin kanssa tehtävästä pentueesta kos sopivasti kohdalle sattuisi.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Biarritz » 26.08.2025 11:31

Koiruuksia kirjoitti:Voisin olla joistain roturisteytyksistä kiinnostunut.

Sanottiinko tuossa linkissä että leonbergin roturisteytys on tehty? En löytänyt sellaista kohtaa. Voisin olla kiinnostunut broholmin kanssa tehtävästä pentueesta kos sopivasti kohdalle sattuisi.

Facebookissa oli, että Suomessa on syntynyt landseerxleonberg-risteytyspentue. Ja leonbergin risteytyshankkeen pdf-esitteessä oli, että jossain muussa maassa on syntynyt sitä ennen leonberg x kultsu-labbis.

Muoks: Laitetaan vielä linkki siihen pdf-esitteeseen, siinä mainitaan myös tuo Suomen pentue:
https://www.leogen.org/uploads/6/5/0/5/65059769/newsletter_aug_2025.pdf
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Biarritz » 26.08.2025 11:37

Tiibetinhelmi kirjoitti:Englantiin on tulossa roturisteytys leonberg x bankhar. Aika mielenkiintoinen!

Onko kyseessä tämä "rare Asian Landrace dog" (lainaus LeoGenin pdf-esitteestä)?

"We are pleased to be able to report that preliminary evaluations indicate that the male, a rare Asian landrace dog, is producing good quality semen, which we hope to safely import into the UK in the next few weeks."
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 26.08.2025 11:57

Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Biarritz » 26.08.2025 12:03

Noita bankhareita oli jossain eurooppalaisessa näyttelyssä pari vuotta sitten, hyvin helposti sekoitettavissa tiibetinmastiffiin. Mutta mietin lähinnä että viittaako tuo esitteessä ollut lainaus tähän kyseiseen risteytykseen, kun siinä ei ollut selitetty tarkemmin että mikä maatiaisrotu.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Merkkari » 26.08.2025 12:10

Kennelliiton Facessa on kuvia Suomen leo-landseer -pentueesta: https://www.facebook.com/kennelliitto
Tässä oli hauskaa, että emä on landseer ja isä leo. Tummia pentuja näkyy olevan, mutta mun värigenetiikan osaaminen ei riitä tietämään, mitä noiden rotujen värit geneettisesti on ja mikä dominoi mitäkin.
Merkkari

ViestiKirjoittaja Avokaado » 26.08.2025 12:48

Bankhar mulle ihan uusi rotu. Se näyttää tosi kivannäköiseltä koiralta, kun wikipediasta kuvia katselin.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 26.08.2025 12:52

Bankhar on taatusti tosi helposti sekoitettavissa etenkin Nepalista tuotuihin tiibetinmastiffeihin. Pääkin on hyvin saman kaltainen. Olisi kiva joskus nähdä livenä. Minkähänlaiset luonteet noilla on?

Se on mun tutun tuttu kenen narttu siemennetään (tai on jo siemennetty) bankharilla. Nykytilannetta en tiedä. Kas, etteivät Suomessa valinneet tiffiä toiseksi osapuoleksi? Saisi leoille ainakin elinikää pidemmäksi.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 27.08.2025 08:03

Koiruuksia kirjoitti:Koska ihminen on idiootti.
Facebookissa on tullut viime aikoina mulle syötteeseen jonkun 2 englanninbuldoggia omistavan miehen videoita.

Ei kannata klikata niitä reelsejä auki. Niitä tulee sitten vaan lisää.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 27.08.2025 08:33

Näin on.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 28.08.2025 07:43

Otsikon aiheeseen. Tällä hetkellä on paljon kaikkia epämiellyttäviä raha-asioita mietittävänä ja huomaan miettiväni niiden sijasta koira-asioita. :ugeek:
Ihan tyypillistä.
Eilen palloteltiin asiaa miehen kanssa. Ei tultu hullua hurskaammaksi. Ylläri. Sama hyrrä pyörii eikä siihen tule muutosta.
Joku ihan pieni olisi ihana. Mutta pärjääkö sellainen hyvin fyysisen basenjin kanssa?
Pieni olisi halpa kaikilta kuluiltaan, ja muutenkin ihana tissinvälikoira. Suloinen pieni söpöliini.
Jos otetaan pieni, niin sitten ei ole koiraa joka vahtisi. Se olisi aivan outoa. En ole ekaa rottweileriä ottanut sen vuoksi että se vahtisi aluetta/puolustaisi (otin rotweilerin harrastuskoiraksi PK-hakuun) minua mutta kun se ekan rottweilerin myötä tajusin että asia on niin, niin se tuntui kyllä turvalliselta. Mulla oli sitä ennen ollut koiria 17 vuotta eikä ikinä ollut tullut edes mieleen että tarvitsisin koiran joka puolustaa minua tarvittaessa. Eikä ollut ollut sellaista koiraa jolla olisi halun lisäksi myös kyky ja uskallus toimia jos tilanne nin vaatisi.
Sitten kun sellainen oli niin tuntui että miten olen tullut toimeen ilman?
Niitä on nyt ollut 30 vuotta.

No sitten tuli mieleen tämä broholmer. Voisi olla ihan kiva mutta en tiedä haluanko niin suurta koiraa. Sehän voi olla tanskandogin kokoinen.

Palloteltiin kaikkia mahdollisia ja mahdottomia rotuja, sisäsiisteyskin nousi esille koskien noita ihan pieniä koiria.
Mitä kertoo se että mietittiin jopa shelttiä. Ja löwcheniä :lol:

Lopulta mies sanoi: Täytyy vissiin ottaa basenji. Sitten heti perään. Ei hitto, kaksi tuollaista :mrgreen:
Ja jos ottaisimme basenjin niin meillä ei olisi edelleenkään vahtivaa koiraa.
Kaksi koiraa on tulevaisuudessa meidän koiramäärämme. Enempää ei tule.

Ja edelleen, kun ei ole sitä kristallipalloa niin ei voi tietää että olemmeko edes hengissä tai missä kunnossa olemme.
Onko mahdollista edes ottaa mitään koiraa.

Piiri pieni pyörii
https://www.youtube.com/watch?v=BTD5fkX ... rt_radio=1

Ai niin, mies muistutti että voisihan se koira olla sekarotuinenkin. Jopa joku kodinvaihtajanarttu :lol:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 28.08.2025 10:51

Itse olen myös miettinyt tuota koiran kykyä puolustaa ja miten paljon hyötyä siitä on muuttuvassa ja ehkä turvattomassa maailmassa. Eläkeläpäivät alkavat lähestyä. Pieni koira olisi helpompi ja tulisi halvemmaksi. Minulla on ollut palveluskoiria yli 30 vuotta. Niiden kanssa on ollut turvallinen olo. Nykyinen viisivuotias on täpäkkä, sillä on sekä halu että kyky turvata minua. Asun kaupungin lähiössä, mutta voin halutessani lenkkeillä vaikka aamuyöllä. Voin huoletta ohittaa levottoman nuorten maahanmuuttajamiesten ryhmän, jota en ilman koiraa uskaltaisi ohittaa. Jos minulla eläkepäivillä on vain joku chihuahua, niin miten se vaikuttaa elämääni ja turvallisuudentunteeseen?
Valkosipulisilakka

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit