Perimään ei voi vaikuttaa, koiran käytökseen kyllä.
Mullakin koirat jollain tavalla muokkautuvat "mun koiriksi", yli 20 koiran ja 8 rodun kokemuksella.
Tän hetkisistä koirista 8 vee perhonen on mun ja setteri tyttären. Ovat aina olleet hoidossa puolin ja toisin, viimeisen reilun vuoden ajan ne on pidetty "samassa laumassa" ja asuvat vuorotellen mun tai tyttären luona.
Tällä järjestelyllä näkee, miten paljon se omistaja vaikuttaa koirien käytökseen.
Perhonen on aina ollut tosi helppo, kotona rauhallinen ja enimmäkseen huomaamaton. Hiljainen, tottelevainen ja pystyn pitämään irti melkein missä vaan.
Tyttärellä se pistää ajoittain ranttaliksi: hyppii ja raapii jos ei saa huomiota, haukkuu jonkin verran rappukäytävän äänille (mulla se ei ole tätä ikinä tehnyt), haukkuu vastaantuleville koirille, paiskoo ruokakuppiaan jos ruoka on myöhässä. Eikä kukaan uskalla pitää sitä irti, paitsi jossain korvessa.
Olen aina että ei yhtään kuulosta mun koiralta.

Setteri taas on mun luona paljon rauhallisempi ja tottelevaisempi. Kotona se esim varastaa kaikki ruuat mihin pääsee käsiksi - jopa keittiön yläkaapeista, mun luona enää harvoin. Multa saattaa unohtua leipäpaketti pöydälle, ja kotiin palatessa se on koskematon.
Se on jopa ollut autossa 20 minuuttia täyden ruokakassin kanssa, eikä koskenut siihen. Tytär ei meinaa uskoa tätä.
Autossa setteri ei ole ikinä osannut rauhoittua, on aina häslännyt ja haukkuu heti jos jää hetkeksikään yksin autoon. Se on vähitellen mun kanssa oppinut, ja matkustaa nykyisin hyvin rauhallisesti ja voin sen jättää autoon yksinään vaikka pariksi tunniksi.
Autosta se on aina rynnännyt ulos karmit kaulassa, nykyisin se mulla ollessaan odottaa rauhallisesti lupaa tulla ulos. Toki tätä on harjoiteltu.
Vapaana ulkoillen se on mun kanssa alkanut pitää enemmän kontaktia, pysyy lähempänä ja harvemmin enää sinkoilee mihin sattuu. Toki ikäkin on rauhoittanut.
Mun luona on paljon löysemmät säännöt kuin tyttären luona, en esim vaadi koirilta ruokakupin edessä istumista tai oikeastaan mitään. Enkä ole näitä kahta varsinaisesti kouluttanut millään tavalla, pl autosta ulos ryntääminen.
Tyttären luona setteri ei anna hetkenkään rauhaa jos ruoka myöhästyy yhtään. Minä taas jätän välillä koirilta aamuruoan väliin, eikä muutenkaan ruoka-ajat ole säännölliset. Se ei täällä ole setterille ongelma.
Tytärkin on järki-ihminen, kasvanut koirien kanssa ja jo lapsena/teininä handlannut meidän sakemannit, keskiaasiankoirat ja terrierit. Osaa olla jämäkkä.
Silti kaikki koirat aina mun kanssa muokkautuu jotenkin rauhallisemmiksi ja tottelevaisemmiksi, vaikken näennäisesti asian eteen mitään tekisikään.