Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja aunet » 07.08.2025 12:15

Koulut saa itse päättää saavatko selata vai ei, osassa saa osassa ei lainkaan. Pikkukylien kouluissa tarpeellinen repussa siksikin, kun oppilaat saapuvat kuka minkäkin matkan takaa usein koulukyydeillä keräilyerissä, niin jos jotain sattuu kotoa lähtiessä ennen kuin pääsee bussille, on jotain jolla hälyttää apua. Sama kotio mennessä. Eri asia kaupungeissa, joissa matkat lyhyitä ja aina on ihmisiä lähellä auttamassa jos jotain sattuu.
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 08.08.2025 12:33

^Totta kyllä tuokin.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 09.08.2025 13:57

Ihmetellä täytyy näitä nykyajan muuntohuumeita, ja mitä olen kuullut, voi jäädä kerrasta koukkuun ja pahimmillaan jo se riittää psykoosiin. Katoin joskus jonkun dokumentin, jossa tyypit oli zombeina oudoissa asennoissa pitkin katuja. Poliisi kirjoittaa iltalehessä: "Poliisin mukaan peukun käyttö näkyy poliisille myös ihmisinä, jotka hyppäävät parvekkeelta, odottavat ambulanssia jalkajousen kanssa tai kiipeilevät muiden ihmisten yli bussissa. Tässä ei nyt ole mitään hauskaa." Ja pari päivää sitten poliisi sanoi telkkarissa, että parempi mennä ohi ja hälyttää apua jos tuollaisen hädissään tapaa, eikä mennä auttamaan kuten normaalisti, voivat tulla päälle tosissaan.
aunet

ViestiKirjoittaja Vieras » 09.08.2025 16:12

https://yle.fi/a/74-20176191

Jos koulujen loma-aikaa siirretään kahdella viikolla eteenpäin niin miten se ei vaikuta huvipuistojen aukioloon negatiivisesti kesäkuun alussa ihan samoin kuin nyt vaikuttaa elokuussa?
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.08.2025 18:07

Ei hyvää päivää! En edes jaksa ihmetellä, tyydyn vain nauramaan :D https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/ ... 78ad3672f2
Järä on loukkaantunut Raptorin keikasta ja pitää esitystä rasistisena :D
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 11.08.2025 12:51

aunet kirjoitti:Ihmetellä täytyy näitä nykyajan muuntohuumeita, ja mitä olen kuullut, voi jäädä kerrasta koukkuun ja pahimmillaan jo se riittää psykoosiin. Katoin joskus jonkun dokumentin, jossa tyypit oli zombeina oudoissa asennoissa pitkin katuja. Poliisi kirjoittaa iltalehessä: "Poliisin mukaan peukun käyttö näkyy poliisille myös ihmisinä, jotka hyppäävät parvekkeelta, odottavat ambulanssia jalkajousen kanssa tai kiipeilevät muiden ihmisten yli bussissa. Tässä ei nyt ole mitään hauskaa." Ja pari päivää sitten poliisi sanoi telkkarissa, että parempi mennä ohi ja hälyttää apua jos tuollaisen hädissään tapaa, eikä mennä auttamaan kuten normaalisti, voivat tulla päälle tosissaan.

Niin kamala aine, se alfa-PVP eli peukku :cry:
Hgin poliisi julkaisi taas IG-tilillään juttua siitä, miten kaikki lieveilmiöt ovat kasvaneet: varastelut ja näpistelyt, sairaalahoidot, aggressiiviset tilanteet ja kaikki tuo mainittu päättömyys.

Ne zombiet taitaa olla niitä Philadelphian kulmia ja aine on ksylatsiini,pohjana USA:n fentanyylikriisi: https://yle.fi/a/74-20080137

Sinällään se ja sama millä nimellä tai slangilla itseään myrkyttävät, ongelmat hyvin samoja: syviä mätäneviä iho- ja kudosvaurioita, amputaatiota, pitkää sairaalahoitoa, psykooseja jne.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 11.08.2025 19:15

Ne Philadelphian kuvat ja videot ovat kyllä jotain aivan järkyttävää, joskus tulee somessa vastaan. Ihan linkkuun ja ihme solmuun vääntyneitä ihmisiä kadut täynnä. On kun jostain kauhuelokuvasta. :shock:
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 12.08.2025 06:42

Ihmetellä täytyy tätä jatkuvaa hanhikeskustelua, aamullakin kolmosella metsästäjät ihmettelivät, miksi ammuttuja hanhia ei Suomessa saa syödä vaan ne tuhotaan, toisin kuin esim. Ruotsissa. Mutta nytpä suomalaiset ovatkin keksineet aidata ihmisiä, ei hanhia.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0f55 ... 0e0542ca3c
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 12.08.2025 06:53

^Jestas! Johan on idea.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.08.2025 09:22

Onko maanviljelijöillä jotain yleisiä vuosittaisia kesantokasveja. Yhtenä vuonna kaikkialla oli auringonkukkia. Edellisenä ja seuraavana vuonna jotakin muuta kukkaa (en nyt muista mitä) ja tänä vuonna näkyy paljon puna-apilapeltoja. Hankkivatko siementukut vuosittain jotakin maanparannuskasvia suuria määriä halvalla?
Vieras

ViestiKirjoittaja tankilla » 12.08.2025 11:07

Mikä logiikka bensan hinnan vaihtelulla oikein on? Hinta on korkeimmillaan tällä hetkellä tiistai-iltapäivästä ja laskee tasaisesti maanantaihin asti. Joskus aiemmin hinta vaihtui torstaina. Miksi se vaihtuu lähes samanaikaisesti kaikilla asemilla (Neste, st1, abc, Teboil)? Olen luullut, että lähiasema myy halvemmalla kosteat tankinpohjat ennen viikottaista uutta täyttöä, mutta sekään teoria ei taida pitää paikkansa.
tankilla

ViestiKirjoittaja Dacrest » 12.08.2025 12:09

^hinta on korkeampi silloin kun on paljon kysyntää.
Silloin kun mulla meni dieseliä yli tankillinen viikossa, huomasin et kannattaa tankata su tai ma, silloin oli halvinta. Tuli muutama kymppi säästöä kuussa.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 12.08.2025 12:26

mun abc kylmäasema kerran oli klo 5:30, 1,609 ja kun ajoin tuntia myöhemmin kotiin lenkiltä, niin hinta oli 1,810. ja monet kerrat on sama ilmiö toistunut ja mielessäni aina pohdin, että tankkaisko nyt vai pompsahtaako hinta tunnin päästä :mrgreen:. lisäksi 2 km päässä on toiseen suuntaan on myös abc kylmäasema, siinä oli viimeviikolla paljon halvempaa kuin tuossa toisessa kun aamulla satuin ajamaan molempien ohitse ja ihmettelin asiaa.

joskus ennen keskiviikko oli hintapomppaus aina täällä, mutta se teoria on jo vesittynyt, eikä pidä paikkaansa. nyt hinta elää paljon enemmän. perjantai on kallis päivä, koska tän kylän läpi on mökkiliikennettä.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Fran » 12.08.2025 15:30

Mä katsoin yksi tiistaiaamu, että Sastamalan ST1:llä 95 maksoi 1.599. Iltapäivällä meinasin mennä tankkaamaan, mutta hinta olikin 1,899. Ja seuraavana aamuna taas 1,599. Ihan vieressä on Shell, eli käytännössä samaa ketjua. Siinä on yleensä 20 senttiä kalliimpaa kuin ST:llä halpaan aikaan.
Fran

ViestiKirjoittaja Mella M » 12.08.2025 15:49

Meillä on tässä kylillä kolme bensistä, Neste, Teboil ja ABC. Menin eilen kauppaan ja tarkoitus oli käydä tankkaamassa samalla. Nesteellä 95 oli 1,519 ja aivan hirveät jonot, joo en mennyt. Mun tilillä ei tunnu, että menikö tänään tankkaamiseen 3 - 5 euroa enemmän vai vähemmän joten en todellakaan jonota sen takia. Seuraavana matkan varrella on Teboil, 95 sama hinta, ei yhtään ketään, kaupasta tullessa muutama auto oli tankkaamassa. En mennyt kyllä sinnekään. Kävin kaupan pihassa ABC:llä jossa 95 oli vähän päälle 1,6 eikä tarvinnut jonottaa. Nesteellä kävisin mieluiten, koska ABC:llä ei ole mahdollisuutta maksaa lähimaksulla. Tänään Nesteellä oli vielä aamulla 95 tuon saman 1,519, mutta nyt kun tulin töistä, niin oli 1,8 jotain. Tuossa on tosi usein hetken aika halpaa bensaa, mutta sitten aivan hirveät jonot. Mun mielestä vois myydä koko ajan tasalaatuisen hintaista bensaa, niin ei ihmiset menis noin sekaisin, että säästää pari euroa jonottamalla, jossa varmaan tyhjäkäynti ja jatkuvat liikkeellelähdöt jo vie sen parin euron verran bensaa :D
Mella M

ViestiKirjoittaja Outi.I » 12.08.2025 16:50

Minulla on ABC sovellus puhelimessa koska tuossa paikallisella kylmäasemalla on usein ollut skimmauslaite enkä halua työntää korttiani siihen. Yleensä siinä on kallista bensaa kun on ainoa asema 10-15 kilometrin säteellä, mutta joskus olen iskenyt kirveeni kiveen kun tankannut Hämeenlinnassa käydessä ja sitten huomannut, että olisi ollut halvempaa tuossa. Tosin tankattava on maksoi mitä maksoi eikä kannata kauas ajaa etsien halpaa bensaa.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 13.08.2025 07:10

Miehellä on joku -Tankille- sovellus josta näkee helposti lähialueitten bensan hinnat samalla.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Fran » 13.08.2025 07:26

Mä käytän aina Tankille-sovellusta, kun pitää tankata. Liikun paljon joten pystyn hyödyntämään laajan alueen asemia. Tankkaan nykyään pelkästään ST:llä ja Shellillä, koska niiden hinnat on kilpailukykyiset ja sovelluksella saa aina vähintään 2 senttiä litralta alennusta. Nesteen pistin boikottiin sen jälkeen, kun katevaraus oli kuukauden jumissa eikä sitä saanut vapautettua kuin soittamalla maksulliseen numeroon, josta kukaan ei vastannut. Jää ne välillä ST:lläkin jumiin, mutta heillä on verkkolomake, jolla voi pyytää varauksen vapauttamista.
Fran

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.08.2025 22:21

^ mitä tuo katevarauksen jumittaminen tarkoittaa? En ole koskaan törmännyt niin siksi kysyn.
Vieras

ViestiKirjoittaja Fran » 14.08.2025 12:52

Sitä, että turha tai ylimääräinen katevaraus ei vapaudu ellei maksun saaja sitä vapauta. Nesteellä ne vapautuu automaattisesti 30 vuorokauden päästä, eli käytännössä raha, jolla et ole saanut tankattua on kuukauden Nesteen panttivankina.

Tuossa tapauksessa yritin tankata kympillä 1.6. Kun otin kortin automaatista, sanoi masiina että tankkaus keskeytyi tai keskeytetty. Tilille jäi kympin katevaraus, joka poistui vasta 30.6. Kaksi kertaa yritin siitä Nesteen asiakaspalveluun soittaa, muttei puheluun vastattu. Puhelinlaskua tuli melkein vitonen.

ST:llä niiden kanssa oli ongelmia sovellusmaksuissa uuden sovelluksen alkuvaiheessa, mutta viime aikoina se on toiminut hyvin.
Fran

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.08.2025 15:45

Ai hitto, en ole ikinä edes tajunnut katsoa onko käynyt noin! Olen luullut että se raha mitä ei käytä palautuu välittömästi.
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 19.08.2025 10:00

Ihmetellä pittää, näinkö nykyään aloitetaan lukio-opinnot?

https://yle.fi/a/74-20178081
aunet

ViestiKirjoittaja Avokaado » 19.08.2025 13:04

^ Jonkun kohdalla aloitus ei ainakaan mennyt putkeen. :shock:
Avokaado

ViestiKirjoittaja Biarritz » 21.08.2025 17:43

Mä oon jo pidempään halunnut tietää oman veriryhmäni. Tänään verikokeen yhteydessä kysyin voisinko saada tiedon siitä. Vastaus oli: "Sä saat tietää sen vain, jos joudut leikkaukseen." :shock:

Kysyin sitten, että entä jos haluaisin esim. luovuttaa verta. Siihen: "No siinä tapauksessa saat tietää, mutta vasta toisella luovutuskerralla.

Sanoi asiaan myös, että "Sulla on mahdollisesti joskus aikoinaan kirjoitettu se ylös neuvolakäynnin yhteydessä." En mä ole edes säilyttänyt neuvolaan liittyviä lapsuusjuttuja kuin ihan vaan muutaman.

Mutta miten asia voi olla noin, että et saa selville omaa veriryhmääsi halutessasi? Mä olen lisäksi nähnyt kaavakkeita joissa kysytään veriryhmää onnettomuuksien ja vastaavien varalta.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 21.08.2025 17:58

^Tosi outoa? Mitä salattavaa siinä on?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 21.08.2025 18:00

Joo, toistuva verenluovutus, äkillinen sairastuminen jonka yhteydessä verensiirtoa tms. ja toki yksityisellä: https://www.puhti.fi/tuote/veriryhma-ja ... i-e-aborh/
Neuvolakortista näkee. Joskus asia selviää myös tilaamalla esim. synnytyskertomuksen. Se vaatisi äidin pyynnöstä, se on hänen terveystietonsa.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 21.08.2025 18:25

Biarritz kirjoitti:Mä oon jo pidempään halunnut tietää oman veriryhmäni. Tänään verikokeen yhteydessä kysyin voisinko saada tiedon siitä. Vastaus oli: "Sä saat tietää sen vain, jos joudut leikkaukseen." :shock:

Kysyin sitten, että entä jos haluaisin esim. luovuttaa verta. Siihen: "No siinä tapauksessa saat tietää, mutta vasta toisella luovutuskerralla.

Sanoi asiaan myös, että "Sulla on mahdollisesti joskus aikoinaan kirjoitettu se ylös neuvolakäynnin yhteydessä." En mä ole edes säilyttänyt neuvolaan liittyviä lapsuusjuttuja kuin ihan vaan muutaman.

Mutta miten asia voi olla noin, että et saa selville omaa veriryhmääsi halutessasi? Mä olen lisäksi nähnyt kaavakkeita joissa kysytään veriryhmää onnettomuuksien ja vastaavien varalta.

Kotitesti? Tai yksityisellä selvittäminen. Mulla eivät ottaneet kolesterolia julkisella vaikka olen lihava. Ei kuulemma tarvitse vaikka edellinen on otettu yli 10v sitten.
Vieras

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 21.08.2025 19:09

^Voi hallelujaa. Yli 10 vuotta sitten? :?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Fran » 21.08.2025 19:29

Mun käsittääkseni yksi kerta verenluovutuksessa riittää, eikä tarvitse edes olla onnistunut luovutus. Sen jälkeen sen näkee Veripalvelun sovelluksesta.
Fran

ViestiKirjoittaja tuhti » 21.08.2025 19:29

Biarritz kirjoitti:Mä oon jo pidempään halunnut tietää oman veriryhmäni. Tänään verikokeen yhteydessä kysyin voisinko saada tiedon siitä. Vastaus oli: "Sä saat tietää sen vain, jos joudut leikkaukseen." :shock:

Julkisella puolella verikokeita otetaan lääkärin pyynnöstä taudin selvittämiseksi tai taudin seurannan vuoksi ja veriryhmämääritys harvoin on sitä. Veriryhmä selvitetään myös raskauden seurannassa ns. neuvolan ensikokeissa ja tämä siksi, jotta raskauden aikana tai synnytyksessä tapahtuva vasta-aineiden aiheuttama hemolyysi ts. vakavaan anemiaan johtava tila, voitaisiin ehkäistä ja hoitaa. Julkisen terveydenhuollon laboratoriokustannukset maksetaan verovaroin, joten vain siitä syystä, että joku haluaa jonkin veriarvon tietää, yksityiset laboratoriot ovat oikeampi paikka selvitellä näitä omia kiinnostuksen kohteita. Muutamia yksityisen puolen laboratorioita on, jotka tekevät määrityksiä ihan vain asiakkaan oman pyynnön perusteella ja silloin luonnollisesti maksat tutkimuksen itse mutta monet näistäkin laboratorioista vaativat jonkinlaisen lääkärin pyynnön, koska myös yksityisiä toimijoita tuetaan verovaroin. Veriryhmän saa julkisella puolella myös tietää, jos saa verta esim. jonkin operaation yhteydessä tai vaikkapa anemian hoidossa ja silloinhan kyse on sairauden hoidosta. Lisäksi jos luovuttaa verta, oman veriryhmänsä saa toki tietää, kuten jo saitkin kuulla.
tuhti

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät