Näyttely ja koe kysymyksiä ja pulinoita

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Näyttely ja koe kysymyksiä ja pulinoita

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 06.07.2025 17:15

aunet kirjoitti:Sanavalinta tuomarilta tässä ihmetyttääkin. Tiedän koiran ja on todella arka tuollaisissa tilanteissa. Omistaja on itse kasvattaja, ei kyseisen koiran, mutta miksi ihmeessä pitää ressukkaa raahata moisiin tilanteisiin, kun ei kerran kestä? Kotioloissa paras olla, säälittää koiraparka. Harvinaista tuokin, mutta yksilöitä ovat, ja omistajan pitäisi suhteuttaa omat huvinsa koiran mukaan.

Aivan typerää raahata arkaa koiraa näyttelyyn. Jos olisin ollut tuomaroimassa niin olisin sanonut ihan suoraan, että koira on niin arka että omistaja vei sen pois kehästä. EVA.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 06.07.2025 18:58

Aina noita sattuu toisinaan. Varsinkin juniori-ikäisillä, yhtäkkiä vaan tulee se "näen mörköjä joka puolella" - kausi. Niistähän kyllä pääsee aikanaan ohi. Jos on syntymäarka, siihen on vaikeampi vaikuttaa.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 06.07.2025 19:33

Koira on aikuinen ja huomautettu asiasta jokaisessa näyttelyssä.
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 06.07.2025 20:04

^ Luovuttaisin ko. koiran kohdalla ja keskittyisin hyvään kotielämään. Ei kaikista ole kehiä kiertämään.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 06.07.2025 20:36

Tiibetinhelmi kirjoitti:^ Luovuttaisin ko. koiran kohdalla ja keskittyisin hyvään kotielämään. Ei kaikista ole kehiä kiertämään.

Samaa mieltä.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 07.07.2025 06:25

Me pidetään nyt kesä taukoa näyttelyistä, mätsäreissä voidaan käydä jos kohdille sattuu ettei vallan metsitytä! Porvooseen ajattelin seuraavaksi ilmoittaa, syyskuussa.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 07.07.2025 07:21

Päätin pari päivää sitten että Laku ei mene kumpaankaan näyttelyyn joihin olen sen ilmoittanut.

Meillä piti olla handleri Suonenjoen näyttelyyn ja aluksi kaikki menikin hyvin, mies käytti Lakua hallilla treenaamassa tämän tytön kanssa. Nyt on kuitenkin tullut jatkuvasti perumisia eikä olla päästy aikoihin treenaamaan. Meni jotenkin maku koko touhusta hänen kanssaan.
Treenaamatta en vie koiraa näyttelyyn. Minä en pysty eikä mieskään selkänsä vuoksi joten en luota tällä näytöllä siihen että tuo tyttö edes tulisi paikalle sinne näyttelyyn.

Toisessa näyttelyssä kasvattajan piti esittää mutta hänelle on tullut este.
Me emme miehen kanssa ole ollenkaan näyttelyihmisiä ja nyt ihmettelen että minkä ihmeen vuoksi edes ilmoitin Lakun näihin kahteen näyttelyyn.
Varmaan siksi että piti olla handleri kumpaankin kehään.
Ajattelen nyt että jos ei pysty/osaa/halua itse esittää koiraa näyttelyssä niin pitäisi ymmärtää olla ilmoittamatta koiraa näyttelyyn.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 07.07.2025 07:25

aunet kirjoitti:Koira on aikuinen ja huomautettu asiasta jokaisessa näyttelyssä.

No johan! :o
Iidis79

ViestiKirjoittaja aunet » 07.07.2025 08:31

Koiruuksia tuo on niin totta. Itse esitän, tai esitin, mielelläni myös toisten koiria kehässä ja pidän siitä, kuten myös koiranikin. Vedin myös huvikseni näyttelyharkkoja aikoinaan. Mutta kun en nykyään pysty juoksemaan ja kävelykin on kökköä, suututtaa kun ei pääse näytelmiin. Sissi tuli valioksi muutamassa näyttelyssä, ja suurin ropleema oli saada esittäjä, en ole tottunut pyytämään toisia ja kuka tahansa ei kuitenkaan osaa käsitellä tai edes jaksa juosta ison koiran kanssa. Ja pitää myös tuntea rotu esittääkseen sitä edukseen. Pakko vaan luopua touhusta, vaikka hieno koira kotona onkin jota olisi kiva näyttää muillekin, ja pentukin kasvamassa.
aunet

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 07.07.2025 09:47

aunet: harmittaa sun puolesta, kun tykkäät touhusta.

Me ei tosiaan olla tippaakaan näyttelyihmisiä joten pitää varmaan unohtaa näyttelyt.
Ja sitten ei tietenkään tule edes treenattua niitä juttuja joten jos joskus joku toinen voisikin viedä Lakun johonkin näyttelyyn niin en voi antaa sitä kun ei olla treenattu.
Varsinkin pöydällä seisominen on voimakastahtoiselle ja dominoivalle koiralle sellainen juttu että jos ei ole treenattu niin koira saattaa olla sitä mieltä ettei sitä kopeloida.
Siihen en lähde ollenkaan että mentäisiin kokeilemaan. Koiran pitää tietää mitä siellä tapahtuu ja se pitää olla koulutettu sietämään se kopelointi.
Sama rottweilerin kohdalla. Hampaiden näyttö ja muu. Olen Lakullekin opettanut että sana -hampaat- tarkoittaa sitä että silloin katsotaan suuhun.
No, tällaista täma on. Viedään Laku ja Reino sitten kun ovat veteraaneja :mrgreen:

Basenjin hankkiessani oli aikomus maastojuoksujuttuihin, ne kiinnostavat. Odottelen ilmoitusta että milloin on seuraavat treenit.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 07.07.2025 10:22

Koiruuksia, kun nyt olet kuitenkin maksanut Lakun näyttelyihin, eikö kasvattaja saisi järjestettyä sinne Lakulle esittäjää?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 07.07.2025 11:36

Voisi varmaan saadakin. Mieluummin kuitenkin jään pois kuin alan säätämään Lakun esittämisen kanssa jonkun vieraan ihmisen kanssa näyttelypaikalla.

Reinon kanssahan kävi silloin erikoisnäyttelyssä niin että ensin kasvattaja sanoi että joku mies esittää Reinon. Tämä mies ei kuitenkaan ilmaantunu koko näyttelypaikalle. Kasvattaja sanoi sitten esittävänsä. Jossain vaiheessa kuitenkin kävi ilmi että samanikäiset nartut ovatkin ihan samaan aikaan toisessa kehässä. Ja kasvattaja oli siellä Reinon siskon kanssa. Reinolla ei ollut esittäjää. Paniikki.
Meidän viereemme tuli joku mies jolla oli muutamia rottweilereita. Kysyin häneltä jos hän voisi esittää Reinon. Hän sitten lupautui ja harjoittelivat hetken.

Tämä mies meni ensin Reinon kanssa kehään ja sitten jossain vaiheessa kasvattaja pääsi tulemaan ja viemään Reinoa. Jotain säätöä siinä vielä oli.
Liian stressaavaa mulle. Eikä varmaan kivaa koirallekaan lähteä vaan jonkun vieraan ihmisen kanssa kehään, varsinkin kun ei ole kysymyksessä mikään näytteöykonkari vaan koira jolla ei ole juurikaan kokemuksia näyttelytouhuista. Reinonkin kanssa jännitin että miten hampaiden katsominen menee, antaako vieraiden ihmisten ronkkia suutaan. Siinähän katsotaan ensin huulia nostamalla ja sitten pitää avata koiran suu ammolleen, pitää ylä- ja alaleuasta kiinni että tuomari saa katsottua kaikki hampaat. Onneksi antoi ilman mitään ongelmia. Onneksi oli vahvaksi koulutettu se -hampaat- käsky.

Siksi Reinokaan ei enää mene näyttelyihin.

Helppoahan tuo näyttelytouhu on jos pystyy itse esittämään koiransa.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 07.07.2025 12:30

Kyllä treenata täytyy teki sitten mitä tahansa. Olen esittänyt koiria, joiden kanssa ei ole tippaakaan harjoiteltu. Melkoista showta se on, olipa sitten koira iso tai pieni, siinä ei paljon handlerin taidot auta jos kaikki asiat on opettelematta. Jos ei omistaja muuhun kykene, niin ainakin voisi kopeloida koiraansa säännöllisesti sieltä täältä, munaskuita ja hampaita erityisesti sekä kävelyttää muutamia metrejä näyttelyhihnassa silloin tällöin. Nuokin on jo paljon avuksi sekä se, että koira osaa ravata, ei ole ollenkaan itsestään selvää. Sitäkään en pysty itse harjoituttamaan muuta kuin pyörän vierellä.

Olen joutunut pyytämään muutaman kerran viime vuosina esittäjää avuksi. Ovat siis olleet tuttuja henkilöitä minulle, mutta harmittaa, kun eivät kuuntele antamiani ohjeita, tai kuuntelee, mutta kehässä tehdään aivan toisin. Onneksi on ollut hienoja hyvin käyttäytyviä koiria, niin osaavat itse esittää itseään, jos handlerilla ei taidot riitä. Täysin nuorta tai ekakertalaista koiraa en antaisi kelle vaan vietäväksi.
aunet

ViestiKirjoittaja aunet » 16.07.2025 11:41

Tässä erään tuttavani koiran arvostelu viime viikonlopulta:

"Very sweet strong enough. Enough under jaw. Lovely head. Good neck and back. A little sloping croup. A little narrow behind. Good tail carriage. Good type of coat."

Tässä sama suomeksi kun google sen kääntää, oli siis julkaistuna toisaalla, kyllä näille käännöksille aina nauretaan! Jos ei tietäisi että kyseessä koira, voisi käännöksen perusteella olla mikä vain:

"Tarpeeksi suloinen. Riittää jo leuan alla. Kaunis pää. Hyvä niska ja selkä. Pieni kalteva kuristus. Vähän kapea perässä. Hyvät peräkärryt. Hyvä takki. "
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 16.07.2025 12:41

^ :lol: Hyvät peräkärryt! Sittenhän menee tosi hyvin!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Dacrest » 16.07.2025 13:08

^^ :mrgreen:
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 16.07.2025 20:26

:lol:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja kualcc » 17.07.2025 00:18

Minä nyt menin ja ilmoitin Leelan syyskuulle Siikajoen pentunäyttelyyn. :) Leelan sisaruksia on menossa myös Lahden näyttelyyn ja vissiin maailmanvoittajaankin. Harmi että ei ite päästä mukaan niihin kinkereihin, olisi kiva nähdä sisaruksia omistajineen nyt kun pennut on kovasti kasvaneet, luovutusikäisenä nähnyt niitä viimeksi.

Me ollaan Leelan kanssa treenattu kovasti seisomista ja hampaiden katsomista ja Leela oppikin melko äkkiä hakemaan hyvän asennon ilman asettelua. Olen pitänyt namia nyrkissä suoralla ranteella, ja ”nyökäyttänyt” nyrkkiä merkiksi, että nyt meni oikein, ja namipalkka heti perään. Netistä katselin että monet esittää porcelaineja asettelemalla ja pitämällä hännästä kiinni, mutta Leela ei oikein tunnu pitävän siitä, varmasti kuurous on siinä osasyynä ettei tykkää kun yllättäen kosketaan takaa. Tykkään kyllä muutoinkin seisottaa koiran vapaasti, niin mulle kyllä sopii se ettei tarttisi Leelaa sen kummemmin asetella. Ravaaminen on vielä vähän haastavaa kun villi lapsi haluaisi laukata maailman ääriin, ja veikkaan että vielä vähemmän kiinnostaa ravailut kun on muita koiria ympärillä, mutta pitää kysellä näyttelytreeniporukkaa kasaan jos ei mätsäreitä satu nyt kesällä meillä päin olemaan. :D Onneksi syyskuuhun on vielä aikaa.
kualcc

ViestiKirjoittaja Outi.I » 17.07.2025 02:14

Nuo kääntäjän versiot ovat joskus sellaisia, että saa miettiä mitähän se nyt oikein tarkoittaa. Tai sitte tulee noita peräkärryjä. Käänsin erään koiran arvostelua ja hetken mietin että HäH? Tulos oli 15 kuukautta. Puuttuu yksi P3 alaselkä. Tyypillinen pää. Tasapainoinen vartalo. Vapaasti liikkuva. Alkuperäinen kuului15 months. Lack of 1 P3 lower. Typical head. Balanced body. Free mover. Se mitä koira sai onkin sitten erijuttu, meillä kun nykyään minkä tahansa hampaan puutos on hylkäävä virhe. Aikaisemmin hylky tuli yhden tai useamman P2 puutoksesta.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Biarritz » 02.08.2025 16:07

Silmiin pisti Kennelliiton sivuilla ollut uutinen "Maailmanvoittaja-näyttelyssä Helsingissä voi nähdä lähes 400 eri koirarotua". Itse uutinen sitten määrittää rotujen tarkemmaksi määräksi 397. Koska FCI tunnustaa jonkin verran alle 370 rotua (viimeisin myönnetty rotunumero on 373, mutta luvusta pitäisi vähentää kaikki aikanaan "canceloidut"/ poistetut rodut, koska niiden entisille rotunumeroille ei ole laitettu uusia rotuja), ja lisäksi 24 pelkästään Suomessa tai Pohjoismaissa tunnustettua rotua, niin ainakin mun matikkapään mukana tuonne pitäisi osallistua muka kaikki FCI-rodut? En kuitenkaan löytänyt aikatauluista esim. itävallanpinseriä, hollanninrottakoiraa, harjaskasvaista saksanseisojaa, tirolinajokoiraa yms. Vai ovatko nuo laskeneet "rodut" siten, miten ne on luokiteltu kehissä, eli vaikka tanskandoggien, mittelspitzien tai villakoirien eri väriluokat omiksi roduikseen? Muutenhan tuo väittämä 397 "rodusta" ei oikein käy järkeen?
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja aunet » 03.08.2025 09:11

Katotaan toimiiko linkki, mutta kuvaaja Marikalle on sattunut lipsahdus terrieriryhmän kohdalla Kuopiossa. Ainakin saa kyseinen koira huomiota osakseen, hienohan tuo on vaikkei terri olekaan!

https://tulospalvelu.kennelliitto.fi/na ... P&Lang=FIN
aunet

ViestiKirjoittaja Umac » 03.08.2025 09:20

Baijerilainen taipuu moneen!
Jestas tuota enkkubullaa. Eläinparka.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja aunet » 03.08.2025 09:33

Nimenomaan, koiraparka. Sääliksi käy noita rotuja, joilla ei edes henki kulje ilman kirurgin veistä. Ja jalat ei kanna, vaikka menohaluja olisi.
aunet

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 03.08.2025 09:35

Ihmetyttää kyllä, miten jotkut raahaavat näyttelyyn koiria, jotka eivät viihdy niissä. Eräs belgianpaimenkoira puri handleriaan heinäkuisena lauantaina näyttelyssä ja sai puolen vuoden kilpailukiellon Suomeen. Seuraavana päivänä se osallistui näyttelyyn Ruotsin puolella Piteåssa ja oli sielläkin aggressiivinen :crazy: Eiköhän tuosta jo voi päätellä, että kyseinen koira ei ole näyttelykoira.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 03.08.2025 09:53

^No huh!

Mä ilmoitin pari koiraa Porvooseen, sitten on meidän näytelmät tämän vuoden osalta käyty. En jaksa hallinäyttelyitä, katsotaan sitten keväällä taas.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 03.08.2025 12:45

Mietin että jos Lakun kasvattaja ei kovasti ala painostamaan niin en taida viedä Lakua enää näyttelyihin. Ei vaan tunnu yhtään omalta jutulta vaikka olen yrittänyt, olen oikeasti. Ei vaan nappaa.
Reinokin menestyisi näyttelyissä aivan varmasti ja saisi muotovalion arvoon vaadittavat sertit kasaan (sitten puuttuisi vielä 2. luokan PK-tulos), onhan siitä jo näyttöä. Mutta kun ei niin ei.
Olen liian laiska ja mukavuudenhaluinen etsimään jatkuvasti handlereita kun en voi (eikä mies) itse esittää. Eikä noiden näyttelyjuttujen kouluttaminenkaan oikein kiinnosta. Ehkä mä taas myönnän itselleni että näyttelyt ei ole meidän juttu ja luovutan suosiolla.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 03.08.2025 13:15

^Käykää jt kuitenkin? Kasvattaja tai joku voinee Reinon sinne viedä.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 03.08.2025 13:31

Reino on ollut ulkomuodontarkastuksessa jos sitä tarkoitit.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 03.08.2025 13:38

Kyllä, sittenhän kaikki ok sen osalta!
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 03.08.2025 14:05

Kyllä :-)
Koiruuksia

EdellinenSeuraava