Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja Mella M » 02.08.2025 20:49

TlGER kirjoitti:
Biarritz kirjoitti:Tästä on jo jonkin aikaa, kun näin TV:ssä jonkin koirankoulutusohjelman jakson kuvauksen: "X on ostanut lagottoaan varten leopardikuvioisia kakkapusseja". Okei, leopardikuvio on mielestäni ihan nätti esim huiveissa tai muissa asusteissa. Mutta että ulosteen keräämiseen? En vaan ymmärrä... Vähän samaa kategoriaa ovat kullatut vessanpöntöt ja vastaavat.

Mä oon myös aina naureskellut näille "design-sontasäkeille", ja ylipäätään sille, että joku ostaa ylihintaisia muovipusseja paskan keräämistä varten. Itselleni on aina riittänyt siihen hommaan hedelmä- ja leipäpussit.

Mulla koira paskantaa huomattavasti useammin kuin mulla tyhjenee leipä- tai hedelmäpussi. Lisäksi tykkään mustista kakkapusseista, eli ostan kakkapusseja ihan tarkoituksella.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mella M » 02.08.2025 21:02

Mea kirjoitti:Tämä ei liity Lauraan mutta ihmetys kuitenkin. Itse en pysty millään ymmärtämään kuolemanjälkeisiä toivomuksia. Sikäli siis kun ne liittyvät kuolleeseen itseensä. Toivomus tyyliin "lahjoittakaa paljon rahaa eläinsuojeluun" on eri asia, mutta joku "sirotelkaa tuhkani mereen" - miksi ihmeessä? Ethän sinä sitä enää tiedä mihin ne tuhkat menevät niin mitä väliä sillä on? En vaan tajua.

Mä ymmärrän nämä siinä tapauksessa jos esim. haluaa ruumiinsa lahjoitettavan tutkimukselle tai jos just haluaisi, ettei omasta kuolemasta ole vaaraa tai vaivaa kauheasti kellekään. Muuten en ehkä ihan ymmärrä, että listataan virret ja muut laulut mitä hautajaisissa tulisi soittaa jne. Mä itse toki toivoisin, ettei mun kuolemaan sotkettaisi mitään jeesusjuttuja, mutta tämä on sarjassa vähän sellaine toive, että toisaalta sitten ihan sama. Mä toivoisin, että suhtautuminen ylipäänsä hautaamiseen ja hautajaisiin muuttuisi niin, että se olisi helpompi erottaa kirkollisista jutuista.
Mella M

ViestiKirjoittaja TlGER » 02.08.2025 21:06

^^No mustat on aika perus, niin ulkonäöltään, hinnaltaan kuin saatavuudeltaan. Pointti oli se, että maksaisitko pusseista tupla- tai triplahinnan "tavallisiin" verrattuna siksi, että niissä on joku ihku väri ja kuosi?
TlGER

ViestiKirjoittaja Biarritz » 02.08.2025 21:13

Juu, en mäkään kakkapusseja noin yleisesti ottaen kummeksu, ostan itsekin usein mustia tai vaikka sinisiä, ihan riippuen siitä mitä mistäkin kaupasta sattuu saamaan. Mutta se että valmistetaan erikseen leopardikuvioisia ja että joku niitä vieläpä ostaa aiheuttaa sitä ihmetystä.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hetuli » 02.08.2025 21:21

Onhan se niin, että ei sille vainajalle enää ole väliä millaiset hautajaiset ovat. Toisaalta kyllä helpottaa asiaa, jos on listattu toiveet hautajaisia varten tai joku on tietoinen toiveista.

Tätini kuoli muutama vuosi sitten yllättäen ja hänen miehensä oli kuollut jo aiemmin. Kuoleman jälkeen on paljon järjestettävää ja tehtävää ja voi olla helpottavakin asia, jos on tiedoissa toiveita. Vaikka osa sanookin nyt ettei ole mitään väliä niin siltikin on asioita, joita on pakko päättää. Yleensä jos joutuu näitä asioita miettimään, on kyse läheisestä ihmisestä ja surun keskellä joku arkun valintakin tuntuu vaikealta vaikka se usein poltetaan melkein samantien.

Tarkoitan siis tällä, että noiden järjestelyjen aikana on tilanne niin päällä vielä, että valinnat tuntuvat tärkeiltä vaikka ei pidemmän päälle asialla tosiaan ole mitään merkitystä.

Voi hyvin olla, että nuo Lauran vanhemmatkin tulevat toisiin ajatuksiin jos ruumista ei heti päästä noutamaan. Noutamisessa on varmaan isot riskit: hankala vuori kiivetä eli vielä hankalampi kuljettaa ruumis pois, mahdollinen kivivyöryn raivaus ensin jne.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Mea » 03.08.2025 03:17

Vieras kirjoitti:Ehkä tuhkien mereen sirottamista toivova haluaa säästää jälkeen jääneet hautapaikan hoidolta, velvollisuuskäynneiltä, muistokilviltä jne. ? Tai jäännösten leijumista aalloilla ja painumista mereen oli mukava ajatella silloin vielä elossa ollessa??

Jos sitä haluava ajattelee hautauskuluja tai muuta läheisille aiheutuvaa vaivaa, niin silloin se oikeastaan vertaantuu tuohon toiseen tapaukseen. Eli siitä on jollekulle konkreettista hyötyä että näin tehdään. Siinä Lauran tapauksessa olisi ollut myös, eli ei vaaranneta ulkopuolista retkikuntaa turhan takia.

Mutta tuhkien leijuminen meressä... En pysty ymmärtämään vaikka yritän. Miksi se lohduttaisi eläessä kun tiedät että et tule sitä tietämään.
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 03.08.2025 03:20

Vainajan toiveita todella yritettään noudattaa monessa muussakin asiassa. Tuon Lauran kohdalla kirjoitetaan Dahlmeier oli ilmaissut aiemmin kirjallisesti tahtonsa, että tällaisen tilanteen sattuessa kukaan ei saisi vaarantaa henkeään pelastaakseen häntä. Hän oli toivonut, että hänen ruumiinsa jätettäisiin tällaisessa tapauksessa vuorelle. Tiedotteen mukaan Dahlmeierin viimeistä tahtoa kunnioitetaan. eli testamentti-tyyppisesti? mustaa valkoisella.

Suomessa vainajan tahdolla on väliä, juurikin testamentit ja kirjat joihin voi täytella asioita jne. Lääketieteelliset päätökset, oma valinta ja oikeustoimikelpoisuus. Vaikka tietenkään vainaja tuskin kummittelee kelleen jos loppubileissä on väärän väriset servetit. Näin karrikoiden.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 03.08.2025 07:09

Mä olen sattuneesta syystä nyt viime aikoina puuhastellut näiden "kun minua ei enää ole"- asioiden kanssa. Pakko sanoa, että kun on edesmenneeltä paperilla selvät sävelet ja ohjeet, on paljon helpompi toimia eikä jää niin paljon mietittävää.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Fran » 03.08.2025 07:51

Meillä ei mitään oltu kirjattu, mutta isän vaatimattomuuden tietäen, saattajien vähyyden ja veljen tekosten takia mennään halvimman kautta. Ja koska isä joudutaan tuhkaamaan ennen siunausta, voi arkkukin olla halvin mahdollinen. Jos tuhkat saisi jakaa moneen paikkaan, veisin osan mummon kotimökin viereiselle vuorelle. Mökillä isä viihtyi, ja myös vuori oli hälle rakas paikka. Mutta koska ei voi, menee kaikki kotikaupungin muistolehtoon.
Fran

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 03.08.2025 08:03

tää nyt vähän rönsyilee, mutta mä en ymmärrä miksi tuhkaukseen mennään arkussa. miksi ei voi mennä uuniin ruumispussissa? aivan turha kuluerä arkun hankkiminen polttoa varten.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 03.08.2025 08:12

Liittynee palamisprosessiin. Ollaan liian märkiä mennäksemme sellaisenaan ja kierrätyspahvikaan ei käy, palaa liian nopeasti. Vrt pahvi ja puu esim.takassa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 03.08.2025 09:05

Olen nähnyt krematoriossa, kun arkku menee yli tuhatasteiseen uuniin. Ensinnäkin tosiaan pelkkä ruumis palaisi huonommin, ja toisaalta jonkun ruumispussin saaminen uuniin olisi vaarallista, kun taas arkku saadaan liu'utettua uuniin helposti. Siinäkin voi tulla vaaratilanteita, joskus on kuulemma arkku juuttunut kiinni puoliväliin ja roihahtanut puolittain uunin ulkopuolella ja silloin on krematorionhoitajakin vaarassa.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 03.08.2025 09:58

No meillä ainakin siunataan ensin ja sitten tuhkaus. Olisi se ruumispussi siellä alttarilla jotenkin aika karu näky. Sitä mä kyllä protestoin, etteivät voi valmistaa erikseen tuhkaukseen meneviä arkkuja, voisivat olla vähän toisenlaisia.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Mella M » 03.08.2025 10:01

Umac kirjoitti:Liittynee palamisprosessiin. Ollaan liian märkiä mennäksemme sellaisenaan ja kierrätyspahvikaan ei käy, palaa liian nopeasti. Vrt pahvi ja puu esim.takassa.

No en usko, että pitää paikkaansa, siis että oltais liian märkiä. Uskon että kyse on lähinnä perinteestä ja siitä että käytössä olevat uunit on suunniteltu niin, että ainoa hyväksytty ja turvallinen/käytännöllinen tapa on puuarkku. Jossain paikoissa ohut vaneri tai pahviarkkukin käy. Kävin Nepalissa seuraamassa kun ruumis poltetaan avoroviolla ja kyllä se palaa. Siellä vainajat poltetaan 24 tunnin kuluessa kuolemasta, joskus ihan muutaman tunnin päästä, (ns. Saattohoitokoti oli samalla tontilla...) niin eivät ole ehtineet kauheasti kuivuakaan. Varmaan siitä voi jäädä jotain luunpaloja, mutta mitäs se haittais, vähän isommat uurnat vaan. Puuarkkujen käyttö, vuorauksineen kaikkineen on ihan älytöntä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 03.08.2025 10:10

https://yle.fi/a/3-10489288
Kohdasta Pahviarkku ei käy
Artikkeli on vanha, saa korjata jos käytännöt ja laki muuttunut.

Laitan tuosta
Ruumisarkku on hautaustoimilain mukaan pakollinen osa hautajaisia – ihmistä ei saa haudata maahan tai tuhkata ilman arkkua. Siunaustilaisuudessa arkku edustaa vainajaa, ja se on esillä keskeisimmällä paikalla. Siksi moni haluaa kiinnittää arkun valintaan erityistä huomiota.

1.1.2017 asetetut arkkumateriaalivaatimukset täyttävät SHT-arkut sopivat yhtä hyvin niin tuhkaukseen kuin maahautaukseenkin. Kaikki arkuissa käytetyt materiaalit ovat luonnosta peräisin.
Lähde: Hyvät hautajaiset - sivusto
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mella M » 03.08.2025 10:17

Umac kirjoitti:https://yle.fi/a/3-10489288
Kohdasta Pahviarkku ei käy
Artikkeli on vanha, saa korjata jos käytännöt ja laki muuttunut.

Laitan tuosta
Ruumisarkku on hautaustoimilain mukaan pakollinen osa hautajaisia – ihmistä ei saa haudata maahan tai tuhkata ilman arkkua. Siunaustilaisuudessa arkku edustaa vainajaa, ja se on esillä keskeisimmällä paikalla. Siksi moni haluaa kiinnittää arkun valintaan erityistä huomiota.
Lähde: Hyvät hautajaiset - sivusto

Anteeksi, siis maailmalla, kuten Jenkeissä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Fran » 03.08.2025 10:19

Tiibetinhelmi kirjoitti:No meillä ainakin siunataan ensin ja sitten tuhkaus.

Niinhän normaalisti tehdään. Isän kuolemasta vain on niin kauan, että on pakko ensin tuhkata. Edelleenkään ei ole mitään tietoa siitä, koska saadaan hautauslupa :(

Mella, Suomessahan tuhkauksen jälkeen tuhka jauhetaan, jotta palamattonat luut saadaan tuhkaksi.
Viimeksi muokannut Fran päivämäärä 03.08.2025 10:26, muokattu yhteensä 1 kerran
Fran

ViestiKirjoittaja Umac » 03.08.2025 10:21

Työn alla taitaa olla muitakin tapoja
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/vesit ... n-suomessa
Vesituhkaus, kompostointi ja pakastekuivaus ovat ympäristöystävällisempiä hautausmenetelmiä, mutta kovin nopeasti ne eivät ole tulossa käyttöön Suomessa

Tuo oli itselleni uusi tieto:
Tuhkaus-, kappeli- ja hautaustoimintaa saa myydä enintään omakustannehintaan, joten todennäköisesti se olisi säätiömuotoinen tai seurakuntayhtymien omistuksessa oleva taho. Kukaan yksityinen taho sitä tuskin lähtee viemään eteenpäin, koska siitä ei saa järkevää yritysmuotoa, Wilén sanoo.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Avokaado » 03.08.2025 10:33

Tiibetinhelmi kirjoitti:Mä olen sattuneesta syystä nyt viime aikoina puuhastellut näiden "kun minua ei enää ole"- asioiden kanssa. Pakko sanoa, että kun on edesmenneeltä paperilla selvät sävelet ja ohjeet, on paljon helpompi toimia eikä jää niin paljon mietittävää.

Tasan tarkalleen näin on hautauksen järjestäminen helpompaa, kun ihminen eläissään on esittänyt toiveen, miten hänen kuoltua toimitaan.
...
Oma isoäitini kertoi aikanaan minulle, ei omille lapsilleen, miten hän haluaa toimittavan kuoltuaan. Ehdoton toive esim. oli, ettei hänen arkussa saa olla yhtään rimpsua. Toteutin kaikki hänen toiveet ja minulle asia oli täysin selvä, että hänen toiveet toteutetaan.
...
Samaa olen monest ihmetellyt, että pitää olla älyttömän kallis joku puuarkku ja se samantien poltetaan. Aika typerää.
Olen kuitenkin ymmärtänyt, että on mahdollisuus johonkin halvempaan versioon ja kirkosta saisi jonkun kankaan lainaksi "laatikon" peitoksi ja se tietenkin poistetaan ennen vainajan tuhkausta.

Ja vielä noin muuten ihmisen kuolemasta, niin hautajaiset tulevat kalliiksi, vaikka vain pienemmäkin. Kuolemalla on hyvä "kiskoa" rahaa, kun vainaja on joka tapauksessa haudattava kuka mihinkin sit haudataankin ja miten.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Umac » 03.08.2025 10:36

Tämäkin uutta tietoa ainakin itselleni:

YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLINEN TUOTANTO
Ennen aikaan arkut tehtiin kotona tai pienissä puusepänverstaissa. Nykyisinkin suuri osa valmistuksesta on käsityötä. Kun puumateriaali tulee tehtaallemme, mitään ei heitetä hukkaan. Työstön eri vaiheissa syntynyt puru ja pienkappaleet poltetaan energiaksi, jolla lämmitetään SHT:n rakennukset ja vielä läheistä kouluakin.

Tuotteidemme valmistus kotimaassa vaikuttaa myös kuljetusmatkoihin, jotka ovat lyhyempiä kuin esimerkiksi Virosta tuotujen arkkujen kuljetusmatkat. Suunnittelemme kuljetukset tarkasti ja pyrimme pitämään kierrokset mahdollisimman järkevinä ympäristön kannalta.

Olemme mukana Taimiteko-hankkeessa, jossa istutetaan uutta metsää ympäri Suomea. Istuttamisen hoitavat 4H-nuoret, joista moni saa Taimiteon kautta ensimmäisen kesätyökokemuksensa. Taimiteko on siis Suomessa tapahtuva käytännön ilmastoteko, joka auttaa hiilensidonnassa ja työllistää nuoria. Taimiteko-metsät istutetaan alueille, jotka eivät ole aktiivisen metsä- tai maatalouden tai turvetuotannon piirissä.

https://www.sht-tukku.fi/fi/content/yritys-7
SHT-TUKKU OY
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Fran » 03.08.2025 11:05

Avokaado, juu toista tonnia menee vaikka menee halvimman kautta. Meillä piti alunperin olla yksinkertaisesti verhoiltu arkku, ja sen kanssa hautaustoimiston lasku olisi ollut 880e. Jospa nyt löytyisi verhoilematon arkku, joka olisi vähän edullisempi. Seurakunta maksaa tuhkauksen, joten siitä ei laskua tule. Tuhkien sirottelu muistolehtoon maksaa 160e, ja laatta 355e.
Fran

ViestiKirjoittaja Avokaado » 03.08.2025 12:03

^ Kyllä, noin se menee. Muistolaatan hintakin on aika tyyris, kun se on kuitenkin aika pieni.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Fran » 03.08.2025 12:36

Juu laatta on tyyris, mutta siinä on myös asennus kivipaateen.
Fran

ViestiKirjoittaja Umac » 03.08.2025 13:17

Lueskelin lisääkin noita hautauspalveluita ja suoratuhkaus kuulostaa hyvältä. Eli mitään siunausta ei tule, krematorio ja tuhkat. Muistohetket sun muut vapaassa valinnassa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Avokaado » 03.08.2025 13:38

^^ Juu, toki asennuskin hinnoitellaan mukaan.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Avokaado » 07.08.2025 09:20

Taidan olla tosi vanhanaikainen ja ainakin olen vanha, mutta en vaan oikein ymmärrä noita vauvamahakuvia lehdissä. Miksi niitä halutaan kuvata ja näyttää kaikille nähtäväksi?
Avokaado

ViestiKirjoittaja Umac » 07.08.2025 10:20

Tarkoitatko jotain naistenlehden juttua? Vai jonkun tileiltä poimittuja kuvia ja siitä tehtyjä lehtijuttuja, koskien ns. julkkiksia?
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Avokaado » 07.08.2025 11:48

^ Ihan googlen otsikoista luettuja julkkisten raskauksista. Vauvat on toki ihania ja hienoa, että heitä on tulossa. Vain ne pyöristyneet massukuvat voisi pitää ihan yksityisenä kuvina - ehkä.
Viimeksi muokannut Avokaado päivämäärä 07.08.2025 11:48, muokattu yhteensä 1 kerran
Avokaado

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 07.08.2025 11:48

Oli uutinen jostain koulusta, että kännykät kerätään heti kouluun tullessa pois kaikilta eikä niitä saa käyttöönsä edes välitunneilla. Niin miksi se kännykkä pitää edes ottaa mukaan kouluun? No, kai antavat ruokatauolla selata sitä?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.08.2025 12:13

^ vanhemmat haluavat että lapsi ilmoittaa jos vaikka menee kaverille koulun jälkeen? Haluavat että lapsi voi ottaa yhteyttä jos koulumatkalla sattuu jotain?
Vieras

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät